Gå til innhold

Det virker som om hunden min har vært passer av et uhyre!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter at den kom hjem fra pass har den sett helt skremt ut. Helt absurd! Og de på pensjonatet der den var, var kjempehyggelige. Jeg får det ikke til å stemme. 

Anonymkode: 6b8c6...49a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hunden kan ha blitt skremt av noe selv om de som jobber der er kjempehyggelige. Kanskje den ble skremt av en av de andre hundene, eller bare for mye inntrykk med masse bjeffing, hunder, fremmede mennesker osv. Umulig å si. Men du kan jo ta en prat med de som jobbet der om hvordan hunden virket når den var der. Om den oppsøkte folkene, hvordan den forholdt seg til andre hunder og bjeffing osv.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har jobbet på et standard hundepensjonat og det er traumatiserende for mange hunder. 

Bare forestill deg du er vant til et rolig hjem med faste personer, veldig mye kontakt med disse menneskene og å sove i nærheten av de. Så blir du plassert i en lukket bås, i et ukjent bygg med mange andre fremmede hunder, med den ene fremmede personen etter den andre som kommer kort innom for å fôre deg og slippe deg ut i en luftegård. Det er så mye støy og uro til alle døgnets tider, så mye at personalet benytter hørselsvern når de går inn. 

Og dette betaler folk for og gjør med god samvittighet. Jeg hadde ikke samvittighet til å jobbe et sånt sted lenge og driver nå med privat pass i hjemmemiljø med fokus på dyrevelferd og ikke bare inntekt.

Anonymkode: dc7cb...42c

• Liker 7
  • Hjerte 3
Skrevet

Hunden min så også helt preget ut, da jeg hentet han på pensjonat sist. Lå lavt med ørene, og var veldig rar de første dagene etter henting.

Vet jo at pensjonatet er bra, langt fremme i en dal med store uteområder. Men både jeg og mannen har undret oss over hva som preget han sånn.

Anonymkode: 4f365...344

Skrevet

Katten min var også helt ute av seg etter å ha vært på kattehotell i fjor sommer. Tror nok stedet er seriøst og behandler dyrene bra, men kan se for meg at noen dyr blir traumatiserte uansett. Vi skal bort igjen i jula, men ordner privat pass denne gangen.

Anonymkode: 06896...b0a

• Liker 4
Skrevet
Tabris skrev (16 timer siden):

Hunden kan ha blitt skremt av noe selv om de som jobber der er kjempehyggelige. Kanskje den ble skremt av en av de andre hundene, eller bare for mye inntrykk med masse bjeffing, hunder, fremmede mennesker osv. Umulig å si. Men du kan jo ta en prat med de som jobbet der om hvordan hunden virket når den var der. Om den oppsøkte folkene, hvordan den forholdt seg til andre hunder og bjeffing osv.

Kan garantere at personalet får munnkurv av driver til å være ærlige om hvordan hundene faktisk har det.

Det er fokus på at hundene fysisk ikke skal bli skadet under opphold hos alle seriøse drivere, men hundene er stressa og mange har det slett ikke bra.

Skrevet

Det er jo skunelt for en hund å bli skilt fra floken, og et pensjonat med mange hunder kan også være skumelt. Ingen grun til å tro at noen har gjort noe "slemt", det er bare en skumel situasjon for hunden. 

• Liker 2
Skrevet

Det er jo en grunn til at barn har tilvenning i barnehagen... Nye omgivelser, nye mennesker, ikke noe kjent, hunden aner ikke hva som skjer - du ville også blitt preget av en sånn opplevelse, uansett hvor snille de ukjente menneskene var og hvor godt du ble behandlet. 

Anonymkode: 387f2...195

• Liker 2
Skrevet

Vi passet en hund i 2 uker da eieren var på ferie. Forrige ferie var hunden på hundepensjonat, men den spiste nesten ikke der i det hele tatt, den ble veldig tynn stakkars. Så den mistrivdes veldig der. 

Anonymkode: 264e1...727

Skrevet

Kanskje den ikke taklet å ikke være i vante omgivelser.

Anonymkode: 6da77...0d0

Skrevet

Hør podcasten Hundebordellet på NRK radio.  Ypperlig anledning for misbruk av hunder uten at eier behøver finne ut av det. Hundene er jo nærmest servert på sølvfat når de som driver kennel vet når eier er tilbake igjen.

Kanskje hunden din har vært utsatt for noe.

Anonymkode: a680c...9af

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg leide stall til hesten min, hos en hyggelig familie. En dag da jeg sto inne hos hesten min kom plutselig mannen på gården bort og begynte å snakke. Hesten fikk helt panikk, var livredd og skvetten. Det viste seg at han hadde rundjult hesten en dag da jeg ikke var der, det kom frem etter en stund da jeg snakket med dattera på gården om den merkelige oppførselen, som kom godt frem når den drittgubben kom i nærheten. Så hyggelige folk kan være slemme de også..

Anonymkode: 43ae5...86b

• Nyttig 2
Skrevet

Du plasserer hunden et helt fremmed sted, med masse ukjente hunder som må lage hierarki hver dag

Og hunden vet IKKE at dette er midlertidig. Selvfølgelig blir den stresset.

Anonymkode: 3143b...fa7

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har jobbet på et standard hundepensjonat og det er traumatiserende for mange hunder. 

Bare forestill deg du er vant til et rolig hjem med faste personer, veldig mye kontakt med disse menneskene og å sove i nærheten av de. Så blir du plassert i en lukket bås, i et ukjent bygg med mange andre fremmede hunder, med den ene fremmede personen etter den andre som kommer kort innom for å fôre deg og slippe deg ut i en luftegård. Det er så mye støy og uro til alle døgnets tider, så mye at personalet benytter hørselsvern når de går inn. 

Og dette betaler folk for og gjør med god samvittighet. Jeg hadde ikke samvittighet til å jobbe et sånt sted lenge og driver nå med privat pass i hjemmemiljø med fokus på dyrevelferd og ikke bare inntekt.

Tusen takk for presiseringen av dette forbigåtte problemet. Eller over det som mange tydeligvis ikke har catchet.

Jeg hadde en gang en meget stabil hund på et helt feil pensjonat. Eller det kan ha vært helt feil hunder plassert der akkurat den helgen. Husker det eksempelvis var et par hylende traumatiserte settere der når vi ankom for å hente vår hund. Hunden vår var nå skjelvende og ikke kontaktbar på tre dager.

Tenk å måtte høre på slikt leven time etter time for de andre hundene. Eierne og de ansatte kan jo bare lukke den støyisolerte utgangsdøren når de er ferdige for kvelden. Kanskje til og med slukke lyset på toppen av kaka.

Skrevet

Jeg hadde aldri satt hunden min (eller kattene for den del) på pensjonat der de må sitte i bur mesteparten av tiden. Her har både hunden og kattene bare vært på pensjonater der de har holdt gjestene i flokk og det har alltid fungert veldig bra. Kattepensjonatet har hatt en vegg med kattehuler så kattene har alltid kunnet trekke seg tilbake fra andre katter. Siden kattepensjonater er "nøytral/fremmed grunn for alle kattene hadde de sjelden uro eller slåsskamper. Hundepensjonantet har innredet leilighet i et industribygg og det er alltid folk der hele døgnet og hundene får sove med de ansatte om det er nødvendig. 😅

Jeg innrømmer at spesielt hundepensjonatet koster en fot og en arm, men det er verdt det de får gangen vi må bruke det. Er heller ikke i Norge, så ingen trenger spørre om hvor det er heller. 

Anonymkode: e073f...3b7

Skrevet

Det er best både for hunden din og deg selv å bare gå videre og late som ingenting.

Ingen vits i å dvele ved hendelser som du verken får gjort noe med eller får vite stort om. Du vil aldri få vite hva som skjedde og hvordan hunden din hadde det. Eiere vil si at det gikk greit og kanskje var den litt reservert fordi den savnet deg og vipps så får du en masse skyldfølelse oppå alt.

Vil råde deg å bare ta opp faste og kjente rutiner og gjøre alt slik du pleier. Det vil hjelpe dere begge. Hunden lever ikke i fortiden selv om den kan være sterkt preget av den. Men den plukker opp din sinnsstemning. Prøv å tvinge deg selv til å ikke gruble og ikke synes synd på hunden, ihvertfall ikke endre på noe fordi det plager deg. Viktig å få hunden ut av den forskremte sone og tilbake til dens kjente og trygge rytme fortest mulig, Altså ikke mye ekstra kos og trøst og selvbebreidelse for din skyld, da dette forsterker unntakstilstand modus som du vil ha hunden din ut av.

Bare pust dypt inn, tenk på noe hyggelig og fortsett som om pensjonatet aldri skjedde. Hunden kommer seg raskt skal du se. Og for å føle at du har foretatt deg noe, kan du bestemme deg for å ikke bruke pensjonat igjen, da har du trygget hunden i fremtiden.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Vil bare tilføye: Det behøver ikke å ha skjedd noe spesielt heller. Men som andre her har skrevet, er det høyt nivå med stress og angst på slike plasser. Hunder blir bombardert med disse vibes døgnet rundt og har ingen mulighet til å komme seg vekk.

Stress- og angstnivået blir ikke stabilisert heller da det stadig kommer inn nye hunder som pisker opp redselen hos de andre.

Hunden din kan være litt skvetten i noen dager så kanskje best å ha den i bånd til alt er bra igjen.

Endret av Sioux
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...