AnonymBruker Skrevet 15. november #41 Skrevet 15. november AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor tok du ikke kontakt/klaget da du ble opplyst at de kom til å trekke deg så mye? Du kan selv sende inn skjema. Du finner det på Politiet.no og så namsmannen/forliksrådet. Velg deretter det som passer. Som TBerg skriver over så skal du ha litt over 11.000,- i livsopphold etter at husleie og strøm. Anonymkode: e9045...b01 Som jeg har skrevet tidligere i tråden så skulle jeg ihvertfall gi det en sjanse og prøve, for da kunne ingen si at jeg ikke hadde prøvd. Men etter å ha prøvd noen mnd så ser jeg at det ikke går siden jeg går i minus hver mnd. Jeg har sendt inn klage elektronisk for nesten 2 uker siden, så jeg håper at jeg snart får en tilbakemelding på den, men er veldig stresset ang den medisinske biten og at de skal ha mer dokumentasjon enn det jeg har sendt inn. Egentlig så skjønner jeg det ikke hvis de ber om mer dokumentasjon siden jeg allerede trekkes så mye at jeg ligger ca 4000,- under livsoppholdssatsen. Anonymkode: 6fcba...7d0
AnonymBruker Skrevet 15. november #42 Skrevet 15. november Hvorfor trenger du å blande inn medisiner da? Hvis du ligger 4000,- under sats når husleie og strøm er hensyntatt så holder det. Anonymkode: e9045...b01 1
AnonymBruker Skrevet 15. november #43 Skrevet 15. november Jeg jobber med lønn, og skal du få beholde en større del av lønnen enn du har nå, må du dokumentere dette. Det ar de ber om dokumentasjon på medisiner er ikke verre en at de ber deg dokumenter utgifter til bolig med lånedokumenter eller leiekontrakt. Skjønner at det kan virke invaderende, de som får innsyn i disse dokumentene er underlagt like strenge regler som legen din når det gjelder taushetsplikt. Dette er informasjon som er underlagt de strengeste GDPR reglene. https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2022-06-28-1232 https://www.regjeringen.no/no/tema/forbruker/gjeldsordning/livsoppholdssatser/id691824/#:~:text=Livsoppholdssatsene ved gjeldsordning og utleggstrekk justeres med,beholde tilstrekkelig av sine inntekter til å Anonymkode: c5184...bc6
AnonymBruker Skrevet 15. november #44 Skrevet 15. november Altså… du fikk påleggstrekk fordi økonomien allerede var kjørt i grøfta, og da må du faktisk tåle at namsmannen ber om dokumentasjon. Det er ikke “invaderende” – det er helt standard når du ber om lavere trekk. De skal vurdere faktiske utgifter, ikke bare ta ordet ditt for det. Og nei – namsmannen sitter ikke og “medisinsk vurderer” deg. De sjekker om det finnes rimeligere alternativer, akkurat som de gjør med alle andre typer utgifter. Det handler om økonomi, ikke helse. At du syns det er ubehagelig å få legeerklæring… ja, det skjønner jeg, men det er en del av pakken når man ber om unntak og lavere trekk. Det er ikke brudd på personvern – det er dokumentasjon du selv må legge frem hvis du vil at de skal redusere trekket. Så nei, dette er ikke namsmannen som er “invaderende”. Det er konsekvensen av å være i en situasjon der de må gjennomgå økonomien din grundig for å hjelpe deg. Enten leverer du dokumentasjonen, eller så beholder du trekket som det er. Det er egentlig ikke mer mystisk enn det. Anonymkode: 738bc...272 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. november #45 Skrevet 15. november Å herregud, jeg leste påleggstrekk som påleggskrekk. Trudde TS hadde en fobi for pålegg. Måtte lese innlegget på nytt fordi det ikke ga mening. Anonymkode: e2037...a3e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå