Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Soft mann skrev (18 minutter siden):

Flesteparten er vel anonyme her inne, så ikke veldig enkelt å si hvem som skriver og når de skriver

Men utrolig mange "navere" 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
jaeols skrev (1 minutt siden):

Ja ikke vet eg hva de gjør på. 

eg har heller ingen grunn for å mistenke noen for det.

i min yrkesgruppe så vil mange bli navere om ett år tror eg. Industrien har ikke mye lys i tunellen fremover. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ja, jeg har tenkt det samme. Og så synes jeg det er spesielt rart med disse som fremstiller det som om de er i stabile forhold med partner og barn, har viktig, ansvarsfull jobb osv., men likevel har tid og mulighet til å kommentere her til alle døgnets tider. Blir faktisk litt interessert i hva slags skjebner det dreier seg om.

Anonymkode: ffe9a...05f

Hva er spesielt rart med det? Husk at ikke alle lever akkurat det samme livet som deg, til tross for jobb, familie og venner. Det er neppe sånn at folk sitter på KG i alle døgnets tider, men stikker innom ved ulike muligheter i løpet av et døgn. 

Tenk hvor mye tid en person bruker på scrolle, se tv, høre på podcast/lydbok eller hobbyer osv. i løpet av en dag. Hvorfor er det rart at mange bruker mye av den tiden på KG? Eller når de sitter på do, venter på noe (feks legetime, tannlege) eller har en pause eller ligende. Mange bruker den tiden på å scrolle eller spille spill på mobilen, og da også en tur innom KG.

Og mange sliter av ulike grunner med søvn, jeg har selv vært innom KG på natten fordi jeg har våknet og ikke fått til å sovet igjen pga tankekjør (jeg har et barn som er kronisk syk, og i perioder har jeg mye tanker og bekymringer rundt det). Man kan selvsagt diskutere hvor lurt det er med skjerm da, men det har iallfall hjulpet meg å roe tankekjør. Jeg kan også være på KG grytidlig på morgenen, fordi jeg har våknet av samme grunn som nevnt ovenfor, og da ikke fått til å sovne igjen men er også for trøtt og sliten til å stå opp. Da kan jeg ligge i senga og scrolle til jeg må opp, og KG er gjerne en av plassene jeg kan være innom da. 

Så jeg kan også være aktiv både på natten og gjennom dagen, særlig i perioder, til tross for mann, barn, hund, stort hus som krever sitt og 100% jobb i et veldig krevende felt. Det eneste er kanskje at mitt sosiale liv er noe amputeret. Jeg har venner, jeg har bare ikke så mye kapasitet til å møte dem, fordi det er krevende å være forelder til et barn som har den sykdommen som barnet mitt har, og at jeg ofte er veldig sliten på kveldene når jeg faktisk har tid til å møte venner. 

Anonymkode: 7f844...748

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært på kg i veldig mange år, men jeg er stort sett anonym der det går. Fikk iallefall skrekken når innlegget mitt ble publisert på Facebook, og var veldig veldig glad for at jeg ikke publiserte under brukernavn. 

Litt digresjon, men poenget mitt er egentlig at vi sannsynligvis er mange flere enn "de kjente". Jeg er også innom til alle døgnets tider, og selv om jeg har pauser så kommer jeg alltid tilbake ❤️

Anonymkode: f6fe2...95f

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg har tenkt det samme. Og så synes jeg det er spesielt rart med disse som fremstiller det som om de er i stabile forhold med partner og barn, har viktig, ansvarsfull jobb osv., men likevel har tid og mulighet til å kommentere her til alle døgnets tider. Blir faktisk litt interessert i hva slags skjebner det dreier seg om.

Ja enig. Jeg for min del hadde rundt 10 års pause herfra for jeg orket ikke mer. Men så ble jeg gravid og da var det jo kort vei til forumet for å stille spørsmål osv, og nå har jeg begynt å kaste vekk tiden min her igjen, dessverre. 

Skriver alltid som AB, og der har hendt at jeg har kommentert midt på natta, men har alltid slitt med lange våkeperioder om natta så da er det derfor (i full jobb, dagtid). 

Men det jeg reagerer spesielt på her er at det er veldig mye svart/hvitt-tenking og trekking av konklusjoner som ikke holder mål. Drikker du tre glass vin i uka så er du alkoholiker, får barnet en is før middag en onsdag så er du en dårlig forelder osv. Og en del, som faktisk nettopp ble tatt opp i en annen tråd her, som går på det å være lite smidig med andre. Venninna krevde 100 kroner for mye tilbake på en eller annen spleis og det er ikke måte på hvilke konsekvenser det skal få. Det hadde blitt månelyst, hadde kuttet kontakten osv. 

Jeg for min del tenker at det er en god del her inne, som til tross for full jobb og/eller partner og/eller barn, er folk som ellers har lite nettverk kontakt med andre mennesker. Og har nok alltid hatt det- og det gjerne av en grunn. Og slike mennesker er/blir dårligere til å reflektere rundt andre menneskers meninger og liv som ikke stemmer overens med de selv, og man er/blir lite smidig, pragmatisk, forståelsesfull overfor andre(s meninger) og lite løsningsorientert. Og så lever de tilsvarende lite varierte liv, med tilsvarende få erfaringer. Og da forstår de ikke at jo, man kan som kvinne faktisk drikke en hel flaske vin på fest uten at det er feil/galt eller man er ekkel dritings. Man kan gi et barn en is en onsdag fordi man har dårlig tid og skal videre, og velger en enkel løsning, eller bare fordi man har lyst. Osv. 

Anonymkode: 990a2...66a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
jaeols skrev (1 time siden):

Det vet du jo egentlig ingenting om. Jeg er inne her til alle døgnets tider. Men jeg jobber turnus. Så slik sett kan det virke litt suspekt. 

Anonymkode: 849e4...fde

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Soft mann skrev (1 time siden):

Ja ikke vet eg hva de gjør på. 

eg har heller ingen grunn for å mistenke noen for det.

i min yrkesgruppe så vil mange bli navere om ett år tror eg. Industrien har ikke mye lys i tunellen fremover. 

De skal legge ned en hel næring?

Anonymkode: 6a1ed...be6

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

De skal legge ned en hel næring?

Blir nok mange uten arbeid i løpet av neste år vil eg tro ja

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Vil ikke påstå at jeg er en gjenganger, men når jeg er innom, så er det ofte på natten på grunn av at jeg befinner meg i en annen tidssone. Scroller igjennom og kommenterer kun visst jeg finner et tema som engasjerer meg.

Men jeg tenker også tanken på hvem det er som er bak alle nick`ene her inne, de som kommenterer døgnet rundt. De som ser ut som de er venner/uvenner med mange av de andre faste brukerne. Og så har vi de som føler en slags eierskap til forumet.

Og noen av trådene blir nedstengt fort, og jeg kan nesten på forhånd si hvilken tråd som blir nedstengt, virker nesten som det er en noen grupper i bakgrunnen som har makt til å stenge ned tråder som har et upopulært tema. Dette på tross av at jeg synes at debatten foregår i saklige former. Dette gjelder blant annet tråder om uføre, eller snylting på NAV, de blir nesten uten unntak stengt ned, så det kan virke som den gruppen kanskje har litt makt her inne.

Anonymkode: b825b...495

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nylig blitt medlem her. Har brukt litt tid her inne da det er nytt. Men ikke mye heller. Er nok flere som ikke er i jobb eller har nettverk som bruker dette forumet. 
Det jeg biter meg merke til er at enkelte brukere tror folk lyver her inne. Når folk skriver at de jobber som lærer kan folk kommentere at de ikke tror vedkommende er lærer. Da får jeg inntrykk av at flere tror de andre brukerene her inne er av samme kategori som seg selv 

Anonymkode: 91ad6...c6c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ingen som er opptatt med noe 24/7. Som stadig har et eller annet å holde på med. 

Og hva så om man er på Nav og kommenterer her inne? Hva så om man kommenterer kl. 03:00 på natten? 

Hvorfor legge seg opp i hvordan andre lever livet sitt? 

Jeg er en av disse som er i et stabilt og godt forhold (uten barn) og som ofte er våken kl. 02:00 - 03:00 om natten. 

Jeg har det faktisk veldig bra med kjæresten min og det er ikke løgn. Grunnen til at jeg er våken så seint på natten er fordi jeg innimellom sliter med tankekjør. Da er det ikke alltid like lett å få sove. 

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er spesielt rart med det? Husk at ikke alle lever akkurat det samme livet som deg, til tross for jobb, familie og venner. Det er neppe sånn at folk sitter på KG i alle døgnets tider, men stikker innom ved ulike muligheter i løpet av et døgn. 

Tenk hvor mye tid en person bruker på scrolle, se tv, høre på podcast/lydbok eller hobbyer osv. i løpet av en dag. Hvorfor er det rart at mange bruker mye av den tiden på KG? Eller når de sitter på do, venter på noe (feks legetime, tannlege) eller har en pause eller ligende. Mange bruker den tiden på å scrolle eller spille spill på mobilen, og da også en tur innom KG.

Og mange sliter av ulike grunner med søvn, jeg har selv vært innom KG på natten fordi jeg har våknet og ikke fått til å sovet igjen pga tankekjør (jeg har et barn som er kronisk syk, og i perioder har jeg mye tanker og bekymringer rundt det). Man kan selvsagt diskutere hvor lurt det er med skjerm da, men det har iallfall hjulpet meg å roe tankekjør. Jeg kan også være på KG grytidlig på morgenen, fordi jeg har våknet av samme grunn som nevnt ovenfor, og da ikke fått til å sovne igjen men er også for trøtt og sliten til å stå opp. Da kan jeg ligge i senga og scrolle til jeg må opp, og KG er gjerne en av plassene jeg kan være innom da. 

Så jeg kan også være aktiv både på natten og gjennom dagen, særlig i perioder, til tross for mann, barn, hund, stort hus som krever sitt og 100% jobb i et veldig krevende felt. Det eneste er kanskje at mitt sosiale liv er noe amputeret. Jeg har venner, jeg har bare ikke så mye kapasitet til å møte dem, fordi det er krevende å være forelder til et barn som har den sykdommen som barnet mitt har, og at jeg ofte er veldig sliten på kveldene når jeg faktisk har tid til å møte venner. 

Anonymkode: 7f844...748

Selvfølgelig vet jeg det, har selv en hverdag som ikke er A4. Men jeg klarer også å legge sammen to og to, og derfor ser jeg hvor motstridende/overraskende mange av innleggene er når man sammenligner med hva den som skriver, sier ellers.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja enig. Jeg for min del hadde rundt 10 års pause herfra for jeg orket ikke mer. Men så ble jeg gravid og da var det jo kort vei til forumet for å stille spørsmål osv, og nå har jeg begynt å kaste vekk tiden min her igjen, dessverre. 

Skriver alltid som AB, og der har hendt at jeg har kommentert midt på natta, men har alltid slitt med lange våkeperioder om natta så da er det derfor (i full jobb, dagtid). 

Men det jeg reagerer spesielt på her er at det er veldig mye svart/hvitt-tenking og trekking av konklusjoner som ikke holder mål. Drikker du tre glass vin i uka så er du alkoholiker, får barnet en is før middag en onsdag så er du en dårlig forelder osv. Og en del, som faktisk nettopp ble tatt opp i en annen tråd her, som går på det å være lite smidig med andre. Venninna krevde 100 kroner for mye tilbake på en eller annen spleis og det er ikke måte på hvilke konsekvenser det skal få. Det hadde blitt månelyst, hadde kuttet kontakten osv. 

Jeg for min del tenker at det er en god del her inne, som til tross for full jobb og/eller partner og/eller barn, er folk som ellers har lite nettverk kontakt med andre mennesker. Og har nok alltid hatt det- og det gjerne av en grunn. Og slike mennesker er/blir dårligere til å reflektere rundt andre menneskers meninger og liv som ikke stemmer overens med de selv, og man er/blir lite smidig, pragmatisk, forståelsesfull overfor andre(s meninger) og lite løsningsorientert. Og så lever de tilsvarende lite varierte liv, med tilsvarende få erfaringer. Og da forstår de ikke at jo, man kan som kvinne faktisk drikke en hel flaske vin på fest uten at det er feil/galt eller man er ekkel dritings. Man kan gi et barn en is en onsdag fordi man har dårlig tid og skal videre, og velger en enkel løsning, eller bare fordi man har lyst. Osv. 

Anonymkode: 990a2...66a

Spot on.

En annen ting som jeg tror mange ofte glemmer er at her på KG kommer vi i kontakt med mennesker som vi ellers aldri ville ha kommet i kontakt med. Da er det vanskelig å mentalisere/se for seg en annen virkelighet eller oppfattelse enn den man selv sitter med. Når jeg har en samtale med folk irl, vet folk som oftest hvem jeg er og hvilken bakgrunn jeg har, og om de ikke vet det, kan de lese en del ut i fra hvordan jeg ser ut, kler meg og ter meg. 

Vi liker å si at nordmenn jevnt over er like, men jeg synes ikke vi egentlig er det. For meg som bor i en middels stor kystby kan jeg bare reise to mil inn i landet, og der har folk en helt annen holdning til ting. Eller jeg kan reise til hovedstaden og se at folk er ufattelig mye mer liberale i meningene sine enn hva folkene i min by er. Hvordan vi bor, hvem vi har rundt oss, hva slags jobb vi har, OM vi har jobb, om vi har familie og/eller venner - alt påvirker det vi sitter og trykker utover KG.

Jeg skrev her om dagen i en tråd at jeg alltid dusjer rett etter å ha reist kollektivt. Jeg fikk noen saftige utsagn tilbake og ble fortalt at jeg hadde mentale problemer. Sannheten er at jeg bor i Kristiansand og kjører elbil både kort og langt, vi har kun buss som kollektivtransport (og da er det masse bytting og venting), så det er ikke aktuelt med kollektivtransport for min del. Var akkurat i Oslo og tok t-banen, forstår at Oslofolk ikke dusjer hver gang de har reist kollektivt selvsagt. Det jeg mente i tråden med at jeg dusjer etter å ha reist kollektivt er at jeg alltid dusjer etter f eks flytur, lengre togtur, lengre busstur eller lengre båttur. Du vet, når man sitter i flere timer og sniffer inn andres lukter/promp/matlukt. Mente selvsagt ikke at jeg dusjer etter å ha "reist" fra Nationalteateret til Oslo S.

Anonymkode: 20367...aa2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så mange gode innspill. Til dere som påpeker at jeg selv var våken sent på natten, så må jeg bare understreke at det jeg skrev aldri var ment som kritikk, jeg var ikke ute etter å ta noen og det er ikke vits å ta meg tilbake😅 Jeg skriver jo at jeg selv er oppe sent i blant. 

Så fint at mange bruker KG til noe bra, visste ikke det var folk som brukte det istedenfor andre sosiale medier. Jeg kjenner meg igjen med det at det er en god distraksjon fra tankekjør på kveldene☺️

TS

Anonymkode: 656df...0ef

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også en av de som liker bedre å henge på KG enn på sosiale medier. Føler at anonymitet gjør folk mer ærlige og oppriktige, på godt og vondt - men mest godt. Jeg liker ikke så godt mennesker som skryter av seg og sitt. La oss heller dele og hjelpe hverandre med små og store hverdagslige utfordringer.

Jeg er i full jobb og skriver aldri på natten, men kikker innom i løpet av dagen når jeg kjeder meg, for å se om det er en tråd eller tema som engasjerer meg. 

Ellers, som relativt ny her, må jeg si at jeg fikk litt panikk og ble nesten uvel over at mitt første innlegg ble delt på FB. Hadde ikke fått med meg at det var sånn, og følte meg fryktelig blottstilt der. Opplevde også tonen som enda hardere enn her inne på forumet. Den erfaringen har gjort at jeg nok ikke har så lyst til å starte en tråd igjen. Henger meg heller på andre. 😌

Anonymkode: ff1fa...868

Skrevet

Jeg er en av de..og ha jeg er "naver" da jeg går på aap og bruker kg mye da det ofte blir mye hvile tid 

Og jo mye på kvelden også da jeg sliter med smerter som holder meg våken 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Om mange av oss er navere vet jeg ikke. Men at det er som å være på en kongress for folk med alvorlige personlighetsforstyrrelser av typen borderline er ikke til å komme  unna! Og den pågår dag og natt.

Anonymkode: 23447...578

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Uten å nevne navn, så ser jeg flere brukere som går igjen og kommenterer på alt. Også på nattestid, gjerne kl. 03:30 en hverdag. Går dere aldri lei av å kommentere på alt? Tar det ikke veldig mye tid?☺️ Er bare nysgjerrig - er det en interesse i å hjelpe folk, eller en sosial arena?🤔

Anonymkode: 656df...0ef

Har bare rare arbeidstider

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Soft mann skrev (2 timer siden):

Blir nok mange uten arbeid i løpet av neste år vil eg tro ja

Jøss, hvilken næring er dette?

• Liker 1
Skrevet

De som jobber i industrien

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...