AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #1 Skrevet 17 timer siden Har et barn som har blitt truet av en annen elev, denne eleven er kjent voldelig, bruker våpen og er grenseløs. Jeg har mest lyst til å holde barnet hjemme, men skolen må barnet på. Hva kan jeg forvente av skolen nå? Hittil har de gjort alt for lite, jeg ringer, jeg skriver mail, jeg har varslet. Hvilke krav kan jeg stille som mor i dette scenarioet? Skolen kan umulig gi mitt barn trygg skole, samtidig som dette barnet også går på skole. Ser ikke hvordan det skal løses. Det er ingen konflikt, det dette barnet som har funnet et "offer" som viser redsel og følelser dessverre. Anonymkode: 4f359...82f 5
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #2 Skrevet 17 timer siden Ville krevd en handlingsplan, og om den ikke var god nok, meldt saken inn til statsforvalter. Anonymkode: 350f9...295 6 9
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #3 Skrevet 17 timer siden Du må kontakte statsforvalteren og holde ungen hjemme fra skolen. Send samtidig en mail til skolen at du holder ungen hjemme pga at de ikke gjør noe for å sikre ungen din mot dette barnet. Anonymkode: 7548b...f14 2 5
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #4 Skrevet 17 timer siden Går det an å få med flere foreldre (hvis også andre føler seg utrygge) og gå samlet til skolen og si at dere holder ungene hjemme til eleven bytter skole eller får hjelp for problemene sine? Tror at skolen ikke har så mange virkemidler, men hvis dere går samlet og sier at dere holder ungene hjemme, kanskje de får en grunn til å nekte det andre barnet å møte opp til det har kommet gode ordninger på plass? Jeg står oppi noe lignende med mitt barn, som er blitt truet, det er snakk om våpen etc i skoletiden. Det ble heldigvis meldt til politiet, så det er en sak på gang nå. Men det jeg vet fra rektor etter å ha ringt mange ganger, er at skolen ikke har noen juridisk mulighet til å nekte et barn å gå på skolen selv om det oppfører seg truende. Derfor tror jeg dere foreldre må stå samlet og kreve en endring. Da får skolen kanskje "hjelp" til å fjerne den voldelige eleven. Anonymkode: bd56f...84c 2 2
absinthia Skrevet 17 timer siden #5 Skrevet 17 timer siden (endret) Det er en paragraf 12 sak, meld den inn og de er nødt til å lage en handlingsplan i samarbeid med foreldre. Den andre metoden å gjøre noe for ditt barn er å gjøre noe for barnet som ditt barn er redd, det er forskrekkelig mye som kan bli gjort ved å forbedre miljøet for begge barna. Det « skumle barnet» sliter garantert med noe og har krav på oppfølging, til eget de andre barnas beste. - Mange skoler er med på å lage monstre, ved at de bare jobber med brannslokking og ikke tar tak i årsaken til problemet. På denne måten havner de problematiske elevene mer og mer utenfor samfunnet. Endret 17 timer siden av absinthia 1
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #6 Skrevet 17 timer siden Det gjøres for lite. Vurder å ta han ut. Det er helt lovlig. Du har undervisningsplikt. Anonymkode: bd575...936 1
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #7 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Går det an å få med flere foreldre (hvis også andre føler seg utrygge) og gå samlet til skolen og si at dere holder ungene hjemme til eleven bytter skole eller får hjelp for problemene sine? Tror at skolen ikke har så mange virkemidler, men hvis dere går samlet og sier at dere holder ungene hjemme, kanskje de får en grunn til å nekte det andre barnet å møte opp til det har kommet gode ordninger på plass? Jeg står oppi noe lignende med mitt barn, som er blitt truet, det er snakk om våpen etc i skoletiden. Det ble heldigvis meldt til politiet, så det er en sak på gang nå. Men det jeg vet fra rektor etter å ha ringt mange ganger, er at skolen ikke har noen juridisk mulighet til å nekte et barn å gå på skolen selv om det oppfører seg truende. Derfor tror jeg dere foreldre må stå samlet og kreve en endring. Da får skolen kanskje "hjelp" til å fjerne den voldelige eleven. Anonymkode: bd56f...84c Jobber litt med denne saken nå, ny skole og nye foreldre så må orientere meg litt. Så trist at dere også opplever dette. Så utrygt skal ikke skolen være for barna våre. Jeg har tenkt på å anmelde, men barnet er under 15 år så usikker på hvor mye for seg det har? Anonymkode: 4f359...82f
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #8 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ville krevd en handlingsplan, og om den ikke var god nok, meldt saken inn til statsforvalter. Anonymkode: 350f9...295 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du må kontakte statsforvalteren og holde ungen hjemme fra skolen. Send samtidig en mail til skolen at du holder ungen hjemme pga at de ikke gjør noe for å sikre ungen din mot dette barnet. Anonymkode: 7548b...f14 absinthia skrev (7 minutter siden): Det er en paragraf 12 sak, meld den inn og de er nødt til å lage en handlingsplan i samarbeid med foreldre. Den andre metoden å gjøre noe for ditt barn er å gjøre noe for barnet som ditt barn er redd, det er forskrekkelig mye som kan bli gjort ved å forbedre miljøet for begge barna. Det « skumle barnet» sliter garantert med noe og har krav på oppfølging, til eget de andre barnas beste. - Mange skoler er med på å lage monstre, ved at de bare jobber med brannslokking og ikke tar tak i årsaken til problemet. Sak er meldt inn som paragraf 12, problemet er at skolen ser på dette som en konflikt som skal løses mellom barna. Mitt barn er veldig redd å tørr ikke å si noe i møter, konflikt så må det også være to det er det ikke i denne saken. Jeg har dokumentert truslene som skjer over nett, men jeg har ikke kontroll på skolen. Hvor raskt kan man melde statsforvaltning da? Ts Anonymkode: 4f359...82f 2
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #9 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jobber litt med denne saken nå, ny skole og nye foreldre så må orientere meg litt. Så trist at dere også opplever dette. Så utrygt skal ikke skolen være for barna våre. Jeg har tenkt på å anmelde, men barnet er under 15 år så usikker på hvor mye for seg det har? Anonymkode: 4f359...82f Jeg tenker det kan ha noe for seg. Uansett kan det være greit å ringe til politiet og høre om råd, høre om det er noe du kan gjøre, om det har noe for seg å anmelde. Melde til bv hvis det ikke allerede er gjort. I vår sak er det også snakk om ny skole og nye foreldre, så jeg har ennå ikke hatt kontakt med de andre (og klasselister er jo brudd på personvern, så jeg vet heller ikke hvordan jeg skulle komme i kontakt med de andre foreldrene). Men jeg har ringt både politi og rektor hyppig. Rektor er fortvilet da det er lite han har myndighet til å gjøre. Jeg kan virkelig ikke tillate at dette går ut over mitt barns oppmøte på skolen, at noen kan true andre på skolen uten at det får konsekvenser, så jeg har vært veldig på saken. Statsforvalter kan være kjempefin å snakke med. Mange dyktige folk som jobber der, ikke dumt å ta en telefon og høre om ditt barns rettigheter oppi dette. Anonymkode: bd56f...84c 1 1 2
Mayamus Skrevet 17 timer siden #10 Skrevet 17 timer siden Henvis til opplæringsloven kapittel 12, der står det noe om at alle elever skal ha det trygt og godt på skolen. Og skolen skal skriftlig dokumentere tiltak, be om en aktivitetsplan. Om skolen ikke klarer å lage en aktivitetsplan som de opprettholder og får resultater av så er neste steg å sende klage til statsforvalter. Jeg tenker at en skriftlig aktivitetsplan bør de hoste opp rimelig kjapt. Helst iløpet av et par dager. Og om de ikke har gjort det innen en uke så hadde jeg sendt klage til statsforvalter. Dette er ikke noe skolen kan velge bort, de har en aktivitetsplikt. Så de kan ikke skylde på at det er en konflikt mellom barn. Alle som ikke kjenner på trygghet skal bli tatt på alvor. 1
absinthia Skrevet 17 timer siden #11 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Sak er meldt inn som paragraf 12, problemet er at skolen ser på dette som en konflikt som skal løses mellom barna. Mitt barn er veldig redd å tørr ikke å si noe i møter, konflikt så må det også være to det er det ikke i denne saken. Jeg har dokumentert truslene som skjer over nett, men jeg har ikke kontroll på skolen. Hvor raskt kan man melde statsforvaltning da? Ts Anonymkode: 4f359...82f Har de laget en plan?
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #12 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Har et barn som har blitt truet av en annen elev, denne eleven er kjent voldelig, bruker våpen og er grenseløs. Jeg har mest lyst til å holde barnet hjemme, men skolen må barnet på. Hva kan jeg forvente av skolen nå? Hittil har de gjort alt for lite, jeg ringer, jeg skriver mail, jeg har varslet. Hvilke krav kan jeg stille som mor i dette scenarioet? Skolen kan umulig gi mitt barn trygg skole, samtidig som dette barnet også går på skole. Ser ikke hvordan det skal løses. Det er ingen konflikt, det dette barnet som har funnet et "offer" som viser redsel og følelser dessverre. Anonymkode: 4f359...82f Skolen har aktivitetsplikt i slike situasjoner. Du kan be om en konkret plan for hva de gjør og har tenkt å gjøre. Hvis det er mobbing, og mobbingen ikke stopper, kan faktisk ytterste konsekvens være at den som mobber må bytte skole. Hva sier lærer og rektor til deg da? Anonymkode: 2ec4c...105 1
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #13 Skrevet 17 timer siden absinthia skrev (2 minutter siden): Har de laget en plan? Den er vist på vei, men det går ikke så raskt. Og de få tiltakene de prøver på har virkelig ikke fungert. Ts Anonymkode: 4f359...82f 1
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #14 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Sak er meldt inn som paragraf 12, problemet er at skolen ser på dette som en konflikt som skal løses mellom barna. Mitt barn er veldig redd å tørr ikke å si noe i møter, konflikt så må det også være to det er det ikke i denne saken. Jeg har dokumentert truslene som skjer over nett, men jeg har ikke kontroll på skolen. Hvor raskt kan man melde statsforvaltning da? Ts Anonymkode: 4f359...82f Da må du ta det videre til statsforvalter. Det holder ikke for skolen å si at det er en konflikt barna skal løse selv hvis det er så ille som du beskriver. Og om det så var en konflikt så må skolen hjelpe elevene å løse den om de ikke greier det selv. Høres ut som ansvarsfraskrivelse. Anonymkode: 2ec4c...105 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #15 Skrevet 16 timer siden Jo, hvis barnet blir truet med våpen, må du holde det hjemme. Trusler skal anmeldes. Føler med deg ❤️ Anonymkode: 95390...929 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #16 Skrevet 16 timer siden En viktig ting er om du noterer hvor ofte det har vært negative hendelser, hva barnet ditt sier har skjedd. Hvordan gir barnet uttrykk for at det ikke vil på skolen. Anonymkode: 16207...378 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #17 Skrevet 16 timer siden Ingen juridisk mulighet til å nekte det andre barnet å gå på skolen? Finnes det ikke utvisning lenger? Ihvertfall er dette noe du kan se på, her kan du spørre om råd: https://www.elevombudene.no/ Anonymkode: 39af7...44a 2
absinthia Skrevet 16 timer siden #18 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Den er vist på vei, men det går ikke så raskt. Og de få tiltakene de prøver på har virkelig ikke fungert. Ts Anonymkode: 4f359...82f De har en uke på seg, fra du har meldt i fra om at dette er en sak. Dersom ditt barn er redd for å gå på skolen, er det en sak, uansett hva som skulle ligge bak. 2
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #19 Skrevet 16 timer siden Saken har pågått en stund, men det har blitt holdt mye inne helt til truslene kom. Da fortalte barnet mitt hva som har skjedd. Så har det vært hendelser på skolen som skolen og barn har sett, men ikke meldt til meg som mor. Da skal jeg ha denne aktivitetsplanen i morgen, kan jeg kreve at noen følger ekstra med dette andre barnet. Jeg må si jeg er livredd, så kan bare tenk meg hvordan barnet mitt føler det. Lyst til å holde barnet mitt hjemme til de har løst og har en plan, hørt skoler blir enda vanskeligere da? Noen erfaringer med det? ts Anonymkode: 4f359...82f 2 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #20 Skrevet 16 timer siden Hadde tatt kontakt med politi og meldt bekymring til barnevern i og med barnet som truer er kjent for å bruke våpen og er grenseløs. Anonymkode: e77be...069 1 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå