Gå til innhold

Rosacea- hva er ditt beste tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fått påvist rosacea- og begynt på en antibiotikakur for å roe betennelse. 
Noen tips til kremer- sminke eller annet som demper rødhet? 

Anonymkode: d1a93...cf0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min hud ble reddet av Isispharma Metroruboril a. z kremen - seriøst! ❤️ Jeg har rødme og brennende kinn med små "kviser" uten denne kremen, men så lenge jeg smører meg hver dag så har jeg ikke utbrudd. 

Anonymkode: 92fc9...591

Skrevet

Azelaic azid har vært en gamechanger for meg! Får utbrudd av alt (har også atopisk eksem), men selv halsen min (som blir rød bare jeg tenker på å smøre krem der) elsker det. Bruker Finacea (resept) men også fra the ordinary.

Anonymkode: d135f...61f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min hud ble reddet av Isispharma Metroruboril a. z kremen - seriøst! ❤️ Jeg har rødme og brennende kinn med små "kviser" uten denne kremen, men så lenge jeg smører meg hver dag så har jeg ikke utbrudd. 

Anonymkode: 92fc9...591

Ser denne personen over meg også har anbefalt krem med azelaic acid i.

Anonymkode: d135f...61f

Skrevet

Azelaic acid. Selges over disk i 10% konsentrasjon og for høyere kreves resept.

Anonymkode: 9f637...4a6

Skrevet

Azelainsyre som de over foreslår, og Soolantra (resept). Bruker Cetaphil Facial Moisturizer for veldig tørr hud. Hadde veldig dårlig barriere/tørr hud, så den er nødvendig. Brukte også nype-rose-olje (rose hip oil) en periode.

Huden min hater hyaluronsyre, så det gjør kremer veldig utfordrende. Tok lang tid før jeg skjønte at det var synderen.

Anonymkode: e3032...9aa

Skrevet

Skin1004, Madagascar centella probio-serien. 

Anonymkode: 99b9c...019

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fått påvist rosacea- og begynt på en antibiotikakur for å roe betennelse. 
Noen tips til kremer- sminke eller annet som demper rødhet? 

Eneste rensegele som fungerer:

https://lyko.com/no/la-roche-posay/la-roche-posay-rosaliac-3-i-1-rengoringsgel-195-ml?gad_source=1&gad_campaignid=16718898170&gbraid=0AAAAADgCiCjQcICF1rxFlaxItMLY4N0lw&gclid=EAIaIQobChMIhK3EtMbykAMVzFORBR15hhrlEAQYASABEgLuxvD_BwE

Anonymkode: 826a0...d8a

AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange tips.

Jeg har fått resept på Soolantra-  men beskjed om å vente med den fordi jeg skulle ha antibiotika i 3 mnd og roe betennelsene. 
Skal sjekke ut kremene dere anbefaler som hudkrem. 
Tusen takk. 

Skrevet

Rosea calm cream fra Dr.med.Cristine.Schrammek 🩷

AnonymBruker
Skrevet

Soolantra.

Anonymkode: 2d611...08b

AnonymBruker
Skrevet

La huden være 100% i fred er mitt beste råd, inkludert ikke ta deg i ansiktet. ❤️

Anonymkode: dfefb...9b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eneste som funker for meg er denne rutinen morgen og kveld.

COSRX Low pH Good Morning Gel Cleanser, etterfulgt med cosrx 6 peptider serum og ZO Daily defence og  tilslutt ZO Rozatrol. På sommer bruker jeg faktor 50, også fra COSRX. 

Koster litt, men huden er svært sjeldent rød og jeg får aldri store utbrudd lengre. 

Anonymkode: 30ebc...618

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

La huden være 100% i fred er mitt beste råd, inkludert ikke ta deg i ansiktet. ❤️

Har du hudproblemer? 

Dette funker gjerne for de uten hudtilstander 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har du hudproblemer? 

Dette tenkte jeg også. Har selv rosacea, og forsøkte det rådet en gang. Lot huden være helt uberørt og brukte ikke produktet. "Bare for moro skyld, som et eksperiment". Det skulle jeg aldri ha gjort. Det ble helt ekstremt ille. Så ille at jeg fremdeles husker det godt.

Anonymkode: 2d611...08b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har du hudproblemer? 

Ja, rosascea og det er det eneste som virkelig har fungert her, sammen med ren mat. Kun helt mild rensemelk i dusjen.

• Liker 1
Skrevet

Fikk påvist rosacea (type 2) for ca to år siden og hadde grei, men midlertidig effekt av soolantra og finacea og tjo og hei. 

Har alltid hatt litt ulmende mageplager, og etter å ha dratt til fastlegen og fortalt om den oppblåste magen, anbefalte han at jeg tok kalprotektin-prøve av avføringen min. Den viste at jeg hadde betennelse i tarmen. Etter jeg fikk bukt med tarmproblemene gikk rosaceaen bort med en gang. 

Så om du ikke allerede har det, ville jeg utelukket at det ikke er andre "åpenbare" faktorer som betennelse og stress som utløser hudproblemene. Er selv litt bitter over alle pengene som gikk til hudpleie og resepter. 🙈

Skrevet (endret)

Hvordan fikk du bukt med betennelse i tarmen?

Endret av Rakhil
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at rosacea og atopisk eksem ikke er det samme, men kommer med denne lenken siden sikkert mange med problemhud leser denne tråden.

- Hele livet har jeg slitt med eksem. Et reseptfritt middel til 200 kroner ble redningen min

Det er sjampoen Fungoral der er snakk om. I tillegg til å bruke det i hodebunnen, smurte hun det altså i ansiktet og lot det sitte i x antall minutter (jeg husker ikke hvor lenge, for det er lenge siden jeg leste artikkelen. Men det var ikke veldig lenge, kanskje ti minutter. Hun tok altså bittelitt sjampo i håndflaten som hun blandet med vann så det skummet, og så smurte dette i ansiktet. )

Anonymkode: f955f...576

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...