Gå til innhold

Legevakten som vurderer feil

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du er naiv dersom du ikke tror det handler om penger...

Anonymkode: a55ae...e14

Jeg jobber også i en offentlig bedrift, det er svært dårlig bemanning og lite penger. Likevel jeg behandler de rundt meg med respekt. 
Så hvordan mennesker behandler mennesker har lite med penger. Du kan møte mennesker med respekt, forståelse og lytte til menneskene uansett hvor underbemannet man er. 
Leger bør være ferdig utdannet, og burde være faste ansatte, sykepleiere burde like å jobbe med mennesker og ikke tenke ååå enda en som ikke er syk. 

Anonymkode: 4336d...6ba

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er vel ikke sånn at man får forbud om å dra på legevakten. Om de sier «se an og ta smertestillende»,, kan man godt dra inn dit likevel. Det må man selv vurdere. 

Anonymkode: f71c2...458

Her kommer man ikke inn uten å ha ringt først. 

Anonymkode: 95bf4...4de

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.11.2025 den 9.29):

Husk at denne serien kun viser skadelegevakten, som driftes av OUS. Den kommunale legevakten, i samme bygg, kan man si annet om.. 

Anonymkode: 71031...42e

Har ikke akkurat veldig gode erfaringer med skadelegevakten heller. En gang jeg ble sendt til skadelegevakten fra den vanlige legevakten med et sår i hodet etter en hard skalling var det en liten jente som hylte av smerte på venterommet på skadelegevakten. Hun var antakelig rundt 8 år tenker jeg og hadde brekt beinet og hadde i følge foreldrene sittet å ventet i 6 timer når jeg kom dit. Det er totalt uakseptabelt at en så liten jente med brekt bein og sterke smerter skal måtte vente så lenge på hjelp. Jeg måtte vente flere timer selv også, men tror kanskje jeg kom inn litt fortere på grunn av at det så litt dårlig ut for resten av folkene der at jeg satt der med annsiktet fullt av blod... Også fikk jeg kjeft for å ha kjørt dit på egen hånd... jeg hadde ikke akkurat mye valg da jeg tviler sterkt på at de hadde sendt noen for å plukke meg opp.

Og den vanlige legevakten er ikke bedre den heller. Med en kjempedyr parkeringsplass utenfor (og bare dyre parkeringer i nærheten) og ventetider på 3 til 5 timer er normalen selv om det knapt er folk på venterommet og man hører sykepleierene le og skravle og kose seg på bakrommet.

Anonymkode: 29d10...0a1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg jobber også i en offentlig bedrift, det er svært dårlig bemanning og lite penger. Likevel jeg behandler de rundt meg med respekt. 
Så hvordan mennesker behandler mennesker har lite med penger. Du kan møte mennesker med respekt, forståelse og lytte til menneskene uansett hvor underbemannet man er. 
Leger bør være ferdig utdannet, og burde være faste ansatte, sykepleiere burde like å jobbe med mennesker og ikke tenke ååå enda en som ikke er syk. 

Nettopp! Jeg kommer fra et lutfattig land der mye ikke er på stell, men folk flest tar deg imot med respekt. Jeg fikk fullstendig sjokk etter å ha flyttet til Norge og blitt møtt av mistenkeliggjørende, frekt og likegyldig helsepersonell. Det er gratis å være hyggelig.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Har flere tilfeller her som en kan lure på hva leger til tider driver med

Sønnen her var ikke 1 år en gang. Ikke fikk vi i væske eller noe annet, tipset ikke og ikke avføring. Legevakt mente barne var for friskt siden det smilte.  Ringte igjen 2 timer seinere, samme svar  ca 30 min etter så begynner øyene på barne å rulle, ringer amk blir avslått og oversatt til legevakt. Nei var jo ikke feber. Vi kastet oss i bil, kjørte så vi viste annen amk sentrall og legevakt  ble da sendt ambulanse i møtte. De klarte da ikke funne blodåre til å sette til væske behandling, på sykehuset lurte de hvorfor vi ikke hadde kommet inn før. Lå inne i 14 dager. Ble sendt klage fra det sykehuset vi kom inn til. 

Andre gang de ville ikke ta inn i forbindelse med mistanke om brudd, skjedde fredag kveld, fikk beskjed vent til mandag. Fastlege henviste rett til rønken og derfra endte det på operasjons bordet plate og skruer i anjel og legg

Mannen fikk magesmerter.  Legevakt mente det var gallestein sendt hjem med smertestillende og beskjed vent til over helga. Smertestillende hjalp ikke, kom til fastlege da hadde han så vondt at han krabbet inn. Lege gir først et smertestillende og går it, hjelper ikke, flere leger går forbi gjør ikke noe. Ca 1 time lege inn igjen ny omgang med smertestillende og går ut. Sykepleiere spør lege om de bør bestille ambulanse, lege sier nei og sier det vil ordne seg, går 45 min til lege gir en sprøyte med mer smertestillende.  Ikke noe virkning. Da ringer Sykepleiere selv til ambulanse som kommer, får ham i bil til sykehuset. I bil gir de mer smertestillende siden mannen ikke klarte å si hva lege på legevakt hadde gitt. På sykehuset så får jeg spørsmål om var normalt mannen var slik og slik. Så ble da tatt blodprøver, da viste prøver at verdier i blodet gjorde at de kunne ikke legge i narkose før det har gått 8 timer. Da de får gått inn er det tarmslyng, med tarm som har død pga sein hjelp, pluss hull.

Så vi har mistet troen på lokal legevakt. Så kan vi så velger vi legevakta lenger unna hvis vi må på legevakt

Anonymkode: f49ca...ea4

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nettopp! Jeg kommer fra et lutfattig land der mye ikke er på stell, men folk flest tar deg imot med respekt. Jeg fikk fullstendig sjokk etter å ha flyttet til Norge og blitt møtt av mistenkeliggjørende, frekt og likegyldig helsepersonell. Det er gratis å være hyggelig.

Man glemmer at helseyrker er også service yrker, det har Norge gått bort fra. De lærer ikke dette og noen av de som jobber der er skikkelig nedlatende og vanskelig å møte. 
Det ødelegger mye for helsevesenet vårt for pasienter kommer med en holdning her må jeg kjempe for min rett, de kommer ikke til å tro meg likevel og de kanskje holder informasjon tilbake. Møter man mennesker med respekt, høflighet så blir man automatisk mer imøtekommende og pasientbehandlingen blir enklere. 
Når man ringer og den som svarer møter deg med et hallo som gir deg frysninger ned i tærne så blir man vanskelig allerede da. Dette burde helsesekretærer, sykepleiere begynne å forstå. Det begynner med de! 
Merker på meg selv også møtes jeg på en hyggelig måte så opplever jeg at jeg fikk hjelp uavhengig om jeg dro inn eller ikke. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og den vanlige legevakten er ikke bedre den heller. Med en kjempedyr parkeringsplass utenfor (og bare dyre parkeringer i nærheten) og ventetider på 3 til 5 timer er normalen selv om det knapt er folk på venterommet og man hører sykepleierene le og skravle og kose seg på bakrommet.

Men hva skal sykepleierne gjøre? De fleste på venterommet skal vel inn til lege? Det er jo mye sykepleierne ikke kan gjøre uansett, da det er legene som skal diagnostisere og sette i gang behandling, eller henvise.

Jeg skjønner jo at det er vanskelig å vite over telefon hvor syke folk er. Noen overdriver og noen ber nesten om unnskyldning for å være til bry. Men uansett skal folk møtes med respekt og i god tro, og jeg tenker at hvis de ringer en gang nr to og sier paracet ikke funker, så skal de tas inn. Vi må ha råd til noen feilvurderinger der folk er mindre syk enn antatt og må sendes hjem, for det er uansett bedre enn at noen blir avvist og dør av noe som kunne vært behandlet.

Helsevesenet burde være et godkjent tapsprosjekt for staten som dekkes opp av rentene på oljefondet. Både forebygging og behandling er viktig for samfunnet, da det gir flere arbeidsføre folk og flere til å ta i et tak for velferdssamfunnet.

Anonymkode: 3e4bf...ba1

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Legevakten sin jobb er jo å avvise pasienter, dette er kjent. Fordi det koster penger å behandle.

Anonymkode: 12f42...55b

Personellet er jo allerde der. Så det koster vel ikke noe mer om de faktisk gjør noe når de er der, enn at de bare skriver timer.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ta alltid en Paracet før du ringer legevakten. Det er min erfaring. Og det er minimum av smertestillende jeg tar før jeg ringer ettersom hva det gjelder. 

Anonymkode: 7e14d...46d

For min del har jeg aldri merket noe forskjell i smerter etter å ha tatt paracet. Så enten fungerer det ikke på meg, ellers har det så liten effekt at det ikke er merkbart. Og det gjelder også 1gram paracet på resept.

Dessuten er det jo i tilfelle som andre her skriver bare maskering av et symptom.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Men hva skal sykepleierne gjøre? De fleste på venterommet skal vel inn til lege? Det er jo mye sykepleierne ikke kan gjøre uansett, da det er legene som skal diagnostisere og sette i gang behandling, eller henvise.

Jeg skjønner jo at det er vanskelig å vite over telefon hvor syke folk er. Noen overdriver og noen ber nesten om unnskyldning for å være til bry. Men uansett skal folk møtes med respekt og i god tro, og jeg tenker at hvis de ringer en gang nr to og sier paracet ikke funker, så skal de tas inn. Vi må ha råd til noen feilvurderinger der folk er mindre syk enn antatt og må sendes hjem, for det er uansett bedre enn at noen blir avvist og dør av noe som kunne vært behandlet.

Helsevesenet burde være et godkjent tapsprosjekt for staten som dekkes opp av rentene på oljefondet. Både forebygging og behandling er viktig for samfunnet, da det gir flere arbeidsføre folk og flere til å ta i et tak for velferdssamfunnet.

Anonymkode: 3e4bf...ba1

En ting man skal tenke litt på er at alle legger frem ting på telefonen på ulik måte.

Selv jobber jeg som sykepleier på en avdeling hvor det er sykepleierne som tar i mot telefoner fra pasientene, og gjør store deler av vurderingen for om pasienten skal legges inn eller ikke.

Det hender at folk legger frem ting ganske nonchalant i telefonen, og når pasienten kommer til oss og vi får se dem så ringer alle alarmklokke.

Også har vi det motsatte: det høres ut på telefonen som at pasienten er døende, også kommer de tassende, upåvirket, med veska på armen. 

Sistnevnte skjer definitivt oftest.

En annen ting man skal huske på er at hva som oppleves som en krise for pasienten, ikke nødvendigvis er en medisinsk krise som krever umiddelbar intervensjon.

En økende trend er også at mange ringer inn uten mål og mening.

Ikke at folk ikke skal få hjelp, men jeg skjønner godt at det kan glippe litt hos legevakten fra tid til annen.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er dessverre slik at med dårlig bemanning og lite penger, så er det tilfeldig om du får inn kompetent personale eller ei.

Slik sett handler denne verden dessverre altfor mye om penger. Hvorfor skal jeg jobbe et sted som er mer slitsomt og dårligere betalt enn et annet, når jeg har valg muligheten, og det "dårlige" valget ikke er noe jeg brenner for?

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er dessverre slik at med dårlig bemanning og lite penger, så er det tilfeldig om du får inn kompetent personale eller ei.

Slik sett handler denne verden dessverre altfor mye om penger. Hvorfor skal jeg jobbe et sted som er mer slitsomt og dårligere betalt enn et annet, når jeg har valg muligheten, og det "dårlige" valget ikke er noe jeg brenner for?

Vi alle har et ansvar å ha respekt for andre mennesker. Dette har lite med yrket å gjøre, har noe med å være et medmenneske. Dette er egenskap man må ha for å jobbe med mennesker. Liker du ikke mennesker ikke jobb med de. Det gjelder alle yrker med menneskemøter, men enda mer i yrker der man møter mennesker i krise. Har ingenting å gjøre med penger, må du ha penger for å behandle andre med respekt så har vi et stort problem med hele samfunnet og oppdragelsen. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vi alle har et ansvar å ha respekt for andre mennesker. Dette har lite med yrket å gjøre, har noe med å være et medmenneske. Dette er egenskap man må ha for å jobbe med mennesker. Liker du ikke mennesker ikke jobb med de. Det gjelder alle yrker med menneskemøter, men enda mer i yrker der man møter mennesker i krise. Har ingenting å gjøre med penger, må du ha penger for å behandle andre med respekt så har vi et stort problem med hele samfunnet og oppdragelsen. 

Det virker som du ikke forstår hva jeg forsøker å formidle, så jeg trekker meg tilbake. 

Skrevet

Legevakten er en vits.

Anonymkode: fdf7b...152

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja jeg vet. Men det bryr ikke legevakten seg om. De vil bare at du skal ta Paracet først. Ellers kan du bare glemme å komme i svært mange tilfeller. 

Anonymkode: 7e14d...46d

flyr du så mye på lege vakta du

Anonymkode: e18eb...1e3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Legevakten er en vits.

Anonymkode: fdf7b...152

jeg har fått god hjep vær gang jeg har vært der. 

når jeg hadde brukket beinet så ble jeg henvist med en gang videre

når jeg hade kraftige blødninger etter spontanabort fikk jeg time på sykehuset med en gang 

og når jeg hadde mage problemer så var dem veldig tydelig på at jeg skulle få henvisning videre med en gang 

Skrevet

jeg tar alltid og drar rett inn på legevakta, jeg tør ikke ta sjensen på at sekretæren vurdere riktig å værtfall ikke etter når jeg var der sist når virket ikke som hun viste hva hun drev med 

Skrevet

Dere kommer nok ingen vei med å klage. Dette kunne skjedd den beste i helsevesenet.

Han hadde ganger vanlige symptomer.

Anonymkode: dbccc...9b6

Skrevet

Jeg har veldig god erfaring med legevakten, tror mange forventer at helsepersonellet er tankelesere eller noe slikt, man må fore dem med nok og riktig informasjon, samt ikke drive med unødvendig sympati-forventning. 

Anonymkode: a941e...7ef

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.11.2025 den 20.40):

Sjeldent jeg har fått hjelp av legevakten, jeg stoler ikke på de i det hele tatt. 
Min sønn var 2 år veldig dårlig, men legevakten mente så lenge han ikke bar bevisstløs kunne vi like greit reise hjem.
Når vi kom hjem la vi han litt, jeg gikk en tur raskt på do. Når jeg kom tilbake var barnet mitt blå på leppene og bevisstløs. Ambulansen kom å ble sjokkert over at vi ble sendt hjem. 
Jeg har flere slike historier både med barna og meg selv, jeg har sendt klage direkte til legevakten. Dessverre det skjer ikke noe selv om klagene kommer. 
Så klag gjerne til noe høyere opp enn direkte legevakten din ts. 

Når folk har flere historier om helt feil vurdering av legevakta, legger jeg til grunn at det er pasientene og ikke legevakta som er problemet.

Har aldri blitt avvist av legevakta. Både vi og barna har alltid (ikke veldig mange ganger vi har vært der) blitt behandlet, selv ved lang kø. Følte riktignok at legen (ung dame) tenkte «dette var vel litt vel pinglete av en voksen mann» en gang. Men hun behandlet «skaden» (til mitt forsvar var det mye blod).

Skrevet

Det var rett vurdering. Han overlevde, gikk til fastlegen og ble deretter behandlet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...