Gå til innhold

Legevakten som vurderer feil

Fremhevede innlegg

Skrevet

Samboer ringte inn med magesmerter, feber, oppkast. sa smerteskalaen var 8-9. Ble bedt om å ta en paracet og prøve å sove. Det gikk så mye omgangssyke sa sykepleieren, så muligens det.

Fikk akuttime i dag hos fastlegen og er nå innlagt. 

Hvor klager man?

Anonymkode: 7f307...7cc

• Liker 2
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Samboer ringte inn med magesmerter, feber, oppkast. sa smerteskalaen var 8-9. Ble bedt om å ta en paracet og prøve å sove. Det gikk så mye omgangssyke sa sykepleieren, så muligens det.

Hvor klager man?

Statsforvalteren eller pasientombudet.

Anonymkode: ff312...81d

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvor klager man?

Dere ringte AMK og fikk ikke time? En sykepleier basert på disse opplysningene burde satt han opp på tilsyn med lege. Men gav kanskje beskjed om å ta Paracet og se det an og ringe tilbake om det ble verre? 

Anonymkode: 19631...487

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dere ringte AMK og fikk ikke time? En sykepleier basert på disse opplysningene burde satt han opp på tilsyn med lege. Men gav kanskje beskjed om å ta Paracet og se det an og ringe tilbake om det ble verre? 

Anonymkode: 19631...487

Fikk beskjed om å ta paracet og bestille time hos fastlegen neste dag.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvor klager man?

omg...dette er så typisk...du dessverre ikke alene.

Hva var feil med han? 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
mommyaka skrev (2 minutter siden):

omg...dette er så typisk...du dessverre ikke alene.

Hva var feil med han? 

Blindtarmbetennelse eller sprukken blindtarm muligens, venter på svar fra ct

• Liker 2
  • Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Omg 😠😠😠 fy søren..klag til alt du kan klage på...jeg skjønte det med engang du sa symptomer...ta Paracet.... legevakten begynner å bli tull

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg klaget direkte til legevakten. På Oslo kommune sine hjemmesider hadde de et eget “skjema” man kunne fylle ut. Det fins sikkert ikke i alle kommuner, men jeg hadde henvendt meg til legevakten direkte. 

Anonymkode: 71031...42e

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Er bare noen få år siden en nabo her døde fordi legevakten nektet å ta ham inn, han var dødssyk og ringte flere ganger og døde innen et døgn. Familien laget et helvete etter hans bortgang og det fikk følger.

Klag det du er god for, håper han blir fort bedre. 

Anonymkode: 1c0f8...df9

• Liker 5
  • Hjerte 5
Skrevet

Typisk legevakten. 

Anonymkode: 7e14d...46d

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg ser på serien "Legevakten" på tv, og har flere ganger tenkt at dette er så urealistisk som det kan få blitt, i allefall sammenlignet med hvordan det er her jeg bor.

Vi har dessverre opplevd flere tilfeller av samme typen som TS beskriver der familiemedlemmer med alvorlig sykdom har blitt avvist av legevakten.
Ved ett tilfelle ble vi avvist av 113 også, noen timer etter å ha blitt avvist av legevakten, med begrunnelsen "vi er ikke noe taxiselskap".  Da personen endelig kom til sykehuset (etter å ha ventet hele natten på at fastlegekontoret skulle åpne, slik at h'n fikk hjelp) var h'n minutter unna døden på grunn av sepsis etter sprukket tarm.

Anonymkode: 9b416...2e5

• Hjerte 11
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg ser på serien "Legevakten" på tv, og har flere ganger tenkt at dette er så urealistisk som det kan få blitt, i allefall sammenlignet med hvordan det er her jeg bor.

Vi har dessverre opplevd flere tilfeller av samme typen som TS beskriver der familiemedlemmer med alvorlig sykdom har blitt avvist av legevakten.
Ved ett tilfelle ble vi avvist av 113 også, noen timer etter å ha blitt avvist av legevakten, med begrunnelsen "vi er ikke noe taxiselskap".  Da personen endelig kom til sykehuset (etter å ha ventet hele natten på at fastlegekontoret skulle åpne, slik at h'n fikk hjelp) var h'n minutter unna døden på grunn av sepsis etter sprukket tarm.

Anonymkode: 9b416...2e5

Husk at denne serien kun viser skadelegevakten, som driftes av OUS. Den kommunale legevakten, i samme bygg, kan man si annet om.. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Her tenker jeg at dere ikke sto på nok. Symptomene du lister opp gjelder også for omgangssyke. 

Sønnen min ble akutt syk med lignende symptomer for 6 år siden. Det var på dagtid en ukedag, så jeg prøvde først fastlegen (fullt), så legevakten (de mente at jeg måtte prøve igjen hos fastlegen), så fastlegen igjen (fortsatt fullt), så godtok legevakten å snakke med meg. Jeg fikk beskjed om å gi paracet og se det an. Det gjorde jeg, og tempen steg 1 hel grad med paracet som virket. Då ringte jeg igjen, sa at jeg mistenkte blindtarmbetennelse og da ble jeg tatt på alvor. Det viste seg å være blindtarmbetennelse, og sønnen min ble operert samme kveld. 

Sykepleierne er ikke tankelesere, og de gjør så godt de kan. Dette er ikke noe å klage på. Stå mer på selv neste gang. 

Anonymkode: b9512...22f

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er dessverre en del rare valg som blir gjort på legevakten. 

Jeg kom til legevakten med uvanlig blødning(store koagler samt en blødning hvor det kjentes ut som om noe sprakk inni meg og det fosset ut ca 2 dl) og feber 3 uker etter fødsel. Ringte først inn til barsel, men fikk beskjed at de ikke tok ikke slikt, så dro til legevakten. Feberen var stigende. 

Fikk beskjed om at siden det var så sent(ca 23.30), kunne jeg bare ta en paracet og vente til dagen etterpå, så kunne legen og sykehuset sette opp en time til meg rundt kl 8. 

Jeg fortalte at jeg hadde sepsis sist barselperiode, og at dette utartet seg likt. De ville ikke høre...

Jeg hadde sepsis. Ble 8 dager på sykehus, med 2 operasjoner og antibiotika intravenøst hver annen time. 

Hurra for legevakten. 

Anonymkode: 567b2...0c0

• Hjerte 10
Skrevet

Hurra for legevakten! De blir nedringt med bekymringer, hvor sikkert 90% er noe som kan vente. Det må være et helvete å vurdere alt som kommer inn, og forstår godt at det kan bli som det her, særlig om den som ringer er noe passiv.

Uheldigvis har det blitt slik. Hvis vi slutter å ringe legevakten for hver minste ting, så blir det nok bedre. I mellomtiden vil man uheldigvis få feilvurderinger, alternativet er å åpne for at alle kommer til legevakten og får vurdering, noe som vil mangedoble utgiftene en legevakt har -> mer skatt.

Anonymkode: 9d5b8...cca

• Liker 13
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Så når du skrev dette, og allerede ville kjøre klagesak, så viste du ikke engang om det var noe å klage på? Hva med å vente til du vet om det i det hele tatt er gjort en feilvurdering før du begynner skrive klagen? 

Anonymkode: 5d0c7...97e

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Ikke legevakten, men akuttmottaket på A-hus. Som en kompis og jeg har omdøpt til B-hus. Om ikke verre. Han ble på dag 1 undersøkt for nyrestein, han hadde himla smerter. Ok, ikke noe blod i urinprøven nei. (nei, for det gjør det nødvendigvis ikke heller basert på steinens overflate) Da måtte han isteden vente på en lege mens smertene faktisk avtok noe. En lege som aldri kom. Etter 6 timer lukket en sykepleier opp forhenget han lå bak: "Ååå det ligger visst folk her") 

Kompisen ba om en kulepenn for å skrive seg ut, dette gadd han naturlig nok ikke, dette rotet.

Dessverre fikk han dagen etter et kraftig tilbakefall. Jeg kjørte han tilbake, han var helt grønn i trynet og klarte ikke å gjøre rede for seg pga smerter. Damen i resepsjonen var skeptisk til vårt besøk, mente siden han klarte å ligge på en benk at nyrestein kunne det jo ikke være. Hun ringte opp til den aktuelle avdelingen og snakket med en lege en liten stund, en som sikkert visste at kompisen skrev seg ut dagen før.

Resepsjonisten la på og uttrykte følgende: "Jeg har snakket med avdelingen og funnet ut at dette er ikke noe for oss."

Det var bare å reise videre til noen som var seriøse.

Endret av PITTY
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Husk at denne serien kun viser skadelegevakten, som driftes av OUS. Den kommunale legevakten, i samme bygg, kan man si annet om.. 

Dette tenker jeg viktig. Og også huske på at alle de vi ser der er de som faktisk har kommet inn. Altfor mange blir stoppet i døren.

Anonymkode: 4f6ce...415

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Så når du skrev dette, og allerede ville kjøre klagesak, så viste du ikke engang om det var noe å klage på? Hva med å vente til du vet om det i det hele tatt er gjort en feilvurdering før du begynner skrive klagen? 

Anonymkode: 5d0c7...97e

Det var blindtarmen. Operert nå

• Hjerte 9
Skrevet

Det første jeg tenkte når jeg leste hi var blindtarmen. 

De er så redde for omgangssyke på legevakten, noe jeg skjønner godt. Men de kan ikke legge alt på omgangssyke.

Slutte å informere om at man kaster opp.

Anonymkode: 55d8d...02e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...