Gå til innhold

Du som jobber med lønnsutbetaling og har erfaring med påleggstrekk?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er en utbredt misforståelse at lønn/arbeidsgiver har noe annet ansvar i slike situasjoner annet enn å trekke som pålagt av Namsmannen. Dersom arbeidsgiver velger å ikke trekke pålagt beløp, overtar arbeidsgiver det økonomiske ansvaret for påleggstrekket. 

Det er kun arbeidstaker som har ansvar og kan ta dialogen med kreditor/Namsmannen for å sikre livsopphold, da trekkene ikke tar hensyn til hverandre når det kommer til livsopphold. 

Anonymkode: 25f6a...4d6

Her har det ju ikke ikke foretatt trekket men de har gjort et trekk som er stanset som resulterte i at jeg fikk utbetalt 5000kr mindre i lønn enn livsopphold og boligutgifter tilsier.

Anonymkode: 9f6fc...0d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nå jobber ikke jeg med lønnsutbetaling, men likevel så kan jeg ikke se for meg at inkassoselskap betaler tilbake det du har trukket for mye denne mnd. Tror nok de kun betaler tilbake hvis det er innbetalt for mye ved sluttoppgjør.

Denne floken må kanskje arbeidsgiver prøve å løse sammen med deg sånn at du har penger å leve for denne mnd. Nå er det jo 1/2 skatt neste mnd, så du kunne ev bedt om forskudd, men det er jo litt kjipt da du sikkert har planlagte innkjøpg i.f.m jula. 

Anonymkode: 00485...f93

Dette varierer mellom arbeidsplasser. Vi har halv skatt i november. 

Anonymkode: 18a24...a87

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Her har det ju ikke ikke foretatt trekket men de har gjort et trekk som er stanset som resulterte i at jeg fikk utbetalt 5000kr mindre i lønn enn livsopphold og boligutgifter tilsier.

Dersom de ikke har fått informasjon om stopp av trekk, følger de opprinnelig plan. Arbeidsgiver har ingenting å "tjene" på å betale kreditor foran deg, pengene må de betale uansett. Hvorfor skulle de betale kreditor dersom de hadde mottatt stoppmelding i god tid i forkant? Du er klar over at satsene til livsopphold ikke er individuelle?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en utbredt misforståelse at lønn/arbeidsgiver har noe annet ansvar i slike situasjoner annet enn å trekke som pålagt av Namsmannen. Dersom arbeidsgiver velger å ikke trekke pålagt beløp, overtar arbeidsgiver det økonomiske ansvaret for påleggstrekket. 

Det er kun arbeidstaker som har ansvar og kan ta dialogen med kreditor/Namsmannen for å sikre livsopphold, da trekkene ikke tar hensyn til hverandre når det kommer til livsopphold. 

Det stemmer at arbeidsgiver er pålagt å legge inn trekkene. Men samtidig så har man som lønnsansvarlig også et etisk ansvar når man ser at utbetalt lønn utgjør kr 2150,- etter trekk. Lønnskjøringen foretas sjelden samme dag som utbetalingen. Da jeg jobbet med lønn så varslet jeg alltid den ansatte om at « du vil få utbetalt x kr på neste lønn, og bør ringe namsmyndigheten for å be om justering av trekkene slik at du har til nødvendig livsopphold».
Dette var i en privat bedrift. Mange tragedier kunne vært unngått om de som faktisk kjører lønns-utbetalinga hadde vært sitt etiske ansvar bevisst. Det er en kjent sak at namsmyndighetene ikke alltid «snakker sammen», men til syvende og sist er det en lønnsansvarlig som faktisk «godkjenner» at personen får utbetalt et beløp som ikke engang holder til mat for en uke. Da er det lov å tenke litt, ikke bare trykke godkjenn og gå videre til neste lønnsslipp. 

Anonymkode: 62988...e1b

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Som jeg skrev har namsmann stanset trekket men når nå arbeidsgiver har trekt allikevel så har jeg fått utbetalt 5000kr mindre enn boligutgifter + livsopphold. 

Er det virkelig jeg som skal ordne opp i det når arbeidsgiver trekt feil?

Du må faktisk rydde opp i det selv og slutte å sutre over situasjonen. Hvordan klarte du å la det gå så langt at det endte med lønnstrekk i utgangspunktet? Namsmannen har stoppet trekket, og når arbeidsgiver ikke får beskjed, er de pliktet til å betale ut til begge kreditorer.

Anonymkode: 26d2d...7a5

• Nyttig 1
Skrevet

Det stemmer at arbeidsgiver er pålagt å legge inn trekkene. Men samtidig så har man som lønnsansvarlig også et etisk ansvar når man ser at utbetalt lønn utgjør kr 2150,- etter trekk. Lønnskjøringen foretas sjelden samme dag som utbetalingen. Da jeg jobbet med lønn så varslet jeg alltid den ansatte om at « du vil få utbetalt x kr på neste lønn, og bør ringe namsmyndigheten for å be om justering av trekkene slik at du har til nødvendig livsopphold».
Dette var i en privat bedrift. Mange tragedier kunne vært unngått om de som faktisk kjører lønns-utbetalinga hadde vært sitt etiske ansvar bevisst. Det er en kjent sak at namsmyndighetene ikke alltid «snakker sammen», men til syvende og sist er det en lønnsansvarlig som faktisk «godkjenner» at personen får utbetalt et beløp som ikke engang holder til mat for en uke. Da er det lov å tenke litt, ikke bare trykke godkjenn og gå videre til neste lønnsslipp. 

Hvor lang tid i forkant har du tilgang til disse trekkene opp mot hva de får utbetalt i lønn? Hvor mange ansatte kjører du lønn for? 

Arbeidsgiver må følge regelverket, det går foran etisk plikt. Den ansatte har fått beskjed fra Namsmannen om å ta kontakt dersom trekkene er for høye, det er ikke lønnsmedarbeider sitt ansvar å melde fra til den ansatte i tillegg. Den ansatte vet hva den tjener og hva trekket er, og kan ikke lene seg tilbake og forvente at arbeidsgiver skal ordne opp på eget initiativ.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Du må faktisk rydde opp i det selv og slutte å sutre over situasjonen. Hvordan klarte du å la det gå så langt at det endte med lønnstrekk i utgangspunktet? Namsmannen har stoppet trekket, og når arbeidsgiver ikke får beskjed, er de pliktet til å betale ut til begge kreditorer.

Anonymkode: 26d2d...7a5

Det må alltid komme sånne rasshøl som deg å gi sånne svar i sånne tråder.

Si meg, hva gir det deg å svare folk på den måten? Har du et så fattig og innholdsløst liv at du må gå løs på noen som ber om råd her på KG? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke sant? Jeg tar alltid en telefon til den ansatte, men også til namsmann/statens innkrevning hvis utbetalt lønn er under livsopphold. Selv om jeg har kartlagt hovedarbeidsgiver og biinntekt da de ble ansatt og skattekortet ble hentet inn, kan det være forhold jeg ikke vet om. Hilsen frøken dobbeltsjekk. Trekkene kommer nå tross alt i hytt og pine, både via altinn og snegleposten. Det står direktenummer i saken, det er mye lettere for meg å ta den telefonen enn noen som står i en økonomisk krise. 

Anonymkode: add2f...92a

Skrevet

Ja, men det har bestandig fått alle andre brev fra namsmann så var rart at ikke dette kom. Det skulle være nok tid da namsmanns brev er datert 22/10 og jeg fikk lønn 14/11.

Lønningskontoret etterlyste kopi av brevet som jeg sendt de så håper de ikke betalt pengene enda å kan se at trekket sku vært stoppet. 

Da jeg kjørte lønn, kom alltid alt med posten. Post kom sjelden samme uke som poststempel, normalen var heller 14 dager.   Lønnen ble normalt ferdigstilt ca en uke før utlønning pga kontroll av ansvarlige, overføring til bank etc.

Og som noen andre skriver, arbeidsgiver har ikke lov til å endre trekk før det er gitt beskjed. Korrekt fremgangsmåte er da og kjøre det via Namsmann for å få nytt trekkgrunnlag. Om totalt trekk er så høyt at det overstiger minstesats, så skal trekket likevel gjennomføres  - var svaret jeg fikk når jeg snakket med Namsmannen på telefon. Ja - jeg fulgte med på de ansatte med trekk, og vurderte om det burde gjøres tiltak. Men her var det snakk om få ansatte, og dermed god oversikt. I en større organisasjon, og med ulik stillingsprosenter, vil det være vanskelig for en lønningsmedarbeider/lønningsansvarlig og fange opp om trekket er for stort i forhold til inntekt. 

Enkelt lønnsmottakere har vært i forkant, og sjekket med meg om arbeidsgiver har fått samme brev, som personen har mottatt. 

Anonymkode: 5c00d...806

• Liker 1
Skrevet

Det må alltid komme sånne rasshøl som deg å gi sånne svar i sånne tråder.

Si meg, hva gir det deg å svare folk på den måten? Har du et så fattig og innholdsløst liv at du må gå løs på noen som ber om råd her på KG? 

Helt enig. Er bare noen med miserable liv som må få det ut her på uskyldige mennesker. Det er totalt unødvendig med sånne kommentarer. 

Anonymkode: 1bfa9...c37

• Hjerte 1
Skrevet

Hvor lang tid i forkant har du tilgang til disse trekkene opp mot hva de får utbetalt i lønn? Hvor mange ansatte kjører du lønn for? 

Arbeidsgiver må følge regelverket, det går foran etisk plikt. Den ansatte har fått beskjed fra Namsmannen om å ta kontakt dersom trekkene er for høye, det er ikke lønnsmedarbeider sitt ansvar å melde fra til den ansatte i tillegg. Den ansatte vet hva den tjener og hva trekket er, og kan ikke lene seg tilbake og forvente at arbeidsgiver skal ordne opp på eget initiativ.

Tiden kunne variere. Jeg kjørte lønn for rundt 60-80 ansatte og vikarer. 
Det er ikke alltid at man kan skjule seg bak at _lovverket går foran etisk plikt_ … Om du tror det er du i beste fall ganske kunnskapsløs og ureflektert. Håper ikke du jobber med mennesker i sårbare situasjoner. For om du tror at det bare er å «ta kontakt med namsmannen» så aner du ikke hva økonomiske problemer kan medføre for mange mennesker. De er ofte så nedkjørte og slitne at de har nok med å overleve og skjøtte jobben sin i det lengste, inntil mange til slutt bukker under. Skammen og fortvilelsen kan ofte bli så stor at de mister gangsynet og evnen til å tenke klart. Å åpne, og lese, byråkrat-språket som det offentlige bruker i slike brev, er for mange helt uoverkommelig. Da kan man ikke bare si at lovverket trumfer etikken, og at de må selv ta ansvar. Mange makter ikke det. Mange er på randen av selvmord hver dag, hvor den siste lønnsutbetalingen på bare noen hundrelapper kan være dråpen som får begeret til å flyte over. For nå blir de kastet ut av leiligheten, de har ikke nok penger til å kjøpe bensin eller busskort, og kommer seg ikke på jobb. Da vil de miste jobben fordi sjefen har gitt 4 advarsler. Så velger de det «enkleste»… 

Synes du fortsatt at det er for mye å forlange at den siste i rekka som faktisk med egne øyne ser hva utbetalingen på lønna vil bli, faktisk tar de 5 minuttene og ringer eller sender en e-post med et vennlig råd til den det gjelder, samt informere om at de kan kontakte NAV for krisehjelp?  Kanskje kan de 5 minuttene være forskjellen på liv eller død. For det er ikke gitt at Namsfogden, Skatteetaten og Statens innkrevingssentral faktisk vet at «Nina» har 3 ulike påleggstrekk fra alle 3, og at det medfører at lønna blir 400kr utbetalt denne måneden. Men det ser den som utbetaler lønna, for du kommer ikke videre i systemet før du har godkjent utbetalingen. Lovverket står sterkt, men av og til må man utvise etisk skjønn ut fra situasjonen. 
Vil anbefale deg å lese deg litt opp på hva gjeldsproblemer kan gjøre med folk. Jeg er sosionom og har de siste 3 årene jobbet med økonomisk rådgivning i NAV. Jeg kan love deg at du ikke aner hva du snakker om når du bare kaster ut påstander om at etikken må vike for loven, og at folk selv må ta ansvar. Får håpe du selv aldri kommer i en slik krise-situasjon. Og om du gjør det får vi håpe at du har noen etisk reflekterte mennesker i systemene rundt deg. For om du er så nedkjørt av gjeldsbelastning så har du nok ikke evne og overskudd til å kontakte namsmannen. Du har nok med å leve. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Det er ikke alltid at man kan skjule seg bak at _lovverket går foran etisk plikt_ … Om du tror det er du i beste fall ganske kunnskapsløs og ureflektert. Håper ikke du jobber med mennesker i sårbare situasjoner. For om du tror at det bare er å «ta kontakt med namsmannen» så aner du ikke hva økonomiske problemer kan medføre for mange mennesker. De er ofte så nedkjørte og slitne at de har nok med å overleve og skjøtte jobben sin i det lengste, inntil mange til slutt bukker under. Skammen og fortvilelsen kan ofte bli så stor at de mister gangsynet og evnen til å tenke klart. Å åpne, og lese, byråkrat-språket som det offentlige bruker i slike brev, er for mange helt uoverkommelig. Da kan man ikke bare si at lovverket trumfer etikken, og at de må selv ta ansvar. Mange makter ikke det. Mange er på randen av selvmord hver dag, hvor den siste lønnsutbetalingen på bare noen hundrelapper kan være dråpen som får begeret til å flyte over. For nå blir de kastet ut av leiligheten, de har ikke nok penger til å kjøpe bensin eller busskort, og kommer seg ikke på jobb. Da vil de miste jobben fordi sjefen har gitt 4 advarsler. Så velger de det «enkleste»… 

Synes du fortsatt at det er for mye å forlange at den siste i rekka som faktisk med egne øyne ser hva utbetalingen på lønna vil bli, faktisk tar de 5 minuttene og ringer eller sender en e-post med et vennlig råd til den det gjelder, samt informere om at de kan kontakte NAV for krisehjelp?  Kanskje kan de 5 minuttene være forskjellen på liv eller død. For det er ikke gitt at Namsfogden, Skatteetaten og Statens innkrevingssentral faktisk vet at «Nina» har 3 ulike påleggstrekk fra alle 3, og at det medfører at lønna blir 400kr utbetalt denne måneden. Men det ser den som utbetaler lønna, for du kommer ikke videre i systemet før du har godkjent utbetalingen. Lovverket står sterkt, men av og til må man utvise etisk skjønn ut fra situasjonen. 
Vil anbefale deg å lese deg litt opp på hva gjeldsproblemer kan gjøre med folk. Jeg er sosionom og har de siste 3 årene jobbet med økonomisk rådgivning i NAV. Jeg kan love deg at du ikke aner hva du snakker om når du bare kaster ut påstander om at etikken må vike for loven, og at folk selv må ta ansvar. Får håpe du selv aldri kommer i en slik krise-situasjon. Og om du gjør det får vi håpe at du har noen etisk reflekterte mennesker i systemene rundt deg. For om du er så nedkjørt av gjeldsbelastning så har du nok ikke evne og overskudd til å kontakte namsmannen. Du har nok med å leve. 

Jeg er prisipielt enig med deg. Samtidig må vi skille snørr og bart. 

Lovverket sier at det skal trekkes uansett. Man rekker ikke å få nye papirer tilsendt i posten samme dag som man sjekker lønnen før den utbetales. Der hvor jeg jobber har hver lønnsmedarbeider ca 500 personer på sin lønnsliste, det er klart at de ikke rekker å finlese hver enkelt lønnslipp. De fører lønn iht innsendte timelister fra lederne. 

Jeg er fullstendig klar over hvilken situasjon de med påleggstrekk kan befinne seg i, og at arbeidsgiver har en omsorgsplikt ovenfor sine ansatte. Samtidig er det kun personen selv som har hjemmel til å endre trekkene fra kreditor. Selv om de får beskjed, er det ikke gitt at de faktisk gjør det, og da er de like langt. Det kan være vel så skamfullt å få en telefon fra arbeidsgivere om at de må ringe kreditor fordi de ikke får lønnsutbetaling.

Og nei, etikken trumfer dessverre ikke lovverket. Innimellom slår lovverket urettferdig ut, slik som i dette tilfellet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

De har fått beskjed, de har jo trukket pengene. Når arbeidstaker har et høyt trekk og får et til har arbeidsgiver et selvstendig ansvar for å ikke trekke for mye. Om de ikke fikk beskjed om at trekket hadde pri skulle de trukket 50/50 feks. De kan også kontakte namsmann hvis noe er uklart.

En del nyutdannede og folk som jobber I små firma er ikke klar over dette ansvaret, så da må man opplyse om det. Andre sluntrer unna fordi de er late, og siden gjeldsproblemer ofte er knyttet til skam kan de slippe unna med det. Men her har man rettigheter, og hvis man står på dem gjør man alle som kommer etter seg en tjeneste. Lønna til folk er viktig, å sørge for nok penger til rett tid er første prioritet, spesielt for sårbare ansatte som ikke har rom for å bygge opp buffer.

Anonymkode: eef12...c65

Nei, arbeidsgiver kan ikke ta en selvstendig vurdering. De må trekke det som er innmeldt. Dersom beskjed om stopp av trekk kommer for sent så vil innkassoselskapet tilbakeføre beløpet til arbeidsgiver. I sjeldne tilfeller går med på å tilbakeføre beløpet direkte til arbeidstaker.

Anonymkode: c1b01...fa5

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du sier selv at du ikke har peiling, likevel velger du å svare? Hvorfor? (Jeg er oppriktig nysgjerrig.)

Lønnsansvarlig har også et ansvar for at du ikke blir trukket for mye i forholdtil satser om livsopphold, så her har de feilet. Opplys om det, mange har liten erfaring med trekk, og er ikke klar over dette. Så kontakter du den aktuelle namsmyndigheten, de kan reversere trekk ved større feil. Ikke sikker på hvordan pengene gikk, da dette gjaldt en tidligere samboer, men han fikk i hvert fall tilbake pengene sine ganske raskt.

Anonymkode: eef12...c65

Feil, lønnsansvarlig har IKKE et selvstendig ansvar.

Skrevet

Det er selvsagt mulig å være på tilbudssiden når man har under 100 lønnsmottakere, men når man kjører lønn til over 1000 lønnsmottakere så har man ikke samme mulighet for dette og må stole på at de ansatte selv gjør det de skal for å justere ned trekkene sine.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du tar feil. Det er den ansatte selv, som har fått akkurat den samme informasjonen om trekkbeløp og antall kreditorer fra Namsmannen, å korrigere trekkene sine. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har selv levd med stor gjeld og lønnstrekk fra namsmannen i mange år. Til jeg ble gjeldsfri for 2 år siden. Det er ikke arbeidsgiver sitt ansvar å gi beskjed til lønnstaker om at så og så mye blir du trukket denne mnd osv. Den ansatte får beskjed fra namsmannen i god tid før de starter å trekke. Og man må ha levert inn et skjema med oversikt over inntekt og utgifter. Gjør man ikke det så kan namsmannen trekke for mye og ansvaret ligger ikke på arbeidsgiver. de gjør bare som de får beskjed fra namsmannen. Jeg har aldri forventet at arbeidsgiver har noe dem skulle ha sagt over dette og fikk jeg for høyt trekk var det alltid mitt ansvar å ta kontakt med namsmannen selv. Uansett hvor langt nede jeg var og hvor deprimert jeg var. Ansvaret ligger på en selv og ikke arbeidsgiver. Sliter man for mye kan man få hjelp på nav eller av en sosionom. Men en arbeidsgiver har da ingenting med dette å gjøre. de bare trekker det namsmannen har bestemt. 

Anonymkode: 1bfa9...c37

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er prisipielt enig med deg. Samtidig må vi skille snørr og bart. 

Lovverket sier at det skal trekkes uansett. Man rekker ikke å få nye papirer tilsendt i posten samme dag som man sjekker lønnen før den utbetales. Der hvor jeg jobber har hver lønnsmedarbeider ca 500 personer på sin lønnsliste, det er klart at de ikke rekker å finlese hver enkelt lønnslipp. De fører lønn iht innsendte timelister fra lederne. 

Jeg er fullstendig klar over hvilken situasjon de med påleggstrekk kan befinne seg i, og at arbeidsgiver har en omsorgsplikt ovenfor sine ansatte. Samtidig er det kun personen selv som har hjemmel til å endre trekkene fra kreditor. Selv om de får beskjed, er det ikke gitt at de faktisk gjør det, og da er de like langt. Det kan være vel så skamfullt å få en telefon fra arbeidsgivere om at de må ringe kreditor fordi de ikke får lønnsutbetaling.

Og nei, etikken trumfer dessverre ikke lovverket. Innimellom slår lovverket urettferdig ut, slik som i dette tilfellet. 

Jeg har til gode å se et lønnssystem som henter trekk på automatikk. De legges inn manuelt. Man trenger derfor ikke å finlese alle lønnslippene for å vite hvem som har trekk eller ikke. 

Fra neste år skal heldigvis alle trekk samles i en portal, kan også hentes elektronisk, det tror jeg er en positiv endring selv om vi kanskje mister litt den oversikten du får ved å legge det inn manuelt. Det er rotete slik det er i dag, noe kommer via altinn og noe via post. Posten er ikke alltid pålitelig. Selv om jeg tar kontakt direkte når trekkene samlet blir et høyt beløp, er det en utfordring når de kommer tett på lønnskjøring og telefontid hos det offentlige har jo blitt en vits. Kort åpningstid og lang ventetid. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Spørsmål: etikk er vel og bra, det skal du ha. Men hvorfor skal lønnsansvarlig blande seg inn i privatlivet til ansatte? Hvorfor skal lønnsansvarlig ta over økonomien til en ansatt? Man er over 18 år når man har lønnstrekk og man er selv ansvarlig for sitt liv. At du som lønnsansvarlig bruker tid på slikt når arbeidsgiver betaler deg er forkastelig. 

Hadde jeg hatt lønnstrekk(noe jeg har hatt) hadde jeg absolutt ikke likt at arbeidsgiver blandet seg inn i min økonomi. Du har et etisk ansvar om å være professjonell, beholde taushetsplikt og ikke forskjellsbehandle

Anonymkode: e06f0...df7

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har til gode å se et lønnssystem som henter trekk på automatikk. De legges inn manuelt. Man trenger derfor ikke å finlese alle lønnslippene for å vite hvem som har trekk eller ikke. 

Fra neste år skal heldigvis alle trekk samles i en portal, kan også hentes elektronisk, det tror jeg er en positiv endring selv om vi kanskje mister litt den oversikten du får ved å legge det inn manuelt. Det er rotete slik det er i dag, noe kommer via altinn og noe via post. Posten er ikke alltid pålitelig. Selv om jeg tar kontakt direkte når trekkene samlet blir et høyt beløp, er det en utfordring når de kommer tett på lønnskjøring og telefontid hos det offentlige har jo blitt en vits. Kort åpningstid og lang ventetid. 

Med mindre du har vært innom alle lønnssystemer som finnes, er det ikke hold i det du sier. Når en lønnsmedarbeider har 500-1000 personer den skal kjøre lønn for på kort tid, har man ikke tid til hver enkelt. I tillegg ville det ikke hatt noe å si, da dokumentasjonen uansett ikke ville kommet i tide til at man kan korrigere lønnsutbetalingen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...