AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:57 #1 Skrevet fredag kl. 23:57 Er det noen her som jobber med lønnsutbetaling og har erfaring med påleggstrekk som kan svare meg på følgende: Jeg har pågående påleggstrekk og i oktober (19/10) kom et nytt trekk med høyere prioritet så fikk brev fra namsmann at det første trekket er stanset tils trekk med høyere priorit er ferdig. Når de sender meg brev sender de samtidig til arbeidsgiver men fikk utbetalt lønn idag der begge trekk var foretatt og arbeidsgiver sier de aldri mottatt brev fra namsmann. Så de bad om kopi. Spørsmålet mitt er hvor kjapt går de pengene til kreditor? Er de tapt for min del selv om de har fått beskjed om stans? Trekkene er forholdsvis høy begge to så fikk utbetalt ca 5000kr mindre enn innvilget boligutgifter og livsoppholdssats, ganske fortvilende. Anonymkode: 9f6fc...0d9
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 00:09 #2 Skrevet lørdag kl. 00:09 Det går rett til kreditor. Du kan selvsagt ta kontakt med kreditor og namsmannen og høre hvordan dette kan løses, men om du har hatt utbetalt minstesats livsopphold og ikke under dette har de rett til å trekke beløpet. Anonymkode: 96c25...31d
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 00:37 #3 Skrevet lørdag kl. 00:37 Jeg gar erfart at det ble gjort alt for høyt trekk en gang. Da tok vedkommende kontakt med skatteetaten som igjen tok kontakt med lønnsansvarlig. Dette ble ordnet i løpet av en måned slik at den ansatte fikk tilbakebetalt det som ble trukket for mye. Anonymkode: 841a3...1ab
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 06:00 #4 Skrevet lørdag kl. 06:00 Litt ulike rutiner for når det har blitt betalt. Men det fremgår av trekkpålegget hvem som skal ha utbetalingen ,og arbeidsgiver er ansvarlig for å gjennomføre trekk ifm pålegg. I de senere årene, har pålagte trekk, fagforeningstrekk og bidragstrekk blitt tatt med på utbetalingen sammen med lønn. Ble det betalt senere, var det mulig å kjøre korreksjon, om det kom beskjed om endringer. Jeg har aldri opplevd at kreditor har sendt penger tilbake til arbeidsgiver. Der det har vært overbetaling, har kreditor betalt til bake til lønnsmottakeren. Om det er innvilget stans i trekk, vil det jo være en form for overbetaling. Men normalt har inkassoselskapene samme rutine som innkrevingssentralen for bidrag, utbetaling til sin kreditor så og si umiddelbart etter at pengene er mottatt. Pengene er ikke tapt, men du får anstrengt likviditet som følge av dette. Anonymkode: 5c00d...806
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 06:28 #5 Skrevet lørdag kl. 06:28 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Litt ulike rutiner for når det har blitt betalt. Men det fremgår av trekkpålegget hvem som skal ha utbetalingen ,og arbeidsgiver er ansvarlig for å gjennomføre trekk ifm pålegg. I de senere årene, har pålagte trekk, fagforeningstrekk og bidragstrekk blitt tatt med på utbetalingen sammen med lønn. Ble det betalt senere, var det mulig å kjøre korreksjon, om det kom beskjed om endringer. Jeg har aldri opplevd at kreditor har sendt penger tilbake til arbeidsgiver. Der det har vært overbetaling, har kreditor betalt til bake til lønnsmottakeren. Om det er innvilget stans i trekk, vil det jo være en form for overbetaling. Men normalt har inkassoselskapene samme rutine som innkrevingssentralen for bidrag, utbetaling til sin kreditor så og si umiddelbart etter at pengene er mottatt. Pengene er ikke tapt, men du får anstrengt likviditet som følge av dette. Anonymkode: 5c00d...806 Det har jeg Anonymkode: 61373...76e
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:26 #6 Skrevet lørdag kl. 08:26 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det går rett til kreditor. Du kan selvsagt ta kontakt med kreditor og namsmannen og høre hvordan dette kan løses, men om du har hatt utbetalt minstesats livsopphold og ikke under dette har de rett til å trekke beløpet. Anonymkode: 96c25...31d Som jeg skrev har namsmann stanset trekket men når nå arbeidsgiver har trekt allikevel så har jeg fått utbetalt 5000kr mindre enn boligutgifter + livsopphold. Er det virkelig jeg som skal ordne opp i det når arbeidsgiver trekt feil? Anonymkode: 9f6fc...0d9
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:30 #7 Skrevet lørdag kl. 08:30 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Litt ulike rutiner for når det har blitt betalt. Men det fremgår av trekkpålegget hvem som skal ha utbetalingen ,og arbeidsgiver er ansvarlig for å gjennomføre trekk ifm pålegg. I de senere årene, har pålagte trekk, fagforeningstrekk og bidragstrekk blitt tatt med på utbetalingen sammen med lønn. Ble det betalt senere, var det mulig å kjøre korreksjon, om det kom beskjed om endringer. Jeg har aldri opplevd at kreditor har sendt penger tilbake til arbeidsgiver. Der det har vært overbetaling, har kreditor betalt til bake til lønnsmottakeren. Om det er innvilget stans i trekk, vil det jo være en form for overbetaling. Men normalt har inkassoselskapene samme rutine som innkrevingssentralen for bidrag, utbetaling til sin kreditor så og si umiddelbart etter at pengene er mottatt. Pengene er ikke tapt, men du får anstrengt likviditet som følge av dette. Anonymkode: 5c00d...806 Anstrengt likviditet? Du mener at jeg får mindre penger denne måneden? Hvis ja, rundt 5000kr og når man ikke utgangspunktet kun har boligutgifter og livsopphold så er det ganske ille... Anonymkode: 9f6fc...0d9
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:19 #8 Skrevet lørdag kl. 09:19 Nå jobber ikke jeg med lønnsutbetaling, men likevel så kan jeg ikke se for meg at inkassoselskap betaler tilbake det du har trukket for mye denne mnd. Tror nok de kun betaler tilbake hvis det er innbetalt for mye ved sluttoppgjør. Denne floken må kanskje arbeidsgiver prøve å løse sammen med deg sånn at du har penger å leve for denne mnd. Nå er det jo 1/2 skatt neste mnd, så du kunne ev bedt om forskudd, men det er jo litt kjipt da du sikkert har planlagte innkjøpg i.f.m jula. Anonymkode: 00485...f93
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:24 #9 Skrevet lørdag kl. 09:24 Hos oss stenges lønnssystemet hver måned den 20. Det som ikke er rapportert inn av trekk, overtid, reiseregninger etc. innen den 20. hver måned vil ikke komme med eller bli trekt fra lønna i påfølgende måned, som utbetales den 12. Neste lønn du mottar vil jeg tro at trekkene er korrigert. Vedr. å få betalt tilbake: Det er ikke noe vi gjør noe med. Du må selv ta kontakt med kreditorer for å undersøke om du eventualt kan få tilbakebetalt. Anonymkode: b1cc5...31e 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:32 #10 Skrevet lørdag kl. 09:32 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nå jobber ikke jeg med lønnsutbetaling, men likevel så kan jeg ikke se for meg at inkassoselskap betaler tilbake det du har trukket for mye denne mnd. Tror nok de kun betaler tilbake hvis det er innbetalt for mye ved sluttoppgjør. Anonymkode: 00485...f93 Du sier selv at du ikke har peiling, likevel velger du å svare? Hvorfor? (Jeg er oppriktig nysgjerrig.) Lønnsansvarlig har også et ansvar for at du ikke blir trukket for mye i forholdtil satser om livsopphold, så her har de feilet. Opplys om det, mange har liten erfaring med trekk, og er ikke klar over dette. Så kontakter du den aktuelle namsmyndigheten, de kan reversere trekk ved større feil. Ikke sikker på hvordan pengene gikk, da dette gjaldt en tidligere samboer, men han fikk i hvert fall tilbake pengene sine ganske raskt. Anonymkode: eef12...c65
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:42 #11 Skrevet lørdag kl. 09:42 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du sier selv at du ikke har peiling, likevel velger du å svare? Hvorfor? (Jeg er oppriktig nysgjerrig.) Lønnsansvarlig har også et ansvar for at du ikke blir trukket for mye i forholdtil satser om livsopphold, så her har de feilet. Opplys om det, mange har liten erfaring med trekk, og er ikke klar over dette. Så kontakter du den aktuelle namsmyndigheten, de kan reversere trekk ved større feil. Ikke sikker på hvordan pengene gikk, da dette gjaldt en tidligere samboer, men han fikk i hvert fall tilbake pengene sine ganske raskt. Anonymkode: eef12...c65 Gitt at de har fått beskjed. Namsmann sier de har sendt beskjed, men lønnsavdelingen sier de ikke har fått den. Så kan namsmann dokumentere at dette er sendt tidsnok til at arbeidsgiver har hatt anledning til å hente den ned før lønnsutbetalingen? At en er sendt til riktig sted? Uansett er det ikke urimelig at du, ts tar initiativ til å fikse saken. Det er snakk om 2-4 e-poster, ikke en voldsom anstrengelse. Dersom du ikke synes pengene er verdt noen e-poster? Ok. Det er jo du som vil måtte leve med konsekvensene. Anonymkode: 0adfb...5e8
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 10:16 #12 Skrevet lørdag kl. 10:16 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Nå jobber ikke jeg med lønnsutbetaling, men likevel så kan jeg ikke se for meg at inkassoselskap betaler tilbake det du har trukket for mye denne mnd. Tror nok de kun betaler tilbake hvis det er innbetalt for mye ved sluttoppgjør. Denne floken må kanskje arbeidsgiver prøve å løse sammen med deg sånn at du har penger å leve for denne mnd. Nå er det jo 1/2 skatt neste mnd, så du kunne ev bedt om forskudd, men det er jo litt kjipt da du sikkert har planlagte innkjøpg i.f.m jula. Anonymkode: 00485...f93 Vi fikk halv skatt denne måneden. Anonymkode: 9f6fc...0d9
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 10:19 #13 Skrevet lørdag kl. 10:19 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Hos oss stenges lønnssystemet hver måned den 20. Det som ikke er rapportert inn av trekk, overtid, reiseregninger etc. innen den 20. hver måned vil ikke komme med eller bli trekt fra lønna i påfølgende måned, som utbetales den 12. Neste lønn du mottar vil jeg tro at trekkene er korrigert. Vedr. å få betalt tilbake: Det er ikke noe vi gjør noe med. Du må selv ta kontakt med kreditorer for å undersøke om du eventualt kan få tilbakebetalt. Anonymkode: b1cc5...31e Så selv om dere har gjort en feil i trekk så gjør dere ikke noe med det? Anonymkode: 9f6fc...0d9
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 10:27 #14 Skrevet lørdag kl. 10:27 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Så selv om dere har gjort en feil i trekk så gjør dere ikke noe med det? Anonymkode: 9f6fc...0d9 Dersom beskjeden om trekk eller endring av trekk ikke når oss innen systemet låser for neste utbetaling så har vi ikke gjort feil og vi gjør ikke noe med det Anonymkode: b1cc5...31e 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 10:42 #15 Skrevet lørdag kl. 10:42 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Så selv om dere har gjort en feil i trekk så gjør dere ikke noe med det? Anonymkode: 9f6fc...0d9 Det er riktig som personen sier. Jeg levde i mange år med lønnstrekk via namsmannen så jeg kan svare deg på dette. Hvis namsmannen ikke rapporterer inn til arbeidsgiver stans av trekk innen tidsfristen deres så stanses trekket på neste utbetaling. Men har namsmannen sendt brev til arbeidsgiver som de ikke har mottatt må du ta kontakt med namsmannen og få en bekreftelse på at dette er sendt ut. Det er du som må ordne opp i dette og ikke arbeidsgiver. Det har skjedd meg en gang at trekket skulle stanses og det ikke ble gjort. Da fikk jeg det tilbakebetalt fra namsmannen. Du kan klage på trekk og det kan bli tatt hensyn til. Jeg har sendt inn en klage som ble tatt hensyn til. Klage på trekk gjør du på nett. Anonymkode: 1bfa9...c37
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 11:56 #16 Skrevet lørdag kl. 11:56 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Gitt at de har fått beskjed. Namsmann sier de har sendt beskjed, men lønnsavdelingen sier de ikke har fått den. Så kan namsmann dokumentere at dette er sendt tidsnok til at arbeidsgiver har hatt anledning til å hente den ned før lønnsutbetalingen? At en er sendt til riktig sted? Uansett er det ikke urimelig at du, ts tar initiativ til å fikse saken. Det er snakk om 2-4 e-poster, ikke en voldsom anstrengelse. Dersom du ikke synes pengene er verdt noen e-poster? Ok. Det er jo du som vil måtte leve med konsekvensene. Anonymkode: 0adfb...5e8 De har fått beskjed, de har jo trukket pengene. Når arbeidstaker har et høyt trekk og får et til har arbeidsgiver et selvstendig ansvar for å ikke trekke for mye. Om de ikke fikk beskjed om at trekket hadde pri skulle de trukket 50/50 feks. De kan også kontakte namsmann hvis noe er uklart. En del nyutdannede og folk som jobber I små firma er ikke klar over dette ansvaret, så da må man opplyse om det. Andre sluntrer unna fordi de er late, og siden gjeldsproblemer ofte er knyttet til skam kan de slippe unna med det. Men her har man rettigheter, og hvis man står på dem gjør man alle som kommer etter seg en tjeneste. Lønna til folk er viktig, å sørge for nok penger til rett tid er første prioritet, spesielt for sårbare ansatte som ikke har rom for å bygge opp buffer. Anonymkode: eef12...c65
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:30 #17 Skrevet lørdag kl. 13:30 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er riktig som personen sier. Jeg levde i mange år med lønnstrekk via namsmannen så jeg kan svare deg på dette. Hvis namsmannen ikke rapporterer inn til arbeidsgiver stans av trekk innen tidsfristen deres så stanses trekket på neste utbetaling. Men har namsmannen sendt brev til arbeidsgiver som de ikke har mottatt må du ta kontakt med namsmannen og få en bekreftelse på at dette er sendt ut. Det er du som må ordne opp i dette og ikke arbeidsgiver. Det har skjedd meg en gang at trekket skulle stanses og det ikke ble gjort. Da fikk jeg det tilbakebetalt fra namsmannen. Du kan klage på trekk og det kan bli tatt hensyn til. Jeg har sendt inn en klage som ble tatt hensyn til. Klage på trekk gjør du på nett. Anonymkode: 1bfa9...c37 Ja, men det har bestandig fått alle andre brev fra namsmann så var rart at ikke dette kom. Det skulle være nok tid da namsmanns brev er datert 22/10 og jeg fikk lønn 14/11. Lønningskontoret etterlyste kopi av brevet som jeg sendt de så håper de ikke betalt pengene enda å kan se at trekket sku vært stoppet. Anonymkode: 9f6fc...0d9
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:32 #18 Skrevet lørdag kl. 13:32 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dersom beskjeden om trekk eller endring av trekk ikke når oss innen systemet låser for neste utbetaling så har vi ikke gjort feil og vi gjør ikke noe med det Anonymkode: b1cc5...31e Beskjeden var sendt 22oktober. Vi har lønn fra 1-31 i måneden så god margin. Anonymkode: 9f6fc...0d9
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:23 #19 Skrevet lørdag kl. 14:23 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du sier selv at du ikke har peiling, likevel velger du å svare? Hvorfor? (Jeg er oppriktig nysgjerrig.) Lønnsansvarlig har også et ansvar for at du ikke blir trukket for mye i forholdtil satser om livsopphold, så her har de feilet. Opplys om det, mange har liten erfaring med trekk, og er ikke klar over dette. Så kontakter du den aktuelle namsmyndigheten, de kan reversere trekk ved større feil. Ikke sikker på hvordan pengene gikk, da dette gjaldt en tidligere samboer, men han fikk i hvert fall tilbake pengene sine ganske raskt. Anonymkode: eef12...c65 Det er en utbredt misforståelse at lønn/arbeidsgiver har noe annet ansvar i slike situasjoner annet enn å trekke som pålagt av Namsmannen. Dersom arbeidsgiver velger å ikke trekke pålagt beløp, overtar arbeidsgiver det økonomiske ansvaret for påleggstrekket. Det er kun arbeidstaker som har ansvar og kan ta dialogen med kreditor/Namsmannen for å sikre livsopphold, da trekkene ikke tar hensyn til hverandre når det kommer til livsopphold. Anonymkode: 25f6a...4d6 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:49 #20 Skrevet lørdag kl. 14:49 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det er en utbredt misforståelse at lønn/arbeidsgiver har noe annet ansvar i slike situasjoner annet enn å trekke som pålagt av Namsmannen. Dersom arbeidsgiver velger å ikke trekke pålagt beløp, overtar arbeidsgiver det økonomiske ansvaret for påleggstrekket. Det er kun arbeidstaker som har ansvar og kan ta dialogen med kreditor/Namsmannen for å sikre livsopphold, da trekkene ikke tar hensyn til hverandre når det kommer til livsopphold. Anonymkode: 25f6a...4d6 Enig i denne. En arbeidsgiver kjenner jo nødvendigvis til hele den finansielle situasjon for den ansatt. Man kan ha flere arbeidsgiver slik at 2 påleggstrekk kan gi mening. Der jeg jobber legger vi ofte inn flere påleggstrekk når vi får brev fra Namsmannen om disse trekk. Namsmannen burde i brevet med det nye trekk samtidig ha spesifisert at alle tidligere påleggstrekk bortfaller/settes i pause i stedet for å ha sendt 2 forskjellig brev angående dette. Jeg jobber i en ganske stor lønnsavdeling og det hender at ting kommer inn i feil rekkefølge når det sendes 2 brev på samme ansatt. Neste lønn vil helt sikkert kun innehold et trekk. HI, pengene er mest sannsynlig allerede gått ut fra din arbeidsgivers bankkonto til dine kreditorer. Arbeidsgiver kan da ikke få disse pengene tilbake. Du må selv kontakte kreditor evt Namsmannen får evt å får disse pengene i retur. Anonymkode: 3269c...1f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå