Gå til innhold

Hvor mye legger du dame over 35 år i et nytt festantrekk til jul?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser en trend i at mange, faktisk de fleste på min alder 40+ handler fra de dyreste butikkene, hvor kjole, sko og ny ørepynt fort kommer opp i en prislapp til sammen på 7000-14000 kroner. Øredobber alene koster 2500-3000 kr og sko mellom 2000-8000 kr for diverse pumps/sandaler. 

Hvor mye legger du i nytt festantrekk? Tenker da på antrekk til julen, for avslutning på skole/jobb, familieselskap, til bruk for restaurant, og lignende.

Anonymkode: 7a8de...ca0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke en krone. Tenkte jeg skulle kjøpe nytt i år, men 1200 kr for en skjorte på Floyd er RAN. 

Anonymkode: b8e3e...aa8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

tja, jeg har ganske mye i klesskapet fra før som kan kombineres så jeg kjøper ikke noe i år, men jeg ser ikke på prisen når jeg finner noe jeg liker. 

Kvinne 54

Anonymkode: e8c1f...ca6

AnonymBruker
Skrevet

Heller ei uke i Syden enn et antrekk til over 10 000,-, når skuffer og skap er fulle av klær og pynt fra før.

Anonymkode: d0169...337

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg bruker ikke i nærheten av så mye penger på klær uansett, for meg er det er meningsløst. Som AB over her har jeg ganske mye i klesskapet fra før som kan kombineres, men jeg har kjøpt meg to par svært pent brukte pumps fra Unisa på Tise, til rundt en tredjedel av prisen, de koster vanligvis rundt 1200 -1400 kr pr par. Jeg er 54 år.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg kjøper ny kjole, er det fremtidig bruk som avgjør hvor mye penger jeg kommer til å bruke. Men å bruke så mye som beskrevet her, er ikke aktuelt. Men kan fint bruke 1000-1500 på en kjole. Men om man regner inn pris på smykke, klokke og ringer blir det jo et dyrt antrekk selvsagt. Men gaver, arv og ting kjøpt for årevis siden blir ikke helt riktig å regne inn. I år skal jeg bruke et lite diamantanheng som i sin tid var en gave fra min far til min mor. Som sikkert er mer verdt enn alt det andre til sammen, og vel så det. Men føler ikke akkurat at jeg flasher pengebruk likevel.

Anonymkode: b5a75...b6e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ser en trend i at mange, faktisk de fleste på min alder 40+ handler fra de dyreste butikkene, hvor kjole, sko og ny ørepynt fort kommer opp i en prislapp til sammen på 7000-14000 kroner. Øredobber alene koster 2500-3000 kr og sko mellom 2000-8000 kr for diverse pumps/sandaler. 

Hvor mye legger du i nytt festantrekk? Tenker da på antrekk til julen, for avslutning på skole/jobb, familieselskap, til bruk for restaurant, og lignende.

Nei virkelig ikke 😅 Det er vel omtrent det siste jeg kunne tenke meg å bruke sånne summer på. 

Anonymkode: 55cc1...7ed

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må ha ny julekjole/selskapskjole i år fordi jeg har mistet mye vekt, og jeg regner med at jeg må bruke 1000-1200 kr.  

Anonymkode: c0843...6cf

• Liker 1
Skrevet

Jøss. Gjør det fleste det? Her blir det ikke noe nytt i år, kjolene jeg har kan fint gjenbrukes. Har aldri kjøpt så dyre øredobber eller pumps som du beskriver, så for meg høres det helt fjernt ut.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

I vår familie går vi bare i behagelige klær som joggebukser og store gensere på julaften. Det er stort sett bare oss fire som feirer jul sammen. Men bunaden slår aldri feil om man er sammen med andre. 

Anonymkode: f7ed9...cf7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

39 år, bruker de summene på klær. I år har jeg kjøpt nye støvletter 4000, skjørt 3000, blazer 4500 og en bluse 3000. Det blir også kombinert med ting jeg har i skapet.

Jeg bruker ikke smykker i annet enn edle metaller, teller ikke med prisen på sånt her. Foretrekker enkle diamanter.

Anonymkode: 9857e...d99

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri brukt mer enn maks 1200kr på en kjole. Jeg skjønner ikke hvem disse damene er? Er det single damer i storbyen? Jeg har aldri hørt om at familie mammaer bruker så syke summer på seg selv. Dette må være desperate single damer som ikke har noe annet viktigere å bruke penger på… 

Anonymkode: 7d0f9...e1e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I år har jeg kjøpt stoff til kjole, men stort sett bruker jeg ikke en krone på klær til jul. Har en velfungerende kapselgarderobe og ved behov så byttelåner jeg plagg med venner og familie. 

Anonymkode: a389d...a8b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hvor ser du denne trenden?

Anonymkode: 58ad1...114

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting, jeg har jo nok kjoler fra før. 

Anonymkode: 9b928...6f3

AnonymBruker
Skrevet

Nah, har kjøpt et nytt skjørt på salg til 800 kr. Kan kombineres med noe jeg allerede har i skapet. 

Anonymkode: 4f529...dd5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt kjole og sko på Tise (endret skostørrelse etter graviditet, og er nå gravid på nytt - ellers hadde jeg ikke kjøpt nytt). Betalte 900 for kjolen (1/2 av nypris) og 300 for sko (sikkert 1/4 av nypris). 

Smykker, strømper og veske har jeg fra før.

Anonymkode: 3ec03...4a6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har aldri brukt mer enn maks 1200kr på en kjole. Jeg skjønner ikke hvem disse damene er? Er det single damer i storbyen? Jeg har aldri hørt om at familie mammaer bruker så syke summer på seg selv. Dette må være desperate single damer som ikke har noe annet viktigere å bruke penger på… 

Men i alle dager?

Jeg er gift, med flere barn, og bruker penger på meg selv, som jeg også gjør på barna. Jeg har også enebolig, hytte på fjellet, sommerhytte og biler, og bruker penger på mat, strøm, kommunale avgifter, treningssenter osv. Det ene trenger ikke å utelukke det andre!

Anonymkode: 9857e...d99

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nå er du ganske fordomsfull, syns jeg. 1200+ for en kjole er ikke så mye om man har den i ti år. 

Jeg har kashmirgensere for 3000 kroner som jeg har brukt mange ganger i uka i åresvis, det er verdt det for meg.

Jeg har samboer, barn, hus, dyr og alt som hører med. Jeg bare prioriterer kvalitetsklær når jeg først kjøper noe, over andre ting. Jeg mener andre kaster bort penger når de kjøper sånt som kosmetiske behandlinger, dyr sminke og hudpleie, abonnementer på flere strømmetjenester, takeaway, dyr bil med billån, fast fashion, Pepsi Max... Men vi er jo alle forskjellige, og det bør være helt greit. 

Anonymkode: 3ec03...4a6

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dette har jeg faktisk ikke tenkt på, før jeg så denne tråden 😅 Jeg har tenkt å bruke en av kjolene jeg har i skapet, hvis de passer. Hvis jeg kjøper noe nytt blir det en helt OK kjole til maks 700-800kr.

Edit: Jeg er 34 år gammel, men regner med at jeg kan svare for det ;) 

Endret av Stacy__

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...