AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #1 Skrevet 13. november 2025 Skaper KI ny kunnskap? Eller reproduserer/sammenstiller/organiserer den bare kunnskap som allerede finnes? Det er stor forskjell på å "finne" og "finne opp". Jeg trenger svar på dette for å komme videre med hva jeg skal mene om KI. Anonymkode: a4874...8a7
Gjest Selkie Skrevet 13. november 2025 #2 Skrevet 13. november 2025 Tror det er begrenset. Tror ikke KI vil komme med svar på ting som ikke er forsket på og dokumentert.
K.B. Skrevet 13. november 2025 #3 Skrevet 13. november 2025 Nei, KI samler informasjon allerede tilgjengelig. Det vi kaller kunstig intelligens er utrolig begrenset i hva det kan gjøre og det er ikke en sann kunstig intelligens med en egen bevissthet som kan gjøre kalkulasjoner tusenvis av ganger raskere enn være synapser. In short KI er ikke Skynet.. 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #4 Skrevet 13. november 2025 KI "vet" ikke annet enn det den er trent på. Men det er vel ikke usannsynlig at den kan trekke nye konkusjoner. Anonymkode: b6043...041
newman01 Skrevet 13. november 2025 #5 Skrevet 13. november 2025 Jeg leste på nett nettopp at to norske forskere har forsket på at kvinner har mer klær i garderobeskapet enn menn, og følgelig også handler mer klær. https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/kvasi-intellektuell-forskning-forsket-pa-noe-alle-visste/o/5-95-2718721 Jeg er ganske sikker på at KI kunne kommet til denne konklusjonen også, så da er den nesten klar for en doktorgrad
AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #6 Skrevet 14. november 2025 AnonymBruker skrev (På 13.11.2025 den 2.06): Skaper KI ny kunnskap? Eller reproduserer/sammenstiller/organiserer den bare kunnskap som allerede finnes? Det er stor forskjell på å "finne" og "finne opp". Jeg trenger svar på dette for å komme videre med hva jeg skal mene om KI. Anonymkode: a4874...8a7 I koding så vil den ikke av seg selv generere ny kunnskap, den følger bare kommandoer gitt av brukere. I koding så genereres kode av og til i form av WYMWG (WHAT YOU MEAN IS WHAT YOU GET), men da "syr en sammen" ting på en måte som samsvarer med eget tankemønster. Da er det langt bedre å bare lage UML, og lære seg hvordan en rutinemessig kan omforme ting til kode - er raskere å lage UML (når en har UML kan en egentlig bare mate AI og få helt riktig kode), enn å krangle med AI, ettersom den er dement og en risikerer å måtte hente tilbake tapt funksjonalitet (hele tiden) fordi ny funksjonalitet kan ødelegge gammel funksjonalitet. Anonymkode: e1869...ee7
DollyDelux Skrevet 14. november 2025 #7 Skrevet 14. november 2025 I det store og hele nei, i min mening. MEN selv om kunnskapen allerede finnes der ute, så blir den jo nå ekstremt lett tilgjengelig, for hvermansen. Som du sier, det er forskjell på å finne og finne opp, men om maskinen kan hjelpe deg å finne, så kan det være lettere for deg å finne opp. Det er så klart et par minus at kunnskapen den hjelper deg å finne, ikke nødvendigvis er pålitelig, eller riktig, og at teknologien veldig lett kan manipuleres.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå