Gå til innhold

16/ 8- faste og brus, saft, tyggis

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som faster, drikker dere drikker uten kalorier i fastetidsrommet? Som saft, brus og redbull?

Hva med pastiller og drops uten sukker?

Anonymkode: d4961...1f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det gjør jeg

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei

Anonymkode: 32263...3c1

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (5 minutter siden):

Ja det gjør jeg

Har du fastet lenge?

Hvordan funker det for deg? 
TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør også det. Drikker svart kaffe også.

Jeg har fastet 16:8 i 4 år, og det fungerer helt strålende for meg. Jeg gjør det for å opprettholde normalvekt (har BMI på 22). I ferier spiser jeg «som jeg vil», dvs selvsagt fortsatt fokus på sunt kosthold, lite søtsaker etc, men blir selvsagt alltid litt mer snacks, alkohol etc, i tillegg til at jeg da spiser når jeg vil (dropper 16:8). I sommerferien går jeg alltid opp 3-4 kg, men det er helt uproblematisk, jeg går de umiddelbart ned igjen i løpet av noen uker når jeg er tilbake på 16:8.

Anonymkode: 0a505...8d4

AnonymBruker
Skrevet

På hvilken måte er 16/8 egentlig faste? Det er da bare vanlig normale spisevaner. Jeg spiser aldri i en lengre periode i løpet av en dag enn 8 timer. De fleste jeg kjenner gjør det samme. Tror ikke jeg kjenner noen i våre dager som spiser kveldsmat. Veldig mange spiser heller ikke frokost, eller de spiser frokost seint. 

Anonymkode: c1ee7...6e8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

På hvilken måte er 16/8 egentlig faste? Det er da bare vanlig normale spisevaner. Jeg spiser aldri i en lengre periode i løpet av en dag enn 8 timer. De fleste jeg kjenner gjør det samme. Tror ikke jeg kjenner noen i våre dager som spiser kveldsmat. Veldig mange spiser heller ikke frokost, eller de spiser frokost seint. 

Da har du ikke særlig peil på den gjengse nordmanns spisevaner. Bare fordi DU kjenner en gjeng som oppfører slik som deg, betyr ikke at alle nordmenn gjør sånn…

Anonymkode: 45b47...49a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel derfor det kalles periodisk faste, og ikke faste. Fordi man har en pause på 16 timer der man ikke spiser. At det er vanlig for deg og de du kjenner betyr ikke at alle gjør det slik. For meg går det ganske ofte 12 timer fra frokost til middager for eksempel.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette varierer nok veldig for folk, og i motsatt ende så ser jeg faktisk overraskende mange som spiser kveldsmat. Både voksne og unge.

Dersom jeg skulle fulgt resten av familien og mine kollegaer så hadde jeg spist frokost kl 7, lunsj kl 12, middag kl 16 og kvelds kl 20. Det er et tidsrom på over 8 timer med spising. Da går jeg opp i vekt. De andre gjør ikke det. Fordi vi er forskjellige.

AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (1 minutt siden):

Dette varierer nok veldig for folk, og i motsatt ende så ser jeg faktisk overraskende mange som spiser kveldsmat. Både voksne og unge.

Dersom jeg skulle fulgt resten av familien og mine kollegaer så hadde jeg spist frokost kl 7, lunsj kl 12, middag kl 16 og kvelds kl 20. Det er et tidsrom på over 8 timer med spising. Da går jeg opp i vekt. De andre gjør ikke det. Fordi vi er forskjellige.

Hvis du hadde spist like mye mat som disse 4 måltidene i løpet av 8 timer hadde du gått opp akkurat like mye. 

Hadde du spist like lite som du gjør på de 8 timene fordelt på de 4 måltidene du nevner hadde du ikke gått opp.

• Liker 3
Skrevet

Ja, jeg drikker kaffe og vann. Spiser lunsj kl. 12, og middag mellom 18 og 19. I mellom de to måltidene spiser jeg litt frukt, og kanskje en brødskive. 
I helgen spiser jeg som regel frokost ved 10 tiden, men spiser stadig middag rundt 18-19. Jeg er generelt mindre streng i helgen, og i ferier. Jeg drikker generelt lite brus, men hvis jeg drikker brus utenom mine "spisetider", drikker jeg pepsi max heller enn vanlig cola. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Viktualia skrev (5 minutter siden):

Det er vel derfor det kalles periodisk faste, og ikke faste. Fordi man har en pause på 16 timer der man ikke spiser. At det er vanlig for deg og de du kjenner betyr ikke at alle gjør det slik. For meg går det ganske ofte 12 timer fra frokost til middager for eksempel.

Jeg spiser generelt aldri frokost eller lunsj, kun middag. 

Om jeg går opp eller ned i vekt kommer helt an på mengden mat og har ingen sammenheng med over hvor lang tid på dagen jeg spiser.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du hadde spist like mye mat som disse 4 måltidene i løpet av 8 timer hadde du gått opp akkurat like mye. 

Hadde du spist like lite som du gjør på de 8 timene fordelt på de 4 måltidene du nevner hadde du ikke gått opp.

Men det er jo poenget med 16:8. Noen av oss er såpass glade i mat, og opplevelsen av å spise, at vi lett spiser mer enn vi kanskje ideelt sett burde ved alle måltider. For å unngå at det blir for mange kalorier inn hver eneste dag, er dermed periodisk faste en enkel og effektiv måte å begrense antall kalorier, men samtidig kunne oppleve å kose seg med de måltidene man faktisk har.

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei det stemmer ikke. Om jeg holder meg til et vindu på 8 timer hvor jeg kan spise så kan jeg "nesten" spise hva som helst uten at det påvirker vekta i stor grad. Men spiser jeg "normal mengde mat" fordelt over hele tidsrommet jeg er våken så skal det veldig lite til før jeg legger på meg.

Ut i fra det jeg har lest meg opp på så handler dette om forbrenning, insulin og kroppens regulering av dette.

Endret av skeiv-ostepop
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et annet eksempel på hvorfor 16:8 fungerer så bra for meg, er hvordan jeg spiser til lunsj. Før jeg drev med 16:8 (og dermed spiste frokost), var jeg uansett alltid skrubbsulten til lunsj i 11-tiden (ca 4 timer etter frokost). Jeg spiste da en relativt stor lunsj, bestående av 3 grovbrødskiver med diverse pålegg samt en kopp kaffe med melk.

Nå som jeg faster, er jeg akkurat like sulten til lunsj kl 11, og jeg spiser det samme som jeg spiste til lunsj før. Men jeg har da «spart meg» for noen hundre kalorier som jeg tidligere inntok til frokost.

Jeg opplever også at periodisk faste gjør at jeg blir mindre sulten og fysen om kvelden (og om jeg mot formodning skulle bli sulten på kvelden spiser jeg uansett ikke noe, siden spisevinduet mitt da er lukket). Tidligere spiste jeg nesten alltid noe i 20-21-tiden, det kunne være en skål granola med melk, en brødskive, en yoghurt med korn e.l. Alle disse kaloriene sparer jeg meg også for når jeg følger periodisk faste. 

Periodisk faste har dermed på en enkel og effektiv måte fjernet 4-500 kalorier fra inntaket mitt hver eneste dag - og det tillater meg også å kose meg litt ekstra i helgene (da faster jeg som oftest bare +- 12 timer) uten at jeg går opp et gram i vekt.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal følge periodisk faste "ordentlig" så kan du ikke innta noe som har kunstig søtning i fasteperioden, fordi det trigger kroppen til å tro at nå kommer det mat. Hele poenget med den type fasting er å unngå dette i fastevinduet.

Kaffe og te (uten melk, sukker eller kunstig søtning) er ok.

Anonymkode: 33e58...b06

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er på en 4 dagers faste nå, drikker kaffe/te, vann og 1 cola zero om dagen og ville ikke tatt sukkerfrie pastiller i denne fasten. 

Anonymkode: 21283...e3f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg driver med periodisk faste pga IBS. Utenfor spisevinduet drikker jeg ingenting med sukker eller kunstig søtning. Jeg drikker en kopp svart kaffe på morgenen, også går det i vann frem til lunsj kl 12:00. Saft, brus og pastiller er kun tillatt innenfor spisevinduet mitt mellom 12:00-20:00. Jeg spiser sjelden så sent som kl 20:00, så i realiteten har jeg kortere spisevindu og lengre faste 

Anonymkode: 82273...2c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere som faster, drikker dere drikker uten kalorier i fastetidsrommet? Som saft, brus og redbull?

Hva med pastiller og drops uten sukker?

Absolutt ikke. Kun ren faste her. Svart kaffe, grønn te uten smak, kullsyrevann uten smak, og vanlig vann. That's it.
Ser ikke poenget med å faste om jeg skal spike insulinet mitt hele tiden gjennom dagen. Jeg er ute etter alle helsefordelene som kommer av nettopp å unngå insulinspikes. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...