thricane Skrevet fredag kl. 22:02 #1 Skrevet fredag kl. 22:02 Flere her som er litt ambivalent rundt dette? Innledningsvis, hvis du har vært ansatt og har et helt annet inntrykk, min opplevelse er ingen sannhet. Den er basert på mitt inntrykk, jeg sitter ikke på en fasit og jeg kan ta feil. Jeg lufter dette fordi jeg sliter med å forstå det her. Så opplys meg i så fall, jeg er ikke ute etter å ha rett. Jeg opplever dette som symbolpolitikk. Hoder må rulle. Men alt i meg, kun basert på magefølelse og hvordan jeg tolker verden, sier at her har man sparket den ene som faktisk kan gjøre jobben. Basert på at han ikke kontrollerer ansatte på detaljnivå, i et system som etter mitt syn er rigget for å feile. I følge nytt på nytt var det Berit på regnskap, 62 eller noe i den duren. Jeg tror faktisk de må fornye seg litt hvis den spøken skal bli tatt på alvor. Manglende rolleforståelse finnes opplagt mange steder, men jeg har til gode å se den hos Holte. Jeg savner den derimot hos vår statsminister som skylder på dårlig kommunikasjon og «det var feil». 2 1
Frottis Skrevet fredag kl. 22:10 #2 Skrevet fredag kl. 22:10 Det er bare sånn det er, at topplederen må ta ansvar for feil ved å gå. Og det er forskjell på en ansatt leder og en statsminister som er valgt av folket - hun må ikke gå «på dagen», men etter neste valg, hvis folk ikke stemmer på henne.
aksase Skrevet fredag kl. 22:12 #3 Skrevet fredag kl. 22:12 Jeg tenker at han er en god mann. Han er en god leder som vil det beste, men han har forsøkt å lede en virksomhet som er så stor og så kompleks at den i praksis er umulig å ha oversikt over. Han har tatt på seg ansvaret for noe han ikke har hatt mulighet til å kontrollere. 5 2
thricane Skrevet fredag kl. 22:14 Forfatter #4 Skrevet fredag kl. 22:14 Frottis skrev (4 minutter siden): Det er bare sånn det er, at topplederen må ta ansvar for feil ved å gå. Og det er forskjell på en ansatt leder og en statsminister som er valgt av folket - hun må ikke gå «på dagen», men etter neste valg, hvis folk ikke stemmer på henne. Ja, men er det riktig? 1
Grønnsaksvaffel Skrevet fredag kl. 22:18 #5 Skrevet fredag kl. 22:18 (endret) Jeg har hatt Holte som toppsjef i en annen etat og ser likhetstrekk når gjelder hva som er fokus og ikke fokus. Så jeg er ikke overrasket. Endret fredag kl. 22:26 av Grønnsaksvaffel 1
Rosa Dartle Skrevet fredag kl. 22:22 #6 Skrevet fredag kl. 22:22 Er nok enig med de som har påpekt at det ikke er enkeltlederne som gjør feil gang på gang, men at hele systemet er et gigantisk, uoversiktlig beist av et system som må rykkes opp med roten. 1 1
Gjest Synnel Skrevet fredag kl. 22:22 #7 Skrevet fredag kl. 22:22 Jeg tenker han helt fint kunne ha sittet, men at noen trenger at noe skjer, at det blir noen følger, disse jobbene har vel det som følge. Rar mekanisme. Gapestokk. Det er ikke lenge siden en drøss av statsråder måtte tre til side for de rareste greier. Blir det for mye av sånt blir det Hawaii-politikk, alla Hawaii-fotball. Kan svekke tiltro til statsapparatet at noen må gå hele tiden også. Det er ikke akkurat som et band der en bare sparker folk på måfå heller. Det var vel han Oystein Greni som sparket hele bandet sitt før han gikk solo.
thricane Skrevet fredag kl. 22:43 Forfatter #8 Skrevet fredag kl. 22:43 Grønnsaksvaffel skrev (23 minutter siden): Jeg har hatt Holte som toppsjef i en annen etat og ser likhetstrekk når gjelder hva som er fokus og ikke fokus. Så jeg er ikke overrasket. Kan du utdype det? 2
Druid Skrevet fredag kl. 22:59 #9 Skrevet fredag kl. 22:59 thricane skrev (50 minutter siden): Flere her som er litt ambivalent rundt dette? Han var en nødvendig forbedring av den forrige, og har gjort mange riktige endringer, men han har ikke vært den harde og styrende lederen som kan temme politikerene, som NAV trenger. Utfordringen er egentlig ikke hans feil, men hva politikerene setter i stedet.
Anje Skrevet fredag kl. 23:00 #10 Skrevet fredag kl. 23:00 Frottis skrev (43 minutter siden): Det er bare sånn det er, at topplederen må ta ansvar for feil ved å gå. Og det er forskjell på en ansatt leder og en statsminister som er valgt av folket - hun må ikke gå «på dagen», men etter neste valg, hvis folk ikke stemmer på henne. Det er politikerne som setter rammene, som vedtar regelverket og bestemmer budsjettet til nav. Topplederen i ethvert statlig foretak er regjeringen. Og den underfinansierer systematisk nav (og kommuner, departement og fylkeskommuner). Og det handler ikke engang om Høyre vs FrP vs Venstre vs arbeiderpartiet. Absolutt alle regjeringer som har hatt makten de siste 20-40 årene (og muligens lengre tilbake) har sendt for mange oppgaver og for lite penger til alle under seg. Og så påtatt seg null skyld når det går som det må gå - galt. Dersom vi hadde ærlige politikere ville de sagt «vi vedtar å sette ned servicenivået. Folk får mindre gode tjenester.» Men det vinner de jo ikke valg på. Så i stedet lover de et nivå på tjenester de vet de ikke har tenkt å bevilge midler til å følge opp. Nav har ingen sjanse til å lykkes. Fordi de ikke har penger til å dekke de lovpålagte tjenestene. Og de som vedtar budsjettet til Nav godt at det er slik. Fordi de gjør det med vilje. 1 2
Lava Anne Skrevet fredag kl. 23:10 #11 Skrevet fredag kl. 23:10 Han tok en for laget. Begynner å bli ganske lei av at hoder skal rulle så lett, men men. Det gjør ikke så mye med et skifte heller.
Capazitet Skrevet fredag kl. 23:20 #12 Skrevet fredag kl. 23:20 Ventar berre på at Nrk-sjefen skal kasta inn handkledet, men det trur eg sit langt inne.
Rødvinsfilosofen Skrevet fredag kl. 23:30 #13 Skrevet fredag kl. 23:30 thricane skrev (1 time siden): Flere her som er litt ambivalent rundt dette? Innledningsvis, hvis du har vært ansatt og har et helt annet inntrykk, min opplevelse er ingen sannhet. Den er basert på mitt inntrykk, jeg sitter ikke på en fasit og jeg kan ta feil. Jeg lufter dette fordi jeg sliter med å forstå det her. Så opplys meg i så fall, jeg er ikke ute etter å ha rett. Jeg opplever dette som symbolpolitikk. Hoder må rulle. Men alt i meg, kun basert på magefølelse og hvordan jeg tolker verden, sier at her har man sparket den ene som faktisk kan gjøre jobben. Basert på at han ikke kontrollerer ansatte på detaljnivå, i et system som etter mitt syn er rigget for å feile. I følge nytt på nytt var det Berit på regnskap, 62 eller noe i den duren. Jeg tror faktisk de må fornye seg litt hvis den spøken skal bli tatt på alvor. Manglende rolleforståelse finnes opplagt mange steder, men jeg har til gode å se den hos Holte. Jeg savner den derimot hos vår statsminister som skylder på dårlig kommunikasjon og «det var feil». Får starte med å si at jeg har enormt respekt for Hans Christian Holte, og jeg synes det er oppriktig vemodig at han må gå. Godt å vite at han blir i offentlig sektor. Samtidig så er jeg av den oppfattelsen om at det er noe han må. Ikke noe han bare bør. Det er snakk om så ufattelig mye penger, og så stort systemsvikt at jeg ikke ser noe annet alternativ. Selv om det var mer opplagt at hoder måtte rulle i NAV-skandalen, i 2019 Han er ikke personlig ansvarlig for feilene som har blitt begått, men det er han som har det overordnede ansvaret for hele kostespinneriet. NAV har feilinformert arbeids- og inkluderingsdepartementet og riksrevisjonen, i flere saker. I tillegg så har IKT systemet manglet loggføringer, noe som er alvorlig, når det er snakk om 475 milliarder kroner. Ytelser som uføretrygd, foreldrepenger og pensjon skal ha manglet loggføringer. ( Ikke personsøk-logg, så vidt jeg har forstått saken ) 2.3 milliarder i stønader ble utbetalt uten fakturakontroll. Hjelpemider har blitt betalt før vedtak har blitt fattet, også når mottakeren har fått avslag på støtte til hjelpemidler. De har ikke krevd tilbakebetaling for feilutbetalinger. Hva skadepotensialet er for den mangelfulle loggføringen, og mangelfulle fakturakontrollen er blir vel bare spekulasjoner.
thricane Skrevet i går, 09:22 Forfatter #14 Skrevet i går, 09:22 Rødvinsfilosofen skrev (9 timer siden): Får starte med å si at jeg har enormt respekt for Hans Christian Holte, og jeg synes det er oppriktig vemodig at han må gå. Godt å vite at han blir i offentlig sektor. Samtidig så er jeg av den oppfattelsen om at det er noe han må. Ikke noe han bare bør. Det er snakk om så ufattelig mye penger, og så stort systemsvikt at jeg ikke ser noe annet alternativ. Selv om det var mer opplagt at hoder måtte rulle i NAV-skandalen, i 2019 Han er ikke personlig ansvarlig for feilene som har blitt begått, men det er han som har det overordnede ansvaret for hele kostespinneriet. NAV har feilinformert arbeids- og inkluderingsdepartementet og riksrevisjonen, i flere saker. I tillegg så har IKT systemet manglet loggføringer, noe som er alvorlig, når det er snakk om 475 milliarder kroner. Ytelser som uføretrygd, foreldrepenger og pensjon skal ha manglet loggføringer. ( Ikke personsøk-logg, så vidt jeg har forstått saken ) 2.3 milliarder i stønader ble utbetalt uten fakturakontroll. Hjelpemider har blitt betalt før vedtak har blitt fattet, også når mottakeren har fått avslag på støtte til hjelpemidler. De har ikke krevd tilbakebetaling for feilutbetalinger. Hva skadepotensialet er for den mangelfulle loggføringen, og mangelfulle fakturakontrollen er blir vel bare spekulasjoner. Det er ingen tvil om at dette er svært alvorlig. Størrelsen på beløpene som forvaltes knyttet til loggføring er så store at jeg vil anta (ut fra egen kjennskap til internkontroll) at dette er vektet høyt når en vurderer risiko grunnet konsekvens, uavhengig sannsynlighet. Men jeg sliter litt med tidslinjer her. De kommer ikke frem i rapporten. Det som er kjent er at Stenseng har kjent til dette siden 10. september. Handlekraft kommer først nå, når det blir publisert offentlig. Basert på manglende tillit. Er det gitt anledning til å rette opp, eller mister man tillit uansett hvis det avdekkes feil? I min enkle verden er tilliten borte først når du ikke rydder opp det som er avdekket, ikke nødvendigvis at det skjer brudd i seg selv. Men dette er så klart en helt annen liga hva gjelder beløp enn min enkle verden 😅 Manglende logg kan strekke seg tilbake flere år, i følge intervjuet i aftenposten. Da lurer jeg også på hvorfor dette ikke er nevnt engang i rapporten for 2023 🤔 Jeg vil tro i det intrikate systemet til nav at det kommer til å bli avdekket brudd. Det er kanskje det eneste som er sikkert, at det vil forekomme. Så jeg opplever det litt som underholdning til folket. Har du et problem? Ja. Kan du skylde på noen? Ja. Problem løst.
Maiken2025 Skrevet i går, 09:31 #15 Skrevet i går, 09:31 Synes mannen virker god. Synes det er trist han fikk hele skylden. Spørs hvem som vil ha den jobben nå. Og om den personen vil gjøre det så mye bedre.
Sportydame Skrevet i går, 09:46 #16 Skrevet i går, 09:46 Grønnsaksvaffel skrev (11 timer siden): Jeg har hatt Holte som toppsjef i en annen etat og ser likhetstrekk når gjelder hva som er fokus og ikke fokus. Så jeg er ikke overrasket. Enig. Jeg er ansatt i den samme etaten som deg 🤭 1
Eleaelea Skrevet i går, 09:57 #17 Skrevet i går, 09:57 Håper han får kjent på kroppen hvor vanskelig og innviklet nav er til folk.
SVK Skrevet i går, 10:29 #18 Skrevet i går, 10:29 Grønnsaksvaffel skrev (12 timer siden): Jeg har hatt Holte som toppsjef i en annen etat og ser likhetstrekk når gjelder hva som er fokus og ikke fokus. Så jeg er ikke overrasket. Sportydame skrev (41 minutter siden): Enig. Jeg er ansatt i den samme etaten som deg 🤭 Har dere mulighet til å si hva han fokuserer og ikke fokuserer på?
Gjest Synnel Skrevet i går, 10:32 #19 Skrevet i går, 10:32 1 minutt siden, SVK said: Har dere mulighet til å si hva han fokuserer og ikke fokuserer på? 44 minutter siden, Sportydame said: Enig. Jeg er ansatt i den samme etaten som deg 🤭 Mener dere han har støttet vilkårlighet, myndighetsmisbruk? Er det gitt for høy lønn til noen som ikke fungerer?
Gjest Synnel Skrevet i går, 10:45 #20 Skrevet i går, 10:45 11 minutter siden, Synnel said: Mener dere han har støttet vilkårlighet, myndighetsmisbruk? Er det gitt for høy lønn til noen som ikke fungerer? Er det gitt jobber til noen som faktisk ikke kan jobbe, men der de selv tror de kan jobbe, til ulempe for andre?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå