Gå til innhold

Jeg forstår ingenting av dette strømforbruket vårt.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har bodd i samme bolig nå i 4 år. Under verste tiden skrudde vi av alt av varmekabler mer unntak av våtrom. Satt inn varmepumpe og ny varmtvannsbereder. Allikevel gikk vårt forbruk opp sammenlignet med gjennomsnitt. Mellom 60-92 % over snitt av sammenlignbare boliger. Har hatt en energirådgiver innom, men de smarte løsningene og alle sensorer til varmekabler som må skiftes for å kanskje, bare kanskje spare, var ikke verdt det. Ga opp, belaget oss på at budsjettet må ta høyde for mye strøm. 

Gikk inn nå for å sjekke mot norgespris. Siden august har vi brukt mindre enn gjennomsnitt. Forbruket har gått ned sammenlignet med tidligere år. Jeg skjønner ingenting. Eneste jeg kan tenke meg har en innvirkning er skifte av nett og mesh, hvor printeren plutselig fungerte. Kan det være varmtvannsbereder som plutselig har koblet seg på og nå faktisk er smart som den skulle vært hele tiden? Ellers gir det her null mening. 

Anonymkode: 92d0a...31e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hørt flere si det samme.

Anonymkode: 4745f...50f

Skrevet

Strømforbruk er veldig personavhengig.

Det som trekker mest strøm er varmtvann, oppvarming, matlaging og lading av elbil.

Det som kan koste dyrt er høyere effektledd. Det som mange bommer på er kupevarmer på elbilen om morgenen (trekker fra laderen), bruk av varmtvann og matlaging om morgenen samtidig, og når en kommer hjem om ettermiddagen med matlaging, lading av elbil og dusjing samtidig. Da er man fort over i tredje effektledd og i mange strømområder blir det merkbart dyrere.

Hva sier fakturaen deres for hvor ofte dere bruker mye strøm samtidig?

• Nyttig 2
Skrevet

Smart varmtvannsbereder har lite å si for forbruket, det den gjør er å forskyve forbruket til timer med billigere strøm. Med Norgespris har ikke det noe for seg lengre.

Skrevet

Nye varmtvannsberedere holder ikke 70-75 grader døgnet rundt, hele uka som det dem gamle gjorde. De nye kjører legionella-program en gang i uka! og resten av uka er temperaturen rundt 55. Der sparer man mye strøm :) 

Jeg veit at på disse nye kan man overstyre dette! og ha høyere temperatur utover den ene dagen hvis man ønsker! kanskje noe slikt som har skjedd? 😃

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går opp et effektledd ene og alene pga  lading av elbil. Lader den på natta siden det er lavere nettleie mellom kl. 22 og 6. 

Anonymkode: fe378...274

AnonymBruker
Skrevet

Elbil? Hvor mange og lange dusjer?

Du skriver at dere skrur av varmen. Betyr det at dere bor i et kaldt hus, eller skrud varmen av og på hele tiden?

Har dere mulighet for å lukke deler av huset og kun varme enkeltrom?

Mange tiltak og strømsluk som ikke har noe med smartstyring.

Anonymkode: d33ee...24b

Skrevet
Pilga skrev (15 minutter siden):

Nye varmtvannsberedere holder ikke 70-75 grader døgnet rundt, hele uka som det dem gamle gjorde. De nye kjører legionella-program en gang i uka! og resten av uka er temperaturen rundt 55. Der sparer man mye strøm :) 

Jeg veit at på disse nye kan man overstyre dette! og ha høyere temperatur utover den ene dagen hvis man ønsker! kanskje noe slikt som har skjedd? 😃

Da ender man bare med mindre varmtvann tilgjengelig, og så må man kanskje ha en 300L istedenfor en 200L. Som igjen har høyere varmetap og koster mer.

Men om man uansett har mer enn god nok kapasitet så kan det ha noe for seg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vi har bodd i samme bolig nå i 4 år. Under verste tiden skrudde vi av alt av varmekabler mer unntak av våtrom. Satt inn varmepumpe og ny varmtvannsbereder. Allikevel gikk vårt forbruk opp sammenlignet med gjennomsnitt. Mellom 60-92 % over snitt av sammenlignbare boliger. Har hatt en energirådgiver innom, men de smarte løsningene og alle sensorer til varmekabler som må skiftes for å kanskje, bare kanskje spare, var ikke verdt det. Ga opp, belaget oss på at budsjettet må ta høyde for mye strøm. 

Gikk inn nå for å sjekke mot norgespris. Siden august har vi brukt mindre enn gjennomsnitt. Forbruket har gått ned sammenlignet med tidligere år. Jeg skjønner ingenting. Eneste jeg kan tenke meg har en innvirkning er skifte av nett og mesh, hvor printeren plutselig fungerte. Kan det være varmtvannsbereder som plutselig har koblet seg på og nå faktisk er smart som den skulle vært hele tiden? Ellers gir det her null mening. 

Den statistikken i Tibber er bare tull 

AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (7 timer siden):

Det som trekker mest strøm er varmtvann, oppvarming, matlaging og lading av elbil.

Det som kan koste dyrt er høyere effektledd. Det som mange bommer på er kupevarmer på elbilen om morgenen (trekker fra laderen), bruk av varmtvann og matlaging om morgenen samtidig, og når en kommer hjem om ettermiddagen med matlaging, lading av elbil og dusjing samtidig. Da er man fort over i tredje effektledd og i mange strømområder blir det merkbart dyrere.

TS snakker om strømforbruk, ikke kostnad...

Anonymkode: ed8c4...f29

AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (8 timer siden):

Det er forbruket i kwh, ikke nettleien eller prisen. Men ja, nettleien har jeg nesten gitt opp, med to ungdommer, en trener 6 ganger pr uke. Dusj og logistikk er håpløst å tilpasse den nye beregningen av nettleie. 

Jeg bare fatter ikke hvordan vi gikk fra 92 % høyere energibruk i oktober i fjor sammenlignet med andre boliger, til 6 % mindre forbruk i år. Uten å gjøre noe spesifikt, tvert i mot ga jeg heller opp 😅 Tenkte det kunne være et unntak, men helt fra vi flyttet inn til august i år har vi vært laaaangt over gjennomsnitt. Tross vi har skrudd av kabler som vi trodde var synderen, ladet med smartløsning, hengt på slik at ungdommen ikke dusjer lenge. Men når jeg til slutt ga opp, vi får bare sette av nok til strøm, orker ikke fryse i eget hus og drive med dette regimet. DA ble vi mer effektive 🤷🏼‍♀️

AnonymBruker
Skrevet

Hvor bor du? Det har vært ekstremt varmt på Østlandet og mulig flere deler av landet i oktober og november.
Vi har nesten ikke brukt noe varme.

Anonymkode: 772eb...694

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (7 timer siden):

Den statistikken i Tibber er bare tull 

Er den? Fortell. Tar i mot alle innspill, for det her gir error i hjernen min 🙈

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Elbil? Hvor mange og lange dusjer?

Du skriver at dere skrur av varmen. Betyr det at dere bor i et kaldt hus, eller skrud varmen av og på hele tiden?

Har dere mulighet for å lukke deler av huset og kun varme enkeltrom?

Mange tiltak og strømsluk som ikke har noe med smartstyring.

Anonymkode: d33ee...24b

Vi satt kablene lavt, kun peis i 2. etg. 1. etg har derfor vært en kald opplevelse, med unntak av bad og toalett, der tør vi ikke å skru ned for mye. Men lukker dørene. Kablene er gamle, sensorene er skiftet for ca 10 år siden, mistenkt at de trekker og tuller en del. 

Men i år ga jeg helt opp, vi får bare la varmen stå på, for jeg orker ikke fryse. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvor bor du? Det har vært ekstremt varmt på Østlandet og mulig flere deler av landet i oktober og november.
Vi har nesten ikke brukt noe varme.

Anonymkode: 772eb...694

Østlandet. 

Kan jo forklare litt ja, normalt forbruk i september har vært 1500 kwh pluss, mens oktober over 2500 kwh. I år, 978 kwh september og 1448 kwh oktober. Oppvarming er nok hodebryet her, kanskje det som gir utslag, oppvarmingen er lite energivennlig i huset. Mens forbruket ellers ikke er så galt 🤔 

AnonymBruker
Skrevet

Her i huset innførte vi kald dusj for alle. Dvs stilte inn blandebatteri i dusj til maks 15 grader. Da gikk strømforbruket dramatisk ned. 

Anonymkode: 482f4...cb4

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Østlandet. 

Kan jo forklare litt ja, normalt forbruk i september har vært 1500 kwh pluss, mens oktober over 2500 kwh. I år, 978 kwh september og 1448 kwh oktober. Oppvarming er nok hodebryet her, kanskje det som gir utslag, oppvarmingen er lite energivennlig i huset. Mens forbruket ellers ikke er så galt 🤔 

Bortreist i høstferien (oktober)? Kanskje du kan finne statistikk over tid på utetemperatur for området du bor i, se hvordan september/oktober har vært tidligere vs i år. Har vært varmt ute her hos oss også.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Her i huset innførte vi kald dusj for alle. Dvs stilte inn blandebatteri i dusj til maks 15 grader. Da gikk strømforbruket dramatisk ned. 

Anonymkode: 482f4...cb4

Mishandling 

Anonymkode: 4fd6b...94a

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er den? Fortell. Tar i mot alle innspill, for det her gir error i hjernen min 🙈

Naboen var fortvilet over høy strømregning, så jeg sammenlignet vår. 

Vi bodde vegg i vegg, hadde nøyaktig samme størrelse, bare speilvendt.
Boligen var fra samme byggeår (naturlig nok)

Jeg lå litt under snittet, hun lå over.
Ikke rart siden de var fire mennesker, de var alle aktive i idrett, så de kjørte en maskin klesvask og en oppvaskmaskin om dagen.

Jeg er kun én, kjører oppvaskmaskinen én gang i uken, to hvis jeg har hatt selskap, og kjører en til to vaskemaskiner i uka. 

Men vi hadde også ulike tall for effektive og gjennomsnittlige boliger.

Var i perioder vært bortreist. 
Da har varmekablene på badet stått på 21 grader, og ellers har kun kjøleskap og fryser + internett vært koblet til. 

Har fortsatt ligget litt under gjennomsnittet.

De som oppgis å være mest energieffektive har ligget svakt over.

Da tenker jeg at tallene er uriktige.

Jeg vet om flere som har måttet bytte termostat etter å ha slått av varmekablene over en periode for å spare strøm. 
Det kostet dem mer å måtte betale for en elektriker å fikse, så jeg tror det er lurt å ha på litt varme likevel.

Skrevet

Strømmen er egentlig ikkje så dyr i Norge, men det er "nettleigen" som koster, og er 3 x så dyr som strømmen. Så spørst hvor i landet du bor. Nordnorge har rimligste strøm. Nytt linjenett over sognefjorden har ført til økte priser og i midtnorge, og sørnorge har de høyeste strømpriser. 

Strømpriser varierer mye i løpet av en dag, og til tross for at ein har hatt mye fokus på strømsparing har ikkje forbruket gått særleg ned.  Idag bygges det hus med opne løsninger i motsettning til før når det var dører ein kunne lukke, og vein hadde varme kun på oppholdsrom.  Kan ikkje fordra å sove på oppvarmet rom, og veldi usunt. 

Noen ønsker å ha det veldi varmt medan andre greier sg utmerket med lvaere tempratur.  Folk som er vant til å jobben utendørs er mer herdet for kulde en folk som har hjemmekontor, og  jobber i kontorlandskap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...