AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:17 #1 Skrevet torsdag kl. 20:17 Jeg har mye sykdommer, mye mageproblemer. Har blitt anbefalt å prøve lav karbo eller enda bedr streng ketodiett. Jeg leser om den, prøver å sette meg inn i dette, for meg kjenner det utrolig vanskelig. Jeg liker å kose meg med søtt, ikke spise noe søtt blir hardt. Jeg er i utgangspunktet kresen, liker ikke fisk. Blir veldig ensformig. Hva med jul? Ingen kos der heller? Jeg har allerede gitt opp så mye pga sykdom, jeg rører ikke alkohol, spiser ikke gluten, ikke melkeprodukter. Jeg er veldig glad i søte ting, glass cola med isbiter på kvelden osv. Jeg har prøvd cottagecheese laktosefri varianter, prøvd å lage all det som mange mener er godt. Det kan liksom ikke erstattes. Likevel jeg vil jo bli frisk. Hvordan klarer dere å holde ut et slikt kosthold? Og hva spiser du hver dag til frokost f.eks? Anonymkode: a3cde...4c6
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 05:52 #2 Skrevet fredag kl. 05:52 Jeg synes ikke det er vanskelig, men det er fordi det er så stor kontrast mellom livet før og nå. Jeg er villig til å gjøre mye for å slippe magesmertene, trøttheten, matstøyen og alle de andre plagene jeg hadde før jeg kuttet drastisk ned på karbohydrater. Det handler om noen få minutters tilfredsstillelse satt opp mot overskudd, rolig mage, mer energi, lavere vekt og bedre psykisk helse. Jeg spiser stort sett strikt (kjøtt, fisk, grønnsaker, egg, ost ...). Til frokost kan jeg bare ta en fettkaffe, eller omelett om jeg er mer sulten - eventuelt stekt egg, avokado og litt oliven/nøtter. Hvis jeg har lyst på noe søtt, kan jeg lage meg noe søtt, det vil si noe som er søtet med sukrin, finesse eller lignende. Det kan være kakao med mandelmelk og fløte + søtning. Det hender også at jeg spiser cottage cheese blandet med pisket fløte med finesse og vaniljepulver - og kanskje litt blåbær eller bringebær. Sjekk nettsiden Omhelse, der er det mange oppskrifter på lavkarbo pannekaker og vafler, kaker og desserter, granola osv. Jeg kan spise slike ting en gang iblant uten at det påvirker kroppen negativt, men dette er nok individuelt. Jeg vet at noen drikker sukkerfri brus uten problemer. Man må prøve seg fram. Mange vil nok si at alt dette er fyfy, og at kun perfekt er bra nok. Men hvis noen kontrollerte utskeielser i form av for eksempel en lavkarbodessert gjør at man klarer å leve med kostholdet over tid, er det helt greit, synes jeg. Alternativet er jo at man gir opp. Når det er sagt så opplever jeg at smaksløkene endrer seg når man følger et keto/lavkarbo-kosthold. Jeg er ikke så streng når jeg er på ferie, men bestiller retter som frister og som ikke avviker for mye fra normalen. Passer på å få en god start på dagen med ketofrokost. Jeg synes ikke lenger sjokolade og kaker er så godt, det er plutselig fryktelig søtt. Tar heller en forrett enn en dessert. Og tro meg, jeg var også en søtmons tidligere. I julen spiser jeg vanlige julemiddager, men tar lite potet og mye kjøtt/saus/grønnsaker. Kakene står jeg fint over nå, det frister ikke lenger. Lykke til! Anonymkode: e17c1...77a 1 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:07 #3 Skrevet fredag kl. 07:07 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har mye sykdommer, mye mageproblemer. Har blitt anbefalt å prøve lav karbo eller enda bedr streng ketodiett. Jeg leser om den, prøver å sette meg inn i dette, for meg kjenner det utrolig vanskelig. Jeg liker å kose meg med søtt, ikke spise noe søtt blir hardt. Jeg er i utgangspunktet kresen, liker ikke fisk. Blir veldig ensformig. Hva med jul? Ingen kos der heller? Jeg har allerede gitt opp så mye pga sykdom, jeg rører ikke alkohol, spiser ikke gluten, ikke melkeprodukter. Jeg er veldig glad i søte ting, glass cola med isbiter på kvelden osv. Jeg har prøvd cottagecheese laktosefri varianter, prøvd å lage all det som mange mener er godt. Det kan liksom ikke erstattes. Likevel jeg vil jo bli frisk. Hvordan klarer dere å holde ut et slikt kosthold? Og hva spiser du hver dag til frokost f.eks? Anonymkode: a3cde...4c6 Spør Thor på FB,han kan hjelpe deg med kostholdsplan.Det funker!Mage/tarm er bra og gått ned 16 kg. Anonymkode: d36cc...868
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:14 #4 Skrevet fredag kl. 07:14 Jeg vil anbefale "Fett & Forstand", masse gode oppskrifter, også på lavkarbo kaker og annet søtt Anonymkode: adc13...542
Soft mann Skrevet fredag kl. 07:18 #5 Skrevet fredag kl. 07:18 (endret) Eg gjekk ned 25-30 kg ish på 6 mnd med keto så hvis en ønsker er det ikke noe problem Endret fredag kl. 07:19 av Soft mann
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:18 #6 Skrevet fredag kl. 07:18 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes ikke det er vanskelig, men det er fordi det er så stor kontrast mellom livet før og nå. Jeg er villig til å gjøre mye for å slippe magesmertene, trøttheten, matstøyen og alle de andre plagene jeg hadde før jeg kuttet drastisk ned på karbohydrater. Det handler om noen få minutters tilfredsstillelse satt opp mot overskudd, rolig mage, mer energi, lavere vekt og bedre psykisk helse. Jeg spiser stort sett strikt (kjøtt, fisk, grønnsaker, egg, ost ...). Til frokost kan jeg bare ta en fettkaffe, eller omelett om jeg er mer sulten - eventuelt stekt egg, avokado og litt oliven/nøtter. Hvis jeg har lyst på noe søtt, kan jeg lage meg noe søtt, det vil si noe som er søtet med sukrin, finesse eller lignende. Det kan være kakao med mandelmelk og fløte + søtning. Det hender også at jeg spiser cottage cheese blandet med pisket fløte med finesse og vaniljepulver - og kanskje litt blåbær eller bringebær. Sjekk nettsiden Omhelse, der er det mange oppskrifter på lavkarbo pannekaker og vafler, kaker og desserter, granola osv. Jeg kan spise slike ting en gang iblant uten at det påvirker kroppen negativt, men dette er nok individuelt. Jeg vet at noen drikker sukkerfri brus uten problemer. Man må prøve seg fram. Mange vil nok si at alt dette er fyfy, og at kun perfekt er bra nok. Men hvis noen kontrollerte utskeielser i form av for eksempel en lavkarbodessert gjør at man klarer å leve med kostholdet over tid, er det helt greit, synes jeg. Alternativet er jo at man gir opp. Når det er sagt så opplever jeg at smaksløkene endrer seg når man følger et keto/lavkarbo-kosthold. Jeg er ikke så streng når jeg er på ferie, men bestiller retter som frister og som ikke avviker for mye fra normalen. Passer på å få en god start på dagen med ketofrokost. Jeg synes ikke lenger sjokolade og kaker er så godt, det er plutselig fryktelig søtt. Tar heller en forrett enn en dessert. Og tro meg, jeg var også en søtmons tidligere. I julen spiser jeg vanlige julemiddager, men tar lite potet og mye kjøtt/saus/grønnsaker. Kakene står jeg fint over nå, det frister ikke lenger. Lykke til! Anonymkode: e17c1...77a Og det har fungert for deg i over tjue år? Anonymkode: bfd44...56b
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:23 #7 Skrevet fredag kl. 07:23 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Spør Thor på FB,han kan hjelpe deg med kostholdsplan.Det funker!Mage/tarm er bra og gått ned 16 kg. Anonymkode: d36cc...868 Soft mann skrev (3 minutter siden): Eg gjekk ned 25-30 kg ish på 6 mnd med keto så hvis en ønsker er det ikke noe problem Jeg skal ikke ned i vekt, så det er ikke målet. Jeg har sykdommer som kan reagere godt på slik diett. Ts Anonymkode: a3cde...4c6
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:23 #8 Skrevet fredag kl. 07:23 Jeg synes ikke det er vanskelig, men det som fungerte for meg var å kutte karbohydrater helt ut. Så nei, ingen søtsaker i jula heller. Når karbohydrater aldri er et alternativ er det ikke noe jeg går og tenker på, for meg er det vanskelige å "få lov av og til". Anonymkode: f46c4...c1d
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:23 #9 Skrevet fredag kl. 07:23 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes ikke det er vanskelig, men det er fordi det er så stor kontrast mellom livet før og nå. Jeg er villig til å gjøre mye for å slippe magesmertene, trøttheten, matstøyen og alle de andre plagene jeg hadde før jeg kuttet drastisk ned på karbohydrater. Det handler om noen få minutters tilfredsstillelse satt opp mot overskudd, rolig mage, mer energi, lavere vekt og bedre psykisk helse. Jeg spiser stort sett strikt (kjøtt, fisk, grønnsaker, egg, ost ...). Til frokost kan jeg bare ta en fettkaffe, eller omelett om jeg er mer sulten - eventuelt stekt egg, avokado og litt oliven/nøtter. Hvis jeg har lyst på noe søtt, kan jeg lage meg noe søtt, det vil si noe som er søtet med sukrin, finesse eller lignende. Det kan være kakao med mandelmelk og fløte + søtning. Det hender også at jeg spiser cottage cheese blandet med pisket fløte med finesse og vaniljepulver - og kanskje litt blåbær eller bringebær. Sjekk nettsiden Omhelse, der er det mange oppskrifter på lavkarbo pannekaker og vafler, kaker og desserter, granola osv. Jeg kan spise slike ting en gang iblant uten at det påvirker kroppen negativt, men dette er nok individuelt. Jeg vet at noen drikker sukkerfri brus uten problemer. Man må prøve seg fram. Mange vil nok si at alt dette er fyfy, og at kun perfekt er bra nok. Men hvis noen kontrollerte utskeielser i form av for eksempel en lavkarbodessert gjør at man klarer å leve med kostholdet over tid, er det helt greit, synes jeg. Alternativet er jo at man gir opp. Når det er sagt så opplever jeg at smaksløkene endrer seg når man følger et keto/lavkarbo-kosthold. Jeg er ikke så streng når jeg er på ferie, men bestiller retter som frister og som ikke avviker for mye fra normalen. Passer på å få en god start på dagen med ketofrokost. Jeg synes ikke lenger sjokolade og kaker er så godt, det er plutselig fryktelig søtt. Tar heller en forrett enn en dessert. Og tro meg, jeg var også en søtmons tidligere. I julen spiser jeg vanlige julemiddager, men tar lite potet og mye kjøtt/saus/grønnsaker. Kakene står jeg fint over nå, det frister ikke lenger. Lykke til! Anonymkode: e17c1...77a Takk for godt og utfyllende svar, høres ikke då verst ut ts Anonymkode: a3cde...4c6
Soft mann Skrevet fredag kl. 07:47 #10 Skrevet fredag kl. 07:47 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg skal ikke ned i vekt, så det er ikke målet. Jeg har sykdommer som kan reagere godt på slik diett. Ts Anonymkode: a3cde...4c6 Ja hvis du ikke trenger å tenke på kcal så er de keto en ekel og god vei å fjærne karbo. Hvor lavt tenker du å legge deg da?
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:56 #11 Skrevet fredag kl. 07:56 Sjekk ut Frøken Holm, hun har masse god lavkarbogodis, oppskrifter og bakemikser! Jeg sliter med å få i meg nok fett. Jeg fokuserer på sunt fett, og klarer å holde meg unna karbohydratene. Men fettinntaket er lavere enn jeg skulle ønske, så sliter med å holde meg i ketose. Men avokado, oljer, nøtter og smør er jo gode kilder hvis man bare klarer å spise nok. Man MÅ ikke spise fisk. Anonymkode: 141de...03a
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:29 #12 Skrevet fredag kl. 08:29 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes ikke det er vanskelig, men det som fungerte for meg var å kutte karbohydrater helt ut. Så nei, ingen søtsaker i jula heller. Når karbohydrater aldri er et alternativ er det ikke noe jeg går og tenker på, for meg er det vanskelige å "få lov av og til". Anonymkode: f46c4...c1d Hjernen trenger karbohydrater, så å kutte dem HELT ut er en dårlig strategi. At man bør erstatte raske og usunne karbohydrater med langsomme og sunne, er en annen diskusjon. Anonymkode: 55a16...e4f
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:36 #13 Skrevet fredag kl. 08:36 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hjernen trenger karbohydrater, så å kutte dem HELT ut er en dårlig strategi. At man bør erstatte raske og usunne karbohydrater med langsomme og sunne, er en annen diskusjon. Anonymkode: 55a16...e4f Det er en enda dårligere strategi å spise noe man blir syk av. Flere diagnoser blir mildere om man går på lavkarbo. Anonymkode: 141de...03a
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:42 #14 Skrevet fredag kl. 08:42 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hjernen trenger karbohydrater, så å kutte dem HELT ut er en dårlig strategi. At man bør erstatte raske og usunne karbohydrater med langsomme og sunne, er en annen diskusjon. Anonymkode: 55a16...e4f Det er såpass lite at det ikke er nødvendig å tilføre gjennom kosten, kroppen produserer det den trenger selv. Anonymkode: f46c4...c1d 2
Bælfeit Skrevet fredag kl. 08:45 #15 Skrevet fredag kl. 08:45 Styr unna maltodextrin om tarmhelse er viktig.
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:51 #16 Skrevet fredag kl. 16:51 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Og det har fungert for deg i over tjue år? Anonymkode: bfd44...56b Over tjue år - hvor kommer det fra? Dessverre hadde jeg ikke denne kunnskapen for tjue år siden. På det tidspunktet slet jeg meg gjennom studiene med flere autoimmune lidelser. Jeg hadde magesmerter nesten hver dag. Jeg hadde problemer med huden, jeg samlet ekstra fett på magen og blodsukkeret var i ubalanse. Dette påvirket min psykiske helse også. Jeg prøvde mye forskjellig - proteinrik og fettfattig fitnessdiett, vegansk kosthold, glutenfritt med erstatningsprodukter ... Om noe, så ble plagene mine verre. Men keto har fungert i over fem år, ja. Om jeg får pes for det? Definitivt. Det er interessant at det liksom som skal være oppsiktsvekkende og "farlig" å spise vanlige råvarer som kjøtt, fisk, egg og grønnsaker. At det skaper mer oppstandelse å ligge lavt på karbohydrater enn å spise ultraprosessert mat - halvfabrikata, posesupper, sukker, snacks, godteri osv., er ufattelig. Anonymkode: e17c1...77a 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:18 #17 Skrevet fredag kl. 17:18 Jeg har og mage og tarm plager. Og prøvde meg på Keto, men jeg ble syk. Og kjenner og andre som har blitt syke og. Og jeg gikk opp i vekt. Gikk over til lavkarbo, hvor man skal ha i seg mellom 50-100 g karbohydrater om dagen. Og kroppen min har det veldig bra på det kostholdet, og jeg gikk ned 30 kg. Så det som passer for en, trenger ikke å passe foren annen. Anonymkode: cb1b8...adc
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:20 #18 Skrevet fredag kl. 18:20 Det korte svaret er at det koster meg voldsomt mye. Grunnen er diabetes type 2, alternativet er medisiner. Jeg gikk ned voldsomt (for) mye i vekt og blodverdiene ble ekstremt bra. Men jeg hadde det elendig. Sulten, svimmel, kvalm, lite energi, hodepine, leddsmerter, dårlig søvn, deprimert - og aldri tilfreds med maten, alltid et sug etter karbohydrater. Uansett hvor lenge jeg holdt på, og jeg drev med keto i årevis, ble det aldri bedre. I dag trener jeg såpass mye og hardt at jeg kan slippe opp litt, samt at jeg har ett måltid i uka med høykarbo. Det er som å føle seg som et menneske igjen. Jeg ligger fremdeles godt innafor grensene for diabetes, slik at jeg slipper medisiner, men innså (i samråd med lege) at jeg ikke behøvde å skamme meg såpass at jeg måtte være "den aller flinkeste". Lever ikke ketogent i dag, og savner det ikke et eneste øyeblikk! Anonymkode: c98c0...2d9
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:05 #19 Skrevet fredag kl. 19:05 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Spør Thor på FB,han kan hjelpe deg med kostholdsplan.Det funker!Mage/tarm er bra og gått ned 16 kg. Anonymkode: d36cc...868 Nei styr unna! Anonymkode: 33aef...6f1 1 2
AnonymBruker Skrevet i går, 07:29 #20 Skrevet i går, 07:29 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg har og mage og tarm plager. Og prøvde meg på Keto, men jeg ble syk. Og kjenner og andre som har blitt syke og. Og jeg gikk opp i vekt. Gikk over til lavkarbo, hvor man skal ha i seg mellom 50-100 g karbohydrater om dagen. Og kroppen min har det veldig bra på det kostholdet, og jeg gikk ned 30 kg. Så det som passer for en, trenger ikke å passe foren annen. Anonymkode: cb1b8...adc Ja, jeg har venner som har det bedre når de spiser plantebasert kost. Jeg har prøvd og ble mye dårligere av det. Kroppene våre er ulike, vi må prøve oss fram. Jeg tror at det for mange handler om problematikk knyttet til tarmhelse og balanse i bakteriefloraen, og at en god start for alle er å spise mer råvarebasert. Hvis man stort sett spiser råvarer uten innholdsfortegnelse og lager maten selv, er man på god vei. Det er synd hvis man ikke kommer i gang fordi man frykter at man ikke får gjort det helt riktig. Eller fordi man blir stoppet av all støyen rundt hva som funker eller ikke funker. Don't let perfect be the enemy of good. Anonymkode: e17c1...77a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå