Gå til innhold

Alkohol... før man vet om testen er positiv...?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_KathrineS_*
Skrevet

Vi har startet som prøvere nå! :) Fikk mensen i dag, så når den er ferdig så starter vi for fullt. Det jeg nå er bekymret for er:

Hvis jeg ikke blir gravid denne perioden, så får jeg mensen igjen 1.mai. Vi kommer til å prøve igjen da... vet at det blir en stoooorfest 27.mai. Mulig at jeg er gravid da... men det får jeg jo ikke vite før test ca 1.juni... Kan man drikke da den 27.mai?? Jeg vet jo ikke om jeg er gravid eller ikke... ?? Men er det skadelig for et evt. foster?? Synes dette er litt vanskelig jeg...

Hva gjør andre i samme situasjon? Jeg vil IHVERTFALL ikke gjøre noe som skader fosteret... men ...... det er jo ikke sikkert det er et foster der....?

Håper noen kan svare...

På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

27.mai er litt sent til at man kan garantere at fosteret ikke får i seg noe, men det er veldig vanskelig å tilpasse alt til at det KANSKJE kan være noe på gang.

Det er ikke lenge siden et par glass vi i løpet av svangerskapet ble sett på som helt OK, og det er det fortsatt i andre land.

Jeg ville nok drukket litt, men tenkt på at det kunne være noe på gang, og vært litt forsiktig med alkoholen. (Har gjort dette flere ganger, og har funnet ut at det er ikke så mye jeg må drikke, for ingen tenker over hvor mye jeg drikker alikevel.)

Gjest Gjest
Skrevet

Vanskelig å si noe fra eller til. Nå er det en gang slik at man ikke vet med sikkerhet om alkohol tidlig i svangerskapet kan skade fosteret. Så det bunner vel ned i om man sjanser på at man ikke er gravid. Lykke til med prøvinga!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg oppfører meg som vanlig til jeg vet jeg er gravid. Med ustabil syklus og 10 måneder med negativ testing, så gidder jeg ikke sette livet på hold.

Gjest Gjest
Skrevet

Samme her. Har prøvd siden september uten videre hell. Jeg er litt mer forsiktig når det nærmer seg mensen. Ligger unna sprit i perioden fra ca eggeløsning mot IKM, og drikker bare et par-tre glass vin eller noen øl saaaaaaakte hvis jeg er ute eller på fest.

Fikk mensen på torsdag og var ute på en skikkelig fest på fredag, men roer veldig ned på alkoholkonsumet fra og med midten av syklusen. (Ikke det at jeg drikker så veldig ofte, da)

Gjest Gjest
Skrevet

Det koster meg så lite å ta en 10-15 alkoholenhetene jeg drikker i løpet av et år på “rett” tidspunkt, at for meg er det billig sjelefred.

Oppfører meg som om jeg er gravid, inntil det motsatte er bevist. Altså, alkohol drikker jeg kun fra 1 blødningsdag og fram til EL. Aner ikke om det har noe å si, men alkohol betyr ikke så mye for meg at jeg vil utsette meg selv for tanker i retning “hva om?” om det skulle vise seg at jeg er gravid. Og tenk da om knøtten viser seg å ha et eller annet som i enkelte tilfeller kan være alkoholrelatert? Tror aldri jeg hadde sluttet å tenke på at det KANSKJE var en mulighet for at det var den ene drinken som gjorde det.

Men som sagt, aner ikke om det har noe å si, men for meg er det verre å gå å tenke på “hva om?” enn å kontrollere når jeg drikker.

Skrevet

Jeg har ikm 6. mars.. Drakk litt i helgen.

Vi har prøvd i 8 PP nå uten klaff, så jeg orker ikke være på fest med jobb og måtte bortforklare. Ihvertfall ikke når jeg tviler sterkt på at det har klaffet denne gangen heller.

Gjest Gjest
Skrevet

Sist jeg var på sykehuset fikk jeg beskjed om å leve som normalt og ta en eventuell graviditet når den tid kom. Så, det gjør jeg!!! Regner med at sykehuset ikke gir meg informasjon som kan være farlig for et evt foster.

Skrevet

14 dager etter hva?

Det fester seg ca en uke etter eggløsningen/befruktningen. Om det ikke har festet seg i løpet av 14 dager etter dette, så vil det ikke bli baby, for da kommer mensen og det "blir med ut"

Hva man velger å gjøre i tiden fra EL til mens varierer, noen drikker, noen drikker ikke, og noen drikker litt.

Gjest Gjest_Cathie_*
Skrevet

Jeg hadde for min del ikke gjort det, hvertfall ikke de første månedene jeg prøvde.

Er enig i at man ikke kan sette livet på vent når man er prøver, men for en del så lykkes man jo relativt fort. Så de første prøver-månedene hadde jeg ikke gjort det av den grunn at jeg selv drakk litt før jeg visste at jeg var gravid (var ikke prøver)

Og det er ikke noe gøy, for den følelsen "kan det ha gjort noe skade" går ikke vekk for min del i alle fall!

Gjest Gjest
Skrevet
Det begynner visst å bli en stund siden jeg var gravid, ja :sjenert:

Det fester seg etter 7 dager, men ingen blodoverføring finner sted før på det tidspunktet der man savner menstruasjonen. Det var slik det var...

Beklager en viss glemsomhet! Men jeg var i den situasjonen at jeg overhodet ikke hadde planlagt å bli gravid, så jeg spurte ganske grundig om disse tingene på den første kontrollen. Svaret som jeg fikk over, var veldig beroligende i så måte. Fikk beskjed om at de første 14-21 dagene var det et genetisk "være/ikke være" for den lille klumpen, som ikke hadde sammenheng med mors livsførsel, men at etter at graviditeten var konstatert kom man inn i en følsom fase der man måtte være svært forsiktig (fra ca 3-12 uker).

3 uker er jo en uke før man skal ha mensen, da egget fester seg...

Men jeg har hørt at det kan ha innvirkning... Fordi morens blod strømmer jo til for å gi det lille egget næring.

Tror nok ikke de vet helt sikkert jeg!

Så man må vel avgjøre hva man selv har samvittighet til.

Skrevet

Poenget er: Babyens og moresn blod er aldri i kontakt, men næringsstoffer (og andre stoffer) utveklses mellom disse.

Jeg lette frem en bok jeg har om tema (Ja, selv om jeg kke har barn, så falt jg for fristelsen da det vr en sånn bok på mamut, for jegintereserer meg generelt for temA) OG DER STÅR DET:

"Hjernen er det første organet som begynner å utvikle seg, det skjer rudnt den 19. dagen etter befruktning. I dene fasen frem til uke åtte er embryoet veldig sårbart i forhold til å bli skadet av virus, radioaktiv stråling eller medisiner/stoff. Dersom en skade skjer innen dag 17 vil det som oftest resultere u e abort. For resten av perioden frem til fosterets uke åtte (det vil si uke ti i svangerksapet) vil eventuelle skalder di alvorlig omfang men embryoet vil antakelig overleve"

Dette bekrefter det jeghar lest andre steder: Dersom du skader det porenseille fosteret allerede før du vet om at du er gravid, men likevel tester positivt en ukes tid senere og ER gravid, da har det gått bra, for dersom du hadde skadet det som skulle blit en baby, så hadde du rett og slett mistet den. Men etter du har testet positivt, så kan du risikere å skade embryoet slik at et kan bli "misfostret", i større elelr mindre grad, selvsagt avhengig av hva det utsettes for.

Askohol er kke akkurat narkotike, man det er et giftstoff som kroppen vår ikke har godt av, og i så måte er det ikke noe som erbra for babyn heller.

Vi vet ikke hvor store mengder alkohol som må til for at barnet skal ta skade, derfor anbefales null-inntak i svangerskapet, men man trnger ikke leve slik i prøveperioden av den grunn, det kan jo ta sn tid. Det er dog et faktum at om man ikke røyker og drikker (altså ikke tilfører kroppen disse gidtstoffene) er det lettere å lykkes med å bli gravid. Kanskje fordi man risikerer å miste svææææært tideig (altså før man egenltig er "skikkelig gravid" om embryoet tar skade.

Ingen i helsevesent sier at man ikke kan drikke et par dager før testedagen. Men hva man velger selv, er opp til den enkelte. Noen gjør det, andre gjør det ikke.

Skrevet (endret)

Jeg skjønner ikke hvorfor man vurderer å drikke i det hele tatt ukene etter EL før IKM.

Er det virkelig så viktig med alkohol, at det er verdt å risikere at man blir gående i 9 mnd. og lure på om man har skadet babyen i magen eller ikke?!

Nei, så lenge man har et valg -er en prøver, så ville jeg holdt meg unna alkohol den siste uken før mens. Det er jo stor sjanse for at det klaffer innen de 3 første mnd man prøver å bli gravid, så.. :sjenert:

Har forresten også lest at selv om fosteret og moren ikke deler blodbane før etter noen uker, så blir fosteret likevel påvirket av det moren inntar av mat og medisiner!

Endret av 83`
Skrevet
Jeg skjønner ikke hvorfor man vurderer å drikke i det hele tatt ukene etter EL før IKM.

Er det virkelig så viktig med alkohol, at det er verdt å risikere at man blir gående i 9 mnd. og lure på om man har skadet babyen i magen eller ikke?!

Nei, så lenge man har et valg -er en prøver, så ville jeg holdt meg unna alkohol den siste uken før mens. Det er jo stor sjanse for at det klaffer innen de 3 første mnd man prøver å bli gravid, så..  :sjenert:

Har forresten også lest at selv om fosteret og moren ikke deler blodbane før etter noen uker, så blir fosteret likevel påvirket av det moren inntar av mat og medisiner!

Du har tydeligvis ikke vært prøver særlig lenge. Da hadde du visst at alle sammenhenger der det forventes at du drikker, ellers kommer alle til å spørre om du er gravid, jo, de skjer akkurat den siste uken før IKM....!

Og, hvis man ikke har klart det på et år, hvorfor skulle man klare det akkurst denne måneden? Er det ikke bittert at alle på jobben vet at du prøver, når det ikke gikk denne gangen heller?

Nei, alt med måte! Ta en liten øl eller et glass vin, drikk sakte, og sirkuler godt, slik at alle husker at du drakk, men ingen vet hvor lite!

Første månedene du prøver er det jo bare å være idealist, det var de fleste av oss! Etter hvert forstår man at livet ikke bare kan stoppe opp fordi man ønsker seg barn.

Skrevet

Heldig vis slipper jeg det problemet.

Jeg drikker bar ganske enkelt ikke, og om noen spørr hvorfor, så sier jeg bare som sant er, at jeg bare ikke drikker. Og det kan jeg fortsette å svare når den tid kommer. Og ingen spørr nå om jeg er gravid, hvilket jeg selvsagt ikke er, og de kommer ikke til å spørre da heller. Og helt ærlig så må jeg si at jeg heller ikke egntlig skjønner hvorfor man må drikke på jobbgreier, hver gang vi har sånt på jobb er det alltid en eller annen (i tillegg til meg da) som ikke drikker, og ingen som legger seg opp i det. "må kjøre" eller "orker ikke" eller "drikker brus i dag" er akseptert. Og alle har med seg drikke selv uansett, så ingen ville merket om noen hadde en alkoholfri vin, ettersom det ikek studeres såååå næye flaskene til hverandre.

Er det virkelig sånt drikkepress på andre jobber, at dere ikke kan ta en sånn samling og ikke drikke? Da skal ejg vær veldig glad for den arbeidsplassen jeg (enn så lenge) har...

Men at noen velger å drikke, det er opp til dem . OM jeg hadde drukketr til vanlig, så hadde jeg uansett ikke drukket i en slik situasjon, men det er hver enkelts valg, selvsagt.

Skrevet

Nei, det er ikke så viktig med alkohol, men jo mer man legger opp til å leve som man er gravid jo større blir skuffelsen når det ikke klaffer.

Vi er jo så heldige å ha et barn, men også den gangen brukte vi en god stund før vi fikk klaff. Det er en tung nok påkjenning å prøve lenge om man ikke også skal leve som man er gravid i mellomtiden. Da blir nedturene mange og store..

Skrevet
Er det virkelig sånt drikkepress på andre jobber, at dere ikke kan ta en sånn samling og ikke drikke? Da skal ejg vær veldig glad for den arbeidsplassen jeg (enn så lenge) har...

Det er vel ikke akkurat noe PRESS, men rykter og spekulasjoner oppstår raskt. Særlig om man jobber i et svært mannsdominert miljø..

Jeg er en superærlig person, så med meg er det sånn: still rett spørsmål og du får svar. Jeg KLARER IKKE å lyve. Ser det på meg med en gang. Derfor vil jeg slite på helgeturer med festing om jeg skal unngå å drikke noe sånn just in case..

Dessuten ser det ikke ut til å klaffet denne gangen heller, så det var visst rett avgjørelse :grine:

Skrevet

Synd at det ikke klaffet.

Jeg er ikke egntlig i stand til å lyve jeg heller, men da hadde jeg rett og slett valgt å kjøre (plausibelt, ettersom min samboer ikke har lappen) og følgelig ikke kunnet drikke.

ellers burde det være akseptert med "neitakk", synes nå jeg da. Men det er ok fordi jeg er avholdsmennekse og sliter tidvis med aksept for akkurt det. Men gravid er det ingen som har spurt om jg er når jeg avstår fra å drikke. Religiøs derimot, det har jeg fått spm om.....

Skrevet
Synd at det ikke klaffet.

Jeg er ikke egntlig i stand til å lyve jeg heller, men da hadde jeg rett og slett valgt å kjøre (plausibelt, ettersom min samboer ikke har lappen) og følgelig ikke kunnet drikke.

LITT tam unnskylding når man er på danmarksbåten :ler:

Jeg er selvsagt enig.. Det bør være nok å si nei takk. Men jeg har heller ikke lyst til å si nei takk til litt kos. Ikke når det tar så lang tid.. Jeg ville selvsagt ALDRI drikke om jeg faktisk visste eller trodde jeg var gravid ;)

Skrevet

Ehh.. ja, på danskebåten kjører man ikke.

Men der har jeg mer enn god nok unnskyldning: Jeg spyr jo selv UTEN drikke jo, så da trenger jeg da slett ikke stappe inn noe som kan gjøre meg mer svimmel og ustødig enn jeg allerede er.... :kvalm:

Men, greit at du hadde det kjekt på tur da. Så håper vi det lykkes neste syklus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...