AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:25 #1 Skrevet onsdag kl. 16:25 Videoen er lagt ut av Dyrebeskyttelsen. Spoiler: Mona lever ikke lenger. Anonymkode: 86ff7...9ec 4 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:20 #2 Skrevet onsdag kl. 21:20 Cavalier blir nå blandet med friske raser. Anonymkode: 80e61...686 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 05:07 #3 Skrevet torsdag kl. 05:07 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Cavalier blir nå blandet med friske raser. Anonymkode: 80e61...686 Slik at den ikke lenger er renraset? Anonymkode: 86ff7...9ec
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 09:22 #4 Skrevet torsdag kl. 09:22 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Cavalier blir nå blandet med friske raser. Anonymkode: 80e61...686 Så man forverrer friske raser med syke?... Det er vel ikke lurt Anonymkode: 08c24...e19
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 09:45 #5 Skrevet torsdag kl. 09:45 Man kan lese mer om hvordan man ønsker å gjennomføre dette her: https://www.nkk.no/helse/cavalier-krysningsprosjekt/et-krysningsprosjekt-blir-til Anonymkode: fc048...154
Sirah Skrevet torsdag kl. 09:54 #6 Skrevet torsdag kl. 09:54 Så BRA at de endelig gjør noe med Cavalieren! Det er jo en fantastisk hund - så lenge den er frisk! Håper prosjektet blir vellykket! Og til spørsmålet til TS: Sånn som avlen på Cavalier er i dag så er det rein dyremishandling! Jeg støtter den OVERHODET ikke! Men fantastisk om de prøver å finne løsninger for å bedre rasen. Det er flotte og fine hunder De som virker vel og merke. 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:04 #7 Skrevet torsdag kl. 11:04 Tror jeg heller mot at rasen burde dø ut. Det må få noen konsekvenser etterhvert at mennesker ødelegger raser kun for egen interesse, når vi nå vet at veldig mange av disse dyrene lider. Jeg klarer i alle fall ikke gå forbi noen med den rasen uten å se på hundeeier som en dyremishandler. Anonymkode: b21cb...09c 3 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:46 #8 Skrevet torsdag kl. 11:46 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Slik at den ikke lenger er renraset? Anonymkode: 86ff7...9ec AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så man forverrer friske raser med syke?... Det er vel ikke lurt Anonymkode: 08c24...e19 Alle hundene i avlsprogrammet blir helsesjekket med blant annet MR. De får fortsatt stamtavle. Jeg synes det er bra og at rettssaken gjorde at det ble satt lys på. Feks Cavalier blir krysset med Kleinspitz. Denne blir sett på som frisk donor og etterhvert bli utvasket. De beste i F1 kullet går videre og blir krysset med frisk Cavalier. Allerede etter to krysninger vil de se veldig ut som den originale Cavalieren, bare med bedre hodeform. De ønsker å endre denne. Et slikt krysningsprosjekt er også noe de holder på med i Finland. Anonymkode: 80e61...686 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:15 #9 Skrevet torsdag kl. 18:15 Det finnes ikke bedre rase enn cavalier king charles spaniel. En helt fantastisk rase som passer de fleste: snille, stille, krever ikke stort, lette å lære, fin størrelse, kosete og generelt veldig bra hunder. Utrolig synd rasen er helsemessig helt ødelagt. Hadde gjerne kjøpt cavalier hvis ikke. Anonymkode: 56ef5...ee0 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 19:24 #10 Skrevet torsdag kl. 19:24 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Så man forverrer friske raser med syke?... Det er vel ikke lurt Anonymkode: 08c24...e19 Man forverrer jo ikke en frisk rase, de som går videre i avl er jo utelukkende en del av krysningsprosjektet for cavalier, de kan aldri brukes som et del av avlsprogrammet for krysningsrasen. Det sagt, så er jeg skeptisk til hele prosjektet. Jeg har tidligere hatt renraset cavalier, og har nå en cavalierblanding. Men bortsett fra at hun ligner litt på en cavalier (hvis man legger godviljen til), er det absolutt ingenting med henne som minner om cavalier. Gemyttet er totalt annerledes, og for min del var det atferden jeg falt for hos cavalier. Anonymkode: 83acd...68f 1 1
Gliffy Skrevet torsdag kl. 20:51 #11 Skrevet torsdag kl. 20:51 De fleste som liker cavalieren begrunner dette med at den er så lett å ha med å gjøre. Mild og snill, krever ingenting og gjør lite ut av seg. Det er så lite hund som det går an å ha i en hund egentlig. Man kan jo undres på hva grunnen er til at den tilsynelatende ikke har et eneste instinkt igjen som normale hunder har. Kan jo hende at den er så slapp og medgjørlig fordi den har vondt og ikke klarer noe annet. 8 1 4
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:10 #12 Skrevet torsdag kl. 21:10 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Alle hundene i avlsprogrammet blir helsesjekket med blant annet MR. De får fortsatt stamtavle. Jeg synes det er bra og at rettssaken gjorde at det ble satt lys på. Feks Cavalier blir krysset med Kleinspitz. Denne blir sett på som frisk donor og etterhvert bli utvasket. De beste i F1 kullet går videre og blir krysset med frisk Cavalier. Allerede etter to krysninger vil de se veldig ut som den originale Cavalieren, bare med bedre hodeform. De ønsker å endre denne. Et slikt krysningsprosjekt er også noe de holder på med i Finland. Anonymkode: 80e61...686 Så vidt jeg husker så vil ikke MR vise om cavalier en har SM eller ikke, det må CT til. Det sagt, en cavalier blandet med de rasene den nå blandes med, ser knapt ut som cavalieren, så jeg forstår oppriktig ingenting av behovet for å forsøke å fortsette å ivareta cavalieren som "rase". Det finnes flust av koselige og familievennlige raser, hvorfor insisterer vi på å fortsette med dette tullet? De fleste som driver (drev) oppdrett på cavalier er i godt voksen alder og rasen bør få dø hen med de. Anonymkode: 541f0...32b 1 1 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:12 #13 Skrevet torsdag kl. 21:12 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man forverrer jo ikke en frisk rase, de som går videre i avl er jo utelukkende en del av krysningsprosjektet for cavalier, de kan aldri brukes som et del av avlsprogrammet for krysningsrasen. Det sagt, så er jeg skeptisk til hele prosjektet. Jeg har tidligere hatt renraset cavalier, og har nå en cavalierblanding. Men bortsett fra at hun ligner litt på en cavalier (hvis man legger godviljen til), er det absolutt ingenting med henne som minner om cavalier. Gemyttet er totalt annerledes, og for min del var det atferden jeg falt for hos cavalier. Anonymkode: 83acd...68f Enig. Hva er da vitsen? NKK burde ha tredd inn langt tidligere, krav burde ha blitt satt langt tidligere slik at man kunne luket ut syke hunder - langt tidligere, og endret rasestandarsen sakte men sikkert til en friskere variant. Kanskje kunne vi beholdt rasen da. Anonymkode: 541f0...32b 1 2
Gliffy Skrevet i går, 06:42 #14 Skrevet i går, 06:42 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Så vidt jeg husker så vil ikke MR vise om cavalier en har SM eller ikke, det må CT til. Det sagt, en cavalier blandet med de rasene den nå blandes med, ser knapt ut som cavalieren, så jeg forstår oppriktig ingenting av behovet for å forsøke å fortsette å ivareta cavalieren som "rase". Det finnes flust av koselige og familievennlige raser, hvorfor insisterer vi på å fortsette med dette tullet? De fleste som driver (drev) oppdrett på cavalier er i godt voksen alder og rasen bør få dø hen med de. Anonymkode: 541f0...32b Utseende er lett å avle tilbake på et par generasjoner, hvis man avler kun med Cavalier i de neste generasjonene. Det ser man på andre krysningsprosjekt, så det er derfor de ikke har lagt vekt på å krysse hunder som ligner cavalier i utseende.
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #15 Skrevet 22 timer siden Vi driver jo krysning på lundehund også, der man ligger lenger frem i løypa. Da for å få bukt med sykdom som skyldes lav variasjon i genmaterialet på en liten rase. https://lundehund.no/lundehundprosjektet/ Og så tenker jeg internasjonalt, at om vi får til gode cavalierer her i landet, som er sunne, er kanskje veien litt kortere for å få bedring i land som har langt verre standard på cavalieren enn oss. Anonymkode: fc048...154
Myrmica Skrevet 22 timer siden #16 Skrevet 22 timer siden Krysningsavl for å forbedre en rase synes jeg i utgangspunktet er bra. Dette at en rase må være HELT ren for å regnes som et medlem av rasen er jo ganske oppkonstruert - alle raser startet som krysninger, og så stoppet man å krysse på et tidspunkt. Men når det kommer til raser som cavalier, mops o.l. er jeg veldig skeptisk. Her er det jo rasestandarden som skaper problemer for hundene. Og selv om man blander inn andre raser nå, så de neste generasjonene kanskje slipper unna de rasetypiske plagene - vil ikke fremtidig avl bare føre oss tilbake til problemet? Vil vi i fremtiden virkelig avle cavalierer med større hoder, f.eks? Jeg tviler. Selskapshunder avles for salgbart utseende, og vi ser på mange raser at smått selger - hundene skal være små og avles mindre og mindre. Vil fremtidige oppdrettere virkelig avle på større individer med større hodeskaller? Jeg synes ikke det er verdt å ta sjansen. Jeg synes ikke vi skal risikere at hunder må lide grusomme smerter og korte liv fordi vi skal teste ny avlsmetodikk. Noen blir kanskje fine - noen individer som er resultat av krysningsavl kan likevel få cavalierens plager. Det er ikke verdt det! La rasen dø ut, og skaff deg en cocker spaniel eller bichon havanais i stedet. At noen har lyst på en cavalier er ikke verdt potensiell lidelse for dyrene. 2 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #17 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det finnes ikke bedre rase enn cavalier king charles spaniel. En helt fantastisk rase som passer de fleste: snille, stille, krever ikke stort, lette å lære, fin størrelse, kosete og generelt veldig bra hunder. Utrolig synd rasen er helsemessig helt ødelagt. Hadde gjerne kjøpt cavalier hvis ikke. Anonymkode: 56ef5...ee0 Jeg er også stille, krever lite og alt det der når jeg har vanvittig hodepine. Da vil jeg også bare tusle rundt eller ligge stille og være snill og kosete...... Anonymkode: 77b71...9b3 1 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #18 Skrevet 21 timer siden Alltid trist når utseende kommer foran helse på hunder. Anonymkode: b1962...261 3
Gliffy Skrevet 21 timer siden #19 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi driver jo krysning på lundehund også, der man ligger lenger frem i løypa. Da for å få bukt med sykdom som skyldes lav variasjon i genmaterialet på en liten rase. https://lundehund.no/lundehundprosjektet/ Og så tenker jeg internasjonalt, at om vi får til gode cavalierer her i landet, som er sunne, er kanskje veien litt kortere for å få bedring i land som har langt verre standard på cavalieren enn oss. Anonymkode: fc048...154 På Lundehund har man jo ikke en usunn anatomi, der skyldes den dårlige helsen til hundene at det er for lav genetisk variasjon og det kan jo løses med krysningsavl. Lundehund-prosjektet er helt fabelaktig, hadde jeg hatt plass til en hund til ville jeg hatt valp derfra. Noen av de helseproblemene Cavalier har skyldes jo utseende/rasestandard (for lite hode), så da må jo denne også endres hvis man skal lykkes med å bedre helsen.
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #20 Skrevet 20 timer siden Gliffy skrev (34 minutter siden): På Lundehund har man jo ikke en usunn anatomi, der skyldes den dårlige helsen til hundene at det er for lav genetisk variasjon og det kan jo løses med krysningsavl. Lundehund-prosjektet er helt fabelaktig, hadde jeg hatt plass til en hund til ville jeg hatt valp derfra. Og ikke minst så har de jo valgt en rase som ligner litt både i utseende og gemytt. I cavalierprosjektet virker det nærmest tilfeldig, kaste ut snøret og se hvor vi får napp liksom. Det fremstår litt meningsløst for meg, med så mye variasjon i rasene kommer det man får ut på andre siden aldri til å bli en cavalier. Anonymkode: 83acd...68f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå