AnonymBruker Skrevet i går, 10:47 #21 Skrevet i går, 10:47 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kommer vel an på hva man kjøper? Jeg har hvitt sengetøy i egyptisk bomull, satengvevd. Det har hittil holdt seg fint (ca 5 år). Bruker ikke tørketrommel på sengetøy. Anonymkode: 1fc21...f10 Jeg har sengetøy fra KID og HM home som har holdt seg fint i 15 år. Mye billigere enn egyptisk bomull Har ikke tørketrommel, det sliter ekstremt på tøyet. Min erfaring er at stretchlaken har veldig dårlig holdbarhet sammenlignet med vanlige bomullslaken. Av dynetrekk/putevar er krepp mindre holdbart. Anonymkode: 21f6d...fd4 1
AnonymBruker Skrevet i går, 11:07 #22 Skrevet i går, 11:07 AnonymBruker skrev (På 15.11.2025 den 6.31): Men hvor finner man det i god kvalitet, selv om det koster? Jeg har i og for seg kjøpt meg flere dyre ting i løpet av årene, med samme resultat (stor slitasje). Ser oppriktig etter tips. TS Anonymkode: b2f42...e2e Stykt å si det, men i utlandet. Og da ikke på nett. Jeg handler basisklær i utlanet. Samme handduker. Betaler mindre en i Norge, og varer ca 10 ganger lengre. Vi i Skandinavia er værstinger når det kommer på å spare oss til fant. Vi skal ha ting så billig som mulig. Så pr arbeidstime betaler vi null og niks. Men drar du til et fattigere land hvor en t-skjorte er priset til en dagslønn skal jeg love det at kvaliteten er noe helt annet. Der ser dem ikke på hva jeg må betale nå. Men hvor lenge vil denne vare pr pengeenhet. Selv liker jeg oxgn for basisklær og tkjorter. Og Bench/ body for håndduker. (må ikke blandes med Bench som dem selger på zolando. er ikke samme merket) (begge er filippinske merker, men dem selger andre plasser i verden, bare ikke europa) Hører for øvrig det samme fra mange som kommer fra Asia til Skandinavia. Kvaliteten på Klær Håndduker sengesett er elendig sammenlignet med hjemlandene. Har ei niese som jobbet i Singapore et år. Hele garderoben hennes stammer derifra. Kun asiatiske merker, og hun er høy Nordisk jente. Så dem lager faktisk størrelse for vestlige nå. Sengsett kjøper jeg faktisk på Rusta. Lakenet som ligger på senga mi nå som er fra rusta er faktisk 6 år gammelt og føles ennå nytt. Ellers er du ute og reiser i Europa og kommer over Uniqlo så er det bare å handle det du klarer å få med deg hjem. Anonymkode: 83430...7fe
AnonymBruker Skrevet i går, 12:18 #23 Skrevet i går, 12:18 Når det gjelder møbler så kan du investere i klassiske møbler som kan gå i arv. Jeg kjøpte 6 y-stoler for 12 år siden, de selges nå for deobbelt så mye som jeg ga for dem og er noe jeg når som helst kan selge videre. tipper det en dag blir ett av barna her(eller deres barn) som ender opp med dem. Anonymkode: 03fb5...218
AnonymBruker Skrevet i går, 12:47 #24 Skrevet i går, 12:47 skeiv-ostepop skrev (2 timer siden): For å vite om ting varer må du tilegne deg kunnskap. For klær må du se på materiale (og ikke minst blanding av materialer), sømmer og montering. Billige produkter som tåler lite har ofte mye kunstige stoffer blandet inn, bruker billige sømmer og enkle måter å montere detaljer på. For elektronikk er byggekvalitet, knapper, skjerm og vekt ofte en god indikasjon. Billige produkter mangler ofte beskyttelseselektronikk som er det første som blir valgt bort, og det er ofte den elektronikken som beskytter utstyret mot skader utenfra. I tillegg er gode knapper, god skjerm og generell byggekvalitet gode indikasjoner på om noe varer. Billig plastikk blir porøs og knekker, dårlig byggekvalitet gjør at fukt trenger inn og dårlige knapper blir fortere utslitt. For møbler er det måten ting er konstruert på, overflater og byggematerialer som teller. Man kan ha ei solid seng for et par hundrelapper eller ei dyr, lett og skjør seng til flere tusen. Ubehandlet overflate til spisebord er for eks en dårlig kombinasjon. Vet ikke helt om jeg er enig i det du skriver om ubehandlet overflate. Vi tok i bruk Krognæs spisestue som dagligmøbler hos oss i 2008. Riktignok byttet vi ut trekkene, som var fra 1970-tallet, i 2016 med ullstoff fra Gudbrandsdalens Uldvarefabrik. Tipper at det holder like lenge som første trekket. Stuebordet er ca 35 år gammelt, typen syre/luftet furu. Begge bordene tåler det meste, men bruker selvsagt gryteunderlag/korkplate om kjeler/varme former settes på bordet. Bokhyllen min, er Ivar fra IKEA, vesentlig fra 1990-1995. Tåler belastningen av bøker på hylleplassen. Vi har arvet skap av besteforeldre/oldeforeldre, heltre og solid.Selvsagt en helt annen stil enn belagt sponplate med høyglans, men en helt annen kvalitet. I forhold til tekstiler, så har vi håndklær som er 30 år pluss, andre som ikke er så gamle. Med ungdommer i huset, som har hatt med nytt håndkle i gymtøyet to-tre ganger, i tillegg til håndklebruk hjemme, er alle i rotasjon. Det jeg har kjøpt selv, så har jeg vurdert kvaliteten i butikken. Tilsvarende er det med sengetøy, jo mer fast stoff, jo lengre holder de. Ikke nødvendigvis de billigste, men de som har vært «trendy» med populært trykk, har hatt elendig kvalitet. Levetidien på kjøkkenhåndklær er tilsvarende, men her i huset slites det fortere enn vanlige håndklær. Det har med vår bruk og gjøre; alt av kjeler og en del skarpe kjøkkenkniver, vaskes for hånd, og da kan det bli rift i stoffet, og vips er det ett større hull. Anonymkode: a014d...dae 1
skeiv-ostepop Skrevet i går, 15:48 #25 Skrevet i går, 15:48 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vet ikke helt om jeg er enig i det du skriver om ubehandlet overflate. Vi tok i bruk Krognæs spisestue som dagligmøbler hos oss i 2008. Riktignok byttet vi ut trekkene, som var fra 1970-tallet, i 2016 med ullstoff fra Gudbrandsdalens Uldvarefabrik. Tipper at det holder like lenge som første trekket. Stuebordet er ca 35 år gammelt, typen syre/luftet furu. Begge bordene tåler det meste, men bruker selvsagt gryteunderlag/korkplate om kjeler/varme former settes på bordet. Bokhyllen min, er Ivar fra IKEA, vesentlig fra 1990-1995. Tåler belastningen av bøker på hylleplassen. Vi har arvet skap av besteforeldre/oldeforeldre, heltre og solid.Selvsagt en helt annen stil enn belagt sponplate med høyglans, men en helt annen kvalitet. I forhold til tekstiler, så har vi håndklær som er 30 år pluss, andre som ikke er så gamle. Med ungdommer i huset, som har hatt med nytt håndkle i gymtøyet to-tre ganger, i tillegg til håndklebruk hjemme, er alle i rotasjon. Det jeg har kjøpt selv, så har jeg vurdert kvaliteten i butikken. Tilsvarende er det med sengetøy, jo mer fast stoff, jo lengre holder de. Ikke nødvendigvis de billigste, men de som har vært «trendy» med populært trykk, har hatt elendig kvalitet. Levetidien på kjøkkenhåndklær er tilsvarende, men her i huset slites det fortere enn vanlige håndklær. Det har med vår bruk og gjøre; alt av kjeler og en del skarpe kjøkkenkniver, vaskes for hånd, og da kan det bli rift i stoffet, og vips er det ett større hull. Anonymkode: a014d...dae Jeg forstår ikke hva du mener med hva du er uenig i. Krogenæs spisestue hadde vel et spisebord med behandlet tre?
AnonymBruker Skrevet i går, 16:22 #26 Skrevet i går, 16:22 Kjøper mye kjøkkenutstyr på Husfliden. Håndklær i bomull fra Ikea, veldig god kvalitet og billig! Sengetøy fra Duxiana og Abate. Persiske tepper. Møbler fra Ikea og arvegods i teak, eik og mahogny. Anonymkode: 661de...547
AnonymBruker Skrevet i går, 17:22 #27 Skrevet i går, 17:22 skeiv-ostepop skrev (14 minutter siden): Jeg forstår ikke hva du mener med hva du er uenig i. Krogenæs spisestue hadde vel et spisebord med behandlet tre? Nei den er ubehandlet, ikke lakk eller beis. Ubehandlet tre kan tørkes ut, men mettes med fett, som grønnsåpe eller fløte. For en ett hakk i ubehandlet tre, er det bare å legge på en våt klut, rulle sammen en våt papirbit og legge på hakket en stund. Treet reiser seg/fylles. Lakkert eller malt, så går ikke det. Senere (etter 1990?), ble det moderne med malte «bondemøbler». Men fortsatt heltre, nedpussing av maling evt malingsfjerner/lut, så kan de males på nytt. Det lages tilsvarende møbler i dag også, Kistefos -Kvande Nordvik. Anskaffelsesprisen er høy, men om en kjøper for at møblene skal vare, og ikke skiftes ut etter 5-10 år, så tror jeg allikevel ved å sammenligne pris mot levetid, vil det lønne seg å betale mer ved innkjøp. Anonymkode: a014d...dae 1
AnonymBruker Skrevet i går, 17:38 #28 Skrevet i går, 17:38 Mye handler om pris. Ser jo at sengetøy og håndklær jeg har handlet billig som student vs det jeg har fått i gave som har vært dyrere, er stor forskjell på. Førstnevnte begynner nå å virkelig å blir synlig slitt, noe sengetøy er kassert etter revner som ikke er mulig å reparere lengre. Det dyrere holder enda. Anonymkode: bec03...38e 1
AnonymBruker Skrevet i går, 17:44 #29 Skrevet i går, 17:44 Kan det være fordi mange hiver alt i tørketrommelen nå? Før hang de vel opp sengetøy. Jeg reagerer også på bruk og kast. Opplever det samme som deg når det gjelder sengetøy. Plutselig har vi ingen like sett. Men må man ha like med en gang? Det kan vel ønskes til jul i stedet og ikke kjøpes dagen etter? Anonymkode: 93e13...804
AnonymBruker Skrevet i går, 18:10 #30 Skrevet i går, 18:10 Gå på marked der det selges håndlagde produkter. Anonymkode: 010c1...50a
AnonymBruker Skrevet i går, 18:42 #31 Skrevet i går, 18:42 Jeg skjønner egentlig ikke hva du prater om. Jeg har 2 sett sengetøy kjøpt på KID som er brukt 8-14 år vasket ca 3-4 hver uke og som knapt vises de er brukt. Jeg har håndklær som ble kjøpt inn på salg i 2004, som nå er litt slitt i kantene, men tørkeevnen er like bra, og de blir brukt/ vasket ukentlig. Jeg bruker det meste til det er hull i det, før det kastes. Kastet nettopp et par kopphåndklær , da de varså tynnslitte at de ikke tørket lenger. Men nå er jeg 50 og vokste opp med at alt skulle brukes til det var utslitt. Tror nok ikke mine barn tenker på dette på samme måte. Dessverre er det også mer viktig at ting matcher enn at det virker for mange i dag. Anonymkode: ba3b8...d2b
AnonymBruker Skrevet i går, 18:52 #32 Skrevet i går, 18:52 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan det være fordi mange hiver alt i tørketrommelen nå? Før hang de vel opp sengetøy. Anonymkode: 93e13...804 Det er ikke tørketrommelen som sliter på klærne, det er vaskemaskinen. Det tørketrommelen gjør er å fjerne løse fibre og lo og støv, slik at du slipper å få det rundt i huset ditt. Anonymkode: 6ac91...7bb
AnonymBruker Skrevet i går, 18:55 #33 Skrevet i går, 18:55 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke tørketrommelen som sliter på klærne, det er vaskemaskinen. Det tørketrommelen gjør er å fjerne løse fibre og lo og støv, slik at du slipper å få det rundt i huset ditt. Anonymkode: 6ac91...7bb Haha, nei. Bodde et sted med tørketrommel og skjønte fort at det ville bli dyrt å bruke den - jeansene ble kjempefort slitt! Så det sluttet jeg med. Anonymkode: 21f6d...fd4
AnonymBruker Skrevet i går, 19:00 #34 Skrevet i går, 19:00 Høye sengetøy. 70% salg så er prisen som KID. OBS har salg på Høie ofte fôr medlemmer. Nøstebarn klær, salg i februar eller brukt. Safa ull fra Saras eget salg eller Sparkjøp. Superfit sko til barn. Ser ubrukt ut etter tre barn. Polarn og Pyret, velg salg. Reima vinterdress, kjøp på våren til neste sesong eller Barn i hagen nettbutikk. Sloggi undertøy. Teak brukt i møbler. Velg bomull. Styr unna H&N, Cubus, Lindex (bortsett fra yttertøy). Anonymkode: a596f...f93
AnonymBruker Skrevet i går, 19:19 #35 Skrevet i går, 19:19 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Haha, nei. Bodde et sted med tørketrommel og skjønte fort at det ville bli dyrt å bruke den - jeansene ble kjempefort slitt! Så det sluttet jeg med. Anonymkode: 21f6d...fd4 Altså what???!! Tok du Jeans i tørketrommel?? Hahaha ikke rart de ble ødelagt da!! Det er kun håndklær, sengeklær og undertøy/sokker som skal i tørketrommel..altså tøy som tåler 60-90 grader. Trodde alle visste dette.. Anonymkode: 53e6c...36b 1
AnonymBruker Skrevet i går, 21:03 #36 Skrevet i går, 21:03 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Høie sengetøy varer Anonymkode: 251f5...347 Nei, det vil jeg ikke si. Synes de vare to-tre år før de begynner å bli hullete. Anonymkode: 3ea48...f28
AnonymBruker Skrevet i går, 22:03 #37 Skrevet i går, 22:03 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, det vil jeg ikke si. Synes de vare to-tre år før de begynner å bli hullete. Anonymkode: 3ea48...f28 De som kjøpte for f.eks. 10-20 år siden, har kanskje opplevd en annen kvalitet enn det som produseres nå, så vanskelig å sammenligne. Høie har sikkert produkter med ulik kvalitet de også. I tillegg må man tenkte på hvor ofte hvert sengesett blir brukt. Har man bare 2-3 å rotere på, så blir de mye fortere slitt enn om man har 10+. Om man sammenligner sengesett, så er de billige fra f.eks. KID i et veldig tynt stoff, sammenlignet med de som er dyrere fra samme butikk. Så man må se på produkt og ikke bare butikk. Kjøpte akkurat et Høie-sett, og det er i betraktelig bedre kvalitet enn de billige fra KID ol. jeg har kjøpt. Synes det er rart om det ikke holder mer enn 2-3 år. Flere av de billige settene vi har er nå opp til 10 år, og de var like "dårlige" ved innkjøp da. Kattunger som herjet i senga som rev opp de ganske tidlig, hvor jeg sydde de igjen. Overrasket over at de ikke revnet mer igjen før mange år senere. Nå var putetrekkene så dårlige at det ikke var vits med å sy. Har også ofte måttet sy igjen dårlig søm nederst på mange dynetrekk, men det er en enkel sak å fikse. Ikke sikkert at kvaliteten var veldig mye bedre på ting før, men at man var flinkere til å fikse ting. Anonymkode: d603b...c2e
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #38 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg har; Yves Delorme sengetøy, Lexington Handklær og tekstiler til kjøkkenet, Le Creuset støpejernsgryter og panner, Weber grill, en del møbler fra Slettevoll, Utemøbler fra Outland, Russell&Bromley sko - og Steve Madden. Yttertøy fra Barbour og Burberry. Det er noen av merkene jeg er veldig fornøy med, i alle fall. Anonymkode: d3377...ef4 Og i hvor mange år har du hatt disse tingene? Anonymkode: 0d30b...2f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå