Thomasine Skrevet 31. mars 2006 #1 Skrevet 31. mars 2006 Lillegutt fyller snart 3 år!! Stor gutt... I den anledning skal vi som alltid ha barnefamilieselskap med ca. 20 mennesker - voksne og barn! Har trålet gjennom 3 kokebøker her hjemme uten å finne akkurat det jeg vil ha... Barna er i alderen 1-9 år. Kan alltids lage noen pølser til dem - det er de foreslår selv... eller kanskje pizzaboller...:klø: Men hva med oss voksne? Trenger tips!! Sist bursdag hadde vi en nydelig gulash-gryte - veldig vellykket! Vil prøve noe annet denne gang...
Gjest LoisLane Skrevet 31. mars 2006 #3 Skrevet 31. mars 2006 Pølsetusenbein? Innbakte pølser? Hjemmebakte pizzaer? Spagetti (kliss og klin, men godt!)?
Gjest gjest1 Skrevet 31. mars 2006 #4 Skrevet 31. mars 2006 Synes det er godt å lage noen pastasalater til de voksne jeg, med godt brød til. En med reker (el.l.) og en med skinke/bacon. Har også kommet fram til at kabaret er godt på mine eldre dager.... Lett å lage er det også, så du slipper å stå å lage mat i de siste timene før selskapet. Barna blir som oftes fornøyd om de får pølser eller pizza og noen av barna vil kanskje smake pastasalater også?
Thomasine Skrevet 31. mars 2006 Forfatter #5 Skrevet 31. mars 2006 Takk for raske svar! Pastasalater høres godt ut. Noen konkrete forslag? Tacopai - hva er det, Arkana? Oppskrift? Innbakt pølse har vi hatt - det ble for mye mat - de dro ut pølsene...
Arkana Skrevet 31. mars 2006 #6 Skrevet 31. mars 2006 Tacopai - hva er det, Arkana? Oppskrift? ← Denne oppskriften kommer faktisk fra et hefte om barnebursdager, men den er populær som voksenmat også. Jeg krydrer den mer når det er bare voksne som skal spise den. Tacopai 125 g smør 200 g hvetemel 2 ss kaldt vann 4 skiver bacon 800 g kvernet kjøttdeig 1 hakket løk ½ rød + ½ grønn paprika ½ boks maiskorn 1 pose tacokrydder + vann som angitt på posen 1 glass tacosaus vispet egg til pensling noen tortillachips Smuldre smør og mel. Tilsett vann og lag en jevn deig. La deigen stå kaldt i ca 30 minutter. Ta av 1/3 av deigen for å lage lokk. Kjevle ut resten av deigen og dekk en smurt ildfast form. Prikk deigen med gaffel og stek ved 200 grader i 10-15 minutter. Skjær bacon i biter og brun i en panne. Ta opp bacon og stek kjøttet. Tilsett hakket løk, paprika, mais, bacon, tacokrydder, vann og tacosaus og kok opp. Ha kjøttfyllet i paiskallet. Kjevle ut resten av deigen til lokk som legges over fyllet. Trykk deigen godt inntil kantene. Lag hull i deigen slik at dampen slipper ut. Pensle med egg og stek ved 200 grader i ca 30 minutter. Pynt med tortillachips.
Thomasine Skrevet 31. mars 2006 Forfatter #7 Skrevet 31. mars 2006 Takk, Arkana! Fant faktisk det heftet... Tror det blir pastasalaten din... Nå trenger jge bare oppskrift på et godt brød... Tenkte meg en brød man lager i en stor langpanne - Foccacia? Har du oppskrift, kanskje? Eller noen andre kanskje har??
Arkana Skrevet 31. mars 2006 #8 Skrevet 31. mars 2006 Focaccia i langpanne 50 g gjær 1 liter lunkent vann 1 ts salt 1 ½ dl olivenolje ca 18 dl hvetemel 1-2 ss grovt havsalt 1-2 ss tørket timian Rør ut gjæren i litt av det lunkne vannet. Ha i resten av vannet, salt, 1 dl av oljen og melet. Deigen skal være ganske løs. La deigen heve under plast på lunt sted ca. 30 minutter. Ha deigen i en langpanne. Trykk deigen ut i pannen og lag groper med fingrene, Hell over resten av oljen, dryss på havsalt og timian og la brødet etterheve under plast ca. 20 minutter. Stek ved 175 grader i ca 45 minutter. Avkjøl på rist og skjær i biter ved servering.
Thomasine Skrevet 31. mars 2006 Forfatter #9 Skrevet 31. mars 2006 Ja, det var noe sånt jeg var ute etter... Fant en på nett alla denne med flere fyllforslag også... Takker og :bukke:
Mini_me Skrevet 1. april 2006 #10 Skrevet 1. april 2006 Når vi har stort familieselskap har det hendt at vi har laget taco buffet med båtpoteter i tillegg til taco/nachos/tortilla..og massevis av grønnsaker... Det er alltid populært..og .enkelt å lage på forhånd :blunke: :blunke:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå