Kipa Skrevet 31. mars 2006 #1 Skrevet 31. mars 2006 Når legger deres 2- åringer seg om kvelden? Lukas har lenge lagt seg ved halv sju- sju og det har fungert veldig bra, han er trøtt og fornøyd da. Om morgenen er han stup trøtt men etter å ha gnidd seg i øynene og reist seg opp lysvåken..Han sover en dupp fra ca elleve til halv ett. Poenget er at han har begynt å våkne rundt disse tider faktisk på kvleden..halv elleve elleve.Og da er han sååå våken, skravler og tuller...Vil det bli bedre om vi legger han senere, og er feks åtte- halv ni for sent?? Vil høre hva dere gjør og hvilke erfaringer dere har
Mistyen Skrevet 31. mars 2006 #2 Skrevet 31. mars 2006 Min snart treåring legger seg kl 20, det har han gjort siden han var et halvt år ca. Enda så sover han fra 13.30 -14 og i 2 1/2 til 3 timer. Han sover da hele natten til åtte ca. Men - vi hadde en periode da han våknet rundt midanatt og ville stå opp. Det varte kanskje et par mndr, og så var det over. Mulig det er en periode de er igjennom, som er vanlig i den alderen. Dere får prøve der litt frem og finne en løsning som passer både dere og gutten deres. Lykke til
pondusa Skrevet 31. mars 2006 #3 Skrevet 31. mars 2006 Lillemor sluttet å sove på dagtid da hun var 2.5, og først da ble alt normalt. Tror hun la seg i 19-tiden da (og gjør det enda) og sover til ca 7 neste morgen. Prøv å drøye kveldstellet f.eks 30-45 min i første omgang, og se hvordan det går. Jeg personlig liker at ungene er i seng til max kl 20, slik at det blir litt voksen-tid om kveldene. Håper det bare er noe forbigående og at han snart sover som før.
Kosejenta Skrevet 1. april 2006 #4 Skrevet 1. april 2006 Pjokken vår legger seg nå i 20tiden og sovner med en gang, og sover til 6-7tiden.Da kommer han inn til oss å ligger der å koser før vi står opp.Han sover maks 11/2t på dagen.Vi måtte kutte ned på dagsovingen da han lå i senga våken til 20.30-21....det syntes jeg ble vel litt sent....Også var han super trøtt og grinete om morgenen Før når han la seg i 19.30tiden var det samme styret,så vi har funnet ut at det er bedre å ha ham oppe 1/2t lenger. Egentlig er det veldig kos for oss å,da han og lillebroren deler rom,får vi denne lille stunden etter lillebror er i seng til å konsentrere oss kun om han. Merker at han setter pris på å ha mamma og pappa helt for seg selv
Furstina Skrevet 1. april 2006 #5 Skrevet 1. april 2006 Åh, så avundsjuk jag blir på era långsovare! Här lägger sig 2-åringen 20-20:30 och somnar inom en halvtimme. Vaknar 05:30-06:00 ca. (bortsett från denna första vecka med sommartid). Han somnar nästan vid matbordet när vi äter lunch och sover endast en timme. Jag skulle tycka det var idealiskt om han gick i säng 19:30:20:00 och somnade i ca 20-tiden, och vaknade 06:30. Det skulle vara perfekt.
Cilla Skrevet 1. april 2006 #6 Skrevet 1. april 2006 Vår 2 åring legger seg venligvis ca kl 20 og sover til 07.30-08.30 Hun sover nå max en time på dagtid, men vi vurderer å kutte ut dagsoving, da hun den siste tiden ikke har sovnet før kl 21-22.
Gjest gjesteri Skrevet 1. april 2006 #7 Skrevet 1. april 2006 Datteren min på 5 la seg alltid senest 19. og sov til 10 dagen etter dersom hun ikke ble vekket. Samt sov i to timer på dagen... Forsøkte litt forskjellig vi å ettersom rutinene forandret seg litt hos henne. Men konstaterte veldig raskt at dersom hun fikk sove mye ble hun våken og opplagt og sov bedre på natten. Vi hadde også perioder hvor hun våknet og var våken som en sol rundt elve-tiden. Vi fikk beskjed fra helsestasjonen om å ignorere henne mest mulig. Gå stille inn, legge henne ned igjen og si at det nå var natt, og gå ut av rommet igjen. Det funket faktisk etter kort tid...
Pimbila Skrevet 1. april 2006 #8 Skrevet 1. april 2006 Minstemann (som nå er 2 år og 5 mnd) legger seg 19 og sover til 07.30-08.30. Han har bestandig sovet mye. Noen barn sover mye, andre sover mindre. Du må ikke leke og snakke mye med han når han våkner om kvelden. Gjør som forrige innlegg sier, så går det nok over.
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2006 #9 Skrevet 1. april 2006 Min gutt er 2 år og 7 mndr. Leggetid 20.30. Står opp 7.30 (våkner et par ganger om natten, men sovner raskt igjen) Han sover ikke på dagen i det hele tatt, da blir det bare tull på kvelden. Han trenger lite søvn i likhet med sine søsken
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2006 #10 Skrevet 1. april 2006 Den gamle regelen mange helsesøstre anbefaler sier: Opp til og med 7 år, bør barna legge seg til et tidspunkt med 7 (19.00-19.59).... Fra 8 år: 8 år klokken 8, så øke tiden med 15 minutter for hvert år etter dette, men aldri senere enn 21.30 så lenge en går på skolen. (U.skolen) Vi har fulgt denne regelen i alle år (så langt det lar seg gjøre med tanke på elevkvelder, fritidsaktiviteter osv) med unntak av i ferier, og for oss har dette fungert veldig bra. (det betyr ikke at det passer for alle andre, men kan være en pekepinn) Jeg tror at like viktig som leggetiden er rutinen, at det blir stort sett samme tid hver dag (også på helg)
Kipa Skrevet 1. april 2006 Forfatter #11 Skrevet 1. april 2006 Vi har gode rutiner og alt det der..og når han våkner på natten el sent på kvelden leker vi ikke noe med han. Men det blåser han i, er lyysvåken og skravler i vei han! Det er ikke for at han skal sove lenger om morgenen, vi vekker han stortsett i ukene- men det er denne våkningen når vi skal legge oss vi vil ha bort. Når jeg tenker litt etter kan det jo være det at klokka er snudd, det begynte vel egentlig for en ukes tid siden... I går la han seg åtte. Våknet halv tre og da kom han bare tuslende med dyna på slep og la seg mellom oss..og sovnet straks. I dag ble den også åtte, tror det kan være en fin tid jeg. Sovingen på dagen vilj eg ikke ta bort enda..ser at han trenger den. takk for innspill!
Kaffeavtalen Skrevet 1. april 2006 #12 Skrevet 1. april 2006 Den gamle regelen mange helsesøstre anbefaler sier: Opp til og med 7 år, bør barna legge seg til et tidspunkt med 7 (19.00-19.59).... Fra 8 år: 8 år klokken 8, så øke tiden med 15 minutter for hvert år etter dette, men aldri senere enn 21.30 så lenge en går på skolen. (U.skolen) Her som alle andre steder gjelder det å ikke dra alle over samme kammen. Mine gutter sov fra 19 til 07, til de begynte på skolen, mens jenta ikke har lagt seg før 20.30-21 og våknet 07 Så alle barn er forskjellig, og man må finne ut hva som passer for det barnet man har.
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2006 #13 Skrevet 2. april 2006 Her som alle andre steder gjelder det å ikke dra alle over samme kammen. Mine gutter sov fra 19 til 07, til de begynte på skolen, mens jenta ikke har lagt seg før 20.30-21 og våknet 07 Så alle barn er forskjellig, og man må finne ut hva som passer for det barnet man har. ← Det har jeg da også poengtert her: Vi har fulgt denne regelen i alle år (så langt det lar seg gjøre med tanke på elevkvelder, fritidsaktiviteter osv) med unntak av i ferier, og for oss har dette fungert veldig bra. (det betyr ikke at det passer for alle andre, men kan være en pekepinn) Jeg tror at like viktig som leggetiden er rutinen, at det blir stort sett samme tid hver dag (også på helg) ← Det var likevel godt å ha en "regel" å ta utgangspunkt i, for så å finne egne rutiner ut i fra dette!
la Flaca Skrevet 2. april 2006 #14 Skrevet 2. april 2006 (endret) Vår 1,5-åring er en skikkelig storsover. Hun legger seg i 7-tida og blir vekket 7 neste morgen. (er hos dagmamma 3-4 dager i uka). I helgene sover hun til 7-9. På dagtid kan hun gjerne sove over 4 timer i strekk hvis hun får lov, og er et eneste stort glis når det er på tide å sove duppen. Det er sjelden noe problem for henne å sovne selv om hun har sovet leeenge på dagtid, men sånn har hun vært siden hun ble født. Vi fikk stadig høre at hun behøvde så mye søvn fordi hun er "så liten enda", men nå er hun tross alt 1,5 og sover fortsatt like mye. Unger har forskjellig søvnbehov. Snuppa vår har også hatt perioder da hun har endret søvnvaner, men det har gått seg til igjen. Det gjelder bare å bruke instinktene. Sannsynligvis ordner det seg for dere også om kort tid! Endret 2. april 2006 av la Flaca
monja Skrevet 2. april 2006 #15 Skrevet 2. april 2006 Vår 1,5-åring er en skikkelig storsover. Hun legger seg i 7-tida og blir vekket 7 neste morgen. (.....) På dagtid kan hun gjerne sove over 4 timer i strekk hvis hun får lov ← Sånn er vår 1,5 åring og.
Angelheart Skrevet 2. april 2006 #16 Skrevet 2. april 2006 Vår lille, på 2 år og 3 mnd., legger seg ved 19:30-tiden. (Da er han i seng, med slukket lys). Våkner igjen sånn ved 7-7:15 tiden i uka, men sover ofte til over 8 i helgene Han har fortsatt en liten dubb på dagtid, denne varierer fra 1-3 timer. Slik har vi hatt det nå siden han var rundt ett år gammel og det funker fint for oss.
Gjest Maddy Skrevet 2. april 2006 #17 Skrevet 2. april 2006 Jenta mi som snart er 3 legger seg mellom 1930-2000 om kvelden. Det beror på hvor trett hun er da. En halvtime kan ha ganske mye å si.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå