Gå til innhold

Noen her som har blitt fysisk syke/kvalm når de har funnet ut at partner har vært utro?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det er utrolig mange som går på auto når det gjelder dette. Å ikke ha på noe vis forberedt seg mentalt på at slikt kan skje, er for meg forbi ufattelig. Og da mener jeg virkelig forberedt seg. 

Anonymkode: f3ca3...150

Hvilket liv er det ? Leve med frykt for noe som KAN potensielt skje.

Jeg nekter å tenke på om mannen kanskje eller kanskje ikke er utro. Det skaper bare unødvendig tankespinn, paranoia og mistenksomhet, som igjen vil gå utover forholdet. Jeg har tillit til den dagen den er brutt. Uskyldig til det motsatte er bevist.

Jeg vet at jeg skal dø en dag, men velger å ikke tenke på det. Jeg vet at huset kan brenne ned, men velger ikke å tenke på det. Jeg vet at barnet mitt kan bli skadet i trafikken når hen er ute på biltur, men velger ikke å tenke på det. 

Ta problemet når det oppstår. Ting løser seg som regel, bare gi det tid.

Anonymkode: 75e90...b5f

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
MrKennedy75 skrev (58 minutter siden):

Jeg vil ikke si det er ufattelig, naturligvis ikke, jeg forberedte meg jo ikke selv. Man er ofte naiv inntil man får en oppvåkning, etter det forbereder man seg gjerne mentalt (i alle fall en del). Noen kaller det "Ikke stole på en mann/kvinne igjen", andre sikrer seg på andre måter. Selv har jeg nå et fond så jeg kan komme meg ut på dagen, og selv om jeg ikke mistenker utroskap fra ny partner, utelukker jeg det ikke lenger.

Jo ufattelig. Enhver bør forestille seg selv hvordan dette vil påvirke en. Hvordan vil jeg sannsynligvis reagere om partner er utro? Om en tror en halv prosent at dette kan gå ille, bør en begynne å bearbeide scenarioet gradvis. Om ikke, vel da er det kjelleren neste. Men da ble du advart, men ignorerte dette.

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Dette blir for dumt. Vi er alle for eksempel forberedt på at de nærmeste dør en dag. Men man kan da ikke sørge hvis barnet ditt dør? Eller hvis det man tenker på faktisk skjer?

Anonymkode: 79e09...a24

At de blir for dumt å gå gjennom scenarioer en vet kommer til å påvirke en grovt, vel det får du stå for selv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvilket liv er det ? Leve med frykt for noe som KAN potensielt skje.

Jeg nekter å tenke på om mannen kanskje eller kanskje ikke er utro. Det skaper bare unødvendig tankespinn, paranoia og mistenksomhet, som igjen vil gå utover forholdet. Jeg har tillit til den dagen den er brutt. Uskyldig til det motsatte er bevist.

Jeg vet at jeg skal dø en dag, men velger å ikke tenke på det. Jeg vet at huset kan brenne ned, men velger ikke å tenke på det. Jeg vet at barnet mitt kan bli skadet i trafikken når hen er ute på biltur, men velger ikke å tenke på det. 

Ta problemet når det oppstår. Ting løser seg som regel, bare gi det tid.

Anonymkode: 75e90...b5f

Bare å fortsette å nekte å tenke på det videre, det. Kan gå bra og kan straffe seg dyrt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.11.2025 den 16.01):

Her ville nok forebyggende tenking vært lurt.

Mulig det ja😅

Anonymkode: a6ee8...0eb

Skrevet
Ole Marius skrev (58 minutter siden):

Hvordan foreslår du at enn skal trene seg mentalt å vise misstillitt til sin partner? Har du da en forventing at ved å priorisjere misstro at dette ikke vil manifistere seg i holdninger som skader forholdet? Med dette mener jeg at om du har mistenksomhet som en trygghetsstrategi, er din forventing at man psykologisk i dansen med å være to ikke risikoen da denne holdningen skaper avstand og skader forholdet i seg selv?

Det er todelt. Ved å gå i kjelleren etter et brudd, skjer det mye i ens hode. F.eks får man mer sympati fra folk rundt seg ved å gå extremt i kjelleren. Dette slår også tilbake på den utro part som indirekte får skylden for at den bedratte fikk det så dårlig. Selvsagt blir dette overspilt så det holder av den bedratte. Jo verre en har det, jo mer sympati, hjelp og jo mer hat fra andre til den utro.

Dette er faktorer folk vet før et brudd inntreffer og det blir selvsagt spekulert i. Ved slike situasjoner blir den bedratte løftet opp og den utro må tåle mye pes for at de påførte den bedratte både traumer, sykemelding og vekttap.

Og den bedratte legger på enda litt til for å toppe elendigheten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mulig det ja😅

Anonymkode: a6ee8...0eb

Jepp. Aldri dumt å møte forberedt til timen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er todelt. Ved å gå i kjelleren etter et brudd, skjer det mye i ens hode. F.eks får man mer sympati fra folk rundt seg ved å gå extremt i kjelleren. Dette slår også tilbake på den utro part som indirekte får skylden for at den bedratte fikk det så dårlig. Selvsagt blir dette overspilt så det holder av den bedratte. Jo verre en har det, jo mer sympati, hjelp og jo mer hat fra andre til den utro.

Dette er faktorer folk vet før et brudd inntreffer og det blir selvsagt spekulert i. Ved slike situasjoner blir den bedratte løftet opp og den utro må tåle mye pes for at de påførte den bedratte både traumer, sykemelding og vekttap.

Det høres mere ut som du forsøker å komme lett unna med din egen utroskap,-sleng all skyld og skam over på partneren som var trofast og stolte på deg. 

Anonymkode: 524b0...f44

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det høres mere ut som du forsøker å komme lett unna med din egen utroskap,-sleng all skyld og skam over på partneren som var trofast og stolte på deg. 

Anonymkode: 524b0...f44

Ingen utroskap fra meg noensinne. Kommer aldri til å skje. Du har en rar vinkling.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg forstår eksemplet ditt, men det du skriver er ikke hva jeg skrev/spurte om .

Poenget mitt er: Hvordan trener man seg mentalt på å være i et forhold der man skal kunne stole på partneren, men samtidig som man planlegger for og forventer svik?

Hvordan unngår man da å handle etter mistillit og dermed selv bidra til et dårligere forhold? Fordrer ikke å aktivt gå inn for å vise misstillitt som grunnpæle i forholdet et stykke skadlig projisering.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.11.2025 den 16.12):

Hvorfor er det folk her som bagatelliserer utroskap og gjør "narr" av den som er sveket?

Å bli utsatt for utroskap og det sviket det er, oppleves grusomt. Skjønner godt hvordan TS har det. 

Anonymkode: 44235...9f1

Fordi de ikke har opplevd det. Og har de opplevd det og fortsatt ikke reagerer, så har de ikke følelser som de fleste av oss. Psykopater kanskje.

Anonymkode: 8a7c7...5d8

Skrevet
Ole Marius skrev (Akkurat nå):

Jeg forstår eksemplet ditt, men det du skriver er ikke hva jeg skrev/spurte om .

Poenget mitt er: Hvordan trener man seg mentalt på å være i et forhold der man skal kunne stole på partneren, men samtidig som man planlegger for og forventer svik?

Hvordan unngår man da å handle etter mistillit og dermed selv bidra til et dårligere forhold? Fordrer ikke å aktivt gå inn for å vise misstillitt som grunnpæle i forholdet et stykke skadlig projisering.

Man forestiller seg at dette kan skje. Setting kan være viktig, men sjelden utslagsgivende.

Så prlver man å forwstille seg hvordan man vil reagere mentalt. Om en da skjønner at dette vil bli ekstremt overveldende og en snakker om kollaps, ville jeg sørget for at alt av økonomi, bolig, evn barn osv var klarlagt. Da har man allerede da lettet noe av byrden i hodet sitt. Om alt dette i tillegg til selve sjokket kommer som julekvelden på kjerringa, uten at man har forberedt en utvei, og i tilleg vet at en kommer til å gå i kjelleren, vel da kan man skylde seg selv for ikke å forbygge.

For å si det sånn, om et forsikringsselskap tilbydde forsikring mot utroskap, hadde folk kjøpt den?

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jo ufattelig. Enhver bør forestille seg selv hvordan dette vil påvirke en. Hvordan vil jeg sannsynligvis reagere om partner er utro? Om en tror en halv prosent at dette kan gå ille, bør en begynne å bearbeide scenarioet gradvis. Om ikke, vel da er det kjelleren neste. Men da ble du advart, men ignorerte dette.

Nå er du egentlig ganske latterlig. Folk er forskjellige, og noen tror bedre om mennesker enn andre. Noen er naive, andre er hodestups forelsket (som ofte er ganske naivt), og noen ender opp i manipulerende forhold.

At du ikke fatter dette får stå for din regning.

• Liker 1
Skrevet
MrKennedy75 skrev (1 minutt siden):

Nå er du egentlig ganske latterlig. Folk er forskjellige, og noen tror bedre om mennesker enn andre. Noen er naive, andre er hodestups forelsket (som ofte er ganske naivt), og noen ender opp i manipulerende forhold.

At du ikke fatter dette får stå for din regning.

Jeg fatter at en må ta ansvar for seg selv om det skulle oppstå en uventet vridning i forholdet. Alle skylder seg selv dette, istedenfor å ligge som en tulling i kjelleren når damplokomotivet traff en sidelengs.

Men bevares, bare å vandre videre med bøtten godt nedover ørene. Det vil kanskje svi.

En kjøper uføreforsikring også, selv om en ikke tror det treffer en. Og disse får man ikke kjøpt om en allerede er skamfert.

Skrevet

Tråden er ryddet for tulleinnlegg.

Matas, mod.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg fatter at en må ta ansvar for seg selv om det skulle oppstå en uventet vridning i forholdet. Alle skylder seg selv dette, istedenfor å ligge som en tulling i kjelleren når damplokomotivet traff en sidelengs.

Men bevares, bare å vandre videre med bøtten godt nedover ørene. Det vil kanskje svi.

En kjøper uføreforsikring også, selv om en ikke tror det treffer en. Og disse får man ikke kjøpt om en allerede er skamfert.

Hva er det neste du skal si? At de som blir værende i voldelige forhold får skylde seg selv?

Skrevet
MrKennedy75 skrev (1 time siden):

Hva er det neste du skal si? At de som blir værende i voldelige forhold får skylde seg selv?

Bare for å spørre, hvem andre har skylden i så fall? Uten å spore av.

Skrevet

Å bli sveket er selvsagt en fryktelig følelse, uansett type svik, egentlig.
Men å faktisk kaste opp synes jeg høres unormalt ut. 
Det får meg til å lure på hvordan du takler andre sterke følelser. 

I en kommentar skriver du også at du aldri stoler på en mann igjen. 
Det blir som å aldri gå på kino igjen fordi du så en film du ikke likte. 

AnonymBruker
Skrevet
Erfarenmann skrev (27 minutter siden):

I en kommentar skriver du også at du aldri stoler på en mann igjen. 
Det blir som å aldri gå på kino igjen fordi du så en film du ikke likte. 

Å bli kvalm og uvel kan være en helt vanlig reaksjon. Det er nervesystemet som blir overbelastet. 

Å hevde at det er unormalt fremstår som et forsøk på normalisering av noe som ikke er vanlig for denne personen, og er en form for undergraving av hens følelsesliv.

Ville bare gjøre deg oppmerksom på det. 

Om man har det vondt og vanskelig, så kan det kjennes uoverkommelig å skulle kunne stole på en mann igjen. 

Å sammenligne dette med en film viser en grad av umodenhet jeg ikke finner ord for...

Anonymkode: 31986...b82

Skrevet
Erfarenmann skrev (13 timer siden):

Som kommentaren over meg påpeker, så er utroskap en såpass sterk reaksjon av hele sentralnervesystemet at alt er overbelastet. Man har i en periode PSTD lignende symptomer, angst og annet som reduserer ens normale emosjonell regulasjon. Da jeg fant ut at min exkone hadde bdsm klubber og generelt 10 ish menn hun var utro med var min reaksjon hyperventilering fordi man er helt i ubalanse. Og det er dettopp dette som gjør at man ikke kan skrive slik du gjør med "Det får meg til å lure på hvordan du takler andre sterke følelser." Hvordan man har det i et øyebliksbilde under sterk emosjonell ubalanse som er foresaket av svik, har lite korrelasjon med hvordan man håndterer andre hendelser i en normalperiode.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...