Gå til innhold

Parfymebruk og hjemmebesøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som drar på besøk hjemme hos noen. Bruker dere parfyme eller dropper dere det?

Har dere tenkt på hvor plagsomt det er for den dere besøker å måtte puste inn parfymen deres? Også etter at dere har dratt?

Jeg spør fordi jeg har nettopp vasket gardiner, sofa og putetrekk etter en gjest var på besøk hos oss og har en grusom parfyme som barnet mitt reagerer på. 

Gjesten fikk forrige gang beskjed om å droppe parfyme til neste gang de kom på besøk, men tolket det slik at hun droppet DEN parfymen hun brukte sist og brukte noe annet i stedet og peiste på mer parfyme denne gangen for å demonstrere at barnet mitt bare innbiller seg syk.

Det ble for uutholdelig selv for oss uten allergier at mannen min til slutt ba henne om å gå ut av huset etter en time. Lukta satt da fortsatt igjen etter henne. Hun er nå fornærmet og krever en unnskyldning fra oss før hun kommer på besøk igjen og vi er heller ikke velkomne hjemme hos henne, dvs hjemme hos et familiemedlem der hun har flyttet inn. Der er det ikke lenger mulig for oss å komme grunnet parfyme. Der har hun innredet huset med egen husparfyme(?).

Dette familiemedlemmet er vi veldig glad i, men er konfliktsky så han sier ikke stort. Vi har heller ikke noe imot henne, noe vi har forklart flere ganger. Bare parfymen. Men hun sidestiller det med lukten av hjemmebakt brød.

Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: df3a0...3e0

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen har jo lukter som sitter igjen i tøyet også på denne årstiden. Bedre å møte folk ute om de ikke klarer å la være. 

Anonymkode: 218c1...5fa

Skrevet

Vasket gardiner?! i alle dager...🤯 Dette hører meget spesielt ut! og jeg kan nok ikke si at jeg noen gang har måtte vaske ting som gardiner etter besøk av mennesker.

Dere får sende en tekstmelding til alle dere kjenner om at det er helt 100% parfymefritt hos dere. Slik at folk faktisk er helt klar over det :) men jeg er nok redd for at det er dere som er litt spesielle, og ikke alle andre..

• Liker 5
Skrevet

Hun må jo bokstavelig talt ha dynket seg i parfyme. Blir ikke sånn etter en sprut som normale folk bruker. Men mange overdriver dessverre bruken. 

Anonymkode: 6be30...29d

• Liker 3
Skrevet

Sverige er mye mer frempå ang dette. Virker ikke som så mange i Norge skjønner hvor jævlig mange opplever parfyme, røkelse, duftlys, og sånt.

Anonymkode: 13702...17b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Pilga skrev (13 timer siden):

Vasket gardiner?! i alle dager...🤯 Dette hører meget spesielt ut! og jeg kan nok ikke si at jeg noen gang har måtte vaske ting som gardiner etter besøk av mennesker.

Dere får sende en tekstmelding til alle dere kjenner om at det er helt 100% parfymefritt hos dere. Slik at folk faktisk er helt klar over det :) men jeg er nok redd for at det er dere som er litt spesielle, og ikke alle andre..

Ja? Barnet har alvorlig allergi. De fleste har ikke det = ikke normen. Hva var poenget ditt egentlig?

Å shame barnet? Legens råd? 🤷‍♀️

Jeg hadde kollega med allergi ifbm skrelling av sitrusfrukter, så det droppet alle.

Null problem. 

Anonymkode: 227ae...158

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg bruker aldri parfyme, og jeg forstår virkelig ikke hvorfor folk bruker dette. Hvem vil gå rundt å lukte parfyme helt frivillig? Blæh!

Er det virkelig noen som LIKER lukten av parfyme? På ekte?

Anonymkode: 9fc3e...55b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bruker aldri parfyme, og jeg forstår virkelig ikke hvorfor folk bruker dette. Hvem vil gå rundt å lukte parfyme helt frivillig? Blæh!

Er det virkelig noen som LIKER lukten av parfyme? På ekte?

Anonymkode: 9fc3e...55b

Ja dette skjønner ikke jeg heller, det lukter virkelig stygt. Særlig noen parfymer er helt grusomme. Det er en musk-type som den som har bodd her tidligere har brukt, og den har seriøst sittet i dusjkabinettet i et år nå, så jeg har jevnlig blitt redusert etter å ha dusjet pga det. Nå virker det som det heldigvis er borte da. Og så er det en som lukter som Sterilan, og den er virkelig ille. Datra til den gamle husverten min brukte den, og jeg ville kveles når jeg var inne til han en gang etter hun hadde vært der. Han kjente det ikke selv....jeg tror faktisk folk mangler luktesans mer og mer nå, og at det er derfor de har på så mye.

Anonymkode: b35a2...6f1

Skrevet

Jeg forstår godt jeg. Er ikke ofte jeg reagerer på mye parfyme, men det skjer. Jeg reagerer veldig på røyk, og reduserer besøk av og hos de som røyker. Derfor besøker jeg mine foreldre sjeldent. Etter besøk der må barna bades, jeg må dusje, jakker må henges ut, klær må vaskes. Grusomt. Mine barn får ikke overnatte der, for etter 1 time er de tette i nesa, såre i halsen pga røyk. Man må skjerme seg selv, stå på ditt ts. Parfyme og røyk er noe herk.

Anonymkode: 2b4ee...181

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Her har vi gitt klar beskjed til svigers om at de skal komme uten parfyme og andre sterke lukter (aftershave, deo med sterk parfyme lukt, hårspray osv).

Ene barnet blir kjempe dårlig.
Noe de fikk oppleve selv ene gangen hvor en besteforelder hadde på seg noe med parfyme i ansiktet… 

De bruker liksom ikke litt heller, skulle tro de dusjet med parfymeflasken… 😨

Jeg blir helt uvel av det. Det værste er hvis vi sitter på et tog eller fly og noen i nærheten har parfyme på (vi prøver å unngå kollektivtransport, men noen ganger må man benytte seg av det..)

Anonymkode: 34bf0...a95

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt, samt innlegg tilknyttet dette. 

veronica<3, mod. 

Skrevet

Er det noe å ta hensyn til med allergi så gjør jeg det men det er ingen som har allergi i min omkrets og tar på normalt mengde, jeg heller ikke på meg hele flaska 

Anonymkode: 26a66...c70

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her har vi gitt klar beskjed til svigers om at de skal komme uten parfyme og andre sterke lukter (aftershave, deo med sterk parfyme lukt, hårspray osv).

Ene barnet blir kjempe dårlig.
Noe de fikk oppleve selv ene gangen hvor en besteforelder hadde på seg noe med parfyme i ansiktet… 

De bruker liksom ikke litt heller, skulle tro de dusjet med parfymeflasken… 😨

Jeg blir helt uvel av det. Det værste er hvis vi sitter på et tog eller fly og noen i nærheten har parfyme på (vi prøver å unngå kollektivtransport, men noen ganger må man benytte seg av det..)

Anonymkode: 34bf0...a95

Ts her. 

Jeg føler med dere. Parfymebruken har eksplodert de siste årene. Vi unngår å ta kollektiv i rushen. Jeg merker at barnet reagerer litt forskjellig på ulike parfymer men billigkopier tror jeg er verst. Da tetter seg seg fullstendig i halsen.

Anonymkode: df3a0...3e0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...