AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:15 #1 Skrevet fredag kl. 11:15 Jeg føler det er viktig at folk vet hele sannheten bak ting. De fleste av ønskene på røde kors sine juletrær med julegaveønsker, går ikke til julegaver . Men til mennesker som ikke feirer jul engang som åpner tingene med en gang. Det blir av den grunn ikke noe juleglede under treet. jeg har i mange år kjøpt støtter trærne fordi jeg ønsker at barna skal ha noe under treet å glede seg til. Jeg var å leverte noe gaver direkte til de som driver med trærne der jeg bor (Vestfold) da boksene var fulle. Jeg sa det er fantastisk at trærne finnes og redder jula til hundrevis av barn og unge det var da de fortalte meg at de fleste åpner tingene de får med en gang de henter. Og de fleste/mange av familiene feirer ikke jul engang . Man hjelper jo uansett noen. Men føler likevel det blir litt lureri og si det er et julegave tre når de som får ikke feirer jul engabg så da vil jeg spre ordet, så kan alle velge hva de gjør 😊 Anonymkode: 07e56...88e 3 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:16 #2 Skrevet fredag kl. 11:16 Øh ja vel... jeg trodde også at de kommer til folk som trenger det og havner under treet, det var skuffende. Anonymkode: 6ff28...cee 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:19 #3 Skrevet fredag kl. 11:19 Tingene går jo til folk som bor i Norge, og barna går på norsk skole/barnehage og er en del av vårt samfunn. Selv om familien ikke feirer jul og åpner gavene med en gang, tror du ikke barna blir minst like glade og takknemlige for å få en gave, særlig med tanke på at de må se alle andre feire jul og kose seg og ikke får vært med selv? Skjerp deg. Anonymkode: e837b...645 24 1 6
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:20 #4 Skrevet fredag kl. 11:20 For meg spiller ikke dette noen rolle. Skal bare de som feirer jul få hjelp av deg da? Jul er uansett oppskrytt og bare hyggelig for de med masse penger Anonymkode: a5099...323 7 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:20 #5 Skrevet fredag kl. 11:20 Du mener oppriktig at det er problematisk at fattige barn (med foreldre) som ikke feirer jul får julegaver? Anonymkode: ba275...530 11 1 7
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:21 #6 Skrevet fredag kl. 11:21 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tingene går jo til folk som bor i Norge, og barna går på norsk skole/barnehage og er en del av vårt samfunn. Selv om familien ikke feirer jul og åpner gavene med en gang, tror du ikke barna blir minst like glade og takknemlige for å få en gave, særlig med tanke på at de må se alle andre feire jul og kose seg og ikke får vært med selv? Skjerp deg. Anonymkode: e837b...645 Ja men da får de be om penger til inntekt for dette, det er garantert andre som feirer jul og som skulle hatt noe å åpne julafta. Jeg kan donere penger til de som trenger det, men gir jeg julegaver så skal det være det. Anonymkode: 6ff28...cee 2 5
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:22 #7 Skrevet fredag kl. 11:22 Det hjelper jo uansett vanskeligstilte familier, og det må være fint for barna i disse å få noe ekstra i den tida de ser at barna rundt dem får i overflod. Spiller det så stor rolle om de har et eget tre og hva de tror på? Det er vel ikke så mange av de rotnorske familiene som fokuserer på kristendommen i jula heller. (Forresten, jeg ville også ha forhåndsåpnet en julegave til mitt barn om jeg hadde fått den fra et sånt sted. Man hører jo om fæle folk som putter ekle ting i slike gaver, så det tryggeste er å kontrollere før nan gir det til barnet.) Anonymkode: 22914...85b 6 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:26 #8 Skrevet fredag kl. 11:26 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du mener oppriktig at det er problematisk at fattige barn (med foreldre) som ikke feirer jul får julegaver? Anonymkode: ba275...530 Nei men da synes jeg man må si det det blir litt feil at man TROR man kjøper JULEGAVER og redder noen sin jul. Når man ikke gjør det ærlighet ønsker jeg . Såklart kommer jo klærne og lekene til nytte likevel. Men blir ikke julegaver Anonymkode: 07e56...88e 7
mommyaka Skrevet fredag kl. 11:26 #9 Skrevet fredag kl. 11:26 Så du tenker at den Barbie dukken ene jente ønsker seg...MÅ hun vente på julaften..for da mener du det ce ver jul? Kanskje de ikke feirer jul...for de har ikke penger til jul..tenkt på det? At alt som minner disse om jul..er denne ene gaven. På på julaften kanskje de spiser en pizza eller brødskiver... Og at de tingene som blir åpnet nå... faktisk blit brukt? Som leker... gavekort til mat ,klær etc? 3
Heihå87 Skrevet fredag kl. 11:30 #10 Skrevet fredag kl. 11:30 13 minutter siden, AnonymBruker said: det var da de fortalte meg at de fleste åpner tingene de får med en gang de henter. Og de fleste/mange av familiene feirer ikke jul engang . Anonymkode: 07e56...88e Men da så. Siden en fremmed har sagt noe til deg og du deler det på internett, er det automatisk et faktum. 6 2
Heihå87 Skrevet fredag kl. 11:31 #11 Skrevet fredag kl. 11:31 10 minutter siden, AnonymBruker said: Ja men da får de be om penger til inntekt for dette, det er garantert andre som feirer jul og som skulle hatt noe å åpne julafta. Jeg kan donere penger til de som trenger det, men gir jeg julegaver så skal det være det. Anonymkode: 6ff28...cee Nei du donerer ikke penger, ikke lyv. 4 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:36 #12 Skrevet fredag kl. 11:36 Heihå87 skrev (1 minutt siden): Men da så. Siden en fremmed har sagt noe til deg og du deler det på internett, er det automatisk et faktum. Dette var de som sorterte og delte ut gaver . Jeg leverte direkte til dem fordi gaveboksen på kjøpesenteret var full. det var da de fortalte meg at de fleste åpnet tingene med en gang, så det ble ikke julegaver selvom de kaller det julegavetre. jeg vil spre det budskapet fordi jeg mener vi skal være informert om hva vi gjør. Kanskje noen ikke vil kjøpe når det ikke er julegaver. Og det er ders valg å kalle noe det ikke er blir feil «bevis» på min påstand er ønskene . Det er ofte vinterklær osv. ikke leker som barn typisk ønsker seg . Hadde det vært gaveønsker fra barn, ville nok flere ønsker vært leker Anonymkode: 07e56...88e 1 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:48 #13 Skrevet fredag kl. 11:48 Heihå87 skrev (16 minutter siden): Nei du donerer ikke penger, ikke lyv. Å nei vel, beklager, du vet jo alt om min økonomi. Anonymkode: 6ff28...cee 1 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:02 #14 Skrevet fredag kl. 12:02 For meg er det ikke så viktig om mottaker har spist ribbe og gått rundt et juletre før pakken jeg donerte blir åpnet. Det at barnet kan få noe den blir glad for, og så kunne få delta i samtalen om «hva har du fått til jul» når skolen begynner, det holder lenge. Anonymkode: b79b5...eb2 5 1 3
Maleficenta Skrevet fredag kl. 12:04 #15 Skrevet fredag kl. 12:04 (endret) AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg føler det er viktig at folk vet hele sannheten bak ting. De fleste av ønskene på røde kors sine juletrær med julegaveønsker, går ikke til julegaver . Men til mennesker som ikke feirer jul engang som åpner tingene med en gang. Det blir av den grunn ikke noe juleglede under treet. jeg har i mange år kjøpt støtter trærne fordi jeg ønsker at barna skal ha noe under treet å glede seg til. Jeg var å leverte noe gaver direkte til de som driver med trærne der jeg bor (Vestfold) da boksene var fulle. Jeg sa det er fantastisk at trærne finnes og redder jula til hundrevis av barn og unge det var da de fortalte meg at de fleste åpner tingene de får med en gang de henter. Og de fleste/mange av familiene feirer ikke jul engang . Man hjelper jo uansett noen. Men føler likevel det blir litt lureri og si det er et julegave tre når de som får ikke feirer jul engabg så da vil jeg spre ordet, så kan alle velge hva de gjør 😊 Anonymkode: 07e56...88e Hørt at romfolk stjeler de. Men i det tilfellet du beskriver. Det er jo fint gir barn å gå gaver selv om de ikke feirer jul Endret fredag kl. 12:04 av Maleficenta
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:10 #16 Skrevet fredag kl. 12:10 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Dette var de som sorterte og delte ut gaver . Jeg leverte direkte til dem fordi gaveboksen på kjøpesenteret var full. det var da de fortalte meg at de fleste åpnet tingene med en gang, så det ble ikke julegaver selvom de kaller det julegavetre. jeg vil spre det budskapet fordi jeg mener vi skal være informert om hva vi gjør. Kanskje noen ikke vil kjøpe når det ikke er julegaver. Og det er ders valg å kalle noe det ikke er blir feil «bevis» på min påstand er ønskene . Det er ofte vinterklær osv. ikke leker som barn typisk ønsker seg . Hadde det vært gaveønsker fra barn, ville nok flere ønsker vært leker Anonymkode: 07e56...88e Nei, huff, tenk at ønske var vinterklær, som de sikkert trenger, i stedet for leker? Jeg fikk forresten også fornuftige gaver til jul, og en eller to leker. Det var til jul vi fikk klær og utstyr vi trengte det neste halvåret. Anonymkode: a254d...a5a 4 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:16 #17 Skrevet fredag kl. 12:16 Nå kan jeg ikke svare for røde kors sine juletrær, men omvendt julenisse sine juletrær er til familier som feirer jul. Det er et av kriteriene for å få hjelp. gavene blir åpent av frivillige for å sjekke etter at gavene er slik det står på, og så kan foreldre pakke inn gavene hjemme. Foreldrene kan få skrive fra mamma og pappa på gaven. Barna vet kanskje ikke at de er så fattige at de får gaver fra andre snille mennesker som hjelper foreldrene med gaver og julemat. Anonymkode: a3bad...937 2 2 1
ChipnDale Skrevet fredag kl. 12:20 #18 Skrevet fredag kl. 12:20 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg føler det er viktig at folk vet hele sannheten bak ting. De fleste av ønskene på røde kors sine juletrær med julegaveønsker, går ikke til julegaver . Men til mennesker som ikke feirer jul engang som åpner tingene med en gang. Det blir av den grunn ikke noe juleglede under treet. jeg har i mange år kjøpt støtter trærne fordi jeg ønsker at barna skal ha noe under treet å glede seg til. Jeg var å leverte noe gaver direkte til de som driver med trærne der jeg bor (Vestfold) da boksene var fulle. Jeg sa det er fantastisk at trærne finnes og redder jula til hundrevis av barn og unge det var da de fortalte meg at de fleste åpner tingene de får med en gang de henter. Og de fleste/mange av familiene feirer ikke jul engang . Man hjelper jo uansett noen. Men føler likevel det blir litt lureri og si det er et julegave tre når de som får ikke feirer jul engabg så da vil jeg spre ordet, så kan alle velge hva de gjør 😊 Anonymkode: 07e56...88e Det er mye galt i veldedigheter spesielt med admin kostnader. Men det går jo til familier i norge, hvem faen bryr seg om de feirer jul? La de vær pastafarier om de vil. Barn blir glad og får et smil av gaver uansett. Ganske sinsykt å tenke " De må feirer jul, de må åpne julegavene når "vi" som familie åpner julegave" 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:41 #19 Skrevet fredag kl. 12:41 At man gir gaver til folk som ikke feirer jul og /eller som åpner gavene med en gang de får dem, er for meg REVNENDE LIKEGYLDIG. Det eneste som betyr noe er at det gis til noen som ikke får så mange gaver/ting og som har glede av å få tingen. Herregud, hørt om kulturimperialisme? Anonymkode: 4b4e5...a73 3 2
Rødvinsfilosofen Skrevet fredag kl. 12:51 #20 Skrevet fredag kl. 12:51 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg føler det er viktig at folk vet hele sannheten bak ting. De fleste av ønskene på røde kors sine juletrær med julegaveønsker, går ikke til julegaver . Men til mennesker som ikke feirer jul engang som åpner tingene med en gang. Det blir av den grunn ikke noe juleglede under treet. jeg har i mange år kjøpt støtter trærne fordi jeg ønsker at barna skal ha noe under treet å glede seg til. Jeg var å leverte noe gaver direkte til de som driver med trærne der jeg bor (Vestfold) da boksene var fulle. Jeg sa det er fantastisk at trærne finnes og redder jula til hundrevis av barn og unge det var da de fortalte meg at de fleste åpner tingene de får med en gang de henter. Og de fleste/mange av familiene feirer ikke jul engang . Man hjelper jo uansett noen. Men føler likevel det blir litt lureri og si det er et julegave tre når de som får ikke feirer jul engabg så da vil jeg spre ordet, så kan alle velge hva de gjør 😊 Anonymkode: 07e56...88e Dette er ikke nytt. Man kan jo ikke kreve at folk skal feire julaften «på norsk måte». Hvordan mener du at Frelsesarmeen, Røde Kors og andre frivillige organisasjoner skal kunne vurdere hvilke brukere som er «verdige» å motta hjelp? Er det kun etnisk norske som skal få hjelp? Er det kun ukrainere som skal få hjelp? Skal personer man antar er muslimer nektes hjelp fordi de er muslimer? Skal alkoholikere og rusmisbrukere nektes hjelp fordi de burde prioritere pengebruken sin annerledes? Hva med de som har mistet omsorgen for barna sine? Skal de nektes hjelp siden de uansett ikke skal ha barna sine på julaften? 3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå