Gå til innhold

Hvor bør vi dra på sommerferie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har som smått begynt å planlegge sommerferien neste år. Det er ikke lett å lande på et sted å dra. Vi har to barn på 4 og 6 år. Vi ønsker litt varme, og litt bading. Mannen ønsker egentlig ikke å dra til syden. I fjor prøvde vi feriesenter i DK og det var greit nok. Det var ganske stort område, vi endte opp med å kjøre rundt der 🙃 Det var ikke mange nordmenn der, så det var liksom ikke noe hjelp i at det var barn rundt oss heller. Så har jeg tenkt at vi kanskje bør heller leie et hus i et land som Kroatia eller bo på hotell med badebasseng i Irland eller annet land hvor vi også kan oppleve litt.. Veldig i villrede her. Noen reiseforslag? Tar imot alle forslag 😊

Anonymkode: bb4a5...c24

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et vennepar av meg har leid hus i Kroatia i noen år og vært veldig fornøyd med det

Skrevet

Sør-England, Sopot/Gdansk, Markaskakysten i Kroatia, Travermunde i Tysklad og kjør rundt til andre byer i regionen, kombiner Bilbao og St Sebastian, eller hva med å reise til Nice og bo ulike steder langs Liguriakysten i Italia? 

Det er jo en million steder du kan reise med barn på sommeren! Ville holdt meg unna Hellas og Spania og kanskje også lengre sør i Italia om dere reiser i juli/august - det har vært så mye hetebølger og det er vanskelig å vite når de treffer. Reiser dere i juni eller ut i september er Hellas min favoritt, gjerne en eller annen lite øy uten alt for mange norske turister 🙂 

Alternativet er all inclusive, men personlig synes jeg det er både fælt og bortkastet.

Anonymkode: fb357...d28

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Alternativet er all inclusive, men personlig synes jeg det er både fælt og bortkastet.

Anonymkode: fb357...d28

Kan du utdype hvorfor? 

Anonymkode: b8091...af8

Skrevet

I fjor leide vi en villa i Frankrike, til neste år skal vi leie villa i Kroatia. Kan anbefales, opplevde det som mye rimligere, og mye enklere. Villaene har eget basseng, og alle fasiliteter vi ser etter. :) 

Skrevet

Med små barn så synes jeg Danmark er uslåelig. Vi har ferier der i mange år, og barna og vi storkoser oss. Hvor i Danmark var dere? Ønsker dere mest mulig norske rundt dere pga barna tenker du? 

Anonymkode: bddee...56f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.11.2025 den 13.18):

Hei,

Har som smått begynt å planlegge sommerferien neste år. Det er ikke lett å lande på et sted å dra. Vi har to barn på 4 og 6 år. Vi ønsker litt varme, og litt bading. Mannen ønsker egentlig ikke å dra til syden. I fjor prøvde vi feriesenter i DK og det var greit nok. Det var ganske stort område, vi endte opp med å kjøre rundt der 🙃 Det var ikke mange nordmenn der, så det var liksom ikke noe hjelp i at det var barn rundt oss heller. Så har jeg tenkt at vi kanskje bør heller leie et hus i et land som Kroatia eller bo på hotell med badebasseng i Irland eller annet land hvor vi også kan oppleve litt.. Veldig i villrede her. Noen reiseforslag? Tar imot alle forslag 😊

Anonymkode: bb4a5...c24

Jeg forsto ikke helt det du beskriver med det uthevede. 

På den ene siden virker det som om dere ønsker at det er mange norske barn der dere reiser. (Men danske barn var det ikke noe hjelp i.) 
På den annen side virker det som om alternativet til dansk feriesenter, er et hus med basseng i et annet land. (Der er det absolutt ikke andre norske barn.) 

Det finnes mange steder i Europa som er fine om dere skal på badeferie, som ikke er typisk "syden". Særlig om badeferien egentlig betyr tilgang på basseng, og sannsynligvis mer varme enn i Norge. 

Kan det være aktuelt å reise til Italia? Og bo på hotell med badestrand i innsjø, og ha legoland og badeland rett i nærheten? 
Med mulighet til å oppleve italiensk kultur? (Andre barn der vil nok i hovedsak ikke snakke norsk, altså. Så dere blir litt alene i fremmed land.) 

Alternativt nordlige deler av tyskland eller polen. (Mye fine badesteder), og småbyer med mye historie, og relativt mange ting som kan være spennende å besøke med barna. 

Feriesenter i Nederland? (Jeg hadde nok lett etter noe nær fornøyelsesparken Efteling.)  Men Nederland er såpass lite, at det er grei reiseavstand mellom de fleste byer og tettsteder.

Hotell med basseng i i området mellom Paris og Disneyland Paris? (Adagio har et leilighetshotell i Val d'europe som har basseng og sydenstemning (og gratis shuttlebus til Disneyland, om man ikke bare går.)  Og Val d'europe er et tettsted med kjøpesenter og små restauranter og lokaltog inn til Paris sentrum. 

Ikke noen uttømmende liste, altså. Mulighetene er nærmest uendelige. 

Anonymkode: 0f986...1d6

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kan du utdype hvorfor? 

Det legger opp til fråtsing, med fri tilgang til mat også mellom måltidene. 

Og med et fornuftig og moderat matinntak er det mye billigere å kjøpe enekltmåltider enn å ha "all inclusive"

Anonymkode: 2e983...037

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kan du utdype hvorfor? 

Nå var det ikke meg som ble sitert på denne, men jeg deler synet om at all inclusive ofte er bortkastet og "fælt". 

Jeg opplever de stedene vi har vært på "all-inclusive" som veldig "bomaskiner" der alle skal spise samtidig, alle er ved bassenget samtidig, og de det drikkes alkohol relativt kontinuerlig av en stor andel voksne. (Som dermed lett blir både kranglete og litt uforutsigbare.) 
Det er derfor totalt kaos, uansett hvor man beveger seg. Kamp om solstolene, kø til mat, kø for å ta vannsklie. 
Maten i restauranten er ensformig og relativt lik fra dag til dag. Alt smaker tilnærmet likt, og er masseprodusert, og dermed lite interessant, feit og smakløs.
Og fordi alle skal spise samtidig, er matsalen full, bråkete og det er kø til maten. Det tar tid å få bestilt drikke, og barna blir fort slitne av alt bråk og venting. 

Og har man først betalt for all-inclusive, så er det veldig få som ønsker å gå ut på restaurant å spise, når de må betale ekstra for det. 
Altså blir man heller værende inne på hotellet med alle de andre, istedenfor å dra ut og spise lokal mat. 

Har opplevd "bra" all-inclusive EN gang. 
Da hadde hotellet et "dårligere" bassengområde litt bakenfor hotellkomplekset, som kun ble brukt av de som hadde leilighetene bak der. I tillegg hadde de avtale med en del lokale restauranter, om at man ved å booke 24 timer i forveien, kunne bestille bord og mat der, inkludert i all-inklusive pakken. Dette kunne brukes 1 gang pr restaurant pr uke. Men det var nok restauranter til at man kunne spise middag utenfor hotellet hver dag om man ville. (Det var gjerne satt meny, eller begrenset meny man kunne velge fra på restaurantene.) 
Med små barn passet også spisetidene på restaurantene oss ganske dårlig. Så om vi ikke holdt ungene oppe til de var overtrøtte, så fikk vi aldri spist middag. Så full "value for money" har vi vel heller aldri fått. 

Anonymkode: 0f986...1d6

• Liker 1
Skrevet

Når barna er 4 og 6 tenker jeg all inclusive er perfekt. Orker ikke drasse de rundt for å se alt mulig da. I den alderen er en god ferie å slappe av, alt til sin tid liksom. Har god erfaring med litt dyrere all inclusive, da slipper man  mye fulle briter og annen ukultur etc. 

nå er vår yngste 8 og vi gleder oss til litt annen type ferie, men er SÅ glad vi gikk for all inclusive da de var yngre…

Anonymkode: e7e7a...957

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kan du utdype hvorfor? 

Ikke meg du spør, men jeg synes vi bør støtte lokalt næringsliv (frittstående, mindre restauranter og kafeer) på steder vi besøker i stedet for å fore multinasjonale storkonsern med penger. 

Skal ikke de lokale kunne tjene noen ting på at du besøker stedet de bor?

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Hareena skrev (1 minutt siden):

Ikke meg du spør, men jeg synes vi bør støtte lokalt næringsliv (frittstående, mindre restauranter og kafeer) på steder vi besøker i stedet for å fore multinasjonale storkonsern med penger. 

Skal ikke de lokale kunne tjene noen ting på at du besøker stedet de bor?

Men det er kanskje ikke hovedmotivasjonen med å dra på ferie? Med så små barn som TS har så er ofte målet avslapping. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det er kanskje ikke hovedmotivasjonen med å dra på ferie? Med så små barn som TS har så er ofte målet avslapping. 

Nei, hvorfor løfte blikket vekk fra egen navle. Kanskje ikke så merkelig at turister er uønsket av mange. 

• Liker 3
Skrevet

Hadde nok valgt Montenegro i stedet for Kroatia. Bestill fly til Tivat, leiebil og hus der nede. Ikke for det, offentlig transport er også billig og ikke minst presise.

Anonymkode: 35acd...8d2

Skrevet

Jeg er også på Team leilighet i Kroatia! Eller Montenegro som en annen er inne på, det er også helt nydelig. Lei bil, kjør rundt. Har en venninne som har vært på glamping i Kroatia, det så helt fantastisk ut. Svære telt med bad og møbler etc rett på stranda. 

Anonymkode: 9943a...5e5

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.11.2025 den 15.11):

Når barna er 4 og 6 tenker jeg all inclusive er perfekt. Orker ikke drasse de rundt for å se alt mulig da. I den alderen er en god ferie å slappe av, alt til sin tid liksom. Har god erfaring med litt dyrere all inclusive, da slipper man  mye fulle briter og annen ukultur etc. 

nå er vår yngste 8 og vi gleder oss til litt annen type ferie, men er SÅ glad vi gikk for all inclusive da de var yngre…

Vi prøvde all inclusive med barn på den alderen, og likte det ikke. Mye bedre med leilighet. Å ha eget kjøkken med kjøleskap, fryser og vaskemaskin er helt gull, samme med stort oppholdsrom når ungene sover på sitt eget soverom, og gjerne terrasse/veranda. 

Anonymkode: 9943a...5e5

• Liker 1
Skrevet

Granca er perfekt på sommeren, billige turer da også, 25’c og all inclusive med et eller annet barnevennlig hotell er ikke dyrere enn en Danmarkstur i juli, slipper dårlig vær også

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...