AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #1 Skrevet 13. november 2025 Er orgasmeavhengighet å regne som en sykdom? Har orgasme fra ti til tyve ganger for dagen. Noen ganger sjeldnere andre ganger mer. Er hekta å bare må ha det. Normalt eller? Anonymkode: 48d38...db7
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #3 Skrevet 13. november 2025 Fir menn er utløsning nødvendig for god helse. Er vel ikke noe negativt for kvinner heller? Anonymkode: 815cf...541
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #4 Skrevet 13. november 2025 Soft mann skrev (3 minutter siden): Kvinne eller mann? Mann, men ser meg som kvinne. Anonymkode: 48d38...db7 1
sicario Skrevet 13. november 2025 #5 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er orgasmeavhengighet å regne som en sykdom? Har orgasme fra ti til tyve ganger for dagen. Noen ganger sjeldnere andre ganger mer. Er hekta å bare må ha det. Normalt eller? Anonymkode: 48d38...db7 Isolert sett nei. Men det er litt mer komplekst en som så. Og selvom det ikke vil kategoriseres som «sykdom», så kan det allikevel være noe som kan og bør behandles. Kriterium for avhengighet (sykdom) er hvorvidt hjerne sitt «belønningssystem» kapres. Orgasme utløser dopamin, men det gjør alle normale gleder som mat, musikk, sosial kontakt osv. Så det vil ikke i seg selv føre til at noe klassifiseres som en avhengighet. Så er det viktig å se ærlig på om ditt mønster for sex/orgasme fører til tap av kontroll og/eller tvang. Ved vanlig, normal seksualfunksjon, så vil svaret selvfølgelig være nei. Alle friske mennesker kan utsette eller avstå uten alvorlige abstinenssymptomer. Spørsmålet blir da litt hva som skjer eller hvordan du opplever å utsette eller avstå fra sex og orgasme? Videre når man vurderer avhengighet og evt behandling, så ser man også på konsekvensene atferden har. Er de skadelige? Da mener jeg ikke nødvendigvis skadelige for kroppen din, men fører den til nedsatt livskvalitet? Går det utover jobb? Relasjoner? Når man ser på seksuell avhengighet, så er det ofte man ser det man heller benevner eller kategoriserer som hyperseksualktet eller kompulsiv seksuell atferd. Dette igjen kan være symptomer på psykiske lidelser og/eller nevroutviklingsforstyrrelser som mani, OCD, ADHD, ubehandlede traumer etc. Det kan også være følger av medisinbruk. Særlig ved feks parkinson (dopaminagonister). DSM-5 (psykiatriens diagnosehåndbok) beskriver feks "Compulsive Sexual Behavior Disorder" Jeg tipper denne tas med i ICD-11 også. I DSM så slås det fast at atferden skal ha vart i over 6 mnd, ikke kan kontrolleres, gi alvorlig skade og at atferden/mønsteret ikke kan kontrolleres. Så det er disse spørsmålene du må se nøye på. Husk at dette ikke er sykdom, men symptomer. Oftest kan det behandles. 1
Hunmedham Skrevet 14. november 2025 #6 Skrevet 14. november 2025 (endret) Jeg er kvinne som har passert 50 år. Det er noe jeg trenger for å føle meg vel. En ting er trening. Løpeturer, styrketrening, yoga. Det andre er sex og orgasme. Minst en gang i uken, gjerne to. Kropp og fysisk/mental helse er en helhet. Ta fra meg mye, men ikke løpeturene og orgasmene mine. Endret 14. november 2025 av Hunmedham 1 1
Soft mann Skrevet 14. november 2025 #7 Skrevet 14. november 2025 Er vel en fare for nedsatt følelse i penis, når den blir brukt så masse. Tar jo ofte noen minutter med arbeid før en kommer og
AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #8 Skrevet 14. november 2025 AnonymBruker skrev (På 13.11.2025 den 10.27): Fir menn er utløsning nødvendig for god helse. Er vel ikke noe negativt for kvinner heller? Anonymkode: 815cf...541 Jeg har god helse og jeg har ikke orgasme noen gang. Anonymkode: 9891d...38c
Soft mann Skrevet 14. november 2025 #9 Skrevet 14. november 2025 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg har god helse og jeg har ikke orgasme noen gang. Anonymkode: 9891d...38c Hvorfor ikke?
AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #10 Skrevet 14. november 2025 AnonymBruker skrev (På 13.11.2025 den 10.29): Mann, men ser meg som kvinne. Anonymkode: 48d38...db7 Nei, du er ikke kvinne når du er mann. Anonymkode: e568e...98d 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #11 Skrevet 14. november 2025 Soft mann skrev (2 timer siden): Hvorfor ikke? Det er noe jeg ikke har behov for. Det er andre ting som er viktigere. Anonymkode: 9891d...38c 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #12 Skrevet 15. november 2025 sicario skrev (På 13.11.2025 den 11.39): Isolert sett nei. Men det er litt mer komplekst en som så. Og selvom det ikke vil kategoriseres som «sykdom», så kan det allikevel være noe som kan og bør behandles. Kriterium for avhengighet (sykdom) er hvorvidt hjerne sitt «belønningssystem» kapres. Orgasme utløser dopamin, men det gjør alle normale gleder som mat, musikk, sosial kontakt osv. Så det vil ikke i seg selv føre til at noe klassifiseres som en avhengighet. Så er det viktig å se ærlig på om ditt mønster for sex/orgasme fører til tap av kontroll og/eller tvang. Ved vanlig, normal seksualfunksjon, så vil svaret selvfølgelig være nei. Alle friske mennesker kan utsette eller avstå uten alvorlige abstinenssymptomer. Spørsmålet blir da litt hva som skjer eller hvordan du opplever å utsette eller avstå fra sex og orgasme? Videre når man vurderer avhengighet og evt behandling, så ser man også på konsekvensene atferden har. Er de skadelige? Da mener jeg ikke nødvendigvis skadelige for kroppen din, men fører den til nedsatt livskvalitet? Går det utover jobb? Relasjoner? Når man ser på seksuell avhengighet, så er det ofte man ser det man heller benevner eller kategoriserer som hyperseksualktet eller kompulsiv seksuell atferd. Dette igjen kan være symptomer på psykiske lidelser og/eller nevroutviklingsforstyrrelser som mani, OCD, ADHD, ubehandlede traumer etc. Det kan også være følger av medisinbruk. Særlig ved feks parkinson (dopaminagonister). DSM-5 (psykiatriens diagnosehåndbok) beskriver feks "Compulsive Sexual Behavior Disorder" Jeg tipper denne tas med i ICD-11 også. I DSM så slås det fast at atferden skal ha vart i over 6 mnd, ikke kan kontrolleres, gi alvorlig skade og at atferden/mønsteret ikke kan kontrolleres. Så det er disse spørsmålene du må se nøye på. Husk at dette ikke er sykdom, men symptomer. Oftest kan det behandles. Ts Tusen takk for grundig svar. Mye her jeg kjenner meg veldig igjen i. Det er mye en tvangstanke, får ikke kåtheten eller lysten på avstand. Det blir rett og slett slik at kroppen min krever på en måte orgasmen og en avhengighet å få nytelsen den gir igjen og igjen. Blir utslitt på en måte, men det stopper bare ikke. Har hatt dette i flere år, fra sent tenårene, er nå 24. Anonymkode: 48d38...db7
AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #13 Skrevet 15. november 2025 Soft mann skrev (23 timer siden): Er vel en fare for nedsatt følelse i penis, når den blir brukt så masse. Tar jo ofte noen minutter med arbeid før en kommer og Aldri følt på det, heller motsatt. Anonymkode: 48d38...db7
AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #14 Skrevet 15. november 2025 Daglig er sunt, men så mange ganger er manisk, enten man er kvinne eller mann. Anonymkode: 4c472...0a1
Soft mann Skrevet 15. november 2025 #15 Skrevet 15. november 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Aldri følt på det, heller motsatt. Anonymkode: 48d38...db7 Ok. Om eg mistet sensitiviteten av runking, eller om den alltid har vert slik vet eg ikke. husker hvordan det var og ha sex. Men nå har eg sex igjen, men min er svært lite senitiv
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå