AnonymBruker Skrevet søndag kl. 16:35 #41 Skrevet søndag kl. 16:35 Var mye forskjellige svar og meninger så venter bare til imorgen å ser hva svar jeg får fra arbeidsgiver, men det finns forskrift om livsoppholdssatser ved utleggstrekk og gjeldsordning. Arbeidsmiljøloven pålegger også arbeidsgiver, i samarbeid med arbeidstager å sørge for at utleggstrekket ikke blir satt for høyt. Altså skulle de kontaktet meg før utbetaling. Det er også en forskrift som heter: Forskrift om påleggstrekk, hvor også arbeidsgiver blir pålagt å sørge for at trekket ikke blir satt for høyt. Så med tanke på at de tidligere fått bekreftelse fra namsmann på minimum beløp jeg skal ha utbetalt på lønn så håper jeg at dette ordner seg. Anonymkode: 9f6fc...0d9
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:50 #42 Skrevet søndag kl. 17:50 AnonymBruker skrev (1 time siden): Med mindre du har vært innom alle lønnssystemer som finnes, er det ikke hold i det du sier. Når en lønnsmedarbeider har 500-1000 personer den skal kjøre lønn for på kort tid, har man ikke tid til hver enkelt. I tillegg ville det ikke hatt noe å si, da dokumentasjonen uansett ikke ville kommet i tide til at man kan korrigere lønnsutbetalingen. Anonymkode: 25f6a...4d6 Trenger ikke være innom alle for å vite at samordning og henting via API rulles ut fra 2026. Det er ikke mulig å automatisere når det kommer i brevform fra namsmann, slik det gjør i dag. Noe av fordelen med dette er nettopp at informasjonen blir tilgjengelig i tide og kan hentes elektronisk ved endring. Men, digresjoner og jeg skjønner trådstarter blir usikker nå. Den som kjører lønn trenger en eller annen verifisering når trekk skal endres, gjerne derfor en tar direkte kontakt hvis en ser at det er behov for justering, for å få det bekreftet. Er det derimot alt trukket for mye, blir det en sak mellom ansatte og innkreving. Anonymkode: add2f...92a
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:48 #43 Skrevet søndag kl. 22:48 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Var mye forskjellige svar og meninger så venter bare til imorgen å ser hva svar jeg får fra arbeidsgiver, men det finns forskrift om livsoppholdssatser ved utleggstrekk og gjeldsordning. Arbeidsmiljøloven pålegger også arbeidsgiver, i samarbeid med arbeidstager å sørge for at utleggstrekket ikke blir satt for høyt. Altså skulle de kontaktet meg før utbetaling. Det er også en forskrift som heter: Forskrift om påleggstrekk, hvor også arbeidsgiver blir pålagt å sørge for at trekket ikke blir satt for høyt. Så med tanke på at de tidligere fått bekreftelse fra namsmann på minimum beløp jeg skal ha utbetalt på lønn så håper jeg at dette ordner seg. Anonymkode: 9f6fc...0d9 Her misforstår du. Forskrift om påleggstrekk er en gammel utdatert forskrift. Arbeidsgiver har ingen myndighet til å justere ned eller endre på utleggstrekk eller inkassokrav. Anonymkode: c1b01...fa5
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #44 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (16 timer siden): Spørsmål: etikk er vel og bra, det skal du ha. Men hvorfor skal lønnsansvarlig blande seg inn i privatlivet til ansatte? Hvorfor skal lønnsansvarlig ta over økonomien til en ansatt? Man er over 18 år når man har lønnstrekk og man er selv ansvarlig for sitt liv. At du som lønnsansvarlig bruker tid på slikt når arbeidsgiver betaler deg er forkastelig. Hadde jeg hatt lønnstrekk(noe jeg har hatt) hadde jeg absolutt ikke likt at arbeidsgiver blandet seg inn i min økonomi. Du har et etisk ansvar om å være professjonell, beholde taushetsplikt og ikke forskjellsbehandle Anonymkode: e06f0...df7 Dette er snakk om de få sakene der folk får utbetalt minimalt. Jeg snakker ikke om å blande seg inn i alle saker. Men når folk plutselig fåt utbetalt noen få hundrelapper/tusenlapper som ikke engang vil rekke til mat for en enslig i mer enn 1 uke, da er det noe helt annet. Hadde du ledt hva jeg skrev hadde du kanskje forstått at det gjelder ikke alle med trekk. Det gjelder ekstrem-tilfellene. Anonymkode: 62988...e1b
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #45 Skrevet 15 timer siden Oppdatering: Fikk mail igjen fra lønningskontoret med beklagelse for det feilaktig trekket, og jeg hadde pengene på kontoen kl12. Nå kan jeg puste lettet ut og trenger ikke å bekymre meg mer for dette.. Anonymkode: 9f6fc...0d9
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #46 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dette er snakk om de få sakene der folk får utbetalt minimalt. Jeg snakker ikke om å blande seg inn i alle saker. Men når folk plutselig fåt utbetalt noen få hundrelapper/tusenlapper som ikke engang vil rekke til mat for en enslig i mer enn 1 uke, da er det noe helt annet. Hadde du ledt hva jeg skrev hadde du kanskje forstått at det gjelder ikke alle med trekk. Det gjelder ekstrem-tilfellene. Anonymkode: 62988...e1b På vegne av alle oss med økonomiske problemer vil jeg si tusen takk for at du strekker deg litt lengre i jobben din. ❤️ Anonymkode: 9f6fc...0d9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå