Gå til innhold

Jeg sa det ikke ble eventyr, samboer lot de få høre likevel

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke enig. Å bli lest for er ofte en støtte barn trenger inn i søvnen. Å bli fratatt dette vil som regel bare lage mer gråt/uro og en vanskelig leggesituasjon.

Anonymkode: b43f8...d27

Det er ikke sikkert at det å få eventyr er noe som blir gjort hver eneste dag. Det virker heller ikke som om dette er snakk om å bli lest for, men at det settes på en lydbok/skjerm. 

Anonymkode: 33b12...bb8

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke sikkert at det å få eventyr er noe som blir gjort hver eneste dag. Det virker heller ikke som om dette er snakk om å bli lest for, men at det settes på en lydbok/skjerm. 

Antar du. Om det er tilfelle er det jo bare leit - at foreldre ikke leser for barne sine, men setter på en skjerm.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvorfor er du enig med far?

Eller er det bare morsomt å gjøre trådstarter sur?

Fordi å sette en slik konsekvens mor setter er en veldig lite effektiv måte å få små barn til å lære hva som er forventet oppførsel. Far roer ned situasjonen og får barna til å sove på en god måte med nærhet (ligger mellom de) og sannsynligvis rutine at de får høre eventyr. 

Anonymkode: daa53...f41

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi å sette en slik konsekvens mor setter er en veldig lite effektiv måte å få små barn til å lære hva som er forventet oppførsel. Far roer ned situasjonen og får barna til å sove på en god måte med nærhet (ligger mellom de) og sannsynligvis rutine at de får høre eventyr. 

Jeg lå jo mellom de jeg også? 

Anonymkode: 26dd5...cb9

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Antar du. Om det er tilfelle er det jo bare leit - at foreldre ikke leser for barne sine, men setter på en skjerm.

Ts skrev selv: "Sette på eventyr".

Nei, jeg vet ikke hva som er tilfelle her. Vil aldri brukt det uttrykket om det er snakk om å lese for barna.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg lå jo mellom de jeg også? 

Mens du freste da eller?

Anonymkode: 36c2d...3a7

• Nyttig 2
Skrevet

Enig med deg, du satt en konsekvens. Viktig å stå i det, og støtte det, selv om man ikke er enig. Neste gang hører de i hvert fall ikke etter 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Mens du freste da eller?

Anonymkode: 36c2d...3a7

Hvorfor er du så frekk?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har to unger som skulle pusse tennene, men nekta å legge fra seg lekene. Jeg sa at om dere ikke kommdr nå, så får dere ikke se noe - for da blir det for sent

Etter mye styring så bærer jeg de med ned på badet. De spør om de kan få høre eventyr og jeg sier at nei, dere kom ikke når dere skulle, og det var avtalen.

Ene barnet blir sur og sint, hyler og samboer legger seg til slutt mellom de og setter på eventyr. 

Altså? Følte meg bare pissa på og ikke respektert

Dette må ha gått inn på deg, når du skriver "Følte meg bare pissa på og ikke respektert", deretter blir det laget tråd på KG. Regner med båda far og barn befinner seg i kulden en stund.

Så jeg vil anta at du krever en del respekt av omgivelsene, og at de skal ikke trosse deg. Så kanskje far syntes litt synd på barna, og vil gi de litt omsorg, og synes at du kanskje er litt for hard.

Ja foreldre bør være enige om oppdragelse, men siden jeg ikke har fullt innsyn i hverdagen så er det vanskelig å kommentere en enkelt hendelse.

Anonymkode: 01318...75f

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette må ha gått inn på deg, når du skriver "Følte meg bare pissa på og ikke respektert", deretter blir det laget tråd på KG. Regner med båda far og barn befinner seg i kulden en stund.

Så jeg vil anta at du krever en del respekt av omgivelsene, og at de skal ikke trosse deg. Så kanskje far syntes litt synd på barna, og vil gi de litt omsorg, og synes at du kanskje er litt for hard.

Ja foreldre bør være enige om oppdragelse, men siden jeg ikke har fullt innsyn i hverdagen så er det vanskelig å kommentere en enkelt hendelse.

Anonymkode: 01318...75f

Herregud, jeg gir de masse omsorg! Dette er bare tull. 
Jeg lå sammen med de, snakket om dagen - sa god natt, og ligger der alltid til de sovner. Men så kom samboer inn, satt på eventyr - og begge flyttet seg til pappaen. Da var jo alt jeg sa bare meningsløst som ingen gidder å høre på neste gang. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Herregud, jeg gir de masse omsorg! Dette er bare tull. 
Jeg lå sammen med de, snakket om dagen - sa god natt, og ligger der alltid til de sovner. Men så kom samboer inn, satt på eventyr - og begge flyttet seg til pappaen. Da var jo alt jeg sa bare meningsløst som ingen gidder å høre på neste gang. 

Da er situasjonen litt annerledes enn du skrev i hovedinnlegget og pussig av mannen å legge seg ned når du allerede låg der. Men har du spurt mannen hvorfor han gjorde som han gjorde? 

Men det er ikke rett at alt er meningsløst, barna får med seg hva du sier. Du vil også få mange nye sjanser. Og mannen vil få mange nye sjanser. Vi gjør feil hele tiden alle sammen, men vi kan alltid finne bedre måter å håndtere situasjoner på og håndtere våre egne følelser. Det er ikke svart hvitt og en rett måte å gjøre ting på. 

• Liker 1
Skrevet

Liten digresjon; du sier "sette på eventyr", og skriver at barna fysisk flytter seg bort til samboeren din. Kan man da anta at dette er noe som foregår på en skjerm?

Hvis ja, vil jeg anbefale deg å slutte med dette. Har en søster som bl.a. driver med søvnstudier, og forskning viser at den skjermen virkelig ikke er bra ved leggetid. De offisielle rådene er å legge bort skjermen en time før man legger seg, og voksende andel mennesker får søvnvansker pga. skjermbruk - spesielt barn og ungdom.

Og til tråden din: jeg må si at jeg aldri hadde laget negative konsekvenser rundt leggerutiner. Det er viktig for meg at det er konsekvent og trygt, med mye nærhet og kos.

Å lese den boka betyr veldig mye for både barn og foreldre, det vil jeg ikke ta ifra noen av oss. Det planter også den negative tanken at uønsket adferd kan føre til tapt omsorg fra mamma og pappa.

Anonymkode: 60109...b55

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Buhu...så leit da gitt. I dag ville jeg ha lasagne, men ungene ville ha fisk. Skal jeg gråtenover det? Herregud..

Skrevet

Herregud kg ass! 😂😂😂

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mdn hvorfor gå i mot det den andre har sagt?

Ikke rart det blir hyling og skriking, når pappa kommer og gjør som de vil likevel..

Handler ikke om at det kun er evwntyr, handler om respekt for hva den andre har sagt?

Fordi du var urimelig. 

Å ikke komme når man skal pusse tenner har ingen sammenheng med konsekvensen. 

Ta barna tidligere inn på badet. Si ifra 15 minutter før, så er det kanskje klar allerede om 7. 

Anonymkode: 232fc...243

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har to unger som skulle pusse tennene, men nekta å legge fra seg lekene. Jeg sa at om dere ikke kommdr nå, så får dere ikke se noe - for da blir det for sent

Etter mye styring så bærer jeg de med ned på badet. De spør om de kan få høre eventyr og jeg sier at nei, dere kom ikke når dere skulle, og det var avtalen.

Ene barnet blir sur og sint, hyler og samboer legger seg til slutt mellom de og setter på eventyr. 

Altså? Følte meg bare pissa på og ikke respektert

Du fortjener ikke respekt. Du nyter tanken på å straffe småunger. Og det er ikke respektabelt.

Anonymkode: e5631...ebf

• Nyttig 1
Skrevet

Kanskje det er på tide at du og far snakker om grenser og konsekvenser?

Dere må være samkjørt fra starten, ikke prøve å samkjøre dere underveis.

Skrevet

Er det slik du vil avslutte dagen med barna? Så utrolig kjipt å være barn og det siste du har for kvelden før du legger dem er en konsekvens og sure foreldre! Snakk om hyggelig leggestund, tid for å skape gode minner og leggerutiner gitt.

Høres ut som du og mannen er større problemer enn barna.

Anonymkode: 96947...dff

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får ikke til å se for meg helt hvordan situasjonen var, så hva det er ikke sikkert mine tanker om det hadde passet inn. 

Men i hvert fall, vi har vært i lignende situasjoner her hjemme, og da har det gjerne vært samboeren eller jeg som har vært urimelige fordi vi har vært sliten og lei. Og da er det helt greit at den andre tar over å gjøre noe annet. Kanskje litt irriterende der og da, men greit nok eller til og med fint når en får tenkt seg om.

Jeg vet f.eks. at både samboeren og jeg har sagt ja til å lese for et barna etter at den andre har sagt at det blir ikke noe lesing i kveld. Gjerne fordi den ene orker og har lyst selv om den andre virkelig ikke orker fordi det er seint på kveld etter en travel dag og barn som ikke ville legge seg. Samboeren satte også på lydbok en gang nå nylig hvor jeg hadde sagt at nå har det blitt så seint at det blir ikke lydbok (etter at barna hadde brukt veldig lang tid på å komme seg inn på badet). Da ble jeg irritert. Men jeg tenker at det viktig å undersøke hvorfor partneren valgte å gjøre det sånn. I det konkrete tilfellet så hadde samboeren lovet barna lydbok den kvelden og skulle høre på den sammen med dem, fordi de hadde avsluttet den på et veldig spennende tidspunkt noen kvelder tidligere. Han syntes det var viktigere enn min utblåsning om ingen lydbok når de ikke fikk opp farta, og at det faktisk var ganske seint. Jeg var fortsatt småirritert, men det var tross alt også fint at barna fikk den stunda sammen med faren, når jeg skjønte hva greia var. Da visste jeg at han ikke gjorde det for å trosse meg, men for å holde et løfte til barna og ikke la min irritasjon stoppe en fin stund dem imellom. Han kunne gjerne forklart det før han gjorde det da, så hadde jeg ikke sinna-ryddet på kjøkkenet mens jeg  freste og dampet og var sur for at samboeren hverken hørte på meg eller ryddet kjøkkenet, som jeg må innrømme at jeg gjorde den kvelden. Han skulle forklare neste gang. 

Så TS, jeg skjønner godt at du syns det var ugreit. Men undersøk hvorfor hvis du ikke alt har gjort det, og se på deg selv også. Jeg er i hvert fall ikke alltid helt rimelig når jeg er trøtt og barna ikke hører etter. 

Anonymkode: 1d82b...e8d

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Mdn hvorfor gå i mot det den andre har sagt?

Ikke rart det blir hyling og skriking, når pappa kommer og gjør som de vil likevel..

Handler ikke om at det kun er evwntyr, handler om respekt for hva den andre har sagt?

Ja.

Men velg dine kamper litt klokere om du ønsker å forbli i et livslangt forhold.

Dette var ikke kampen å velge. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...