Gå til innhold

Hva forvente av skolen når barnet er veldig redd i skoletiden?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.11.2025 den 14.27):

Du må kontakte statsforvalteren og holde ungen hjemme fra skolen. Send samtidig en mail til skolen at du holder ungen hjemme pga at de ikke gjør noe for å sikre ungen din mot dette barnet.

Anonymkode: 7548b...f14

Det er allerede nok barn som sliter med å gå på skolen, så det hadde ikke jeg gjort. 

Anonymkode: 61075...ac5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan anmelde ungdommen likevel. Om et barn løper rundt med våpen og truer andre elever tar politiet det strengt alvorlig. På vår skole arresterte de en som hadde med kniv midt i skolegården engang. Men kanskje situasjonen ikke er så alvorlig som du har gitt uttrykk for her? Jeg håper du tar det alvorlig om det faktisk er snakk om våpen, vold og trusler, TS. Å mase på skolen som ikke svarer er ikke å ta slikt alvorlig, da må det sterkere midler til (politi).

Anonymkode: bc17c...47a

Jeg orker egentlig ikke svare når man lirer seg av slik. Politet arresterer ikke 12 åring midt i skolegården. Dette barnet er kun 12 år. 
De varsler barnevernet, og de har en samtale med foreldre og barnet.
Vi har hatt masse hendelser her vi bor, og ingen barn har blitt arrestert midt i skolegården av politiet. Ts

Anonymkode: 4f359...82f

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så de sjekker ikke om de faktisk gjennomfører? Da er det jo er gigantisk hull i regelverket vårt, for papir er noe annet enn handling. Ts

Nei, de sjekker ikke. Hvordan skulle de hatt mulighet til det? De kan ikke dra rundt på alle skoler med mobbesaker, det er kun byråkrati papirarbeid. Fra du eventuelt melder til du får et svar fra Statsforvalteren går det sikkert 6mnd. De sender brev til skolen hvor skolen får et par måneders frist på å svare om hva de gjør, deretter saksbehandler de saken utifra hva skolen skriver. Så lager de vedtak på om skolen følger loven eller ikke. Følger de loven får de "godkjent" selv din sønn ikke har det trygt, men pålegg om å lage noen flere tiltak kanskje. Så skriver skole hvilke tiltak de tenker å gjennomføre, også vips så er saken avsluttet. Skoler trenger ikke være "redde" for Statsforvalteren, skjer ikke noe som sagt. Så ja, lovverket er bare på papiret, ikke i praksis. 

Anonymkode: 676c9...59c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.11.2025 den 14.21):

Har et barn som har blitt truet av en annen elev, denne eleven er kjent voldelig, bruker våpen og er grenseløs. 
Jeg har mest lyst til å holde barnet hjemme, men skolen må barnet på. 
Hva kan jeg forvente av skolen nå? Hittil har de gjort alt for lite, jeg ringer, jeg skriver mail, jeg har varslet. 
Hvilke krav kan jeg stille som mor i dette scenarioet? Skolen kan umulig gi mitt barn trygg skole, samtidig som dette barnet også går på skole. Ser ikke hvordan det skal løses. Det er ingen konflikt, det dette barnet som har funnet et "offer" som viser redsel og følelser dessverre. 

Andmeld til politiet, og så kontakt FUG og mobbeombudet.

Anonymkode: a61da...69a

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg orker egentlig ikke svare når man lirer seg av slik. Politet arresterer ikke 12 åring midt i skolegården. Dette barnet er kun 12 år. 
De varsler barnevernet, og de har en samtale med foreldre og barnet.
Vi har hatt masse hendelser her vi bor, og ingen barn har blitt arrestert midt i skolegården av politiet. Ts

Det gjorde de her. Gjerningspersonen (vi kan vel kalle vedkommende det selv om han gikk i 8. klasse) syntes det var veldig utrettferdig. Han hadde bare med seg kniv fordi han var redd, stakkars 🙈

Det er klart politiet kan arrestere og ta med seg 12-åringer med våpen som er voldelige og truer andre barn med å skade dem.

Hvis du tvinger barnet ditt til å være sammen med en ungdomskriminell hver dag hele uka er det ikke rart barnet ditt ikke vil på skolen. Ja, politi er siste utvei, men det høres jo helt sykt ut å sitte hjemme i stua og vente på at skoleledelsen og andre foreldre skal svare deg - og barnet tvinges på skolen. Ta barnet ut av skolen eller bytt skole som fort som overhodet mulig om du ikke vil ta ordentlig tak i siste muligheten din (som er å melde til politi og barnevern). Skolen jo vist at de ikke kan håndtere situasjonen, og foreldrene til det voldelige barnet klarer ikke gjøre noe?

Dette barnet kan hende er involvert i masse drit allerede (du har hørt om Foxtrot og voksne superkriminelle fra Balkan som rekrutterer ungdommer?). Det kanongode være han blir slått hjemme, man løper ikke bare rundt og er voldelig og truer og har med seg våpen ut av det blå når man er 12 år. Hvis det er diagnoser må barnet få hjelp, er det problemer hjemme må det gjøres noe. Det er omsorg i å anmelde, både for eget barn og det barnet som tydeligvis sliter.

Hvis det er masse slike hendelser der dere bor burde dere flyttet til et trygt sted. Barnets ditt trenger en trygg oppvekst, TS.

Skrevet

Ehm… 

Det er din plikt som forelder å beskytte barna dine. Området du bor i høres jo FARLIG ut. 

FLYTT!

Anonymkode: 5f142...572

Skrevet

Jeg har en som opplever dette fra den andre siden, en familie med et barn med problemer hvor skolen ikke tar deres meldinger om eget barn alvorlig, de sier som i TS sitt tilfelle at det er "konflikt" og at barna må lære løse dem osv, men deres barn har en komplisert autismediagnose og tyr til vold og de er bekymret for andre barn også da deres barn ikke har evne til å regulere seg og fort tyr til for eksempel stener, pinner, bøker osv som "våpen" og de er veldig fortvilet og redd, både for eget og andres barn. De har selv meldt fra til barnevernet, de har bedt BUP om hjelp, de har sørget for å koble på PPT osv men skolen er omtrent fraværende og viser tilmanglende ressurser og økonomi. 
Det er lett å sitte si man skal ta barnet ut av skolen, men de fleste foreldre må på jobb for å forsørge seg og familien og da kan man ikke bare ta et barn ut av skolen :(
I deres sak har statsforvalter vært inne, det er dialog med flere instanser men til syvende og sist gjør ikke skolen det de skal etter lvoen fordi det ikke er penger til å gjøre noe, det oppleves veldig vanskelig både for barnet, foreldrene og de andre som påvirkes. Lærere blir også slitne fordi de ikke strekker til - det er vanskelig. Barnet det er snakk om her er nå 10 år og dette har foreldrene sloss med fra barnehagen så de er frynsete av kamp de også. Man er prisgitt en god rektor og gode lærere som strekker seg ekstra når ikke pengene strekker til. Kommuneøkonomi trumfer alt virker det som.  

Anonymkode: a1e05...708

Skrevet

En del rare svar her i tråden, som et par skriver så tar Statsforvalteren lang tid og er hovedsakelig papirbyråkrati. Ja, skolen kan bli "straffet", men det hjelper ikke barnet ditt her og nå.

Skolen må sette inn ekstra inspeksjon på ditt barn for å trygge han/henne. Det kan du kreve! Jeg er lærer, og vi har hatt det flere ganger, helt normal prosedyre når elever ikke har det bra på skolen. Ekstra viktig at den voksne da møter eleven før skolen starter, i overgangssituasjoner o.l. Få det inn i aktivitetsplanen. En gang hadde vi en voldelig elev som var i BV-systemet, eleven fikk faktisk to voksne vakter på seg hele dagen pga utagerende og voldelig atferd (ungdomsskole). Men det er egentlig ikke lov, så rektor hadde klarert det med kommunens advokat og ledelse først.

Minimum du må kreve i denne situasjonen er derfor en ekstra voksen som følger barnet ditt, om de så må ansette noen så må de det. Og hvis rektor ikke gjør noe og aktivitetsplanen tar for lang tid (eller deres ønsker og behov ikke er en del av planen), ta kontakt med skolesjefen, som er rektors sjef.

Anonymkode: 3c9c9...f7b

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har en som opplever dette fra den andre siden, en familie med et barn med problemer hvor skolen ikke tar deres meldinger om eget barn alvorlig, de sier som i TS sitt tilfelle at det er "konflikt" og at barna må lære løse dem osv, men deres barn har en komplisert autismediagnose og tyr til vold og de er bekymret for andre barn også da deres barn ikke har evne til å regulere seg og fort tyr til for eksempel stener, pinner, bøker osv som "våpen" og de er veldig fortvilet og redd, både for eget og andres barn. De har selv meldt fra til barnevernet, de har bedt BUP om hjelp, de har sørget for å koble på PPT osv men skolen er omtrent fraværende og viser tilmanglende ressurser og økonomi. 
Det er lett å sitte si man skal ta barnet ut av skolen, men de fleste foreldre må på jobb for å forsørge seg og familien og da kan man ikke bare ta et barn ut av skolen :(
I deres sak har statsforvalter vært inne, det er dialog med flere instanser men til syvende og sist gjør ikke skolen det de skal etter lvoen fordi det ikke er penger til å gjøre noe, det oppleves veldig vanskelig både for barnet, foreldrene og de andre som påvirkes. Lærere blir også slitne fordi de ikke strekker til - det er vanskelig. Barnet det er snakk om her er nå 10 år og dette har foreldrene sloss med fra barnehagen så de er frynsete av kamp de også. Man er prisgitt en god rektor og gode lærere som strekker seg ekstra når ikke pengene strekker til. Kommuneøkonomi trumfer alt virker det som.  

Anonymkode: a1e05...708

Men det er veldig stor forskjell på familier der foreldrene er klar over situasjonen og gjør absolutt alt de kan for å løse situasjonen, og på familier der foreldrene ikke bryr seg og ungen faktisk er kriminell uten at det gjøres noe. Har barnet en diagnose er generelt folk rundt mer tålmodige og tåler mer enn om det er pur faenskap som ingen tar tak i.

Har ikke fått med meg hva som er saken her, men uansett må jo dette voldelige barnet få hjelp. Dess flere som maser om det dess bedre. Foreldrene til et barn med diagnose vil gjerne at barnet flyttes til spesialskole eller får ekstra ressurser, så da er mas fra andre foreldre en hjelp. Foreldrene til et kriminelt barn som ikke gjør noe med saken trenger et spark i r**** utenfra, og da er gjerne politi og barnevern bedre på dette enn skole og andre foreldre som ikke har makt til å tvinge noen til noe som helst.

Skrevet

Jeg hadde troppet opp hjemme hos foreldrene og bedt om en prat. Fortalt situasjonen og at det er helt uhørt at ungen dems truer, er voldelig og gjør skoledagen utrygg. Som mor kan du være mye mer direkte enn skolen, ofte så formulerer ansatte seg med puselabber. Typ «han har jo litt vansker med å regulere følelsene så vi må veilede han litt i det» bla bla bla. Si direkte til foreldrene at du forventer at de gjør det klinkende klart for ungen sin at den oppførselen er uakseptabel. Og hvis de ikke klarer å oppdra ungen sin, at du ikke ser en endring, så blir trusselen politianmeldt (barn er strafferettslig ansvarlig fra 15 år, under det blir foreldrene ansvarlig) og at du melder de til barnevernet for mangel på evne når det kommer til oppdragelse og grensesetting.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.11.2025 den 14.46):

Sak er meldt inn som paragraf 12, problemet er at skolen ser på dette som en konflikt som skal løses mellom barna. Mitt barn er veldig redd å tørr ikke å si noe i møter, konflikt så må det også være to det er det ikke i denne saken. 
Jeg har dokumentert truslene som skjer over nett, men jeg har ikke kontroll på skolen. 
Hvor raskt kan man melde statsforvaltning da? Ts

Ring statsforvalter på mandag og be om råd. Tror du kan melde videre ganske fort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...