Gå til innhold

Legevakten som vurderer feil

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har veldig god erfaring med legevakten, tror mange forventer at helsepersonellet er tankelesere eller noe slikt, man må fore dem med nok og riktig informasjon, samt ikke drive med unødvendig sympati-forventning. 

Anonymkode: a941e...7ef

Vel det er vel grenser for hvor mye teskje foring man skal drive med?

En gang jeg var på legevakta og kom etter hvert inn til en kvinnelig lege som så ut til å være fra India så ringte hun til en annen lege for å rådføre seg. Jeg hadde skyhøye CRP verdier, men det så ikke ut til at de mente var noe å bekymre seg for. Så jeg prøver å forklare hva jeg sliter med og hun er tydligvis VELDIG dårlig til å forstå Norsk. Jeg gjenntar den veldig enkle forklaringen min til henne 7 ganger før hun ser ut til å ha forstått det jeg sier til henne og hun ringer til den andre legen. Så viser det seg at hun enda ikke har fått med seg det jeg har sagt til henne og hun sier noe annet på telefonen... da gav jeg opp og dro bare hjem...

Anonymkode: 29d10...0a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Her må man også ringe først, men har aldri hørt at noen som står sammenkrøket i smerte blir bedt om å dra hjem å ringe for avtale... 
Men slipper ikke inn om man kommer på døra med litt hoste nei. 

Anonymkode: 5d0c7...97e

Og her driter jeg i det for da blir jeg sendt til en legevakt som ligger lengre hjemmenfra uten fornuftig off transport (12 min med buss til den jeg går på kontra minst 1 time med 2-3 buss bytter hver vei, testet 3 ganger pga skulle på noe rett ved og reell reisetid var nærmere 2 1/2t hver vei)

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vel det er vel grenser for hvor mye teskje foring man skal drive med?

En gang jeg var på legevakta og kom etter hvert inn til en kvinnelig lege som så ut til å være fra India så ringte hun til en annen lege for å rådføre seg. Jeg hadde skyhøye CRP verdier, men det så ikke ut til at de mente var noe å bekymre seg for. Så jeg prøver å forklare hva jeg sliter med og hun er tydligvis VELDIG dårlig til å forstå Norsk. Jeg gjenntar den veldig enkle forklaringen min til henne 7 ganger før hun ser ut til å ha forstått det jeg sier til henne og hun ringer til den andre legen. Så viser det seg at hun enda ikke har fått med seg det jeg har sagt til henne og hun sier noe annet på telefonen... da gav jeg opp og dro bare hjem...

Håper du klagde inn legen

Skrevet

Jeg skjønner ikke. Hvis legevakta er til for akutte tilfeller. Hvorfor er det da så mye ståhei mot å legge ned akuttmottak rundt om i landet? De har da fortsatt legevakt. Trenger vel ikke akuttmottak i tillegg. 

Anonymkode: 3932d...18c

Skrevet
Brunello skrev (7 timer siden):

Det var rett vurdering. Han overlevde, gikk til fastlegen og ble deretter behandlet.

Jeg er ikke sikker på om du er ironisk eller ikke, men dette er det dummeste argumentet jeg hører ved slike diskusjoner.

Scenario 1: person kommer til legevakt, blir undersøkt og får konstatert at det mest sannsynlig er blindtarmbetennelse, blir sendt til sykehus for videre undersøkelser og operasjon, er hjemme etter to dager, og tilbake i hverdagslivet etter en uke.

Scenario 2: person blir avvist av legevak, må vente til fastlege åpner kontoret, fastlege konstaterer sprukket tarm og sepsis, ringer etter ambulanse til sykehus, akuttoperasjon, stomi,  reoperasjon fordi såret ikke vil gro, 3 mnd langt sykehusopphold, 6 uker rekreasjonsopphold, daglig hjemmesykepleie for sårstell i 6 mnd, innlegging av stomi etter ett år...

Begge overlever, men scenario 1 er utvilsomt å foretrekke, da dette er best for pasient, pårørende, og for samfunnsøkonomien.

Er da virkelig "overlevelse" en bekreftelse på riktig vurdering?

Anonymkode: 9b416...2e5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner ikke. Hvis legevakta er til for akutte tilfeller. Hvorfor er det da så mye ståhei mot å legge ned akuttmottak rundt om i landet? De har da fortsatt legevakt. Trenger vel ikke akuttmottak i tillegg. 

Anonymkode: 3932d...18c

så hvis man har kreft og har 40 i feber skal man altså da sitte mange timer på lege vakta og bli smitta av alle andre som sitter der med forskjølelse og lungebetennelse og det som er? det funker veldig dårlig 

Anonymkode: e18eb...1e3

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke legen som vurderer feil, men sykepleiere som tror de er guder. Tragisk at det er sykepleiere og ikke leger som foretar sorteringen av pasienter på legevakt.

Anonymkode: 0e19f...05a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

så hvis man har kreft og har 40 i feber skal man altså da sitte mange timer på lege vakta og bli smitta av alle andre som sitter der med forskjølelse og lungebetennelse og det som er? det funker veldig dårlig 

Slik er det mange plasser.  Her må alle innom legevakt eller fastlege for henvisning før de kan dra på akutten.  Møter de på akutten uten henvisning blir de avvist.  (det er noen få unntak hvis de blir hentet med ambulanse, eller har avtale om direktekontakt)

Anonymkode: 9b416...2e5

Skrevet

Hadde ikke alle ringt ned legevakten for flis i fingereren så hadde ikke dette skjedd. Blir det nok «ulv ulv» så tror man ikke på folk lengre. Ja, det ble gjort en grov feilvurdering, men dere skulle ringt opp igjen når det ikke ble bedre. Send klage! 

Anonymkode: 49583...6da

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hadde ikke alle ringt ned legevakten for flis i fingereren så hadde ikke dette skjedd. Blir det nok «ulv ulv» så tror man ikke på folk lengre. Ja, det ble gjort en grov feilvurdering, men dere skulle ringt opp igjen når det ikke ble bedre. Send klage! 

Det er nettopp dette. Folk tror at det handler om inkompetente ansatte, men det handler om en tjeneste under enormt press.

Anonymkode: a55ae...e14

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.11.2025 den 18.08):

Samboer ringte inn med magesmerter, feber, oppkast. sa smerteskalaen var 8-9. Ble bedt om å ta en paracet og prøve å sove. Det gikk så mye omgangssyke sa sykepleieren, så muligens det.

Fikk akuttime i dag hos fastlegen og er nå innlagt. 

Hvor klager man?

Anonymkode: 7f307...7cc

Du kan alltids klage, men tviler på det fører til noe desverre. Mitt inntrykk er at sykepleierne som tar imot slike samtaler ofte feilvurderer. Har også opplevd dette både selv og med mine barn.

Det burde være kun personer med lang erfaring i yrket som tar i mot slike telefoner, jeg har ofte en følelse av at de som svarer der er unge og uerfarne. En sykepleier som kun har 3 års utdannelse og nesten ingen yrkeserfaring har ikke kompetanse til å ha en slik rolle etter mitt syn.

Anonymkode: 346a2...415

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

jeg tar alltid og drar rett inn på legevakta, jeg tør ikke ta sjensen på at sekretæren vurdere riktig å værtfall ikke etter når jeg var der sist når virket ikke som hun viste hva hun drev med 

Der jeg bor er problemet at en kommer ikke inn hvis det ikke er avklart. Går ikke å bare møtte opp

Anonymkode: f49ca...ea4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er nettopp dette. Folk tror at det handler om inkompetente ansatte, men det handler om en tjeneste under enormt press.

Anonymkode: a55ae...e14

Det er likevel rimelig å forvente at en person som besvarer slike henvendelser har erfaring og kunnskap nok til å sile ut hvem som bør undersøkes nærmere. De må lære seg å stille spørsmålene slik at de får svarene de trenger.

Et tullete spørsmål de nesten alltid stiller når jeg sjelden en gang har ringt angående syke barn er: "Klarer du å vekke henne"? Eh..altså ja. Jeg klarer jo det til slutt, men hva er poenget med et slikt spørsmål? Skal vi vente til vi IKKE klarer å vekke de da? Hvis du svarer ja, da er ikke barnet sykt nok? Når en 3-åring har så høy feber at hun bare ligger og sover og ikke spiser/drikker, har tørre bleier, ja da er hun syk. Det hører med til historien at hun ble kjørt direkte fra Legevakten til sykehuset og innlagt på Barneklinikken noen timer senere. 

Anonymkode: 346a2...415

• Liker 1
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (5 timer siden):

Håper du klagde inn legen

Nei gjorde ikke det, og det er 5 år siden nå. Hadde nok ikke ført til noe uansett. Ble bare helt oppgitt til slutt av den ikke eksisterende kommunikasjons evnen til legen at jeg bare dro derfra uten å ha fått noe hjelp.

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Nå er jo slike enkle skader som flis i fingeren eller liknende noe av det de er veldig ivrig på å ta inn da. Husker jeg borret meg gjennom fingeren med et lite bor en gang, og når jeg ringte til legevakta da så var de mer på og ivrig enn jeg noen gang har opplevd før. Da var det bare å komme rett inn og få stivkrampesprøyte, ol.

Husker en gang en kompis fallt på stisykkel og slo hodet (men med hjelm) og fikk et kutt i ansiktet. Jeg informerte han om ventetiden han kunne vente seg etter erfaringene jeg har gjort på legevakten og han valgte da å heller la en sykepleier venn stripse såret og ikke dra til legevakten for å undersøke eventuell hjernerystelse. Så langt har vi altså kommet at folk dropper å undersøke en potensiell hjernerystelse fordi de ikke vil sitte å vente i mange timer på legevakten mens man blir smittet av alle de andre rundt seg på venterommet.

Skrevet

Aldri opplevd å bli avvist av legevakten. Føler har tatt det seriøst når jeg (en sjelden gang) ringer. Enten at de vil hente eller ber meg komme med en gang. Eneste skuffelsen var da man dro privat (!) 

Anonymkode: cebaa...485

Skrevet

Hvis dere vil ha litt inntrykk av tillstanden i helsevesenet her i landet: les google anmeldelsene på Nedre Romerike Legevakt.

Det er helt tragisk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.11.2025 den 18.08):

Samboer ringte inn med magesmerter, feber, oppkast. sa smerteskalaen var 8-9. Ble bedt om å ta en paracet og prøve å sove. Det gikk så mye omgangssyke sa sykepleieren, så muligens det.

Fikk akuttime i dag hos fastlegen og er nå innlagt. 

Hvor klager man?

Anonymkode: 7f307...7cc

Pasientskadeombudet. Men det er ikke sikkert at du kommer noen vei. Ikke gi dere med det første. 

Godt at fastlegen tok det alvorlig. God bedring.

Det er ikke mange år siden legevakten i Stavanger nektet høygravide Lene Gausland ( google høygravide Lene Gausland) å komme inn, både hun og barnet døde hjemme i sengen. Hun døde av lungebetennelse og rapporten som pasientskadeombudet la frem var at hun høyst sannsynlig ville vært i live om den siste legen hun pratet med hadde tatt å katt henne komme inn slik legen som gikk av vakt anbefalte. 

I den saken mente legevakten at de ikke hadde gjort feil, statsforvalter støttet legevakta men pasientskadeombudet slaktet rapportene til både legevakten og statsforvalter. Statsforvalter mente også at det ikke hadde hensikt i å ta opp saken. Hun hadde samboer og et tre år gammelt barn som mistet henne.. Legen er fortsatt i arbeide. 

Stavanger legevakt (og fastlegen) sto også bak tregedien der hvor en ung kvinne, Celine Madsen døde av blodpropper i lungene. Hun ble feildiagnostisert til å ha nytrebekkenbetennelse. Legen kontrollerte ikke engang urinprøven hun avga, hadde det blitt gjort så ville hun hatt muligheter for å være i live. 

Dag Selnes ble feildiagnostisert, han fikk beskjed om å se det ann og ta paracet når han kontaktet dem. Han hadde alvorlig blodforgiftning og fikk organsvikt. Han måtte amputere begge beina. Han fikk ikke medhold hos pasientskadeombudet til tross for uttalelse av lege om at han burde blitt tatt inn. 

Og det finnes mange mange flere. 

Jeg tenker at det er viktig å stå på sitt. Noe må skje, systemet er den største synderen her, går på rovdrift av helsepersonell slik at kvaliteten på helsehjelpen vi får synker drastisk. 

Norge er ikke lenger et godt land å bo i når man er syk, det å få hjelp er som å spille russisk rulett!

Anonymkode: cd290...942

• Nyttig 1
Skrevet
Brunello skrev (11 timer siden):

Når folk har flere historier om helt feil vurdering av legevakta, legger jeg til grunn at det er pasientene og ikke legevakta som er problemet.

Har aldri blitt avvist av legevakta. Både vi og barna har alltid (ikke veldig mange ganger vi har vært der) blitt behandlet, selv ved lang kø. Følte riktignok at legen (ung dame) tenkte «dette var vel litt vel pinglete av en voksen mann» en gang. Men hun behandlet «skaden» (til mitt forsvar var det mye blod).

Du er en mann. Menn flest blir tatt mer alvorlig av helsepersonell enn vi kvinner, som gjerne blir stemplet som følelsesmessig beveget, emosjonelle, "det er noe psykisk", "det er angst" og "du overdriver". Eller jo, enda en gjenganger: "du bør slanke deg".

Anonymkode: 95bf4...4de

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er en mann. Menn flest blir tatt mer alvorlig av helsepersonell enn vi kvinner, som gjerne blir stemplet som følelsesmessig beveget, emosjonelle, "det er noe psykisk", "det er angst" og "du overdriver". Eller jo, enda en gjenganger: "du bør slanke deg".

Det stemmer jo. Det meste av sykdom som er akutt og man reiser på legevakta for er likt for menn og kvinner. Når det er sagt har aldri min kone møtt på problemer hos legevakta heller. 

Skrevet
Brunello skrev (3 timer siden):

Det stemmer jo. Det meste av sykdom som er akutt og man reiser på legevakta for er likt for menn og kvinner. Når det er sagt har aldri min kone møtt på problemer hos legevakta heller. 

Nei, så flinke dere er. Mange opplever noe helt annet. For eksempel, å komme på legevakta på fredag kveld med store smerter grunnet UVI, bli avvist med beskjed om å komme til fastlegen på mandag. Så kommer jeg til fastlegen på mandag etter å ikke ha sovet hele helga, og det viser seg at jeg har full nyrebekkenbetennelse, og blir sendt rett til sykehus. Bare fordi jeg var "overdrivende" og "det var sikkert psykisk" ifølge legevakta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...