AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #21 Skrevet 15. november 2025 Tenker det avgjørende her er de sterke smertene, det har man ikke ved omgangssyke. Anonymkode: 4f6ce...415 1 5
AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #22 Skrevet 15. november 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hurra for legevakten! De blir nedringt med bekymringer, hvor sikkert 90% er noe som kan vente. Det må være et helvete å vurdere alt som kommer inn, og forstår godt at det kan bli som det her, særlig om den som ringer er noe passiv. Uheldigvis har det blitt slik. Hvis vi slutter å ringe legevakten for hver minste ting, så blir det nok bedre. I mellomtiden vil man uheldigvis få feilvurderinger, alternativet er å åpne for at alle kommer til legevakten og får vurdering, noe som vil mangedoble utgiftene en legevakt har -> mer skatt. Anonymkode: 9d5b8...cca Dette var godt skrevet. Jeg jobber selv på en legevakt, og folk skjønner ikke hvor mange telefoner vi får. Husk at vi har ansvar for en hel kommune. Folk ringer for alt mulig, noen ønsker råd mot hikke, andre ønsker bare å «bli lyttet på» pgr hoste. Folk fnyser over råd som Paracet og de fleste ønsker ikke å ta smertestillende fordi man er redd for å kamuflere smerten. Selv om å redusere smerte ofte er prioritet nr 1. Folk ringer for alt mulig, og kommer direkte på luka for alt mulig. Legevakta er for AKUTTE tilfeller, ikke et servicekontor som skal tilpasse en hel kommunes behov. De fleste leger og sykepleiere er gode på å ta riktige medisinske vurderinger, selv om feil ikke er til å unngå. Når det er sagt, syntes jeg vurderingen om avvisning ikke var riktig. Magesmerter med samtidig feber skal alltid undersøkes. Anonymkode: c3de3...378 11 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #23 Skrevet 15. november 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tenker det avgjørende her er de sterke smertene, det har man ikke ved omgangssyke. Anonymkode: 4f6ce...415 Jo, man kan ha veldig vondt i magen ved omgangssyke. Anonymkode: c3de3...378 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #24 Skrevet 15. november 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det første jeg tenkte når jeg leste hi var blindtarmen. De er så redde for omgangssyke på legevakten, noe jeg skjønner godt. Men de kan ikke legge alt på omgangssyke. Slutte å informere om at man kaster opp. Anonymkode: 55d8d...02e Vi som jobber på legevakten er helt avhengig at pasienten oppgir riktige og nøyaktige symptomer! Vær så snill å ikke gi slike råd! Anonymkode: c3de3...378 9 7
AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #25 Skrevet 15. november 2025 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Vi som jobber på legevakten er helt avhengig at pasienten oppgir riktige og nøyaktige symptomer! Vær så snill å ikke gi slike råd! Anonymkode: c3de3...378 Når legesekretærer eller sykepleiere slenger om seg med diagnoser via telefon og avviser deg, kan man dessverre ikke "spille rent" lenger. Anonymkode: 95bf4...4de 3 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #26 Skrevet 15. november 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Når legesekretærer eller sykepleiere slenger om seg med diagnoser via telefon og avviser deg, kan man dessverre ikke "spille rent" lenger. Anonymkode: 95bf4...4de Trodde de ikke hadde lov til å komme med forslag på diagnoser? Anonymkode: 68bd1...d9c
AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #27 Skrevet 15. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette var godt skrevet. Jeg jobber selv på en legevakt, og folk skjønner ikke hvor mange telefoner vi får. Husk at vi har ansvar for en hel kommune. Folk ringer for alt mulig, noen ønsker råd mot hikke, andre ønsker bare å «bli lyttet på» pgr hoste. Folk fnyser over råd som Paracet og de fleste ønsker ikke å ta smertestillende fordi man er redd for å kamuflere smerten. Selv om å redusere smerte ofte er prioritet nr 1. Folk ringer for alt mulig, og kommer direkte på luka for alt mulig. Legevakta er for AKUTTE tilfeller, ikke et servicekontor som skal tilpasse en hel kommunes behov. De fleste leger og sykepleiere er gode på å ta riktige medisinske vurderinger, selv om feil ikke er til å unngå. Når det er sagt, syntes jeg vurderingen om avvisning ikke var riktig. Magesmerter med samtidig feber skal alltid undersøkes. Anonymkode: c3de3...378 Nå ja. Legevakta er vel også til for tilfeller hvor det er uutholdelig å vente på fastlegen. Eks, du kjenner at du har kraftig halsbetennelse/streptokokker i påsken eller jula hvor det er mange dager til fastlegen åpner. Det er jo ikke farlig og man kan ta smertestillende, men det er jo lite fristende å ha vondt i 5-6 dager når man VET at man kan gå på legevakta og sannsynligvis få en antibiotikakur å kjenne bedring på 24 timer. På programmet legevakta så kom det inn en dame med en verkebyll på skulderen, hun var i tillegg sykepleier. Den kom ikke over natta for å si det sånn og jeg mener det fint kunne ha ventet til fastlegen åpnet. Så hvis man har så lite ressurser at man nærmest skal være døden nær for å komme til legevakta så burde man avvise slike tilfeller. Jeg tenker derfor at hvis noe er helt akutt liv eller død, så er det ambulanse som gjelder. For situasjoner som kan vente litt men som er veldig ubehagelige så kan man komme på legevakta, det må ikke være helt akutt. Anonymkode: 87c63...052 2 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #28 Skrevet 15. november 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nå ja. Legevakta er vel også til for tilfeller hvor det er uutholdelig å vente på fastlegen. Eks, du kjenner at du har kraftig halsbetennelse/streptokokker i påsken eller jula hvor det er mange dager til fastlegen åpner. Det er jo ikke farlig og man kan ta smertestillende, men det er jo lite fristende å ha vondt i 5-6 dager når man VET at man kan gå på legevakta og sannsynligvis få en antibiotikakur å kjenne bedring på 24 timer. På programmet legevakta så kom det inn en dame med en verkebyll på skulderen, hun var i tillegg sykepleier. Den kom ikke over natta for å si det sånn og jeg mener det fint kunne ha ventet til fastlegen åpnet. Så hvis man har så lite ressurser at man nærmest skal være døden nær for å komme til legevakta så burde man avvise slike tilfeller. Jeg tenker derfor at hvis noe er helt akutt liv eller død, så er det ambulanse som gjelder. For situasjoner som kan vente litt men som er veldig ubehagelige så kan man komme på legevakta, det må ikke være helt akutt. Anonymkode: 87c63...052 Streptokokker kan være kjempefarlig ganske akutt! Man skal IKKE vente med å ta kontakt med legevakta da. Samboeren min var så syk at crp-maskinen på legevakten ikke klarte måle den, fikk den målt over 400 på sykehuset. Han var så betent at halsen nesten var tettet igjen - han holdt på å drukne i eget spytt hver gang han la seg ned for å sove! Ble lagt inn på sykehuset to ganger, den ene gangen var han 5 minutter unna respirator! Han responderte ekstremt sakte på antibiotika ved hver infeksjon. For å si det sånn - vi er LIVREDDE antibiotikaresistens. Får han streptokokker fler ganger er det bare et spørsmål om det går bra eller om han ligger i grava! Anonymkode: f05ac...527 1 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #29 Skrevet 15. november 2025 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Streptokokker kan være kjempefarlig ganske akutt! Man skal IKKE vente med å ta kontakt med legevakta da. Samboeren min var så syk at crp-maskinen på legevakten ikke klarte måle den, fikk den målt over 400 på sykehuset. Han var så betent at halsen nesten var tettet igjen - han holdt på å drukne i eget spytt hver gang han la seg ned for å sove! Ble lagt inn på sykehuset to ganger, den ene gangen var han 5 minutter unna respirator! Han responderte ekstremt sakte på antibiotika ved hver infeksjon. For å si det sånn - vi er LIVREDDE antibiotikaresistens. Får han streptokokker fler ganger er det bare et spørsmål om det går bra eller om han ligger i grava! Anonymkode: f05ac...527 Om du søker på f.eks. curcumin antibiotics bacteria + ev. resistent og leser medisinske forskningsartikler fra seriøse kilder, så vil du/dere finne mye interessant som kanskje kan være nyttig for ham. Nyere forskning viser nemlig at gurkemeie kan ha en synergistisk virkning til antibiotika (gjøre den mer effektiv), gurkemeien kan gjøre at man får mindre bivirkninger av antibiotikaen, den virker mot resistente bakterier, og den kan til og med reversere resistens (!). (Obs! Dette er ikke en oppfordring til å ikke ta antibiotika, det er ment å kunne brukes sammen med antibiotika der det er vanskeligere å behandle, og der det er resistente bakterier. Dette er ikke "alternativt"!) Anonymkode: ed3d9...e00
AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #30 Skrevet 15. november 2025 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Fikk beskjed om å ta paracet og bestille time hos fastlegen neste dag. Anonymkode: 7f307...7cc Det var litt i overkant avvisende. Det er helt normalt å be folk om å ta paracet, men de skal jo be deg om å ta kontakt igjen om paracet ikke funker. Har man bare omgangssyke, skal paracet funke både smertestillende og febernedsettende. Hvis det ikke funker, skal man ringe legevakta igjen. Da er det noe mer alvorlig enn omgangssyke. At noen ringer legevakta for tull og vas betyr ikke at sykepleierne og legene der skal dovne helt av og anta at alle som ringer overdriver. Det er faktisk bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite. Så får de heller gjøre kort prosess om folk ringer for å diskutere litt vondt i halsen eller noe annet som ikke er spesielt akutt eller viktig, og si klart ifra at samtalen kuttes. AnonymBruker skrev (8 timer siden): Her tenker jeg at dere ikke sto på nok. Symptomene du lister opp gjelder også for omgangssyke. Sykepleierne er ikke tankelesere, og de gjør så godt de kan. Dette er ikke noe å klage på. Stå mer på selv neste gang. Anonymkode: b9512...22f Folk skal da ikke være nødt til å diagnostisere seg selv før de ringer, og stå på for å få hjelp. Det er jo de som jobber på legevakta som har kompetansen til å si om symptomene høres alvorlige ut eller ikke. Det skal i hvert fall være sånn. TS beskriver at vedkommende hadde sterke magesmerter, og det er ikke vanlig ved omgangssyke. Det er forskjell på vondt i magen, og sprukken blindtarm-vondt eller gallestein-vondt. De burde i det minste spørre hvor sterke smertene er og hvor de sitter. De kan gjerne gi råd om å ta paracet, men da må de også be om at det tas kontakt dersom det ikke blir bedre, eller bare blir verre. Heldigvis har jeg god erfaring med legevakta her. Da jeg fikk veldig vondt i magen om natta, men verken var kvalm eller hadde diare, ringte jeg legevakta for å høre. Jeg fikk da råd om å ta 1 gram paracet og se om det funket. Jeg fikk også råd om å ta kontakt med dem igjen dersom smertene ikke ga seg med paracet. I tillegg sa sykepleieren at dersom det funket, men smertene kom tilbake, måtte jeg kontakte legen min. Dette er korrekt måte å møte pasienter på. Man får da hjulpet de som trenger hjelp, og samtidig luket bort de som ikke trenger hjelp. Jeg hadde ikke omgangssyke, det var starten på flere runder med magesmerter og oppkast grunnet en stor gallestein. Anonymkode: 3e4bf...ba1 6
AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #31 Skrevet 15. november 2025 Sjeldent jeg har fått hjelp av legevakten, jeg stoler ikke på de i det hele tatt. Min sønn var 2 år veldig dårlig, men legevakten mente så lenge han ikke bar bevisstløs kunne vi like greit reise hjem. Når vi kom hjem la vi han litt, jeg gikk en tur raskt på do. Når jeg kom tilbake var barnet mitt blå på leppene og bevisstløs. Ambulansen kom å ble sjokkert over at vi ble sendt hjem. Jeg har flere slike historier både med barna og meg selv, jeg har sendt klage direkte til legevakten. Dessverre det skjer ikke noe selv om klagene kommer. Så klag gjerne til noe høyere opp enn direkte legevakten din ts. Anonymkode: 4336d...6ba 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #32 Skrevet 15. november 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Her tenker jeg at dere ikke sto på nok. Symptomene du lister opp gjelder også for omgangssyke. Sønnen min ble akutt syk med lignende symptomer for 6 år siden. Det var på dagtid en ukedag, så jeg prøvde først fastlegen (fullt), så legevakten (de mente at jeg måtte prøve igjen hos fastlegen), så fastlegen igjen (fortsatt fullt), så godtok legevakten å snakke med meg. Jeg fikk beskjed om å gi paracet og se det an. Det gjorde jeg, og tempen steg 1 hel grad med paracet som virket. Då ringte jeg igjen, sa at jeg mistenkte blindtarmbetennelse og da ble jeg tatt på alvor. Det viste seg å være blindtarmbetennelse, og sønnen min ble operert samme kveld. Sykepleierne er ikke tankelesere, og de gjør så godt de kan. Dette er ikke noe å klage på. Stå mer på selv neste gang. Anonymkode: b9512...22f Her tenker jeg at du ikke er klar over hvor mange som blir avvist på legevakta når de har tydelige indikasjoner på blindtarmbetennelse. Å nei de smertene man har ved blindtarmbetennelse kan ikke minne om omgangsyke! Anonymkode: 13b4e...043 6
AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #33 Skrevet 15. november 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vi som jobber på legevakten er helt avhengig at pasienten oppgir riktige og nøyaktige symptomer! Vær så snill å ikke gi slike råd! Anonymkode: c3de3...378 Nå jobber jeg i helsevesenet selv. Har vært borti "noen" blindtarmer. Anonymkode: 55d8d...02e
AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #34 Skrevet 15. november 2025 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Her tenker jeg at dere ikke sto på nok. Symptomene du lister opp gjelder også for omgangssyke. Sønnen min ble akutt syk med lignende symptomer for 6 år siden. Det var på dagtid en ukedag, så jeg prøvde først fastlegen (fullt), så legevakten (de mente at jeg måtte prøve igjen hos fastlegen), så fastlegen igjen (fortsatt fullt), så godtok legevakten å snakke med meg. Jeg fikk beskjed om å gi paracet og se det an. Det gjorde jeg, og tempen steg 1 hel grad med paracet som virket. Då ringte jeg igjen, sa at jeg mistenkte blindtarmbetennelse og da ble jeg tatt på alvor. Det viste seg å være blindtarmbetennelse, og sønnen min ble operert samme kveld. Sykepleierne er ikke tankelesere, og de gjør så godt de kan. Dette er ikke noe å klage på. Stå mer på selv neste gang. Anonymkode: b9512...22f Har også hatt barn som endte med sprukket blindtarm. Lett å si man skal skjønne det. Forvente at legevakten skal skjønne det. Men en spysyk unge med vondt i magen, 38 i feber og lav crp nå «alle» andre er syke rett før jul… jeg som mor kunne heller ikke annet enn å si meg enig i at det var vanskelig å si sikkert. Og være enig i at en tur på akutten kl 22 på kvelden med en syk, sliten unge ikke sto høyt på noens ønskeliste. I etterkant lett å si jeg burde stått på at vi måtte bli sikre. Men der og da kunne hun virkelig bare ha omgangssyke med mer vondt enn vi har opplevd før. Jeg forstår faktisk at det der var utrolig vanskelig å si noe sikkert om. Klarte det ikke selv. Men så er spørsmålet mer om de burde sendt flere til sykehus for å sjekke ting ut sikkert, men kanskje kapasiteten ikke er der. Siste man vil, forståelig nok, er å sende folk med omgangssyke inn på akuttmottaket på et sykehus. Vi ble lagt på isolat fordi de ikke kunne være sikre på at det ikke var både blindtarm og omgangssyke… det var ikke det, viste prøvene 5 dager senere. Men jeg kunne heller ikke garantere noe. Og rundt oss på barneavdelingen var det også barn med kreft og andre sykdommer, noro ville vært totalt katastrofe ikke sant. Hadde jeg vært mor til barn som døde etter å ha fått noro på sykehust hadd jeg klikket selv liksom. Så jeg forstår faktisk at de vil være rimelig sikre før de legger spysyke inn. For vår del ble ingen sikre før neste morgen, da var det ingen tvil og fastlegen sendte oss rett til akutten, og barnet ble operert med sprukket blindtarm 6t etter vi gikk inn hos legen. Jeg tror den sprakk på vei til sykehuset. Ikke noe gøy, men det gikk nå bra. Så behandlingen fra legen ringte sykehuset setter vi umåtelig pris på, det var høyeste prioritet fra vi gikk inn døra. Allikevel klandrer jeg ikke legevakten kvelden før. Det var symptomer, men de var langt fra sikre på det tidspunktet. Og risikoen for omgangssyke vil jeg si var rimelig stor mtp tiden på året og sykdomsbildet ellers. Jeg kaller det i etterkant for maks uflaks rett og slett Men ellers har jeg tenkt…på at egentlig burde man ha rett og mulighet til selv å dra til et akuttmottak på et sykehus om man mener det er nødvendig, så lenge man har vært innom andre steder først. De burde ha rom for å da ivareta pasienter som faktisk frykter reelt for sine eller nærmeste sitt liv, uansett om det er god grunn til det eller ikke. Litt mer omsorg og litt mindre rullebånd og å passe inn i de rette skjemaene hadde ikke skadet i et av verdens rikeste land. Anonymkode: e1b8c...ee0 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #35 Skrevet 17. november 2025 AnonymBruker skrev (På 15.11.2025 den 9.39): Her tenker jeg at dere ikke sto på nok. Symptomene du lister opp gjelder også for omgangssyke. Sønnen min ble akutt syk med lignende symptomer for 6 år siden. Det var på dagtid en ukedag, så jeg prøvde først fastlegen (fullt), så legevakten (de mente at jeg måtte prøve igjen hos fastlegen), så fastlegen igjen (fortsatt fullt), så godtok legevakten å snakke med meg. Jeg fikk beskjed om å gi paracet og se det an. Det gjorde jeg, og tempen steg 1 hel grad med paracet som virket. Då ringte jeg igjen, sa at jeg mistenkte blindtarmbetennelse og da ble jeg tatt på alvor. Det viste seg å være blindtarmbetennelse, og sønnen min ble operert samme kveld. Sykepleierne er ikke tankelesere, og de gjør så godt de kan. Dette er ikke noe å klage på. Stå mer på selv neste gang. Anonymkode: b9512...22f Helsepersonell i denne viktige jobben burde fått han inn til sjekk ut i fra symptomer. Ved såpass sterke smerter tenker man ikke omgangssyke. Dårlig vurdering av sykepleier. Dette er deres jobb å vurdere. Ikke skyld på mennesket som er syk og søker råd og hjelp, men som får avslag av de som skal kunne dette. Håper det er klaget inn. Anonymkode: ee0ec...468 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #36 Skrevet 17. november 2025 Det er vel ikke sånn at man får forbud om å dra på legevakten. Om de sier «se an og ta smertestillende»,, kan man godt dra inn dit likevel. Det må man selv vurdere. Anonymkode: f71c2...458 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #37 Skrevet 17. november 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er vel ikke sånn at man får forbud om å dra på legevakten. Om de sier «se an og ta smertestillende»,, kan man godt dra inn dit likevel. Det må man selv vurdere. Anonymkode: f71c2...458 Her må man ringe først og få en avtale. Slipper ikke inn i døra.. Anonymkode: 0a740...10f 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #38 Skrevet 17. november 2025 Legevakten sin jobb er jo å avvise pasienter, dette er kjent. Fordi det koster penger å behandle. Anonymkode: 12f42...55b
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #39 Skrevet 17. november 2025 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Her må man ringe først og få en avtale. Slipper ikke inn i døra.. Anonymkode: 0a740...10f Her må man også ringe først, men har aldri hørt at noen som står sammenkrøket i smerte blir bedt om å dra hjem å ringe for avtale... Men slipper ikke inn om man kommer på døra med litt hoste nei. Anonymkode: 5d0c7...97e 3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #40 Skrevet 17. november 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Her må man også ringe først, men har aldri hørt at noen som står sammenkrøket i smerte blir bedt om å dra hjem å ringe for avtale... Men slipper ikke inn om man kommer på døra med litt hoste nei. Anonymkode: 5d0c7...97e Venninna mi ble det. Slapp ikke inn før hun ringte, selv om hun sto utenfor. Anonymkode: 7e14d...46d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå