Gå til innhold

Konstant uro/klo i magen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg føler hele meg alltid er i helspenn, konstant klo i magen, som et sug der, alltid grubling og tankekjør. Føler at noe fælt skal skje.Jeg har prøvd terapi pga. krevende opplevelser i livet og SSRI. Medisiner er helt uaktuelt, det var så mye bivirkninger. Noen som har noen lignende symptomer og har råd? 

Anonymkode: 16200...29e

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Terapi i kombinasjon med antidepressiva (det finnes veldig mange typer, så om du har fått bivirkninger av én type, betyr ikke det at du vil få det av alle. Men helt i starten, de første par ukene, må du kunne regne med veldig lette bivirkninger som litt slapp og tung i hodet før det går over og virkningen begynner å kicke inn). Antidepressiva i kombinasjon med terapi kan være mer effektfullt enn bare terapi, når du har mye fysiske plager pga psyken. 

Anonymkode: dc203...fe7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med AB over her.

Ingen reagerer helt likt på alle typer angstmedisiner og utprøving kan ta tid (og være slitsomt hvis man ikke treffer på de første forsøkene). Viktig å være klar over at du må gjennom en oppstartsfase hvor du kan oppleve bivirkninger. Det vil forsvinne i løpet av et par uker. Det gjelder derfor å holde ut i de ukene, eventuelt be legen om tilleggsmedisin for å hjelpe deg gjennom det.

Noen prøver antidepressiva i en halv uke, opplever økt angst eller svimmelhet for eksempel, og tenker denne medisinen tåler jeg ikke. Det er sannsynligvis ikke riktig.

Anonymkode: 719cc...6cf

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, jeg vet at det er ulike SSRI, sto på det i 1,5 år. Men ble flat og husker ikke så mye fra den tiden. Og en kan ikke stå på angstmedisiner i lang tid. Det var krevende å seponere medisinen også. Men jeg er høytfungerende og ressurssterk, du hadde ikke merket det på meg. Jeg trener, spiser sunt, og sover bra. Men det ingenting hjelper stort, den kloa i magen og tankekjøret vedvarer og tærer på til tross for ulike kurs og terapi. Må vel bare leve med det.

Anonymkode: 16200...29e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

jeg er høytfungerende og ressurssterk

Kan du da kanskje prøve å ta tilbake kontrollen. 
Gå litt inn i ditt eget hode og vurdere om dette er rasjonelt?

Er det virkelig noe fælt som skal skje? 
Er dette farlig?                    Kommer jeg til å dø?

Kanskje det kan hjelpe deg? Med å få bort fokus litt på denne uroen 

Anonymkode: 23a8f...123

Gjest Malin.89
Skrevet (endret)

Jeg anbefaler appen "Overvinne" laget av Norske psykologer. Den er veldig fin!

Kosthold kan også bety mye når man har det sånn.

Endret av Malin.89
Skrevet

Høyres ut som angst. Har du forsøkt kognitiv terapi? Finns bøker om det også.

AnonymBruker
Skrevet

Hr du prøvd psykomotorisk fysioterapeut? Hos meg hjalp det veldig mye å jobbe med tilstedeværelse i kroppen og avspenning. Øvde mye på å kjenne kroppen og slappe av i spente muskler. Å være anspent fører også til at hodet og tankene går litt på tomgang. Mindfullness hjalp mye for meg. Jeg har alltid trent mye men ikke vært god på å hvile. 

Anonymkode: a2599...452

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også komplekse traumer, og ketaminbehandling hjalp mye mot tankekjør, depresjon og angst.

Jeg ser du skriver at du ikke vil ta medisiner, men jeg tør påstå at dette skiller seg fra vanlige medisiner på flere områder. For det første så er det ikke noe du skal stå på hver dag over lengre perioder, men en kort og intensiv «kur» med et visst antall behandlinger over noen uker. For det andre er ikke dette en medisin som gjør deg frakoblet slik SSRI gjør, men den gjør deg heller mer påkoblet. Med unntak av noe forbigående svimmelhet og kanskje kvalme (jeg opplevde ikke det) så har det også lite bivirkninger. 

Samtidig så er det en behandling som kan kreve mye av deg, og det er slettes ikke gitt at den vil være aktuell for alle, men det er uansett verdt å lese seg opp på. Finnes en del podcaster om det.

Nå vet ikke jeg om du er kvinne eller mann, eller hvor gammel du er, men jeg har også erfart at hormoner spiller en stor rolle når det kommer til denne anspentheten/kloa i magen. Jeg gikk med en økende følelse av å være som en spent streng fra magen og opp til halsen/kjeven for en del år siden. Det ble bare verre og verre, selv om jeg gjorde alt «riktig». Jeg begynte å tenke over når forverringen startet og kom fram til at det sammenfalt med innsett av hormonspiral. Jeg tok den ut og syntes faktisk det ble en del bedre ganske raskt (kan selvfølgelig ha vært placebo). Når jeg senere begynte på hormonbehandling mot begynnende overgangsalder så forsvant den anspentheten helt, sammen med masse andre plager, både kroppslige og psykiske.

Ellers så har jeg også hatt nytte av å ta grep for å redusere kronisk stress, samt psykomotorisk fysioterapi og mindfullness.

Anonymkode: a4d96...ead

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...