AnonymBruker Skrevet 14. november #1 Skrevet 14. november Jeg har påleggstrekk, og dette er veldig høyt. Var derfor hos namsmannen for å få hjelp til å be om lavere trekk. Selv hen jeg snakket med hos namsmannen var enig i at jeg har for høyt trekk. Jeg måtte bl.a legge ved liste over mine medisiner - noe jeg synes er veldig invaderende og lurer på om namsmannen har lov til å be om dette? Hen som hjalp meg sa at det var for å se om jeg brukte noen medisiner som var unødvendig eller om jeg kunne bruke noen rimeligere medisiner. Nesten alle medisinene jeg bruker er på blå resept og de er alle nødvendige. Jeg bruker også synonymer der det er et alternativ. Hen sa også at hen ikke visste om den personen som skulle behandle søknaden min hadde medisinsk bakgrunn eller ikke, å jeg føler at det ikke er greit hvis en person uten erfaring innen helse skal vurdere hvilke medisiner som er viktige for meg og ikke. Fikk også beskjed om at det kunne hende at jeg måtte fremskaffe bevis for at medisinene mine var viktige, og at jeg da måtte få legen til å dokumentere at medisinene er viktige og hvorfor. Jeg har ingen lyst til å måtte blottlegge meg for legen min ang gjelden og trekket jeg har, og samtidig så føler jeg at mitt personvern er totalt blottet. Anonymkode: 6fcba...7d0
Motstrømmen Skrevet 14. november #2 Skrevet 14. november Ha en ærlig dialog. Og spør gjerne hvorfor de trenger informasjonen. 1
AnonymBruker Skrevet 14. november #3 Skrevet 14. november Om du begrunner ønske om lavere trekk at du trenger medisiner, som koster, så må du kunne dokumentere nødvendighet og kostnad. Ellers kan de ikke ta den utgiften med i beregningen Anonymkode: d2c35...885 7 17
AnonymBruker Skrevet 14. november #4 Skrevet 14. november Intensjonen er ikke å få vite hvilke diagnoser du har og hvilke medisiner du tar, men om kostnadene. Man kjøper gjerne ikke medisiner uke for uke, men henter ut reseptene et par ganger i året. Det kan være litt vanskelig for noen å skulle sette av 374,- i måneden fast til medisiner, hvis det er det de i snitt bruker pr. måned Anonymkode: e6371...851 1
AnonymBruker Skrevet 14. november #5 Skrevet 14. november Motstrømmen skrev (Akkurat nå): Ha en ærlig dialog. Og spør gjerne hvorfor de trenger informasjonen. Jeg har en ærlig dialog og når jeg spurte hva de skulle med den infoen, fikk jeg til svar at de kanskje trengte det for å se om jeg har mange utgifter i.f.t helse/ medisiner. Men jeg synes ikke noe om å måtte utlevere såpass mye og private opplysninger. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om du begrunner ønske om lavere trekk at du trenger medisiner, som koster, så må du kunne dokumentere nødvendighet og kostnad. Ellers kan de ikke ta den utgiften med i beregningen Anonymkode: d2c35...885 Jeg skjønner selvsagt at de skal ha bevis på mine utgifter i.f.t helse/ medisiner, Men det kunne de fått uten å se detaljer om hvilke medisiner jeg bruker. I år så fikk jeg frikort i februar, å bare det sier at jeg har endel utgifter til helse. Det er heller ikke alt jeg kan dokumentere - som når jeg er på undersøkelser/ operasjoner på sykehuset så må man jo betale for forbruksvarer som er brukt i den forbindelse, selv med frikort. Så det betyr at jeg ikke bare må blottlegges hos legen min, men også må innom div avdelinger på sykehuset for å skaffe dokumentasjoner. Hen jeg snakket med hos namsmannen sa at jeg hadde for høyt trekk selv uten å ta hensyn til de ekstra utgiftene jeg har ang helse, så jeg synes det er rart at jeg skal være nødt til å blottlegges og ydmykes i så stor grad. Anonymkode: 6fcba...7d0
AnonymBruker Skrevet 14. november #6 Skrevet 14. november AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Intensjonen er ikke å få vite hvilke diagnoser du har og hvilke medisiner du tar, men om kostnadene. Man kjøper gjerne ikke medisiner uke for uke, men henter ut reseptene et par ganger i året. Det kan være litt vanskelig for noen å skulle sette av 374,- i måneden fast til medisiner, hvis det er det de i snitt bruker pr. måned Anonymkode: e6371...851 Hvis man er kronisk syk og går på faste medisiner, så henter man medisiner 4 ganger i året. Man får ikke hentet ut medisiner for mer enn 3 mnd av gangen. Å for min del så kommer jeg opp til egenandelen hver gang jeg henter medisiner - når jeg ikke har frikort da. Anonymkode: 6fcba...7d0
nordlending Skrevet 14. november #7 Skrevet 14. november AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har en ærlig dialog og når jeg spurte hva de skulle med den infoen, fikk jeg til svar at de kanskje trengte det for å se om jeg har mange utgifter i.f.t helse/ medisiner. Men jeg synes ikke noe om å måtte utlevere såpass mye og private opplysninger. Jeg skjønner selvsagt at de skal ha bevis på mine utgifter i.f.t helse/ medisiner, Men det kunne de fått uten å se detaljer om hvilke medisiner jeg bruker. I år så fikk jeg frikort i februar, å bare det sier at jeg har endel utgifter til helse. Det er heller ikke alt jeg kan dokumentere - som når jeg er på undersøkelser/ operasjoner på sykehuset så må man jo betale for forbruksvarer som er brukt i den forbindelse, selv med frikort. Så det betyr at jeg ikke bare må blottlegges hos legen min, men også må innom div avdelinger på sykehuset for å skaffe dokumentasjoner. Hen jeg snakket med hos namsmannen sa at jeg hadde for høyt trekk selv uten å ta hensyn til de ekstra utgiftene jeg har ang helse, så jeg synes det er rart at jeg skal være nødt til å blottlegges og ydmykes i så stor grad. Anonymkode: 6fcba...7d0 Hvis trekket allerede er satt for høyt, vil de mest sannsynlig redusere trekket basert på annen dokumentasjon. Hvis det likevel blir for høyt ift. andre utgifter må du dokumentere, ellers kan de ikke ta høyde for det. Angående medisiner - hvis du ikke har utgifter til medisiner fra mars og ut året, er det et problem om det ikke tas hensyn til medisinene i disse månedene? Er de andre helseutgiftene så høye? Hvis ja - dokumenter. De kan også legge ned variabelt trekk. 1
AnonymBruker Skrevet 14. november #8 Skrevet 14. november nordlending skrev (1 minutt siden): Hvis trekket allerede er satt for høyt, vil de mest sannsynlig redusere trekket basert på annen dokumentasjon. Hvis det likevel blir for høyt ift. andre utgifter må du dokumentere, ellers kan de ikke ta høyde for det. Angående medisiner - hvis du ikke har utgifter til medisiner fra mars og ut året, er det et problem om det ikke tas hensyn til medisinene i disse månedene? Er de andre helseutgiftene så høye? Hvis ja - dokumenter. De kan også legge ned variabelt trekk. Hen jeg snakket med sa at jeg trekkes ca 4000,- for mye i forhold til hva jeg skal sitte igjen med til livsopphold, så hadde trekket blitt satt ned 3-4000, så hadde jeg ikke hatt problemer med utgiftene jeg har til helse. Anonymkode: 6fcba...7d0
nordlending Skrevet 14. november #9 Skrevet 14. november AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hen jeg snakket med sa at jeg trekkes ca 4000,- for mye i forhold til hva jeg skal sitte igjen med til livsopphold, så hadde trekket blitt satt ned 3-4000, så hadde jeg ikke hatt problemer med utgiftene jeg har til helse. Anonymkode: 6fcba...7d0 I så tilfelle må du ikke dokumentere mer om du ikke ønsker. Du kan, men hvis du synes det er bedre å bli trukket litt ekstra i stedet for å levere inn dokumentasjonen, er det ditt valg (jo høyere trekk, jo fortere blir jo gjelda nedbetalt, så kanskje like greit). Du kan også be om ny vurdering senere. 3
AnonymBruker Skrevet 14. november #10 Skrevet 14. november nordlending skrev (4 minutter siden): Hvis trekket allerede er satt for høyt, vil de mest sannsynlig redusere trekket basert på annen dokumentasjon. Hvis det likevel blir for høyt ift. andre utgifter må du dokumentere, ellers kan de ikke ta høyde for det. Angående medisiner - hvis du ikke har utgifter til medisiner fra mars og ut året, er det et problem om det ikke tas hensyn til medisinene i disse månedene? Er de andre helseutgiftene så høye? Hvis ja - dokumenter. De kan også legge ned variabelt trekk. Stemmer at jeg ikke har utgifter til medisiner på blå resept mesteparten av året, men jeg bruker også medisiner på hvit resept. I tillegg så kommer forbruksvarer på sykehuset etter undersøkelser og operasjoner, å summene der kan variere veldig. Mange mener at vi er så heldige som har gratis helsehjelp i Norge, men de vet tydeligvis ikke hva de snakker om. Ja, vi er heldigere enn mange land, men gratis er det ikke. Anonymkode: 6fcba...7d0
nordlending Skrevet 14. november #11 Skrevet 14. november AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Stemmer at jeg ikke har utgifter til medisiner på blå resept mesteparten av året, men jeg bruker også medisiner på hvit resept. I tillegg så kommer forbruksvarer på sykehuset etter undersøkelser og operasjoner, å summene der kan variere veldig. Mange mener at vi er så heldige som har gratis helsehjelp i Norge, men de vet tydeligvis ikke hva de snakker om. Ja, vi er heldigere enn mange land, men gratis er det ikke. Anonymkode: 6fcba...7d0 Kan forbruksvarene kjøpes på nett på forhånd? Nettapotek er jo gjerne mye billigere enn å handle i fysiske apotek.
AnonymBruker Skrevet 14. november #12 Skrevet 14. november nordlending skrev (1 minutt siden): I så tilfelle må du ikke dokumentere mer om du ikke ønsker. Du kan, men hvis du synes det er bedre å bli trukket litt ekstra i stedet for å levere inn dokumentasjonen, er det ditt valg (jo høyere trekk, jo fortere blir jo gjelda nedbetalt, så kanskje like greit). Du kan også be om ny vurdering senere. Ønsket er selvsagt å betale ned gjelden fortest mulig, men jeg skal også leve ved siden av. Å med å leve så mener jeg ikke å kunne shoppe, gå på kafe, kino osv, men å ha råd til mat å betale regningene mine. nordlending skrev (2 minutter siden): Kan forbruksvarene kjøpes på nett på forhånd? Nettapotek er jo gjerne mye billigere enn å handle i fysiske apotek. Det vet jeg ikke. Får alltid en resept etter jeg er ferdig behandlet/ operert om ting jeg må kjøpe på apoteket. Noe av forbruksmateriell som brukes under operasjoner/ undersøkelser er ikke tilgjengelig for privatpersoner å kjøpe. Anonymkode: 6fcba...7d0 1
nordlending Skrevet 14. november #13 Skrevet 14. november AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ønsket er selvsagt å betale ned gjelden fortest mulig, men jeg skal også leve ved siden av. Å med å leve så mener jeg ikke å kunne shoppe, gå på kafe, kino osv, men å ha råd til mat å betale regningene mine. Det vet jeg ikke. Får alltid en resept etter jeg er ferdig behandlet/ operert om ting jeg må kjøpe på apoteket. Noe av forbruksmateriell som brukes under operasjoner/ undersøkelser er ikke tilgjengelig for privatpersoner å kjøpe. Anonymkode: 6fcba...7d0 Ja, tenkte bare at hvis du klarer deg uten å dokumentere medisinske utgifter, får du betalt ned raskere siden du da trekkes litt mer enn du kanskje hadde blitt om du dokumenterte alt det i tillegg. Skjønner, da var det litt verre å spare inn penger der.
AnonymBruker Skrevet 14. november #14 Skrevet 14. november nordlending skrev (1 minutt siden): Ja, tenkte bare at hvis du klarer deg uten å dokumentere medisinske utgifter, får du betalt ned raskere siden du da trekkes litt mer enn du kanskje hadde blitt om du dokumenterte alt det i tillegg. Skjønner, da var det litt verre å spare inn penger der. Jeg ønsker å betale ned så fort som mulig, men må samtidig ha såpass igjen etter trekk at jeg klarer meg i hverdagen - selvsagt uten luksusvaner. Jeg har allerede kuttet ut og skjært ned mye, men det går ikke rundt. Jeg stusset når jeg fikk vite beløpet på trekket og synes det var veldig høyt, men tenkte at jeg skulle ihvertfall prøve å se hvordan det gikk først, å nå har jeg prøve i noen mnd å ser at det ikke går. Men jeg føler ihvertfall at jeg har gitt det en sjanse og prøvd. Anonymkode: 6fcba...7d0
AnonymBruker Skrevet 14. november #15 Skrevet 14. november Kanskje du kunne trengt en økonomisk rådgiver som kunne hjulpet deg å skrive "søknaden" til Namsmannen. Hjelpe deg å sette opp et realistisk forslag for deg, som har den nødvendige dokumentasjonen. Tror du kan få gratis økonomisk veiledning hos Nav, men sikkert også i banken din. Fastlegen din kan også skrive en referanse for deg som forklarer at medisinene er nødvendige og at de koster så og så mye. Hvis utgiftene er så utforutsigbare at du ikke klarer dokumentere på noen måte er det vanskelig for Namsmannen å ta hensyn til det. Men dersom du har hatt disse utgiftene over flere år har du jo masse dokumentasjon, uten at du trenger gå på konkret medisintype, eller diagnose-nivå. Anonymkode: bc91e...a01 1
AnonymBruker Skrevet 14. november #16 Skrevet 14. november AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kanskje du kunne trengt en økonomisk rådgiver som kunne hjulpet deg å skrive "søknaden" til Namsmannen. Hjelpe deg å sette opp et realistisk forslag for deg, som har den nødvendige dokumentasjonen. Tror du kan få gratis økonomisk veiledning hos Nav, men sikkert også i banken din. Fastlegen din kan også skrive en referanse for deg som forklarer at medisinene er nødvendige og at de koster så og så mye. Hvis utgiftene er så utforutsigbare at du ikke klarer dokumentere på noen måte er det vanskelig for Namsmannen å ta hensyn til det. Men dersom du har hatt disse utgiftene over flere år har du jo masse dokumentasjon, uten at du trenger gå på konkret medisintype, eller diagnose-nivå. Anonymkode: bc91e...a01 De faste medisinene mine er ikke uforutsigbare, og er medisiner jeg har brukt i flere år. Det er utgiftene jeg har i forbindelse med operasjoner og undersøkelser på sykehuset, tenker da på forbruksmateriell og medisiner i de forbindelsene, som er uforutsigbare. Men dette er ikke utgifter jeg vanligvis ikke har, men harde siste 2 årene vært inn og ut av sykehuset. Dette er ikke utgifter som er ment å vare, men som er viktige nå mens jeg fortsatt er flittig bruker av sykehuset. Søknad til namsmannen har jeg fått hjelp med, så den er sendt. Men vil på ingen måte være nødt til å ydmykes ved å be legen eller sykehuset om å dokumentere utgiftene mine. Som jeg har skrevet tidligere i tråden, så hadde jeg klart det økonomisk hvis jeg hadde fått satt ned trekket sånn at jeg hadde fått utbetalt vanlig livsoppholds norm, men trekket er satt 4000,- for høyt i forhold til min inntekt. Anonymkode: 6fcba...7d0
AnonymBruker Skrevet 14. november #17 Skrevet 14. november AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De faste medisinene mine er ikke uforutsigbare, og er medisiner jeg har brukt i flere år. Det er utgiftene jeg har i forbindelse med operasjoner og undersøkelser på sykehuset, tenker da på forbruksmateriell og medisiner i de forbindelsene, som er uforutsigbare. Men dette er ikke utgifter jeg vanligvis ikke har, men harde siste 2 årene vært inn og ut av sykehuset. Dette er ikke utgifter som er ment å vare, men som er viktige nå mens jeg fortsatt er flittig bruker av sykehuset. Søknad til namsmannen har jeg fått hjelp med, så den er sendt. Men vil på ingen måte være nødt til å ydmykes ved å be legen eller sykehuset om å dokumentere utgiftene mine. Som jeg har skrevet tidligere i tråden, så hadde jeg klart det økonomisk hvis jeg hadde fått satt ned trekket sånn at jeg hadde fått utbetalt vanlig livsoppholds norm, men trekket er satt 4000,- for høyt i forhold til min inntekt. Anonymkode: 6fcba...7d0 Namsmannen: Vi kan være villige til å sende trekket ditt, men vi trenger mer dokumentasjon. TS: Nei! Namsmannen: Ok, da senker vi ikke trekket ditt. TS: Buhuu. Anonymkode: bc91e...a01 7
AnonymBruker Skrevet 14. november #18 Skrevet 14. november AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men vil på ingen måte være nødt til å ydmykes ved å be legen eller sykehuset om å dokumentere utgiftene mine. Det er da vitterlig ingen ydmykelse at du har de utgiftene du har ifm. sykdom. Det er bare sånn det er, alle forstår det, og ingen dømmer det eller ser ned på det. Jeg tror du bør jobbe litt med denne holdningen. Namsfogden og andre instanser er en del av "systemet", og for å kunne la deg bruke systemet, så har de krav. Krav som ikke kan baseres på tillitt, da det er våre felles penger, men som krever sjekk. De gjør ikke dette for å ydmyke deg på noen som helst måte. Anonymkode: 23283...04f 4 1
Ulven Skrevet 14. november #19 Skrevet 14. november Jeg ville ha tatt en sjekk med FFO`s rettighetssenter ang spørsmålet om namsmannen har rett til å se medisinlisten din. Å skulle ha en utenforstående fra namsmannen til å vurdere hvilke medisiner som er nødvendige og hva man skal kjøpe, synes jeg høres ut som noe som bryter med de lover og regler namsmannen arbeider etter. 1
AnonymBruker Skrevet 14. november #20 Skrevet 14. november Ulven skrev (1 minutt siden): Jeg ville ha tatt en sjekk med FFO`s rettighetssenter ang spørsmålet om namsmannen har rett til å se medisinlisten din. Å skulle ha en utenforstående fra namsmannen til å vurdere hvilke medisiner som er nødvendige og hva man skal kjøpe, synes jeg høres ut som noe som bryter med de lover og regler namsmannen arbeider etter. Det er IKKE derfor namsfogden ønsker informasjonen. De trenger å se utgiftene. De skal IKKE vurdere om medisinene er nødvendige. Dette er det legen som allerede har gjort ved å gi resepter. Anonymkode: 23283...04f 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå