Gå til innhold

Hva skal generelt til for å bli senior(rådgiver) i staten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis jeg har jobbet i staten/offentlig sammenhengende i fire år, men i tre ulike stillinger: Er det da noen mulighet for å kreve senior instilling nummer fire? Eller kreve senior etter et år? Er kvalifisert for stillingen. 

Når kan jeg kreve å bli senior i den stillingen jeg allerede har (nummer tre)? 

Tenker da ikke teoretisk, men faktisk praksis. 

Anonymkode: 51297...993

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos oss (en av direktoratene) så er egentlig bare kravet mastergrad + noe erfaring, type minst 2 år. Men det er absolutt ingen automatikk i dette.  

Anonymkode: 535a6...80a

Skrevet

Hva sier lønnspolitikken deres? 

Anonymkode: 6e0b3...ff3

Skrevet

I min virksomhet er ikke det noe man kan «kreve». Dvs man kan legge inn krav i lokale lønnsforhandlinger, og så får man se. 

Anonymkode: ae276...462

• Liker 2
Skrevet

neppe.. senior krever ofte at du har vært i den aktuelle stillingen em stund eller har mye mer enn 3 års total erfaring 

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hva sier lønnspolitikken deres? 

Anonymkode: 6e0b3...ff3

Svada. Men er det ikke slik overalt da? Relevant master + relevant erfaring gir raskere opprykk. Men ligger egentlig i det? 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I min virksomhet er ikke det noe man kan «kreve». Dvs man kan legge inn krav i lokale lønnsforhandlinger, og så får man se. 

Jo men da krever du jo det, men får avslag på kravet. 

Skrevet
monican94 skrev (1 minutt siden):

neppe.. senior krever ofte at du har vært i den aktuelle stillingen em stund eller har mye mer enn 3 års total erfaring 

Takk for svar. Kan du si noe mer konkret? Og spesielt skillet mellom relevant utdanning, og de som ikke har det men har jobbet seg opp? 

Skrevet

Kreve kan du nok ikke, men du kan ønske det i lokale forhandlinger. Du får snakke med fagforeningen.

Anonymkode: 0af92...954

Skrevet

Hos oss handler det mer om hva man gjør. Man skal i mye større grad være en faglig ressurs og ha kompetanse man kan formidle til andre. Dette får man ved erfaring, men ikke krav om antall år i arbeid. 

Anonymkode: 4e98a...2ae

• Liker 2
Skrevet

Varierer mellom ulike organisasjoner, så ingen fasit. 

Jeg startet som seniorrådgiver i staten, fordi jeg hadde master - der var det viktig. Så byttet jeg jobb, gikk opp i lønn men ned i stillingsnivå - der ble jeg bare rådgiver, for der var det erfaring i den stillingen som betydde noe, ikke utdanning. Etter 3 år fikk jeg hint om at jeg kunne bli seniorrådgiver, men siden det ikke ville påvirke lønna sa jeg heller opp og ga opp hele staten. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg er spesialrådgiver i fylkeskommunen, kreves minimum 10 års relevant refaring, og master (eller tilsvarende stp). 

For senior stilling hos oss kreves minimum 5 år erfaring og bachelor. 

Hør med tillitsvalgt i fagforeningen din, hen har nok noen tanker om du kan be om dette ved neste forhandling. 

Anonymkode: 8978a...bb7

Skrevet
monican94 skrev (9 timer siden):

Kanskje ofte, men langt fra alltid. Jeg fikk det som 26-åring, etter to års arbeidserfaring og femårig studie.

Anonymkode: d9805...ef3

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Svada. Men er det ikke slik overalt da? Relevant master + relevant erfaring gir raskere opprykk. Men ligger egentlig i det? 

Jo men da krever du jo det, men får avslag på kravet. 

Poenget mitt er at det er ikke noen absolutte krav mtp antall års erfaring etc. Anbefaler at du snakker med din leder om hvordan denne stillingskoden brukes i din virksomhet. Å legge inn krav er i mine øyne ikke det samme som å kreve. Jeg kan også legge inn krav om at jeg vil ha 100k i lønnsøkning, men jeg krever det ikke (og jeg vil få avslag).

Skrevet

Takk for svar alle sammen 😊

Jeg selv er jurist (femårig integrert master). Årsaken til at jeg spør er at jeg aldri kommer til å tørre å be om senior for jeg er jo aldri flink nok.. 

Hadde følt meg tryggere om jeg kunne ha landet noen litt mer klare retningslinjer/utgangspunkter, men mitt inntrykk er akkurt slik som denne tråden: En enorm variasjon og ikke mulig å lande noen utgangspunkter og retningslinjer.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Poenget mitt er at det er ikke noen absolutte krav mtp antall års erfaring etc. Anbefaler at du snakker med din leder om hvordan denne stillingskoden brukes i din virksomhet. Å legge inn krav er i mine øyne ikke det samme som å kreve. Jeg kan også legge inn krav om at jeg vil ha 100k i lønnsøkning, men jeg krever det ikke (og jeg vil få avslag).

Jeg skjønner hva du mener, men er likevel uenig i det du skriver her. Det er formelt det samme, selv om du ikke føler det slik i denne sammenhengen

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg selv er jurist (femårig integrert master). Årsaken til at jeg spør er at jeg aldri kommer til å tørre å be om senior for jeg er jo aldri flink nok.

Hadde følt meg tryggere om jeg kunne ha landet noen litt mer klare retningslinjer/utgangspunkter, men mitt inntrykk er akkurt slik som denne tråden: En enorm variasjon og ikke mulig å lande noen utgangspunkter og retningslinjer.. 

Med mindre du har fått konkret beskjed om at du ikke duger, er det jeg har uthevet bare tanker i ditt hode. Og med "konkret beskjed", mener jeg mye mer alvorlig enn at du ikke gjør absolutt alt helt superperfekt hver eneste gang. 

Jeg er ansatt i fylkeskommune, og hos oss kreves minst 5 års relevant praksis for opprykk til senior. Hos oss meldes det inn til  den fagforeningen man er medlem i (for du er vel organisert?), og så tar de det med i forbindelse med de lokale forhandlingene. 

Anonymkode: 148a0...f8a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg selv er jurist (femårig integrert master). Årsaken til at jeg spør er at jeg aldri kommer til å tørre å be om senior for jeg er jo aldri flink nok.. 

Så spør lederen din hva som skal til? For meg var det naturlig å spørre om i medarbeidersamtale. 

• Liker 2
Skrevet

Kan kun snakke for min arbeidsgiver - at du er populær hos sjefen. Stort sett basert på trynefaktor og ikke resultater. Jeg er selv støttekontakt daglig for seniorrådgivere, uten å selv ha håp om å komme forbi førstekonsulent. 

Anonymkode: 0749d...e9b

• Liker 1
Skrevet

Her er det 6 års relevant erfaring (kan ikke fravikes), master + spesielt kompliserte oppgaver osv. Sjefen nominerer, man kan ikke kreve

Anonymkode: eb463...263

Skrevet

Jeg har jobbet i flere statlige virksomheter (direktorater og departmenter), og det er veldig ulik praksis fra sted til sted. Men ingen av stedene jeg har jobbet, har master vært et absolutt krav, jeg vet om flere med kun bachelor som har hatt tittelen seniorrådgiver. Det vanligste er vel at man bør ha iallfall 3-4 års arbeidserfaring etter avlagt grad for å kunne få det.

Men jeg sier som en annen her, ta det under lokale lønnsforhandlinger. Det er sånn jeg har fått alle mine stillingsopprykk (og er også blitt rådet til det av ledere, da det er enklest og ryddigst for dem).

Anonymkode: 609e9...bfd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...