Gå til innhold

Mørketiden tapper meg fullstendig for energi!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min strategi er og akseptere hver sesong for det de er :) 

På sommeren er jeg mye ute, sover gjerne lite, og er en del trøtt pga det. Men sola og det gode været og yrende livet holder det i gang!

På høsten nyter jeg at kveldene blir mørkere, går tur i fine høstdager, gleder meg over regnet og gjør klart for en fin sesong inne.

På vinteren legger jeg meg tidligere, og aksepterer det som en slags dvaletilstand. Derimot jobber jeg også hardt for å holde livet i gang, for å bevare glede. Dra på julekonsert, invitere venninner på middag, dra på marked, tilbringe tid ute i lyset mens jeg har anledning til det. Lage god middag, drikke kaffe til soloppgangen i helgene etc. Tanken min er og «alltid» si ja hvis jeg blir spurt om å være med på noe; det blir som oftest bra, selv om jeg er trøtt og egentlig ikke vil.

Og på våren ønsker jeg livet velkommen, gledes over at solen står opp tidligere, og at alt spirer og gror.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke at folk kaller det for mørketid hvis dere har sol. Her i nord har vi mørketid siden sola ikke kommer over horisonten hele døgnet. Det eneste som kan anse som mørketid er de som bor slik at fjellene er så høye at de ikke får se sola en stund på vinteren fordi sola er lavere på himmelen. Så slutt å bruk ordet mørketid bare fordi sola ikke viser seg like lenge som den gjør om sommeren. Og nei, vi lever godt med mørketiden her i nord og vi har gjort det i alle år. Det handler om å fokusere på det vi har og vi koser oss med juleforberedelser, vi har lyslenker, stearinlys, er mye sammen med familie, venner, vi leser bøker, ser gode filmer, går turer og vi er ekstra snille med oss selv. Prøv å flytt nordover og lev et år her fordi da vil dere se hva den virkelige mørketideo faktisk er. 

Anonymkode: ce4fc...e65

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (På 13.11.2025 den 21.50):

Hvem klarer å gjennomføre dette? Mange dager er det jo knapt lys og hvis det er, er det jo på en tid hvor de fleste er på jobb. 

Har du ikke lunsjpause?

Anonymkode: 77d37...888

AnonymBruker
Skrevet

Flytt til Sør-Norge TS, så slipper du mørketida.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg skjønner ikke at folk kaller det for mørketid hvis dere har sol. Her i nord har vi mørketid siden sola ikke kommer over horisonten hele døgnet. Det eneste som kan anse som mørketid er de som bor slik at fjellene er så høye at de ikke får se sola en stund på vinteren fordi sola er lavere på himmelen. Så slutt å bruk ordet mørketid bare fordi sola ikke viser seg like lenge som den gjør om sommeren. Og nei, vi lever godt med mørketiden her i nord og vi har gjort det i alle år. Det handler om å fokusere på det vi har og vi koser oss med juleforberedelser, vi har lyslenker, stearinlys, er mye sammen med familie, venner, vi leser bøker, ser gode filmer, går turer og vi er ekstra snille med oss selv. Prøv å flytt nordover og lev et år her fordi da vil dere se hva den virkelige mørketideo faktisk er. 

Kan de i Sandnessjøen mislike mørketida, når de i Lakselv har det verre? Hva med de på Svalbard, kan de reise til Tromsø og si "ikke kall det mørketid, vi har det verre enn alle andre!"

Hva med de blinde? 

For et teit argument. ALLE preges av mindre lys. For noen i Oslo er mørketiden verre enn noen i Mo i Rana. Det er ike en konkurranse i å ha det mørkest!

Anonymkode: 921e1...ee1

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har du ikke lunsjpause?

Ikke lang nok til at jeg kan gå ut, nei.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Kan de i Sandnessjøen mislike mørketida, når de i Lakselv har det verre? Hva med de på Svalbard, kan de reise til Tromsø og si "ikke kall det mørketid, vi har det verre enn alle andre!"

Hva med de blinde? 

For et teit argument. ALLE preges av mindre lys. For noen i Oslo er mørketiden verre enn noen i Mo i Rana. Det er ike en konkurranse i å ha det mørkest!

Nei, Oslo har ikke mørketid. Slutt å kall det mørketid når ikke sola er under horisonten hele døgnet. Slutt å klag dere som bor sørpå av alt mulig rart fordi det er flaut. Ja, jeg har både slekt og venner sørpå og Ingen av dem kaller det for mørketid og ler av folk som klager på mørketid i Oslo. Svalbard, Finmark, Troms og Lofoten har mørketid og nå har jeg rangert dem etter hvor lenge mørketiden varer og selvfølgelig har Svalbard lengst mørketid og de sier ikke at Tromsø ikke har mørketid og Finnmark sier heller ikke at Lofoten ikke har mørketid til tross for at de har en kort periode med mørketid. 

Hva i alle dager har blinde med dette å gjøre? 

kall det heller for en vinterdepresjon fordi det er det dere har. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er bare TS som har snakket om mørketid, alle andre har snakket om "den mørkeste tiden på året".

Ingen vet hvor TS bor, kanskje hun bor lengst nord i landet, eller på eksempelvis Rjukan, og faktisk har reell mørketid nå?

Anonymkode: 869b3...4be

• Liker 1
Skrevet (endret)

I november fokuserer jeg på å glede meg til desember. Teller ned uke for uke til jeg kan pynte, tenne lys og høre julemusikk. Så for meg er januar verre. Er stort sett alltid deprimert i januar. Den bruker å lette i sånn midten av mars. 

Jeg prøver å ikke fokusere på at mørketiden er tung, men heller finne det som er positivt ved måneden. Januar er fin fordi da er vi på rett side av året mtp at våren kommer. Og hvis jeg husker rett så kommer første glimt av sol 9 januar. Men jeg har shizoaffektiv lidelse og da er depresjon en del av pakka. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvem klarer å gjennomføre dette? Mange dager er det jo knapt lys og hvis det er, er det jo på en tid hvor de fleste er på jobb. 

De fleste har en lunsjpause :) 

AnonymBruker skrev (På 12.11.2025 den 21.52):

Har stått på d vitamin tilskudd lenge (1 år +).

Anonymkode: 91cf6...131

Sjekk igjen! Og sjekk dosen! Mange får for lite.
Jeg tar av en eller annen grunn ikke opp d-vit så godt i syntetisk form, så jeg må ha ganske høy dose gjennom vinteren for å ha nok.
Her må man ikke stole på at legen vet best. Jeg følte meg crap i nedre del av normalnivået, og ble MYE bedre med mer d-vitamin i øvre del av normalen. Så selv om legen sier du har normale nivåer, ikke gitt at det er nok for kroppen din. For den "normalen" de opererer med er bare for at vi ikke skal bli alvorlig syke. Den bryr seg ikke med verken energinivåer eller immunforsvar. Viktig å vite.

Ellers: jeg har sånn wake-up lys, var en gamechanger. Barna har på sine rom også. Da ble det slutt på morgengretne barn også :) 
Man kan også ha en sånn dagslyslampe et sted man sitter mye. Eks på kontoret, det har vi installert ved våre pulter fra arbeidsgiver vi. Eller om man sitter ved tv, eller i sofaen eller hvorenn... 

Har en mann fra litt sydligere strøk som slet veldig om vinteren tross d-vitamin. Helt til jeg fikk plantehobby og fikk flere hjørner med plantelys gjennom vinteren! Gjett hvem som siden da ikke merker like mye til vinteren, sånn humør og energimessig? Jo, det er mannen min. Så, etter det ser jeg hans om en plante, og sørger for at vi for alltid skal ha planter som vil ha plantelys om vinteren ;) De går på timer 6:30-19, så det er plantelys på når vi står opp osv. Det er vel muligens ganske likt en slik dagslyslampe. Viser seg at vi også trenger det, ikke bare plantene. Så det sier endel om viktigheten av lys. Etter plantelys kom i hus sluttet han å skulle skille seg i romjula hvert år 😛 De første gangene ble jeg stressa og lei meg, men da det kom 3. året på rad og han ikke hadde det sånn resten av året koblet jeg greia og sa at han kan slutte å si slikt, det er bare vinteren som tar han... han var jo enig. Men etter plantelys - aldri hatt det slik :)   Så skaff deg LYS! ASAP. Og sjekk d-vit nivåene.

Anonymkode: fb6e7...ec6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (På 15.11.2025 den 7.19):

Ikke lang nok til at jeg kan gå ut, nei.

Selvfølgelig rekker du å gå ut i løpet av 30 minutters pause... Snakk om å dikte opp problemer.

Anonymkode: 806b9...27f

AnonymBruker
Skrevet

Det er en gjenganger i mange av trådene hvor det virker som om folk har mer vondt i viljen enn noe annet. For som regel krever ulike problemstillinger at en tar litt tak selv og må gjøre en innsats selv, det er da det blir det vanskelig.

Anonymkode: 720c2...145

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Selvfølgelig rekker du å gå ut i løpet av 30 minutters pause... Snakk om å dikte opp problemer.

Samboeren min bruker ti minutter fra kontoret til han er på utsiden av næringsparken han jobber i. 9,5 minutter er innendørs gange. 

Ikke alle sitter i et lite kontorbygg. 

Skrevet

Ting som har hjulpet meg

1. gå en tur hver dag, selv om det blir i mørket etter jobben

2. Legg vekk sosiale medier og telefon i god tid før sovetid,

3. Nytt sengetøy på senga er alltid deilig. 

4.  vi tenner lys, og vi dekker bord hver dag.

5. Få  nok søvn.

6. Jeg har fortalt partner, slik at han vet at jeg er en sommerperson. Han elsker vinteren, og dermed får han oppmuntre mor litt. 

Lykke til

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter og med vinteren. Men bor på Østlandet. Så nå som vi har hatt noen dager med sol, og noen få pluss grader, så går jeg en tur og nyter sola. Vet jo ikke om det er mulig der du bor.

Jeg synes januar og februar er verst. Men nå sliter jeg med kulde astma, så jeg bør ikke gå ut da det er mer enn 5 minus.

Anonymkode: 441c5...9c6

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ok? Du er velkommen hit. Ingen som rekker å gå helt ut her, og vi har sjelden 30 minutter. Jobber med mennesker som ikke bare kan skrus av. 

Endret av Kålrota
AnonymBruker
Skrevet

Da tillater du deg selv å gå ut om døra på jobb noen minutter og får inn dagslys midt på dagen. Gjerne i forbindelse med lunsj. Eller så hjelper det faktisk å sette seg rett inntil et vindu og se ut et kvarter og. Man er nødt å omprioritere for å "overleve "disse mørke månedene. 

Anonymkode: 29ce6...ec5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg… jeg svarte på dette i sted men jeg føler jeg må svare en gang til og faktisk adressere problemet her. 

Det er tydelig at du ikke klarer se for deg at andre jobber annerledes enn deg. Du sier at andre dikter opp problemer, men her er det strengt tatt DU som dikter opp løsninger som, rent praktisk! Rett og slett ikke finnes for mange. Tenk å beskylde andre for å dikte opp problemer, når du selv er så sveiseblind av egne forutsetninger. Ser du i det hele tatt dagslyset gjennom ditt eget rævhål? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.11.2025 den 6.58):

Vi gjør jo ikke det? Jeg bor i nord, og mange, meg inkludert, blir nedstemt og tiltaksløs i mørketiden. Jeg er på flyttefot sørover, flere år med mørke i to måneder i strekk gidder jeg ikke.

Anonymkode: 5b77e...379

Skrevet (endret)

Ang. diskusjonen om begrepet "mørketid". Hvis rett skal være rett, er det vel bare Nord-Norge som har dette. Men jeg vet ikke hvor stor forskjellen egentlig er? Jeg bodde ett år i Finnmark, og fikk dermed med meg ei runde med mørketid. Resten av livet mitt har jeg bodd på Østlandet. Egentlig merket jeg ikke så stor forskjell. Det er jo uansett mørkt når en går på jobb, og mørkt når en er ferdig. Og det er jo ikke mørkt-mørkt hele døgnet i nord, samtidig som det bare er en liten stund med "ordentlig lys" her nede. 

For å svare på det du egentlig spør om, TS: Jeg prøver å fokusere på gjøre ting enten det er mørkt eller ikke. Å gå/jogge/gå på ski i mørket er f.eks. helt ok, bare en kommer seg ut. Også benytter jeg anledningen til å tenne lys osv. Hvis du har tilgang på sol, kan du kanskje være ekstra oppmerksom på å utnytte det når du kan? Ute på tur i helgene? Gå ut i lunsjpausen?

Endret av Gnå
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...