AnonymBruker Skrevet i går, 03:57 #1 Skrevet i går, 03:57 Hei! Jeg ble litt inspirert av en annen tråd jeg leste her, angående ei som blant annet følte hun måtte kjøpe nytt sengetøy og kjøkkenhåndklær for å erstatte noe som er få år gamle. Jeg synes jo dette er helt hinsides - men opplever også på en del ting at det varer kort. Eksempelvis kjøpte jeg meg et par sengetøy i 2016 fra KID, som alle er utvaskede og/eller har revnet, knapper har falt av etc. Til sammenligning har min mormor sengetøy fra 1970 som - foruten å ha blitt litt blasst i fargen, fortsatt er sterkt og tykt i stoffet. Hva skjer egentlig med dette? Hvor finner man ting av god kvalitet i dag? Selv for oss som ønsker å forbruke mindre (og helt ærlig - slippe og tenke på at man må ordne noe nytt «hele tiden») så er det utfordrende og finne noe som varer. Håper og få noen tips, og gjerne innspill til dette temaet. Synes det er helt horribelt at ting går istykker i løpet av få år, som burde vare lenge. Anonymkode: b2f42...e2e 10 1 3
AnonymBruker Skrevet i går, 04:04 #2 Skrevet i går, 04:04 Dette er et godt spørsmål, jeg tenker også på dette. Anonymkode: f1f86...529 1
AnonymBruker Skrevet i går, 04:26 #3 Skrevet i går, 04:26 De ble utkonkurrert allerede på 80 tallet, nå må alle leve med konsekvensene. Alle vil ha kvalitet, få er villig til å betale hva det koster. Anonymkode: d795a...026 6
AnonymBruker Skrevet i går, 04:29 #4 Skrevet i går, 04:29 Mormoren din har nok ikke vasket sengetøyet 1 gang i uka og tørket det i tørketrommel i 55 år... Anonymkode: 0d30b...2f0 4 8
AnonymBruker Skrevet i går, 05:09 #5 Skrevet i går, 05:09 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Mormoren din har nok ikke vasket sengetøyet 1 gang i uka og tørket det i tørketrommel i 55 år... Anonymkode: 0d30b...2f0 Jeg pleier for det meste å henge opp sengetøyet, og vasker det vel hver 2-3 uke i snitt. Min mormor har vært en fremoverlent dame som ikke likte husarbeid, og jeg kan igrunn ikke huske at jeg har sett et tørkestativ hos henne. Så jeg vil tro det har blitt brukt tørketrommel siden 90-tallet en gang. TS Anonymkode: b2f42...e2e 4
AnonymBruker Skrevet i går, 05:31 #6 Skrevet i går, 05:31 AnonymBruker skrev (1 time siden): De ble utkonkurrert allerede på 80 tallet, nå må alle leve med konsekvensene. Alle vil ha kvalitet, få er villig til å betale hva det koster. Anonymkode: d795a...026 Men hvor finner man det i god kvalitet, selv om det koster? Jeg har i og for seg kjøpt meg flere dyre ting i løpet av årene, med samme resultat (stor slitasje). Ser oppriktig etter tips. TS Anonymkode: b2f42...e2e
AnonymBruker Skrevet i går, 05:35 #7 Skrevet i går, 05:35 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Jeg ble litt inspirert av en annen tråd jeg leste her, angående ei som blant annet følte hun måtte kjøpe nytt sengetøy og kjøkkenhåndklær for å erstatte noe som er få år gamle. Jeg synes jo dette er helt hinsides - men opplever også på en del ting at det varer kort. Eksempelvis kjøpte jeg meg et par sengetøy i 2016 fra KID, som alle er utvaskede og/eller har revnet, knapper har falt av etc. Til sammenligning har min mormor sengetøy fra 1970 som - foruten å ha blitt litt blasst i fargen, fortsatt er sterkt og tykt i stoffet. Hva skjer egentlig med dette? Hvor finner man ting av god kvalitet i dag? Selv for oss som ønsker å forbruke mindre (og helt ærlig - slippe og tenke på at man må ordne noe nytt «hele tiden») så er det utfordrende og finne noe som varer. Håper og få noen tips, og gjerne innspill til dette temaet. Synes det er helt horribelt at ting går istykker i løpet av få år, som burde vare lenge. Anonymkode: b2f42...e2e Penger,enkelt forklart. Anonymkode: 7b1df...fcb
AnonymBruker Skrevet i går, 13:57 #8 Skrevet i går, 13:57 Leit i bruktbutikker, dødsbo og loppemarked. Anonymkode: 9ebe2...520 2 1
AnonymBruker Skrevet i går, 14:06 #9 Skrevet i går, 14:06 Jeg sliter ikke egentlig med å finne ting som varer, jeg kjøper naturmaterialer stort sett og ser litt på sømmer og tykkelse på stoffene mennikke noe voldsomt opplegg. Jeg har sengetøy som er 15 år gammelt og håndduker som er det samme og eldre. Jeg har nyere ting også og ser virkelig ikke at det nye er så mye dårligere enn det gamle. Alt kjøpt på butikker folk insisterte på at hadde bare crap da også og at ingenting var lagd for å vare lenger. Knapper kan falle av og en søm kan ryke men da fikser man det jo bare om tingen forøvrig har mer bruksverdi. At det kan koste å få det fiksa om man ikke fikser selv betyr ikke for meg ihvertfall at det er like greit å bare kjøpe ny. Jeg kan kjøpe en ny jakke for prisen av å fikse glidelåsen på en gammel, men hvorfor om pengene er omtrent likt og resultatet er at jeg har en jakke i begge tilfeller? Da er det jo bare produsert mer søppel. Anonymkode: 3925d...724 4
AnonymBruker Skrevet i går, 14:12 #10 Skrevet i går, 14:12 Jeg har sengetøy som er 20 år gammelt. Og har et håndkle som er 18 år gammelt, og det er litt slitt, men det er et veldig mykt håndkle. Faktisk kjøpt i en marine park i Portugal. Jeg prøver å ha ting lengst mulig, og prøver da og kjøpe ting av god kvalitet. Anonymkode: 184fb...19f 2
AnonymBruker Skrevet i går, 14:22 #11 Skrevet i går, 14:22 Svært få ting lages lenger i såpass god kvalitet at det varer. Hva ville alle butikkene gjort om ingen lenger trengte kjøpe nytt? Det er påvist at alt fra tøy til elektronikk osv lages for å bare bare en liten stund nå til dags, slik at vi hele tiden må kjøpe nytt. Anonymkode: d86ac...dc8 4
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #12 Skrevet 13 timer siden Kommer vel an på hva man kjøper? Jeg har hvitt sengetøy i egyptisk bomull, satengvevd. Det har hittil holdt seg fint (ca 5 år). Bruker ikke tørketrommel på sengetøy. Anonymkode: 1fc21...f10 1 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #13 Skrevet 12 timer siden De færreste har vel tid til å behandle ting som sengetøy slik man behandlet det før, med mindre sentrifugering og lufttørking. Samtidig som det nok vaskes oftere nå enn før, da sengetøy ble luftet utenpå dyna. Så er spørsmålet om det i et helhetlig bilde er mer miljøvennlig med et produkt som krever mye mer ressurser å produsere i en egen produksjonslinje og som så vaskes et antall flere ganger på grunn av lengre livsløp. Kan det hende at det i realiteten blir som med bærenett i bomull, som er dramatisk mer miljøfientlig enn plastposer som uansett brukes til avfall? Anonymkode: e1653...687
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #14 Skrevet 12 timer siden Fantastisk å se gamle uniformer på f.eks. servitører på en cafe. De var jo skreddersydde og så stilige. Sammenlignet med dagens kunstige klær masseprodusert i fattige land. Anonymkode: dd1b9...4d7
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #15 Skrevet 12 timer siden Jeg har sengetøy som er over 20 år og like pent men det var ikke kjøpt på KID for å si det slik.. Man kan fint få kjøpt kvalitet også i dag men da må du ikke forvente det fra bruk og kast kjeder eller merker som er konsumbaserte og ikke kvalitetsbaserte.. Anonymkode: de0fc...31d 2
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #16 Skrevet 12 timer siden Jeg prøver å kjøpe kvalitet, men jeg innser at jeg ikke kan redde verden med å beholde 20 år gamle håndklær, kjøpe brukte klær etc. Når man ser hvor mye som kastes i industrien, så blir man helt matt. Jeg jobber med avfallshåndtering, og vi kaster flere tonn i året av helt brukbare ting. Alt fra klær og møbler til elektromotorer, plastrør og datamaskiner. Jeg kan leve med et lappet dynetrekk, et håndle med hull i og en 5 år gammel pc. Et hotell kan ikke det. Anonymkode: 5223e...a94 2
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #17 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (På 15.11.2025 den 4.57): Hei! Jeg ble litt inspirert av en annen tråd jeg leste her, angående ei som blant annet følte hun måtte kjøpe nytt sengetøy og kjøkkenhåndklær for å erstatte noe som er få år gamle. Jeg synes jo dette er helt hinsides - men opplever også på en del ting at det varer kort. Eksempelvis kjøpte jeg meg et par sengetøy i 2016 fra KID, som alle er utvaskede og/eller har revnet, knapper har falt av etc. Til sammenligning har min mormor sengetøy fra 1970 som - foruten å ha blitt litt blasst i fargen, fortsatt er sterkt og tykt i stoffet. Hva skjer egentlig med dette? Hvor finner man ting av god kvalitet i dag? Selv for oss som ønsker å forbruke mindre (og helt ærlig - slippe og tenke på at man må ordne noe nytt «hele tiden») så er det utfordrende og finne noe som varer. Håper og få noen tips, og gjerne innspill til dette temaet. Synes det er helt horribelt at ting går istykker i løpet av få år, som burde vare lenge. Anonymkode: b2f42...e2e Kan jeg spørre; hva gjør du i klesveien? Kjøper du nytt hele tiden/følger mote, eller bruker du de til de er utslitt, eller kjøper alt brukt? Anonymkode: bcb41...25c
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #18 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (På 15.11.2025 den 4.57): Hei! Jeg ble litt inspirert av en annen tråd jeg leste her, angående ei som blant annet følte hun måtte kjøpe nytt sengetøy og kjøkkenhåndklær for å erstatte noe som er få år gamle. Jeg synes jo dette er helt hinsides - men opplever også på en del ting at det varer kort. Eksempelvis kjøpte jeg meg et par sengetøy i 2016 fra KID, som alle er utvaskede og/eller har revnet, knapper har falt av etc. Til sammenligning har min mormor sengetøy fra 1970 som - foruten å ha blitt litt blasst i fargen, fortsatt er sterkt og tykt i stoffet. Hva skjer egentlig med dette? Hvor finner man ting av god kvalitet i dag? Selv for oss som ønsker å forbruke mindre (og helt ærlig - slippe og tenke på at man må ordne noe nytt «hele tiden») så er det utfordrende og finne noe som varer. Håper og få noen tips, og gjerne innspill til dette temaet. Synes det er helt horribelt at ting går istykker i løpet av få år, som burde vare lenge. Anonymkode: b2f42...e2e Høie sengetøy varer Anonymkode: 251f5...347 1
skeiv-ostepop Skrevet 11 timer siden #19 Skrevet 11 timer siden For å vite om ting varer må du tilegne deg kunnskap. For klær må du se på materiale (og ikke minst blanding av materialer), sømmer og montering. Billige produkter som tåler lite har ofte mye kunstige stoffer blandet inn, bruker billige sømmer og enkle måter å montere detaljer på. For elektronikk er byggekvalitet, knapper, skjerm og vekt ofte en god indikasjon. Billige produkter mangler ofte beskyttelseselektronikk som er det første som blir valgt bort, og det er ofte den elektronikken som beskytter utstyret mot skader utenfra. I tillegg er gode knapper, god skjerm og generell byggekvalitet gode indikasjoner på om noe varer. Billig plastikk blir porøs og knekker, dårlig byggekvalitet gjør at fukt trenger inn og dårlige knapper blir fortere utslitt. For møbler er det måten ting er konstruert på, overflater og byggematerialer som teller. Man kan ha ei solid seng for et par hundrelapper eller ei dyr, lett og skjør seng til flere tusen. Ubehandlet overflate til spisebord er for eks en dårlig kombinasjon. 3 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #20 Skrevet 11 timer siden Jeg har; Yves Delorme sengetøy, Lexington Handklær og tekstiler til kjøkkenet, Le Creuset støpejernsgryter og panner, Weber grill, en del møbler fra Slettevoll, Utemøbler fra Outland, Russell&Bromley sko - og Steve Madden. Yttertøy fra Barbour og Burberry. Det er noen av merkene jeg er veldig fornøy med, i alle fall. Anonymkode: d3377...ef4 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå