AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:45 #1 Skrevet onsdag kl. 11:45 For biler som koster 400.000 kroner utgjør de nye avgiftene 25.000 kroner. For biler som koster 500.000 kroner, eller mer, er avgiftsøkningen på 50.000 kroner. Har ein råd å kjøpe ny el. bil til henholdsvis kr 400.000 - 500.000 er vel kr. 25. 000 /50.000 bare vekslepenger, og verditapet på bilen første året Tilsvarende kaos m/ avgiftsøkning av e.biler før nyttår 2021 som førte økte renter /inflasjon, og de med dårleg råd som ikkje hadde råd til ny.bil også ble råka. Anonymkode: 09117...d5d 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 12:38 #2 Skrevet onsdag kl. 12:38 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): For biler som koster 400.000 kroner utgjør de nye avgiftene 25.000 kroner. For biler som koster 500.000 kroner, eller mer, er avgiftsøkningen på 50.000 kroner. Har ein råd å kjøpe ny el. bil til henholdsvis kr 400.000 - 500.000 er vel kr. 25. 000 /50.000 bare vekslepenger, og verditapet på bilen første året Tilsvarende kaos m/ avgiftsøkning av e.biler før nyttår 2021 som førte økte renter /inflasjon, og de med dårleg råd som ikkje hadde råd til ny.bil også ble råka. Anonymkode: 09117...d5d Tja, vet ikke om avgiftene på bil var den største bidragsyteren til økte renter og inflasjon. Og avgiftsendringer på bil har ført til støy eller styr i Norge siden tidenes morgen. At det kan det bli uro av endringer kan nesten ikke være et argument i seg selv. Da fikk man aldri endret på noe som helst. Fra perspektivet til en potensiell bilkjøper er det selvfølgelig kjipt at avgifter øker og bilen man ønsker seg blir dyrere. Så er det selvfølgelig politikk hvor avgiftsnivået skal ligge. Men når det gjelder akkurat mva-fritaket på elbil, så vet vel alle at det har bilkjøperne nytt godt av på lånt tid, det kan ikke bestå for evig. Anonymkode: 6d737...590 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 15:56 #3 Skrevet onsdag kl. 15:56 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tja, vet ikke om avgiftene på bil var den største bidragsyteren til økte renter og inflasjon. Og avgiftsendringer på bil har ført til støy eller styr i Norge siden tidenes morgen. At det kan det bli uro av endringer kan nesten ikke være et argument i seg selv. Da fikk man aldri endret på noe som helst. Fra perspektivet til en potensiell bilkjøper er det selvfølgelig kjipt at avgifter øker og bilen man ønsker seg blir dyrere. Så er det selvfølgelig politikk hvor avgiftsnivået skal ligge. Men når det gjelder akkurat mva-fritaket på elbil, så vet vel alle at det har bilkjøperne nytt godt av på lånt tid, det kan ikke bestå for evig. Anonymkode: 6d737...590 Har ein råd å kjøpe bil til kr. 500.000 så har ein "pinadø" råd å betale kr. 50.000 i moms. Rett etter bilen er rullet utav butikken er en bruktbil og verditapet er ein realitet. Det eksplosive el. bilsalget ved inngangen til 2022 hevdet sentralbanksjefen var en pådriver til økte renter , og importert inflasjon. Mange fekk etterhvert problem med å betale gjelden i forb. med låneopptak med el.bilkjøp. gr.økte renter etter historiske lave renter under pandemien. Nå er det bare eit tidspørsmålet før all supsidiering av el. bilene er historie, og nyere fossilbiler er minst like miljøvennlige som el. biler. Anonymkode: 09117...d5d 1
LeneXCII Skrevet onsdag kl. 19:41 #4 Skrevet onsdag kl. 19:41 Når vil trolig ikke prisene på bilene stige like mye som økningen i mva skulle tilsi da forhandlerne vil prise bilene konkurransedyktig i markedet.. 1
newman01 Skrevet torsdag kl. 09:56 #5 Skrevet torsdag kl. 09:56 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Har ein råd å kjøpe bil til kr. 500.000 så har ein "pinadø" råd å betale kr. 50.000 i moms. Rett etter bilen er rullet utav butikken er en bruktbil og verditapet er ein realitet. Nå er det bare eit tidspørsmålet før all supsidiering av el. bilene er historie, og nyere fossilbiler er minst like miljøvennlige som el. biler. Anonymkode: 09117...d5d Det er vel teoretisk sett en umulighet, gitt at man brenner fossilt drivstoff og slipper det ut via eksospotta. Det kan være mange som strekker strikken langt for å akkurat få råd til å betale 500k for en bil, som overhodet ikke bør strekke seg til 550k. Sånn kan man si til alle som kjører eldre biler også: Kan de ikke bare kjøpe seg en nyere bil som forurenser mindre og er tryggere? 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:47 #6 Skrevet torsdag kl. 10:47 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Nå er det bare eit tidspørsmålet før all supsidiering av el. bilene er historie, og nyere fossilbiler er minst like miljøvennlige som el. biler. Du vet det ser latterlig ut når man drar påstander ut av baken som det der? Om du har lyst til å lære hvordan verden virkelig fungerer, les denne her (og svært mye annen tilsvarende forskning): https://climate.mit.edu/ask-mit/how-much-co2-emitted-manufacturing-batteries Har en mistanke, dog, om at du er mest her for å lire av deg trolske påstander, så værsågod, scenen er din. Anonymkode: d5507...eba 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå