Gå til innhold

Mat til mange i barneselskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutt fyller snart 3 år!! Stor gutt...:hjerter:

I den anledning skal vi som alltid ha barnefamilieselskap med ca. 20 mennesker - voksne og barn! :Nikke:

Har trålet gjennom 3 kokebøker her hjemme uten å finne akkurat det jeg vil ha... :forvirret:

Barna er i alderen 1-9 år. Kan alltids lage noen pølser til dem - det er de foreslår selv... eller kanskje pizzaboller...:klø:

Men hva med oss voksne? Trenger tips!!

Sist bursdag hadde vi en nydelig gulash-gryte - veldig vellykket!

Vil prøve noe annet denne gang...:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tacopai? Det liker vel både voksne og barn.

Gjest LoisLane
Skrevet

Pølsetusenbein?

Innbakte pølser?

Hjemmebakte pizzaer?

Spagetti (kliss og klin, men godt!)?

Gjest gjest1
Skrevet

Synes det er godt å lage noen pastasalater til de voksne jeg, med godt brød til. En med reker (el.l.) og en med skinke/bacon. Har også kommet fram til at kabaret er godt på mine eldre dager.... Lett å lage er det også, så du slipper å stå å lage mat i de siste timene før selskapet.

Barna blir som oftes fornøyd om de får pølser eller pizza og noen av barna vil kanskje smake pastasalater også?

Skrevet

Takk for raske svar! :)

Pastasalater høres godt ut.

Noen konkrete forslag? :)

Tacopai - hva er det, Arkana?

Oppskrift?

Innbakt pølse har vi hatt - det ble for mye mat - de dro ut pølsene... :ler:

Skrevet
Tacopai - hva er det, Arkana?

Oppskrift?

Denne oppskriften kommer faktisk fra et hefte om barnebursdager, men den er populær som voksenmat også. Jeg krydrer den mer når det er bare voksne som skal spise den.

Tacopai

125 g smør

200 g hvetemel

2 ss kaldt vann

4 skiver bacon

800 g kvernet kjøttdeig

1 hakket løk

½ rød + ½ grønn paprika

½ boks maiskorn

1 pose tacokrydder + vann som angitt på posen

1 glass tacosaus

vispet egg til pensling

noen tortillachips

Smuldre smør og mel. Tilsett vann og lag en jevn deig. La deigen stå kaldt i ca 30 minutter. Ta av 1/3 av deigen for å lage lokk. Kjevle ut resten av deigen og dekk en smurt ildfast form. Prikk deigen med gaffel og stek ved 200 grader i 10-15 minutter. Skjær bacon i biter og brun i en panne. Ta opp bacon og stek kjøttet. Tilsett hakket løk, paprika, mais, bacon, tacokrydder, vann og tacosaus og kok opp. Ha kjøttfyllet i paiskallet. Kjevle ut resten av deigen til lokk som legges over fyllet. Trykk deigen godt inntil kantene. Lag hull i deigen slik at dampen slipper ut. Pensle med egg og stek ved 200 grader i ca 30 minutter. Pynt med tortillachips.

Skrevet

Takk, Arkana! :)

Fant faktisk det heftet...;)

Tror det blir pastasalaten din... :)

Nå trenger jge bare oppskrift på et godt brød... :Nikke:

Tenkte meg en brød man lager i en stor langpanne - Foccacia?

Har du oppskrift, kanskje?

Eller noen andre kanskje har??

Skrevet

Focaccia i langpanne

50 g gjær

1 liter lunkent vann

1 ts salt

1 ½ dl olivenolje

ca 18 dl hvetemel

1-2 ss grovt havsalt

1-2 ss tørket timian

Rør ut gjæren i litt av det lunkne vannet. Ha i resten av vannet, salt, 1 dl av oljen og melet. Deigen skal være ganske løs. La deigen heve under plast på lunt sted ca. 30 minutter. Ha deigen i en langpanne.

Trykk deigen ut i pannen og lag groper med fingrene, Hell over resten av oljen, dryss på havsalt og timian og la brødet etterheve under plast ca. 20 minutter. Stek ved 175 grader i ca 45 minutter. Avkjøl på rist og skjær i biter ved servering.

Skrevet

Ja, det var noe sånt jeg var ute etter...:Nikke:

Fant en på nett alla denne med flere fyllforslag også...

Takker og :bukke:

Skrevet

Når vi har stort familieselskap har det hendt at vi har laget taco buffet med båtpoteter i tillegg til taco/nachos/tortilla..og massevis av grønnsaker... Det er alltid populært..og .enkelt å lage på forhånd

:blunke: :blunke: :):)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...