AnonymBruker Skrevet 14. november #21 Skrevet 14. november Det er da ikke så vanskelig å fastsette et trekk. Det er SIFO sats, boutgifter, og andre nødvendige utgifter. Medisiner utover det som er inkludert i sats, går helt klart under nødvendige utgifter. Satsen for personlig pleie er en liten tusenlapp per måned. Den inkluderer mer enn medisiner. Du finner info på SIFO refersnsebudsjett. Namsmannen eller kreditorer kan ikke overprøve legen som skriver ut resepter. Hvilke medisiner er det snakk om? Slanke sprøyter? Tror de vanskelig kan holde dem utenfor også. Når det gjelder svarene du har fått, så varierer det stort hvordan det gjøres med medisin utgifter. Noen har mer sporadiske utgifter. Ikke all medisin for kronikere er på blå resept. Noe medisin er «billig», annen medisin er skam dyr. Jeg har en allergi, jeg har fått resept på en medisin som jeg står på fast. Den er egentlig for en annen allergi, så jeg får den ikke på blå resept. Den ble skrevet ut av spesialist, anbefalt av spesialist, og betalt fult ut av meg. Tviler sterkt på at Namsmann ikke skulle ta denne utgiften med i betraktning om jeg skulle ha hatt et lønnstrekk. Du må levere en klage. Snakk med apoteket, be dem skrive ut prisen på det du har hentet ut i år. Skriv noe om hva du tenker du trenger til neste år. Sifo legger kun til grunn et lege besøk, og et tannlege besøk per år. Må du til tannlege, så må du melde fra. Anonymkode: e98ad...59e
Ulven Skrevet 14. november #22 Skrevet 14. november AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er IKKE derfor namsfogden ønsker informasjonen. De trenger å se utgiftene. De skal IKKE vurdere om medisinene er nødvendige. Dette er det legen som allerede har gjort ved å gi resepter. Anonymkode: 23283...04f Da trenger de ikke medisinlisten og skal ikke be om å få den utlevert. Ingen andre enn helsepersonell knyttet til TS sin helsesituasjon har noe med medisinlisten. 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. november #23 Skrevet 14. november Ulven skrev (5 minutter siden): Da trenger de ikke medisinlisten og skal ikke be om å få den utlevert. Ingen andre enn helsepersonell knyttet til TS sin helsesituasjon har noe med medisinlisten. Jeg skrev at de trenger å se utgiftene. Det virker som om noen her tror de skal overprøvde medisiner, men jeg tror hele årsaken er å få tatt høyde for ekstra medisinske utgifter, noe som jo er viktig for TS. Anonymkode: 23283...04f 1
AnonymBruker Skrevet 14. november #24 Skrevet 14. november AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er IKKE derfor namsfogden ønsker informasjonen. De trenger å se utgiftene. De skal IKKE vurdere om medisinene er nødvendige. Dette er det legen som allerede har gjort ved å gi resepter. Anonymkode: 23283...04f Jeg fikk beskjed om at den som skulle behandle søknaden kanskje så på om jeg kunne bruke noen rimeligere medisiner og om kanskje noen av de var unødvendige. Å at dette kunne være en person som ikke hadde medisinsk eller helse bakgrunn. Dette reagerte jeg veldig på. Jeg har hatt en klump i magen etter at jeg ga fra meg medisinlisten min, for jeg vet ikke hvem det er som sjekker den, så føler at personvernet mitt er fratatt meg. Ts Anonymkode: 6fcba...7d0 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. november #25 Skrevet 14. november AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det er da ikke så vanskelig å fastsette et trekk. Det er SIFO sats, boutgifter, og andre nødvendige utgifter. Medisiner utover det som er inkludert i sats, går helt klart under nødvendige utgifter. Satsen for personlig pleie er en liten tusenlapp per måned. Den inkluderer mer enn medisiner. Du finner info på SIFO refersnsebudsjett. Namsmannen eller kreditorer kan ikke overprøve legen som skriver ut resepter. Hvilke medisiner er det snakk om? Slanke sprøyter? Tror de vanskelig kan holde dem utenfor også. Når det gjelder svarene du har fått, så varierer det stort hvordan det gjøres med medisin utgifter. Noen har mer sporadiske utgifter. Ikke all medisin for kronikere er på blå resept. Noe medisin er «billig», annen medisin er skam dyr. Jeg har en allergi, jeg har fått resept på en medisin som jeg står på fast. Den er egentlig for en annen allergi, så jeg får den ikke på blå resept. Den ble skrevet ut av spesialist, anbefalt av spesialist, og betalt fult ut av meg. Tviler sterkt på at Namsmann ikke skulle ta denne utgiften med i betraktning om jeg skulle ha hatt et lønnstrekk. Du må levere en klage. Snakk med apoteket, be dem skrive ut prisen på det du har hentet ut i år. Skriv noe om hva du tenker du trenger til neste år. Sifo legger kun til grunn et lege besøk, og et tannlege besøk per år. Må du til tannlege, så må du melde fra. Anonymkode: e98ad...59e Nei, bruker ikke slankesprøyte. Men ene medisinen som ikke er på blå er hormoner for å unngå sterke menssmerter og store blødninger grunnet celleforandring i livmor - som etterhvert skal fjernes. Hvis hormonene fjernes så må jeg gå fast på sterke smertestillende og bruke store mengder nattbind (noen ganger må jeg bruke 2 nattbind av gangen). Så til syvende og sist så blir det billigere med hormonene jeg bruker. Anonymkode: 6fcba...7d0
AnonymBruker Skrevet 14. november #26 Skrevet 14. november Ulven skrev (29 minutter siden): Jeg ville ha tatt en sjekk med FFO`s rettighetssenter ang spørsmålet om namsmannen har rett til å se medisinlisten din. Å skulle ha en utenforstående fra namsmannen til å vurdere hvilke medisiner som er nødvendige og hva man skal kjøpe, synes jeg høres ut som noe som bryter med de lover og regler namsmannen arbeider etter. Takk. Endelig en som forstår hva jeg mener og hvorfor jeg føler stort ubehag med dette ❤️ Anonymkode: 6fcba...7d0
AnonymBruker Skrevet 14. november #27 Skrevet 14. november Om du ikke vil be sykehuset om dokumentasjon tilbake i tid, så kan du vel i allefall begynne å samle dokumentasjon på sykehusutgifter fra nå av, altså ta vare på kvitteringer. Så kan du heller vurdere senere om du ønsker å be om lavere trekk igjen, da har du i allefall kvitteringene klare. Anonymkode: 67f22...cfb
AnonymBruker Skrevet 14. november #28 Skrevet 14. november Huff så ekkelt. Skjønner det er kjipt. Anonymkode: 3da32...08b 1
AnonymBruker Skrevet 14. november #29 Skrevet 14. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg fikk beskjed om at den som skulle behandle søknaden kanskje så på om jeg kunne bruke noen rimeligere medisiner og om kanskje noen av de var unødvendige. Å at dette kunne være en person som ikke hadde medisinsk eller helse bakgrunn. Dette reagerte jeg veldig på. Jeg har hatt en klump i magen etter at jeg ga fra meg medisinlisten min, for jeg vet ikke hvem det er som sjekker den, så føler at personvernet mitt er fratatt meg. Ts Anonymkode: 6fcba...7d0 Tenker det er helt naturlig og faktisk helt greit at de krever bevis på utgiftene dine! Og de kan uansett ikke si at du skal slutte å bruke medisin B og at medisin T må byttes ut med medisin X fordi den er billigere! Det er det helsepersonell som har ansvar for, IKKE namsfogden! Anonymkode: 797d9...5b5
TBergh Skrevet 14. november #30 Skrevet 14. november Hei. Det er regulerte livsoppholdssatser ved tvangstrekk. Utgifter til livsopphold er på ca noe over kr 11 000 - elvetusen pr mnd. pluss boutgifter. Søk på "livsoppholdsutgifter gjeldsordning." Skaff legeattest hvor legen bekrefter at du trenger medisiner og går til behandling på sykehus. Legeattesten skal ikke inneholde info om type medisiner, type behandlinger m.m. Hvilke medisiner, behandler osv. du bruker er mellom deg og legen og namsmannen har ingen innsynsrett i dette. Foruten selve de medisinske utgiftene, så kommer reiseutgifter og parkering i tillegg til de faktiske medisinutgiftene. Med vennlig hilsen TBergh 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. november #31 Skrevet 15. november Jeg tenker at det ikke høres riktig ut at du skal måtte gi fra deg medisinlisten din til namsmannen. Det er strenge regler for hvem som har innsynsrett i dine helseopplysninger. Hvilke tilstander du har og hvilke medisiner du går på, er en sak mellom deg, fastlegen og sykehuset. Namsmannen har da ingenting med dette å gjøre. Synes også det høres vilt ut at noen som ikke kjenner til deg, din helse og behandlingsforløp skal kunne overkjøre legen som har skrevet ut medisin din? Ofte må man jo prøve ulike medisiner for å finne en som fungerer godt. Dette må jo være en misforståelse? Synes uansett du skal klage på at du må utlevere intime helseopplysninger på denne måten. Tror det er statsforvalteren som er klageinstans. Forøvrig er det rett og rimelig at du dokumenterer dine utgifter. Dette må kunne gjøres på en mindre utleverende måte. Anonymkode: 7e444...ed8 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. november #32 Skrevet 15. november AnonymBruker skrev (16 timer siden): Takk. Endelig en som forstår hva jeg mener og hvorfor jeg føler stort ubehag med dette ❤️ Anonymkode: 6fcba...7d0 Unnskyld meg, men det er forskjell på å forstå, og på å være enig. Anonymkode: 23283...04f 1
AnonymBruker Skrevet 15. november #33 Skrevet 15. november AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hen jeg snakket med sa at jeg trekkes ca 4000,- for mye i forhold til hva jeg skal sitte igjen med til livsopphold, så hadde trekket blitt satt ned 3-4000, så hadde jeg ikke hatt problemer med utgiftene jeg har til helse. Anonymkode: 6fcba...7d0 Jeg har vanskelig for å tro at du bruker 3-4000 per måned på helseutgifter etter frikort. Anonymkode: 550ad...316 2
skeiv-ostepop Skrevet 15. november #34 Skrevet 15. november Du snakker med legen din om utfordringene. Og i samråd med legen (som har skrevet reseptene) så får du han eller hun til å skrive et brev som viser til utgiftene medisinene utgjør, hva dette utgjør pr måned for deg og at det foreligger en medisinsk vurdering bak de medisinene du får. Namsmannen har ingen kompetanse til å vurdere hvilke medisiner du får, om de er strengt nødvendige eller om det finnes billigere alternativer. Jeg har selv faste medisiner jeg går på og apoteket prøver hver gang å få meg til å velge det rimelige alternativet. Og hver gang må jeg forklare at jeg har dårlig erfaring med de og at jeg trenger de navngitte medisinene som står på resepten. Brevet fra legen skal da fungere som dokumentasjon på dine behov. 1
AnonymBruker Skrevet 15. november #35 Skrevet 15. november AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg har vanskelig for å tro at du bruker 3-4000 per måned på helseutgifter etter frikort. Anonymkode: 550ad...316 Hvor i denne tråden står det at jeg bruker 3-4000,- på helseutgifter i mnd? Anonymkode: 6fcba...7d0
TBergh Skrevet 15. november #36 Skrevet 15. november Hei, igjen. I gjeldsordningssaker har namsmannen en utvidet adgang til å innhente opplysninger om skyldners helseopplysninger. Det heter i søknadsskjema: «Undertegnede ber om at sak etter gjeldsordningsloven registreres hos namsmannen og gir samtidig namsmyndighetene fullmakt til å innhente opplysninger etter lovens § 2-1, uten hinder av taushetsplikt.» § 2-1 viser til gjeldsordningslovens tredje ledd Kap 2. Søknad og forberedelse § 2-1. Søknad om gjeldsforhandling «Skyldneren skal avgi skriftlig erklæring om at namsmyndighetene kan innhente opplysninger som nevnt i annet ledd uten hinder av taushetsplikt hos de som har slike opplysninger om skyldneren» Selv i gjeldsordningssaker åpner ikke loven for at namsmannen kreve få utlevert opplysninger om skyldnerens type medisiner, generell helsesituasjon, type behandlinger osv. Namsmannen må i disse sakene godta en legeattest. Med vennlig hilsen TBergh 3
AnonymBruker Skrevet 15. november #37 Skrevet 15. november AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg fikk beskjed om at den som skulle behandle søknaden kanskje så på om jeg kunne bruke noen rimeligere medisiner og om kanskje noen av de var unødvendige. Å at dette kunne være en person som ikke hadde medisinsk eller helse bakgrunn. Dette reagerte jeg veldig på. Jeg har hatt en klump i magen etter at jeg ga fra meg medisinlisten min, for jeg vet ikke hvem det er som sjekker den, så føler at personvernet mitt er fratatt meg. Ts Anonymkode: 6fcba...7d0 Jeg mener du har god grunn til det, forstår godt at du opplever dette som invaderende. Støtter forslaget til Ulven. Anonymkode: 7372c...043 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. november #38 Skrevet 15. november AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvor i denne tråden står det at jeg bruker 3-4000,- på helseutgifter i mnd? Anonymkode: 6fcba...7d0 Les hva du skrev i innlegget ditt under her: AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hen jeg snakket med sa at jeg trekkes ca 4000,- for mye i forhold til hva jeg skal sitte igjen med til livsopphold, så hadde trekket blitt satt ned 3-4000, så hadde jeg ikke hatt problemer med utgiftene jeg har til helse. Anonymkode: 6fcba...7d0 Hadde de satt ned trekket med 3-4000,- så hadde du ikke hatt problemer med utgiftene dine til helse. Det kan ikke tydes på noen annen måte, enn at du har månedlige helseutgifter på 3-4000,- Anonymkode: 54895...3c0 1
AnonymBruker Skrevet 15. november #39 Skrevet 15. november AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Les hva du skrev i innlegget ditt under her: Hadde de satt ned trekket med 3-4000,- så hadde du ikke hatt problemer med utgiftene dine til helse. Det kan ikke tydes på noen annen måte, enn at du har månedlige helseutgifter på 3-4000,- Anonymkode: 54895...3c0 Det var da en merkelig konklusjon å dra. Jeg trekkes ca 4000,- mer enn hva jeg skal ha i livsopphold. Så hadde jeg hatt riktig trekk så hadde jeg ikke hatt problemer med utgifter til helse. Det betyr da virkelig ikke at jeg har helserelaterte utgifter på 4000,- i mnd. Det betyr også at jeg nå ligger under satsen på livsopphold til bl.a mat og andre nødvendige ting som skal dekkes av livsoppholdet. Når det er sagt så vet jeg at bl.a slankesprøyter koster et sted mellom 3 og 4000,- i mnd, så det er jo ikke helt ulogisk å ha så høye utgifter til helse. Men nå må du ikke konkludere den setningen med at jeg bruker slankesprøyter siden du liker å dra dine egne konklusjoner, for det gjør jeg ikke, å det har jeg skrevet tidligere i tråden. Anonymkode: 6fcba...7d0 4
AnonymBruker Skrevet 15. november #40 Skrevet 15. november Hvorfor tok du ikke kontakt/klaget da du ble opplyst at de kom til å trekke deg så mye? Du kan selv sende inn skjema. Du finner det på Politiet.no og så namsmannen/forliksrådet. Velg deretter det som passer. Som TBerg skriver over så skal du ha litt over 11.000,- i livsopphold etter at husleie og strøm. Anonymkode: e9045...b01
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå