Gå til innhold

Begynner bli deppa uten grunn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har det egentlig veldig bra. Parforholdet er upåklagelig, stabil jobb og økonomi, fornøyd med bosituasjonen, hviler og sover nok, god rutine på trening og bra kosthold.

Begynner å kjenne snikende nedstemthet. Er det dette som kalles vinterdepresjon tro? Hva hjelper deg som har vært gjennom dette noen runder?

Anonymkode: 5df54...e01

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aktivitet, dagslys (eventuelt terapilampe), jevn døgnrytme. Jeg tar også tran da jeg fikk det anbefalt på DPS, bra for hjernen. Ikke isolere deg, selv om det kan være fristende. Noe som kan gi et boost er å prøve noe nytt som du aldri har gjort før.

Anonymkode: 77aea...2d8

Skrevet

Sjekk om du har mangler på D og B vitaminer. Mangel på blant annet disse kan føre til at man utvikler depresjon.

Anonymkode: 76f34...f73

• Liker 1
Skrevet

Har det vært slik tidligere? Merker du et mønster mtp når det skjer?

Det kan være vinterdepresjon. Eksempel fra min type mønster; Har det helt topp eller greit om våren og sommer, og slutten av oktober og utover kommer det snikende - hver gang. Rutine og huske på at det er midlertidig hjelper, men for min del er det uungåelig å ha det som på vår/sommer/tidlig høst. Noen er mer sensitiv til mørketiden enn andre. 

Jeg er blitt vandt til det og når jeg vet at jeg er mer nedstemt, tafatt og kanskje trigget når det er mørketid - så er det plutselig ikke så farlig lenger å kjenne det sånn. Fysisk aktivitet er svaret på alt for å få litt godfølelse, hvis man klarer å ha disiplin og prioritere det. 

Anonymkode: a8f0a...362

Gjest Malin.89
Skrevet (endret)

Jeg tenker det kan være mangel på vitamin B, D og ubalanse Omega 3 / Omega 6. Ville sjekket dette.

Endret av Malin.89
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.11.2025 den 16.15):

Har det vært slik tidligere? Merker du et mønster mtp når det skjer?

Det kan være vinterdepresjon. Eksempel fra min type mønster; Har det helt topp eller greit om våren og sommer, og slutten av oktober og utover kommer det snikende - hver gang. Rutine og huske på at det er midlertidig hjelper, men for min del er det uungåelig å ha det som på vår/sommer/tidlig høst. Noen er mer sensitiv til mørketiden enn andre. 

Jeg er blitt vandt til det og når jeg vet at jeg er mer nedstemt, tafatt og kanskje trigget når det er mørketid - så er det plutselig ikke så farlig lenger å kjenne det sånn. Fysisk aktivitet er svaret på alt for å få litt godfølelse, hvis man klarer å ha disiplin og prioritere det. 

Anonymkode: a8f0a...362

Vinterdepresjon er en medieskapt ting som folk hiver seg villig på. Tallene for depresjon er stort sett de samme hele året.

Anonymkode: 61d2c...bec

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vinterdepresjon er en medieskapt ting som folk hiver seg villig på. Tallene for depresjon er stort sett de samme hele året.

D-vitaminmangel er et velkjent problem.

Anonymkode: 7ab2c...c85

• Liker 2
Skrevet

Litt avhengig av hvor du bor i landet, ts, så slutter vi å danne D-vit. av solen i september/oktober. Tre måneder etter dette er ofte D-vitaminnivåene halvvert, hvis du ikke tar tilskudd eller får i deg så mye D-vit. som du trenger. Om du før solen ble for lav på himmelen ikke hadde veldig høye nivåer av D-vit. så vil tiden vi nå er i være klassisk for å begynne å utvikle "depresjon" (og ev. andre plager) som kommer sekundært av lavere D-vitaminnivåer enn hva som er optimalt for deg.

Så første skritt er da å ta deg en tur til legen og få målt D-vit.status og en del andre prøver som legen gjør lurt å ta i samme slengen.

Dessuten er det viktig å få dagslys på øynene også (uten solbriller), da det å ikke få det også kan gjøre at en blir deprimert.

En annen ting kan være at det nærmer seg julehøytiden og nyttår. Om du har hatt negative opplevelser rundt den tiden før, eller det er familiære forhold som gjør denne tiden ekstra vanskelig for deg, så er det også vanlig å begynne å bli nedstemt på denne tiden, og for mange blir det verre av at butikkene starter "julen" så tidlig (Jysk her startet i september, da jeg så det snudde jeg og gikk ut av butikken i en stille protest.).

Om blodprøvene hos legen ikke slår ut på noe, tenk gjennom hva annet det kan være som gjør at du opplever dette hvert år.

Jeg ble kvitt dette da jeg for mange år siden først oppdaget at jeg fikk mer energi og bedre humør av å ta 2-4 korte soltimer før jul. Og senere at jeg begynte å heller ta D-vitaminer. Men jeg merker at det er viktig å få dagslys hver dag også, så når det er på det mørkeste hender det jeg går en kort tur i lunsjen for å få litt dagslys, hvis det er eneste måten å få det til på (når det er mørkt når man går på jobb og mørkt når man skal hjem).

Anonymkode: 7e1b9...019

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Som sagt vil folk så gjerne at det skal være sant.

https://bypsykologene.no/uncategorized/kronikk-darlig-presisjon-om-vinterdepresjon/

Bypsykologen retorisk: "Er all depresjon vinterdepresjon da, kanskje?"

Det rare er at det ikke ser ut til å demre for ham at svaret er "ja". 

Depresjon er depresjon og de biokjemiske mekanismene som ligger bak symptomene er godt dokumentert. Problemet til psykologen er at han blånekter på at depresjon har en biokjemisk årsak. For da går det ikke an å snakke pasienten frisk.

Selv kronisk depresjon blir verre om vinteren.

Anonymkode: 6f3df...d30

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Depresjon er depresjon og de biokjemiske mekanismene som ligger bak symptomene er godt dokumentert. Problemet til psykologen er at han blånekter på at depresjon har en biokjemisk årsak. For da går det ikke an å snakke pasienten frisk.

Har du til vane å prate så mye vrøvl og vås blant folk også og ikke bare på internett. 

Hvem i all verden drar ut en setning av en hel artikkel og en studie og lager er en sannhet av det? Det er mildt sagt ganske humoristisk.. 

Anonymkode: 693d2...3c0

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette ga absolutt ingen mening.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Som sagt vil folk så gjerne at det skal være sant.

https://bypsykologene.no/uncategorized/kronikk-darlig-presisjon-om-vinterdepresjon/

Jeg forholder meg til det som står hos NHI. Men hvilke råd var det du hadde til TS egentlig? Problemet ditt var at hun brukte feil ord på det hun opplever? Hva hjelper deg når du har helt vanlig depresjon som tilfeldigvis skjer i mørketida? 🙄

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg forholder meg til det som står hos NHI. Men hvilke råd var det du hadde til TS egentlig? Problemet ditt var at hun brukte feil ord på det hun opplever? Hva hjelper deg når du har helt vanlig depresjon som tilfeldigvis skjer i mørketida? 🙄

Jeg vet at du og de aller fleste forholder dere til der diagnosen er høyest. Pga at folk vil ha det slik. Enhver som prøver å senke dette, bilr sett bort fra. Slik som vi ser med narsissister og hvor folk ønsker at de de kjenner er det. Er debattert ihjel her.

Til TS ønsker jeg lykke til og håper at det ser litt lysere ut nå, da en kanskje kan unngå stempelet "deprimert"

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vet at du og de aller fleste forholder dere til der diagnosen er høyest. Pga at folk vil ha det slik. Enhver som prøver å senke dette, bilr sett bort fra. Slik som vi ser med narsissister og hvor folk ønsker at de de kjenner er det. Er debattert ihjel her.

Til TS ønsker jeg lykke til og håper at det ser litt lysere ut nå, da en kanskje kan unngå stempelet "deprimert"

Jeg synes det er litt ufint å si til noen som kjenner at de er nedstemt at det de kjenner er bare pga. overskrifter og lykke til. Prøv å hold deg til tema. Du kan lage din egen tråd om den store mediakonspirasjonen vinterdepresjon, hvis du er så sykt interessert i å diskutere det. Jeg kommer ikke til å delta.

Skrevet

Mangel på D-vitamin. Veldig vanlig på denne årstiden.

Anonymkode: 76a49...2cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...