Gå til innhold

Barn som plutselig tisser på seg igjen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt sluttet med bleie for 1,5 år siden, og har stort sett ikke hatt noen uhell det siste året. Nå har det plutselig begynt å tisse på seg de siste ukene. Vi skal til legen om noen dager. Hva kan dette skyldes?

Anonymkode: 3e2dc...06f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette kan være et tegn på at det blir utsatt for seksuelle overgrep. 

Eller andre omveltninger. Har det skjedd noe i barnets liv nylig?

Anonymkode: 0b361...dfa

AnonymBruker
Skrevet

Forstoppelse, endring i rutiner slik at barnet ikke får godt på do ofte nok (typisk når de blir større i bhg og må passe litt mer på selv), tilfeldigheter.

Anonymkode: f3469...1de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn begynte å tisse på seg igjen en periode fordi hun ikke hadde tid til å gå på do. Kunne jo ikke gå glipp av et sekund med lek.... 

Kan også være urinveisinfeksjon. 

Anonymkode: 69a92...fe6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammelt er barnet?

Anonymkode: 1b904...b7e

AnonymBruker
Skrevet

Ville sjekket for urinveisinfeksjon, for å utelukke det. Det er ikke alltid det gir symptomer som svie etc.

Har det skjedd noen andre omveltninger  i livet til barnet?

Her begynte vår å tisse/skvette i trusa etter å ha vært tørr en god periode. Det viste seg at det ikke var helt bra i barnehagen (litt mye greier blant barna), jeg tror det var direkte sammenheng med det.

Ellers kan det jo være noe så enkelt som at barnet glemmer å gå på do fordi det vil leke.

Anonymkode: 923d3...d1b

AnonymBruker
Skrevet

Det kan også være en låsning i hoften som gjør at barnet ikke kjenner at det må tisse i tide. 

Anonymkode: e1ab3...a1d

AnonymBruker
Skrevet

Det kan også være snakk om smerter. Eller epilepsi. 

Anonymkode: 14929...677

AnonymBruker
Skrevet

Vår sønn hadde også periode hvor han hadde god kontroll, også glapp det igjen med uhell daglig opptil han var 5 år.

Vi fikk minerin tabletter med legen og beskjed om å trene sønnen på å fokusere på når han ble tissetrengt. Det bedret seg litt etterhvert, men det tok lang tid før han var helt tørr. Det skyldtes dårlig blærekontroll, det vil si at han ikke kjente eller tolket signalene på at han måtte tisse, og når han kjente det, var det ofte for sent, spesiellt visst han var fokusert på lek eller andre ting.

Dessverre så kan barnet ikke noe for det, og når barnet kommer i 4-5 års alderen så kan det også bli ertet visst det går i barnehage. Så vis tålmodighet og forståelse.

Anonymkode: 38fbb...58b

AnonymBruker
Skrevet

Barnet et litt over 4. Har bestilt legetime. Det kan jo være urinveisinfeksjon.

Uhellene har skjedd mest i bhg, men et par ganger hjemme rett etter at hun har vært på potta, før leggetid. Før hun har fått på bleie og pysj, har hun gått og tissa på gulvet. Veldig rart, som om hun gjør det med vilje. Det kan også være en måte å dra ut leggetiden på, hun har mange forskjellige måter å gjøre det på..

I bhg hadde hun tissa på seg uten å si fra en gang. De andre gangene har det skjedd når de var ute, det er litt lettere å forstå. 

En ting som har skjedd i bhg er at forelder til et annet barn har dødd, og de har snakka mye om det. Jeg har prøvd å spørre om hun var redd for at jeg eller pappa skulle dø, og da sa hun bare nei alle gangene. Men det er liksom den eneste psykiske forklaringa jeg kan komme på. 

Men blir bra å utelukke at det er noe fysisk hos legen i morgen.

• Liker 2
Skrevet

Da barnet mitt gjorde det, viste det seg at hun hadde diabetes type 1. Lykke til!

Skrevet

Dette skjedde når vi flyttet, huset vi bodde i midlertidlig hadde skummelt toalett. Når vi kom inn i det nye huset med det fine normale toalettet var alle problemene over. Så for henne var det forandringen kombinert med et skummelt toalett. Vi leide en eldre enebolig mens vi ventet på å overta det nye huset så var snakk om en periode på ca 5mnd. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Barnet et litt over 4. Har bestilt legetime. Det kan jo være urinveisinfeksjon.

Uhellene har skjedd mest i bhg, men et par ganger hjemme rett etter at hun har vært på potta, før leggetid. Før hun har fått på bleie og pysj, har hun gått og tissa på gulvet. Veldig rart, som om hun gjør det med vilje. Det kan også være en måte å dra ut leggetiden på, hun har mange forskjellige måter å gjøre det på..

I bhg hadde hun tissa på seg uten å si fra en gang. De andre gangene har det skjedd når de var ute, det er litt lettere å forstå. 

En ting som har skjedd i bhg er at forelder til et annet barn har dødd, og de har snakka mye om det. Jeg har prøvd å spørre om hun var redd for at jeg eller pappa skulle dø, og da sa hun bare nei alle gangene. Men det er liksom den eneste psykiske forklaringa jeg kan komme på. 

Men blir bra å utelukke at det er noe fysisk hos legen i morgen.

Min ene tisset på seg i den alderen i barnehagen en periode.  Det var rett og slett fordi den ikke ville ødelegge leken, det erfarte at når det løp på do, så hadde vennene innimellom endret leken -og det ville det unngå. 

Det løste seg fort med hjelp fra barnehagen. 

(Men selvsagt alltid lurt å sjekke uvi osv, spesielt hos jenter når det har begynt å bli kaldt)

Anonymkode: 6af14...c7e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...