AnonymBruker Skrevet 12. november #1 Skrevet 12. november Hvordan kom dere ut av det? Jeg har prøvd mye forskjellig. Samtale hos lege, tips og å suge på drops/kjærlighet. Wegovy, sunnere mat osv klarer det noe, går ned etter par kilo også er "jeg på kjøret" igjen. Må spise store mengder for å kjenne på metthet. Er ikke sykt overvektig heller ca +15 kg. Har krevende jobb, alvorlig syk mor og mye tanker så er det mat/godis som trøster... Anonymkode: 39da0...181 4
AnonymBruker Skrevet 12. november #2 Skrevet 12. november Jeg spiser følelsene mine. Har gjort det helt siden jeg var barn. Vokst opp i omsorgssvikt og mat var det eneste som ga meg glede, som ikke kjeftet på meg, som ikke slo, som ikke brølte, som ikke knuste ting i fylla og var det som ga meg en slags varme en liten stund. Går i kognitiv atferdsterapi for å endre på dette. Går sakte, men litt bedre uke for uke Anonymkode: 4f449...ecf 8
AnonymBruker Skrevet 12. november #3 Skrevet 12. november Jeg spiser ikke grunnet noe mentalt behov. Men det er på hoy tid å ta tak. Te og jevne måltider skal visstnok være tipp topp. Og ikke tenke så mye på det, men være klar over at det krever disiplin over litt tid. Anonymkode: 0b320...d69
AnonymBruker Skrevet 12. november #4 Skrevet 12. november Du peker på løsningen selv, du sier du har stress og løsningen er å trøstespise. Så for å slutte å trøstespise må du finne en annen løsning. Da jeg gikk på kurs hos ROS så viste de en kurve om følelser, og hvordan når vi trøstespiser avbryter vi følelsen før den når toppen, sånn at vi tror at følelsen bare kommer til å vokse og vokse og vokse, vi får aldri erfaringen på at følelsen går ned igjen. Det resonnerte jeg med, jeg har aldri lært å føle følelsene mine, og det å gå tur for å takle stress, altså, det fungerte ikke overhodet. Det var en enormt lang vei med å greie å lære å føle følelsene mine, men det var eneste måte. Anonymkode: 4daf9...c5a 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. november #5 Skrevet 12. november Jeg spiser også på følelser. Det hjelper for min del å spise jevnt sånn at jeg iholder meg mett. Ikke ha det jeg trøstespiser i huset. Nå spiser jeg ofte et kokt egg eller to hvis jeg blir sulten om kvelden. Det gir meg litt av det jeg trenger. Kan også ta meg litt råkakaopulver i varm melk/havremelk med kanel, kardemomme, gurkemeie, pepper osv. Da blir jeg ofte forsynt og rolig og går og legger meg istedenfor å cvære våken og sulten🪁 Anonymkode: b8b3c...498 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. november #6 Skrevet 12. november Tenker på mat hele tiden, så mye støy er det. ...ts Anonymkode: 39da0...181 1
AnonymBruker Skrevet 12. november #7 Skrevet 12. november Man må aktivisere seg. Ut og treffe andre, trene, gå tur. Ikke sitte inne "å glo på tv". Anonymkode: 6002f...529
AnonymBruker Skrevet 12. november #8 Skrevet 12. november 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg spiser også på følelser. Det hjelper for min del å spise jevnt sånn at jeg iholder meg mett. Ikke ha det jeg trøstespiser i huset. Nå spiser jeg ofte et kokt egg eller to hvis jeg blir sulten om kvelden. Det gir meg litt av det jeg trenger. Kan også ta meg litt råkakaopulver i varm melk/havremelk med kanel, kardemomme, gurkemeie, pepper osv. Da blir jeg ofte forsynt og rolig og går og legger meg istedenfor å cvære våken og sulten🪁 Anonymkode: b8b3c...498 Trivelig. Anonymkode: 0b320...d69
AnonymBruker Skrevet 12. november #9 Skrevet 12. november Hva mener du med store mengder? Hva spiser du på en ettermiddag? Vi må jo ha mat, også du. Anonymkode: c1f8e...bbb
AnonymBruker Skrevet 13. november #10 Skrevet 13. november AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hva mener du med store mengder? Hva spiser du på en ettermiddag? Vi må jo ha mat, også du. Anonymkode: c1f8e...bbb Kan spise 3 middag porsjoner...5 brødskiver til lunsj osv Anonymkode: 39da0...181
AnonymBruker Skrevet 13. november #11 Skrevet 13. november Jeg sliter mest på jobb. Går bedre når jeg har Psyllium husk og grønn te jeg kan "ty til" som erstatning for faktisk kaloriholdig mat. Anonymkode: 8652f...d93
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:35 #12 Skrevet fredag kl. 12:35 Ta en skive med Nugatti, få mannen til gjemme godteri i ukedagene, ikke kjøpte det, kaste rester etter lørdag eller gå å legge seg. Anonymkode: 069ef...281
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:41 #13 Skrevet fredag kl. 12:41 Hva spiser du i løpet av en dag, da? Det er mye mat som ikke gir ordentlig metthetsfølelse. Ellers hjelper det for meg å holde meg opptatt. Istedenfor å slenge seg på sofaen på kvelden gjør jeg noe; går en tur, holder på med hobby, legger et puslespill eller spiller PC-spill Anonymkode: 7abda...6ed 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:51 #14 Skrevet fredag kl. 12:51 AnonymBruker skrev (På 12.11.2025 den 22.28): Hvordan kom dere ut av det? Jeg har prøvd mye forskjellig. Samtale hos lege, tips og å suge på drops/kjærlighet. Wegovy, sunnere mat osv klarer det noe, går ned etter par kilo også er "jeg på kjøret" igjen. Må spise store mengder for å kjenne på metthet. Er ikke sykt overvektig heller ca +15 kg. Har krevende jobb, alvorlig syk mor og mye tanker så er det mat/godis som trøster... Anonymkode: 39da0...181 Hvis du må spise store mengder for å føle på metthet, kan det være feil sammensetning av måltidene dine, eller at det er uregelmessig inntak. Fysisk bevegelse, tar bort noe av tiden man ellers hadde spist. Prøv også å utsette spisingen, altså hvis du lager deg en regel, at for hver gang du har tenkt å putte noe i munnen utenom vanlige måltider, så bestemmer du deg for å ta ett glass vann og vente 10 min. Ofte glemmer man da at man hadde lyst på noe, og man ender opp med litt mindre spising om ikke annet. Prøv også pusteøvelser og prøv å fokuser. Det tar tid å endre seg Anonymkode: 25665...4a6
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:51 #15 Skrevet fredag kl. 12:51 AnonymBruker skrev (På 13.11.2025 den 9.26): Jeg sliter mest på jobb. Går bedre når jeg har Psyllium husk og grønn te jeg kan "ty til" som erstatning for faktisk kaloriholdig mat. Anonymkode: 8652f...d93 Jeg sliter også mest på jobb, fordi her sitter jeg i ro hele dagen. Er jeg i bevegelse, tenker jeg aldri på noe å putt i meg lengre. Anonymkode: 25665...4a6
Purple_Pixiedust Skrevet fredag kl. 15:08 #16 Skrevet fredag kl. 15:08 For meg hjelper det å ha faste rutiner på når det er tid for mat og hvor mye jeg skal spise. Holder på å gå ned i vekt og da må jeg være streng. Men det går i grunn veldig greit.
Crazydoglady Skrevet fredag kl. 15:13 #17 Skrevet fredag kl. 15:13 AnonymBruker skrev (På 12.11.2025 den 22.28): Hvordan kom dere ut av det? Jeg har prøvd mye forskjellig. Samtale hos lege, tips og å suge på drops/kjærlighet. Wegovy, sunnere mat osv klarer det noe, går ned etter par kilo også er "jeg på kjøret" igjen. Må spise store mengder for å kjenne på metthet. Er ikke sykt overvektig heller ca +15 kg. Har krevende jobb, alvorlig syk mor og mye tanker så er det mat/godis som trøster... Anonymkode: 39da0...181 Om man kjedespiser/trøstespiser så er det ikke maten du trenger å jobbe med, men heller det mentale/følelser /finne på noe fornuftig med tiden din. Viss man bare blir veldig fysen på kvelden derimot så kan det være at det ikke nødvendigvis handler om å kjede seg eller slite emosjonelt, men heller at man har spist (og evt drukket) for lite eller feil gjennom dagen. Det er veldig vanlig at man da får en smell på kvelden hvor man blir desperat fysen selv om man egentlig er mett. 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:16 #18 Skrevet fredag kl. 15:16 Kunne ikke ha godteri, usunn mat, snacks osv hjemme, med unntak av akkurat det som var tenkt til lørdagen. Jeg kunne spise slicer med ost, brunost osv mens jeg laget mat. Måtte kjøpe skinkeost, skinke, kjøttpålegg osv som jeg ikke maulet av. Syns det var lettere å spise færre måltider i stedet for mellommåltid her og der (lett for å hive innpå noe da, som ikke er gjennomtenkt). Kaffe (svart), ulike typer te, farris med smak. Grønnsalsstaver som snacks mens jeg lager middag eller på kvelden. Anonymkode: 11a98...c6d
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:31 #19 Skrevet fredag kl. 15:31 Jeg overspiste i tenårene. Jeg ble bedre av å begrense mat til faste måltider, kuttet ut alt av mellommåltider. Jeg har mer eller mindre holdt meg til dette regimet i mange år. Viktig for meg er også å spise sakte og nyte måltidet. Da spiser jeg mindre. Begrenser gryteretter og pastaer og annen mat det er lett å overspise. Legg på tallerken og hold deg til mengden. viktig å glede seg til måltidene. Ha gjerne ett hovedmåltid om kvelden ( men ikke overdriv). Dersom det kommer opp fristelser som godteri og lignende, tenk at måltidet smaker bedre om du er sulten. Aksepter sult mellom måltid. Bruk det heller som en gulrot og minn deg selv på at maten smaker bedre om du ikke har småspist hele dagen. Anonymkode: 7e193...ab7
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:43 #20 Skrevet fredag kl. 15:43 Jeg greide meg veldig godt en stund da jeg begynte å gå på fjellet og å spise mer karboredusert. Det minsket søtsuget. Var også en del mindre stress i livet mitt på denne tiden. Plutselig så skjedde det store traumatiske ting i livet mitt på en periode som varte over 5 år og jeg mista helt grepet og begynte å overspise usunt igjen og gikk opp 25 kg på 4-5 år. I tillegg fikk jeg ptsd. Føler nesten slaget om å greie å holde seg sunn og nogen lunde slank er tapt nå.. har ikke energi til å greie å kjempe imot lenger.. det er en konstant kamp mot både kropp og sinn. Anonymkode: a06f1...20a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå