AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #41 Skrevet 17. november 2025 Siste jeg hadde noe med legevakten å gjøre var når min samboer hadde ett så stort gallesteinsanfall at det hadde vart i ett døgn nesten. Ha hadde så vondt at han klarte ikke sitte, ligge, stå eller gå nesten. Fikk beskjed av legevakten om å ta paracet og se det ann. Hvis det ikke ga seg etter en halvtime etter inntak av paracet så måtte vi ta kontakt igjen. Det endte med at jeg ble så fly forbannet og sa hva jeg mente om de. Jeg dro med meg samboer og for til legevakten for jeg kunne ikke vente på at smertestillende skulle funke(noe de ikke gjorde, siden han hadde tatt en del tidligere) Hadde ikke jeg dratr han med meg til legevakten så hadde han vært død mest sannsynlig nå, galleblæren var full av betennelse å kunne sprekke når som helst. Han ble operert samme kveld. Anonymkode: 5d2ae...b2e 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #42 Skrevet 17. november 2025 Ta alltid en Paracet før du ringer legevakten. Det er min erfaring. Og det er minimum av smertestillende jeg tar før jeg ringer ettersom hva det gjelder. Anonymkode: 7e14d...46d 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #43 Skrevet 17. november 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ta alltid en Paracet før du ringer legevakten. Det er min erfaring. Og det er minimum av smertestillende jeg tar før jeg ringer ettersom hva det gjelder. Anonymkode: 7e14d...46d Det maskerer jo bare et problem i mange tilfeller, et problem som kan være dødelig. Magesmerter kan for eks være forløp til hjerteinfarkt. Anonymkode: 12f42...55b 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #44 Skrevet 17. november 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det maskerer jo bare et problem i mange tilfeller, et problem som kan være dødelig. Magesmerter kan for eks være forløp til hjerteinfarkt. Anonymkode: 12f42...55b Ja jeg vet. Men det bryr ikke legevakten seg om. De vil bare at du skal ta Paracet først. Ellers kan du bare glemme å komme i svært mange tilfeller. Anonymkode: 7e14d...46d 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #45 Skrevet 17. november 2025 Du sender klagen til Legevakten. KLAG! Dette er et systematisk problem. Legevakten fungerer ikke. Anonymkode: ea9a4...533 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #46 Skrevet 17. november 2025 AnonymBruker skrev (På 14.11.2025 den 18.08): Samboer ringte inn med magesmerter, feber, oppkast. sa smerteskalaen var 8-9. Ble bedt om å ta en paracet og prøve å sove. Det gikk så mye omgangssyke sa sykepleieren, så muligens det. Fikk akuttime i dag hos fastlegen og er nå innlagt. Hvor klager man? Anonymkode: 7f307...7cc Jeg opplevde det samme og holdt på å styrke med pga dette. Jeg ble funnet bevisstløs av en venninne senere denne dagen. Jeg hadde store indre blødninger, viste det seg. Her var det sykehuset som sendte inn klage, men jeg vet ikke hvor. Det endte med konsekvenser for en enkeltperson på legevakten. Viktig at du tar tak i dette. Masse god bedring til mannen din❤ Anonymkode: 5f6fa...4b5 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #47 Skrevet 17. november 2025 AnonymBruker skrev (På 15.11.2025 den 16.38): Dette var godt skrevet. Jeg jobber selv på en legevakt, og folk skjønner ikke hvor mange telefoner vi får. Husk at vi har ansvar for en hel kommune. Folk ringer for alt mulig, noen ønsker råd mot hikke, andre ønsker bare å «bli lyttet på» pgr hoste. Folk fnyser over råd som Paracet og de fleste ønsker ikke å ta smertestillende fordi man er redd for å kamuflere smerten. Selv om å redusere smerte ofte er prioritet nr 1. Folk ringer for alt mulig, og kommer direkte på luka for alt mulig. Legevakta er for AKUTTE tilfeller, ikke et servicekontor som skal tilpasse en hel kommunes behov. De fleste leger og sykepleiere er gode på å ta riktige medisinske vurderinger, selv om feil ikke er til å unngå. Når det er sagt, syntes jeg vurderingen om avvisning ikke var riktig. Magesmerter med samtidig feber skal alltid undersøkes. Anonymkode: c3de3...378 Problemet er at de fleste av oss ikke er leger eller sykepleiere, og vi vet ikke nok til å ta vurderingen om noe er akutt eller ikke, og når vi kan ta smertestillende og ikke. Noen av oss har hatt så dårlige erfaringer med legevakten at vi ikke kontakter dem selv når vi vet at vi burde gjort det. ( jeg har flere ganger fått kjeft av fastlege og spesialister for at jeg ikke har vært i kontakt med legevakten i forkant, slik at sykdommen/tilstanden ikke har fått påbegynt behandling tidlig nok) Er det virkelig slik legevakten vil oppfattes, at folk som virkelig behøver tjenesten de tilbyr ikke tar kontakt fordi de har erfart at de ikke blir tatt på alvor uansett? Jeg er klar over at det er mange som kontakter legevakten på grunn av "bagateller", men slik jeg ser det har mange som jobber der blitt så vant til "bagatellene" at de tror alt er "bagateller". Noen (mange?) har blitt så blaserte at de overser reelle akuttsituasjoner, og spesielt de som ikke ser akutte ut ved første øyekast. Anonymkode: 9b416...2e5 4
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #48 Skrevet 17. november 2025 Google død+legevakt......da er det nok svar. Anonymkode: 12f42...55b 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #49 Skrevet 17. november 2025 Jeg ringte på kvelden etter en dag med store magesmerter. Legevakten ba meg ta Ibux og Paracet med litt mansplaining på kjøpet. Ringte fastlegen så fort som mulig neste dag, og da ble jeg lagt inn på sykehuset fort som f. Anonymkode: 7e14d...46d 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #50 Skrevet 17. november 2025 AnonymBruker skrev (På 15.11.2025 den 9.47): Hurra for legevakten! De blir nedringt med bekymringer, hvor sikkert 90% er noe som kan vente. Det må være et helvete å vurdere alt som kommer inn, og forstår godt at det kan bli som det her, særlig om den som ringer er noe passiv. Uheldigvis har det blitt slik. Hvis vi slutter å ringe legevakten for hver minste ting, så blir det nok bedre. I mellomtiden vil man uheldigvis få feilvurderinger, alternativet er å åpne for at alle kommer til legevakten og får vurdering, noe som vil mangedoble utgiftene en legevakt har -> mer skatt. Anonymkode: 9d5b8...cca Dette! Men det forstår ikke folk! Og skal legevakten ta imot alle, så blir det så lange ventetider, at enda flere kommer for sent til behandling eller får behandling for sent! Står det om livet, så ringer man 113. Anonymkode: 98559...7e7 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #51 Skrevet 17. november 2025 AnonymBruker skrev (På 15.11.2025 den 16.42): Vi som jobber på legevakten er helt avhengig at pasienten oppgir riktige og nøyaktige symptomer! Vær så snill å ikke gi slike råd! Anonymkode: c3de3...378 Tja. Da vår sønn fikk blindtarmbetennelse var det nettopp fordi oppkast var et av symptomene (feber, magesmerter OG oppkast av smertene) at de ville han skulle komme inn. Det kan i verste fall være farlig å råde folk til å la være å fortelle om symptomer. Altså🙄 Anonymkode: 845ca...378 1 6
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #52 Skrevet 17. november 2025 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Dette! Men det forstår ikke folk! Og skal legevakten ta imot alle, så blir det så lange ventetider, at enda flere kommer for sent til behandling eller får behandling for sent! Står det om livet, så ringer man 113. Anonymkode: 98559...7e7 Bedre at de dør hjemme, hurra. Jeg ringer ikke legevakten for meg selv lenger. Flere ganger blitt hentet av ambulanse når jeg har kommet til legen dagen etter. Da har jeg hatt lammelser, og mistanke om hjerneblødning. Jeg dør heller enn å bli nedverdiget på legevakt, be hjelp fra mennesker der man bare blir sett på som byrde, og de mener det er bare litt vondt i hodet. Eller ringe de når forstøveren ikke virker på astmaanfallet og anfallet blir bare verre. Jeg har fått mye kjeft av både sykehus og legen min, men jeg drar ikke ditt. Legevakt har alvorlige tillitsproblem i landet vårt og det er virkelig ikke pasientene sin feil. Anonymkode: 4336d...6ba 2 3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #53 Skrevet 17. november 2025 Det er sånt hele tiden. Tok med syk 3 åring på legevakt og måtte mase meg til sjekk. De ble sure og trodde ikke på at barnet var dårlig. Tok crp som viste 160 og ble hastekjøring til barneavdeling på sykehus. Anonymkode: 5085c...d71 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #54 Skrevet 17. november 2025 AnonymBruker skrev (På 15.11.2025 den 8.44): Jeg ser på serien "Legevakten" på tv, og har flere ganger tenkt at dette er så urealistisk som det kan få blitt, i allefall sammenlignet med hvordan det er her jeg bor. Vi har dessverre opplevd flere tilfeller av samme typen som TS beskriver der familiemedlemmer med alvorlig sykdom har blitt avvist av legevakten. Ved ett tilfelle ble vi avvist av 113 også, noen timer etter å ha blitt avvist av legevakten, med begrunnelsen "vi er ikke noe taxiselskap". Da personen endelig kom til sykehuset (etter å ha ventet hele natten på at fastlegekontoret skulle åpne, slik at h'n fikk hjelp) var h'n minutter unna døden på grunn av sepsis etter sprukket tarm. Anonymkode: 9b416...2e5 Yngste barnet mitt sleit med pustestopp en kveld, ringte legevakt og fikk beskjed om å ringe igjen om det varer mer enn 15 sekunder. Ringte 113 og ble kjørt til sykehuset på barneavdeling. Maks på pustefrekvens var 50, barnet lå på 86. Under 1 år og hjertefeil. I tillegg 39.5 i feber som ikke gikk ned til tross for paracet. Hadde rs virus. Anonymkode: 5085c...d71 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #55 Skrevet 17. november 2025 Dette er det som skjer når folk drar på legevakten fordi de har hatt et mildt overtråkk eller er forkjøla. Anonymkode: a55ae...e14 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #56 Skrevet 17. november 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette er det som skjer når folk drar på legevakten fordi de har hatt et mildt overtråkk eller er forkjøla. Anonymkode: a55ae...e14 Slutt å skyld på pasientene, dette skjer når man ansetter mennesker som har et svært nedlatende syn på andre mennesker. Anonymkode: 4336d...6ba 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #57 Skrevet 17. november 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette er det som skjer når folk drar på legevakten fordi de har hatt et mildt overtråkk eller er forkjøla. Anonymkode: a55ae...e14 Nja. Her kommer du ikke automatisk inn om du har tråkket over. Jeg ringte etter alvorlig overtråkk og ba om vurdering om jeg skulle komme eller ikke. Jeg fikk råd og skulle se det an til neste dag (var pinse). Ok. Er fortsatt usikker på om det var litt mer enn bare forstuing, for foten er fortsatt litt rar tre år etter. Men lite å gjøre med det nå uansett. Hatt brudd før av samme grunn. Anonymkode: 7e14d...46d 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #58 Skrevet 17. november 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Slutt å skyld på pasientene, dette skjer når man ansetter mennesker som har et svært nedlatende syn på andre mennesker. Anonymkode: 4336d...6ba Vel, når skattelette er det viktigste for en stor del av befolkningen, så får du ikke nok ansatte på legevakta. 😉 Anonymkode: a55ae...e14 3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #59 Skrevet 17. november 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vel, når skattelette er det viktigste for en stor del av befolkningen, så får du ikke nok ansatte på legevakta. 😉 Anonymkode: a55ae...e14 Nok ansatte? Man trenger ansatte som ikke har et slikt menneskesyn som de som jobber der nå. Man trenger dyktige leger, ikke leger som ikke er lege lenger. Det er ikke penger som er største problemet, det er menneskene som jobber der. Det finnes unntak, men de er få! Anonymkode: 4336d...6ba 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #60 Skrevet 17. november 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nok ansatte? Man trenger ansatte som ikke har et slikt menneskesyn som de som jobber der nå. Man trenger dyktige leger, ikke leger som ikke er lege lenger. Det er ikke penger som er største problemet, det er menneskene som jobber der. Det finnes unntak, men de er få! Anonymkode: 4336d...6ba Du er naiv dersom du ikke tror det handler om penger... Anonymkode: a55ae...e14 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå