Gå til innhold

får ikke time hos lenge

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Sirah skrev (Akkurat nå):

Legevakt TS! Og BYTT LEGEKONTOR! Det du har nå funker jo helt tydeligvis skikkelig dårlig! Jeg blir helt satt ut av å lese det du skriver!

God bedring ❤️

Jeg har stått på venteliste til hun jeg har nå i 1år så det er ikke bare og bytte lege nei 

Anonymkode: 2abe9...ea7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som sakt så har jeg sendt en mld på aleris så får svar på den i morgen 

AnonymBruker
Skrevet

Da har jeg fått svar fra aleris og dem vil at jeg drar på legevakta 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever også at det er vanskelig å få time hos legen min, men bruker jeg e-konsultasjon får jeg raskt svar. Dette er vel noe som du kunne ha tatt opp på e-konsultasjon.

Anonymkode: 7ff7a...7b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har legen din e-konsultasjon?

Jeg har fått beskjed fra min lege om å benytte meg av denne når jeg trenger rask hjelp.

Anonymkode: ee9f3...780

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke gått igjennom alle kommentarene her. 

Har du forstoppelse nå pga smertestillende for kreften? Det er vel isåfall opioder du får? Den vanligste bivirkningen for opioder er jo skikkelig forstoppelse og hard mage. Verken trening eller massasje vil hjelpe her. Det er såpass sterke medikamenter som bedøver hele forstøyelsessystemet når man tar det. Derfor man også kan få sure oppstøt etc. 

Har selv lang erfaring med slike medikamenter og det eneste som hjalp var faktisk Movicol, blandes med lunket vann og drakk 2 poser om dagen (en om morgenen og en om kvelden). Kan kjøpes reseptfritt, men kan fåes i 100-pakning på resept fra legen. 

For meg hjalp ikke de andre medikamentene for forstoppelse, kun Movicol som mykner opp selve avføringen og lar den passere fortere i systemet. 

På pakningen kan du også se at ved alvorlig forstoppelse kan man blande ut et par poser i 1L vann og drikke. Gjør det i dag! 

Anonymkode: a86c5...233

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres helt forferdelig ut ts! Du burde bytte lege. Selv har jeg fastlege i Oslo. Legen har full liste og mange på venteliste. Likevel får jeg nesten alltid time dagen etter hvis jeg bestiller gjennom Helsenorge. Jeg får time på dagen hvis jeg ringer tidlig på morgenen. 

Anonymkode: ff2ba...91f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg opplever også at det er vanskelig å få time hos legen min, men bruker jeg e-konsultasjon får jeg raskt svar. Dette er vel noe som du kunne ha tatt opp på e-konsultasjon.

Anonymkode: 7ff7a...7b0

Hun har ikke e konsultasjon, hadde hun hatt det så haddd jeg jo brukt det for lenge siden 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun har ikke e konsultasjon, hadde hun hatt det så haddd jeg jo brukt det for lenge siden 

Når fikk du egentlig denne legen? Virker som det bare er et par uker siden, iom. du var der da og legen hadde ikke fått journalen?

Da jeg byttet lege var det for øvrig jeg selv som måtte hente ut journal og levere til ny lege.

Anonymkode: 3ff44...d4f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når fikk du egentlig denne legen? Virker som det bare er et par uker siden, iom. du var der da og legen hadde ikke fått journalen?

Da jeg byttet lege var det for øvrig jeg selv som måtte hente ut journal og levere til ny lege.

Anonymkode: 3ff44...d4f

Jeg har hatt den legen i noen mnd men har bare vært der 2 ganger 

Man har jo krav på lege hjelp Uansett om hun har fått journalen eller ikke

Man trenger heller ikke dra å hente ut den det er jo noe dem helst vil gå over nettet 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg får i meg fiber hver eneste dag men det har jo svekket apetitten en del også 

Jeg trener flere ganger i uka og er oppi 20 000 skritt hver dag 

Å det er heller ikke bare å bytte lege var det samme på gamle legekontoret og har måtte vente 1år på hun jeg har nå

Du skriver i et annet innlegg at du har "ekstrem forstoppelse" og at dette "ikke er noe som løser seg opp hjemme". 
Og så skriver du at du går opptil 20 000 skritt per dag?
Med all respekt, da har du ikke "ekstrem forstoppelse". Da hadde du dratt på legevakta, ekstrem forstoppelse er vanvittig smertefullt og krever ofte innleggelse på sykehus. Og har du ekstrem forstoppelse over lang tid, får du etterhvert ikke ned mat heller, da kaster man etterhvert opp avføring. 
Og hvis du har kreft med spredning og så langvarig forstoppelse i tillegg, er det jo veldig merkelig at du ikke får legetime. Med sånne tilstander er man som regel prioritert. Jeg får det ikke til å stemme det du skriver. 
Er det så ille som du beskriver, så drar du i det minste på legevakta. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Isola_2 skrev (8 minutter siden):

Du skriver i et annet innlegg at du har "ekstrem forstoppelse" og at dette "ikke er noe som løser seg opp hjemme". 
Og så skriver du at du går opptil 20 000 skritt per dag?
Med all respekt, da har du ikke "ekstrem forstoppelse". Da hadde du dratt på legevakta, ekstrem forstoppelse er vanvittig smertefullt og krever ofte innleggelse på sykehus. Og har du ekstrem forstoppelse over lang tid, får du etterhvert ikke ned mat heller, da kaster man etterhvert opp avføring. 
Og hvis du har kreft med spredning og så langvarig forstoppelse i tillegg, er det jo veldig merkelig at du ikke får legetime. Med sånne tilstander er man som regel prioritert. Jeg får det ikke til å stemme det du skriver. 
Er det så ille som du beskriver, så drar du i det minste på legevakta. 

Jeg skrev ekstrem siden det har vart over lang tid, jeg har ikke hatt så mye magesmerter 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har prøvd 4 forskjellige midlere for forstoppelse, maser magen og tur hver dag etter middag og ikke noe har hjulpet, jeg har sakt alt det til legen å får ikke time 

Jeg har samme problem som deg. Du kan kjøpe vi-siblin, tas 2-3 ganger daglig. Husk og drikke masse vann. Så tar jeg magnesium citrate 2 ganger daglig. Går også tur hver dag. Nå går jeg på do hver dag. Hadde tendens til tarmslyng for 1 mnf siden. Verdt et forsøk 🤗

AnonymBruker
Skrevet
Blue Berry skrev (4 minutter siden):

Jeg har samme problem som deg. Du kan kjøpe vi-siblin, tas 2-3 ganger daglig. Husk og drikke masse vann. Så tar jeg magnesium citrate 2 ganger daglig. Går også tur hver dag. Nå går jeg på do hver dag. Hadde tendens til tarmslyng for 1 mnf siden. Verdt et forsøk 🤗

nei det kan gjøre vondt værre, sånne råd som det der er faktisk farlige. hadde sånne legemidler hjulpet da hadde jo legen på aleris sakt det med en gang isteden for og sende meg på lege vakta, han var ganske tydelig på at di plagene jeg har kan være veldig alvorlig 

AnonymBruker
Skrevet

Om jeg bestiller på helsenorge får jeg som regel time innen 1 uke. Om jeg ringer når det åpner, får jeg som regel akuttime samme dag. Bor i Oslo.

Legesenteret jeg er på nå har vel 6-7 leger så om min lege ikke har tid ved akuttime får jeg en annen lege. Forrige legesenter hadde kun 2 leger, umulig å få time. Måtte som regel vente 3 uker. Akuttime kunne man bare glemme. 

Anonymkode: 56bc8...171

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

er det bare jeg som syns det er utrolig uansvarlig når det kommer til viktige timer hos legen?

legen har stort sett ikke ledeig før om 3uker i helsenorge, prøver man og sende mld på helsenorge for og få time fortere får man bare beskjed om at man må ringe kl08 for kanskje få en time, det blir jo første man til mølla unsett hvor viktig det er med lege time. jeg har nå opplevd nå 2 ganger og ikke få time

føste gangen ringte jeg hver enste dag i flere uker og fikk ikke noe time så endte til slutt og måtte gå privat og fikk da diagnose kreft med spredning

nå har jeg hatt ekstrem forstoppelse i lang periode som har også gått ut over ryggen å får ikke time hos legen 

det skal jo ikke være sånn at man ikke får time hos legen og nei jeg har ikke mulighet til å dra til legevakten nå 

Har du snakket med onkologen din om dette? Det kan jo være du har dorstoppelse pga medisiner du tar pga kreft.

Anonymkode: 1c6dd...a2e

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har du snakket med onkologen din om dette? Det kan jo være du har dorstoppelse pga medisiner du tar pga kreft.

Anonymkode: 1c6dd...a2e

nei jeg har ikke det siden det var en litt bedre periode når jeg var der så trodde det gikk over men ble jo fort værre 

AnonymBruker
Skrevet

da ble det haste time til koloskopi 

Skrevet

Da får du i det minste tømt deg! Det må man før koloskopi kan benyttes. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

nei det kan gjøre vondt værre, sånne råd som det der er faktisk farlige. hadde sånne legemidler hjulpet da hadde jo legen på aleris sakt det med en gang isteden for og sende meg på lege vakta, han var ganske tydelig på at di plagene jeg har kan være veldig alvorlig 

Kan du forklare meg hvordan det kan være farlig å tilsette fiber+vann i kosten? Legemidler? Altså Magnesium er ikke et legemiddel. Jeg jobber på apotek, så tror jeg kan uttale meg. Du sier du er forstoppet og jeg kom med et mildt råd! Unnskyld meg! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...