Gå til innhold

Hvorfor slut-shamer kvinner hverandre?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Burde de ikke heller støtte hverandre? 

Anonymkode: 61428...2b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi debatten domineres av de som på hver sin side er ytterliggående:

De som har ingen grenser 

mot

De som ikke tåler en flørt

Ingen av partene er særlig representative for kvinner flest.

Men det blir ikke store debatten av oss som mener noe midt i mellom..

Anonymkode: 84e81...86d

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi debatten domineres av de som på hver sin side er ytterliggående:

De som har ingen grenser 

mot

De som ikke tåler en flørt

Ingen av partene er særlig representative for kvinner flest.

Men det blir ikke store debatten av oss som mener noe midt i mellom..

Anonymkode: 84e81...86d

Enig. Polarisering er blitt en utfordring, selv blant mennesker som har mer igjen for å støtte hverandre. Gjerne om bagateller. 

Bare se på tråden her inne, "Hva skal du ha på deg på julebordet i år"

Ei ung dame poster bilde av en kjole som ligner den hun skal bruke. Poff er tråden full av kritikk. Selv om ingen vet hvordan hun ser ut i kjolen, hvilken kultur som er på hennes arbeidsplass, hvordan hennes kolleger oppfører seg eller hvor mange som er på julebordet. Osv osv  Etter kun ett bilde, av en modell med en kjole som ligner.. Tråden dør ut, og det som kunne blitt en kikk inn i hva som rører seg på "julebordsmoten" blir bare ett oppgulp av sure kommentarer. 

Anonymkode: 5781a...1ab

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

noen lar egen usikkerhet ta over og klarer ikke støtte andre.. 

Anonymkode: e2088...f9d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

De forteller bare hvordan de er uten noe filter..

Det som er verre er å ikke være ærlig og støtte når de burde hatt voksenkjeft. Tror det er et større problem blant kvinner i dagens samfunn.. 

Anonymkode: 349cc...70d

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

De forteller bare hvordan de er uten noe filter..

Det som er verre er å ikke være ærlig og støtte når de burde hatt voksenkjeft. Tror det er et større problem blant kvinner i dagens samfunn.. 

Mener du at kvinner flest burde hatt voksenkjeft? I tilfelle, hvorfor? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mener du at kvinner flest burde hatt voksenkjeft? I tilfelle, hvorfor? 

Hvem i all verden sier at "kvinner flest" burde hatt voksenkjeft? 

Lager du dine egne historier ut av det blå? 

Skrevet

Usikkerhet og misunnelse, tenker jeg.

Anonymkode: 4868e...e8b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har liten sans for slut-shaming, men jeg har like lite sans for å blind støtte.

Jeg ville aldri støttet en mann bare fordi han er mann. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hvem i all verden sier at "kvinner flest" burde hatt voksenkjeft? 

Lager du dine egne historier ut av det blå? 

Litt passiv-aggressiv i dag?

Skrevet

Fordi de vet innerst inne at sånt er noe å se ned på. 

Anonymkode: 8215f...942

• Nyttig 1
Skrevet

Shaming er aldri kult, men man trenger ikke være positiv til alt andre kvinner driver med bare fordi man er kvinne, heller. Jeg syns det er synd med dem som seksualiserer seg selv i sammenhenger hvor det ikke passer seg, fordi det bidrar til å opprettholde et bilde av kvinner som et objekt for menn kan sikle på. Skulle heller ønske at vi kunne bevege oss mot det at kvinner er mennesker med like forskjellige kvaliteter som menn. 

Anonymkode: d78a1...f17

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Erfarenmann skrev (27 minutter siden):

Har liten sans for slut-shaming, men jeg har like lite sans for å blind støtte.

Jeg ville aldri støttet en mann bare fordi han er mann. 

Dette. Ser ikke hvorfor man skal støtte alt noen gjør helt uten kritikk bare fordi man har samme kjønn? :klo: 

Jeg støtter ikke folk jeg synes gjør dumme ting. Men enig i at mange kan la være å blande seg opp i andres saker, da.

• Liker 2
Skrevet

Nå er det en tendens til å kalle alle synspunkter man er uenig i, eller ikke liker for «shaming». Det omfatter alt fra saklig, velbegrunnet, nøktern kritikk til grunnløs og personrettet utskjelling. Fellestrekket er at utsagnene er egnet til vekke «skam» hos adressaten.

Men er ikke skam en god ting når den oppstår fordi man tar til seg velbegrunnet, saklig kritikk? Er det ikke nettopp skambevisstheten som gjør at de fleste av oss oppfører oss noenlunde anstendig og ansvarlig overfor andre mennesker? Eller skal vi slutte å kritisere hensynsløshet, egoisme eller ekstrem selvopptatthet fordi det er forbudt å «shame» ?

Anonymkode: 075fb...976

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

dette blir for dumt 

Anonymkode: 7baed...7fa

Skrevet

Jeg støtter ikke en kvinne med null respekt for seg selv. Nå tar jeg utgangspunktet i en dame som ligger rundt. Hvorfor skal jeg støtte det? Jeg slut shamer hun heller ikke men jeg sier ikke, bra jobba akkurat. Har venninner som ligger rundt og ender alltid med at de blir sinnsykt ulykkelige og at de må slutte med det. 

Anonymkode: b8c04...391

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nå er det en tendens til å kalle alle synspunkter man er uenig i, eller ikke liker for «shaming». Det omfatter alt fra saklig, velbegrunnet, nøktern kritikk til grunnløs og personrettet utskjelling. Fellestrekket er at utsagnene er egnet til vekke «skam» hos adressaten.

Men er ikke skam en god ting når den oppstår fordi man tar til seg velbegrunnet, saklig kritikk? Er det ikke nettopp skambevisstheten som gjør at de fleste av oss oppfører oss noenlunde anstendig og ansvarlig overfor andre mennesker? Eller skal vi slutte å kritisere hensynsløshet, egoisme eller ekstrem selvopptatthet fordi det er forbudt å «shame» ?

Jeg er helt enig og forslår at vi må slutte annerkjenne alle følelser barn har. Det er der denne galskapen begynnte.

Anonymkode: 6c2ec...525

• Liker 3
Skrevet

Så dette ikke blir misforstått!

Vi må slutte annerkjenne alle følelser barn har og da mener jeg de følelser som man kan med sunn fornuft, katagoriseres som urimmilige. 

Anonymkode: 6c2ec...525

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg har ingen tro på at å skamme andre mennesker er veien og gå. Eneste skam bidrar til, er at det foregår i det skjulte. 

Å bry seg. Vise at man er et medmenneske på godt og vondt fungerer for meg. 

Jeg ønsker ikke at andre mennesker skal være redde for å fortelle meg det de har på hjertet sitt i frykt for å bli dømt. 

Det går fint an å validere, anerkjenne og vise omsorg selv om man ikke er enig. 

Ha respekt for hverandre som mennesker. 

Det er kjærlighet ❤️ 

Endret av Strigiformes
  • Liker 1
Skrevet
Strigiformes skrev (2 minutter siden):

Jeg har ingen tro på at å skamme andre mennesker er veien og gå. Eneste skam bidrar til, er at det foregår i det skjulte. 

Å bry seg. Vise at man er et medmenneske på godt og vondt fungerer for meg. 

Jeg ønsker ikke at andre mennesker skal være redde for å fortelle meg det de har på hjertet sitt i frykt for å bli dømt. 

Det går fint an å validere, anerkjenne og vise omsorg selv om man ikke er enig. 

Ha respekt for hverandre som mennesker. 

Det er kjærlighet ❤️ 

Velbegrunnet og kritikk må selvfølgelig aksepteres selv om den fører til skam hos den som kritiseres

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...