Gå til innhold

Switch 2 til jul? Er det verdt det?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har den gamle Switch, som har blitt mye brukt. Niåringen ønsker seg Switch 2. Jeg er litt skeptisk pga pris og at det er få spill ennå. Hører Donkey Kong er bra? Poden ønsker seg Kirby-spillet, noen som har prøvd det?

Mannen min mener vi skal vente på at den går ned i pris, men jeg er i tvil om at det vil skje. 
Er Switch 2 verdt pengene når man har den første?

Anonymkode: acc38...1cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nintendo har vel for vane å ikke sette ned prisene på sine produkter i nevneverdig grad over tid. Kan jo hende noen butikker mm vil ha kampanjer så klart. Leste nylig at den selger godt, så vil anta at det gjør at det ikke er noe press for å redusere prisen av den grunn.

Selv sitter jeg på gjerdet. Bruker den første selv en gang i blant og den holder bra enn så lenge her (det går for det meste i Zelda). 

• Liker 4
Skrevet

Tipper du har rett; den kommer ikke til å gå ned i pris. Første generasjon gikk ned noe, og så gikk den opp igjen. PS5 og Xbox Series X koster ca. det samme nå, som de gjorde for fem år siden. Skal du kjøpe, kan du like godt gjøre det nå, først som sist.

Om den er verdt pengene er et ganske subjektivt spørsmål, og vanskelig for oss å svare på. Det spørs jo veldig på deg, niåringen, og lommeboka. 

Anonymkode: 830c2...356

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg tenker som dere, at den neppe vil gå noe særlig ned i pris… Selv skulle jeg gjerne hatt et skikkelig Super Mario-spill før jeg kjøpte den. 🙈 MarioKart fenger meg ikke nok. 

Skrevet

Er det verdt det? Det kommer jo helt an på behov og økonomi. Jeg synes den var avskrekkende dyr.. eneste grunnen til at jeg vurderer det er fordi jeg liker Nintendo og de klassiske Nintendo spillene og ønsker å ha Nintendo fremfor PlayStation selv om det er "dårligere" maskinvare ifht prestasjoner osv. Lever helt fint med det, men den prisen der pluss prisen som er på nye spill, det er vilt. Det er forsåvidt ganske vilt uansett hvilken spillmaskin det er snakk om, jeg hadde ikke nødvendigvis vært noe mer positivt innstilt til å betale så mye for en Xbox eller PS5 heller. Det er rett og slett mye penger å bruke på en konsoll til å spille på. Nintendo har jo en del eksklusive titler som jo taler til fordel for å kjøpe Nintendo. Ps og Xbox har fordeler ifht prestasjon, grafikk og utvalg av  online spill som fortnite, cod osv. Liten avsporing, men likevel. 

Man trenger absolutt ikke begge deler, men kan jo selge switch å beholde spilla man allerede har til å bruke på 2 ern. Det er jo en fordel.. trenger man det? Det spørs jo hva man spiller da. Er det spill som ikke finnes til switch 1?  Spiller man spill som begynner å bli for tunge for switch 1(feks fortnite)? Jeg synes Nintendo sine egne spill holder seg godt på Switch 1. Noe er det kanskje å hente grafikk messig på å oppgradere, men antagelig ikke såå mye på typiske Nintendo klassikere som Zelda, Mario osv. Spiller man Fortnite osv er det definitivt på tide med en oppgradering og garantert verdt det. Ønsker man å spille spill som ikke finnes på Switch 1 så må man jo nesten oppgradere for å spille disse spillene. Da blir det vell en avveining ifht hvilken økonomi man har og om man er villig til å legge under pengene for å få spilt de spillene. 

Prismessig synes jeg konsoller generelt sett faller lite i pris, om noe. Det gjelder switch 1 og ps 4 også, og det gjelder også på bruktmarkedet egentlig.. helt syke priser. Man kan jo alltids vente å se, men hadde ikke holdt pusten. Folk liker å klage på økonomien, men folk flest har ganske mye penger og de bruker dem. Så lenge ting selger så holdes prisen oppe også. På den annen side så er det jo lenge i mellom at det kommer neste generasjon konsoll nå. De holder gjerne godt også er iallefall min erfaring, så basert på hvor mange år med glede en konsoll kan gi så er det jo ikke nødvendigvis ett dårlig kjøp selv om det er mye penger å ut med på en gang for en spillkonsoll. Tror det er 7 år siden jeg kjøpte min switch brukt. Fungerer fortsatt helt som den skal og brukes ofte. Alt i alt en meget billig hobby/aktivitet totalt sett. Og hadde fortsatt vært det om den kostet det dobbelte også. 

Skrevet

Synes ikke det er verdt det!

Anonymkode: d0f86...91d

Skrevet

Jeg kjøpte den på lanseringsdag. Den var ikke verdt oppgraderingen i følge datter på 12 som jeg pleier å spille med.

Det er vel ingen spill som kun er til Switch-2 som vi spiller. Vi likte ikke nye Donkey kong. Synes heller ikke nye Mario kart var verdt oppgraderingen. 

Den blir nok verdt oppgraderingen for oss når det kommer mer aktuelle spill. Nintendo konsollene er nesten aldri på salg og går sjelden ned i pris så orket ikke vente.

Anonymkode: 62e81...5a7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Nintendo konsollene er nesten aldri på salg og går sjelden ned i pris så orket ikke vente.

Anonymkode: 62e81...5a7

Dette er ikke en Nintendo-greier, men en 2020-greie. Alle konsollene har enten holdt seg i pris eller gått opp, og alle tidligere Nintendo-konsoller gikk ned over tid. Handler mer om at vi lever med dyrtid og inflasjon.

Skrevet

Henger meg på, har lest så mye forskjellig blant annet at grafikken tilsvarer ps4 og ikke verdt pengene, så jeg blir veldig usikker.. guttungen er 13 og digger fortnite (tror ikke jeg visste at man kunne spille det på switch, så lite vet jeg). Han har switch lite nå..

Anonymkode: cde17...427

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er ikke en Nintendo-greier, men en 2020-greie. Alle konsollene har enten holdt seg i pris eller gått opp, og alle tidligere Nintendo-konsoller gikk ned over tid. Handler mer om at vi lever med dyrtid og inflasjon.

Det er i høyeste grad Nintendo-greier. F.eks prisen på spill til andre konsoller svinger ekstremt allerede første året, mens Nintendospill er like dyre etter 10 år+

Anonymkode: 34fd6...671

Skrevet

Om den er verdt det? 

fra mitt perspektiv: nei!

fra barnets perspektiv (som ikke har samme økonomiske forståelse): ja

hvorfor synes barnet det er verdt pengene? Fordi mariocart har kommet med et nytt spill som kun er kompatibelt med switch 2.

Barnet sier med andre ord at switchen han allerede har egentlig fungerer helt bra, men han ønsker seg det nye mariocart spillet, og da må man ha switch 2.

får han switch 2? Nei!

Anonymkode: 78078...fb4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er i høyeste grad Nintendo-greier. F.eks prisen på spill til andre konsoller svinger ekstremt allerede første året, mens Nintendospill er like dyre etter 10 år+

Les innlegget jeg siterer. Vi snakker om konsoller, ikke spill. Switch er den første som har holdt prisen gjennom hele sin levetid, alle de andre ble kraftig nedpriset eller erstattet av billigere modeller i løpet av maskinens levetid.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Les innlegget jeg siterer. Vi snakker om konsoller, ikke spill. Switch er den første som har holdt prisen gjennom hele sin levetid, alle de andre ble kraftig nedpriset eller erstattet av billigere modeller i løpet av maskinens levetid.

Nintendo-greier omfatter også spill. Bare for å oppklare.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nintendo-greier omfatter også spill. Bare for å oppklare.

Det kan det sikkert gjøre, men ikke i denne konteksten, da greier åpenbart her referer til handlinger, og ikke ting. At Nintendo sjelden setter ned prisen på spillene sine har vært policy siden åttitallet, det er velkjent. Imidlertid er dette første gang det også gjelder konsollen, og som sagt, det gjelder også for PS5 og Xbox Series S/X.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.11.2025 den 16.15):

Ja, jeg tenker som dere, at den neppe vil gå noe særlig ned i pris… Selv skulle jeg gjerne hatt et skikkelig Super Mario-spill før jeg kjøpte den. 🙈 MarioKart fenger meg ikke nok. 

Gått ned 1000 i pris allerede 

Anonymkode: 7f4e7...c19

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.11.2025 den 9.35):

Vi har den gamle Switch, som har blitt mye brukt. Niåringen ønsker seg Switch 2. Jeg er litt skeptisk pga pris og at det er få spill ennå. Hører Donkey Kong er bra? Poden ønsker seg Kirby-spillet, noen som har prøvd det?

Mannen min mener vi skal vente på at den går ned i pris, men jeg er i tvil om at det vil skje. 

Vent til Black friday først da :)

Skrevet (endret)

Om Switch2 er verdt det eller ikke er idag veldig personavhengig. Noen skjønner ikke hvorfor man skal betale 23´000kr for en 65" TV når man kan få en like stor tv til 6000kr. Og noen skjønner ikke greia med å kjøpe ny tv i det hele tatt, den gamle på 42" fungerer fortsatt. 

Jeg synes Switch2 er dyr, men etter at jeg først bestemte meg for å betale 6190kr for den (inkl MarioKart) har det bare vært glede. Å spille de gamle Zelda-spillene i 4K oppløsning med 60 bilder i sekundet og økt draw distance er kos. Bildet flyter glatt over skjermen, ikke sånn plagsom lugging som det var på den gamle konsollen med altfor svak hardware. Koster hundrelappen for oppgradering om man har spillet fra før

Endret av newman01
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.11.2025 den 9.35):

Ja, den er verdt pengene. Har dere råd til den, så vil jeg trygt anbefale den til 9-åringen. Spillene på Switch er jevnt over mye mer barnevennlige enn deres store konkurrenter. 

Kirby-spillet har høstet bra kritikker, det samme kan sies om Donkey Kong Bananza. Og ikke så lenge siden det kom et Mario-racing spill som fikk gode anmeldelser. 

Skrevet

Når det kommer til konsoller man kjøper til barn så handler det også om hva venner har. Ikke som i at man må kjøpe hva alle vennene har. Men at om vennene har konsollen så kan man ofte få mer ut av den. Man kan spille over internett med venner og venner som kommer på besøk kan ta med kontroll. Kontroller er dyrt så økonomisk om venner kan ta med seg kontroll.

Anonymkode: f66e1...ad7

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Når det kommer til konsoller man kjøper til barn så handler det også om hva venner har. Ikke som i at man må kjøpe hva alle vennene har. Men at om vennene har konsollen så kan man ofte få mer ut av den. Man kan spille over internett med venner og venner som kommer på besøk kan ta med kontroll. Kontroller er dyrt så økonomisk om venner kan ta med seg kontroll.

Anonymkode: f66e1...ad7

Bedre å kjøpe den konsollen vennene ikke har slik at da vil de komme over på besøk for å spille det de ikke har selv 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...