AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #1 Skrevet 14 timer siden Vi har bodd i samme bolig nå i 4 år. Under verste tiden skrudde vi av alt av varmekabler mer unntak av våtrom. Satt inn varmepumpe og ny varmtvannsbereder. Allikevel gikk vårt forbruk opp sammenlignet med gjennomsnitt. Mellom 60-92 % over snitt av sammenlignbare boliger. Har hatt en energirådgiver innom, men de smarte løsningene og alle sensorer til varmekabler som må skiftes for å kanskje, bare kanskje spare, var ikke verdt det. Ga opp, belaget oss på at budsjettet må ta høyde for mye strøm. Gikk inn nå for å sjekke mot norgespris. Siden august har vi brukt mindre enn gjennomsnitt. Forbruket har gått ned sammenlignet med tidligere år. Jeg skjønner ingenting. Eneste jeg kan tenke meg har en innvirkning er skifte av nett og mesh, hvor printeren plutselig fungerte. Kan det være varmtvannsbereder som plutselig har koblet seg på og nå faktisk er smart som den skulle vært hele tiden? Ellers gir det her null mening. Anonymkode: 92d0a...31e
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #2 Skrevet 3 timer siden Hørt flere si det samme. Anonymkode: 4745f...50f
skeiv-ostepop Skrevet 3 timer siden #3 Skrevet 3 timer siden Strømforbruk er veldig personavhengig. Det som trekker mest strøm er varmtvann, oppvarming, matlaging og lading av elbil. Det som kan koste dyrt er høyere effektledd. Det som mange bommer på er kupevarmer på elbilen om morgenen (trekker fra laderen), bruk av varmtvann og matlaging om morgenen samtidig, og når en kommer hjem om ettermiddagen med matlaging, lading av elbil og dusjing samtidig. Da er man fort over i tredje effektledd og i mange strømområder blir det merkbart dyrere. Hva sier fakturaen deres for hvor ofte dere bruker mye strøm samtidig? 2
-jk- Skrevet 3 timer siden #4 Skrevet 3 timer siden Smart varmtvannsbereder har lite å si for forbruket, det den gjør er å forskyve forbruket til timer med billigere strøm. Med Norgespris har ikke det noe for seg lengre.
Pilga Skrevet 3 timer siden #5 Skrevet 3 timer siden Nye varmtvannsberedere holder ikke 70-75 grader døgnet rundt, hele uka som det dem gamle gjorde. De nye kjører legionella-program en gang i uka! og resten av uka er temperaturen rundt 55. Der sparer man mye strøm Jeg veit at på disse nye kan man overstyre dette! og ha høyere temperatur utover den ene dagen hvis man ønsker! kanskje noe slikt som har skjedd? 😃 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #6 Skrevet 3 timer siden Jeg går opp et effektledd ene og alene pga lading av elbil. Lader den på natta siden det er lavere nettleie mellom kl. 22 og 6. Anonymkode: fe378...274
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #7 Skrevet 2 timer siden Elbil? Hvor mange og lange dusjer? Du skriver at dere skrur av varmen. Betyr det at dere bor i et kaldt hus, eller skrud varmen av og på hele tiden? Har dere mulighet for å lukke deler av huset og kun varme enkeltrom? Mange tiltak og strømsluk som ikke har noe med smartstyring. Anonymkode: d33ee...24b
-jk- Skrevet 2 timer siden #8 Skrevet 2 timer siden Pilga skrev (15 minutter siden): Nye varmtvannsberedere holder ikke 70-75 grader døgnet rundt, hele uka som det dem gamle gjorde. De nye kjører legionella-program en gang i uka! og resten av uka er temperaturen rundt 55. Der sparer man mye strøm Jeg veit at på disse nye kan man overstyre dette! og ha høyere temperatur utover den ene dagen hvis man ønsker! kanskje noe slikt som har skjedd? 😃 Da ender man bare med mindre varmtvann tilgjengelig, og så må man kanskje ha en 300L istedenfor en 200L. Som igjen har høyere varmetap og koster mer. Men om man uansett har mer enn god nok kapasitet så kan det ha noe for seg.
Rødvinsfilosofen Skrevet 2 timer siden #9 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vi har bodd i samme bolig nå i 4 år. Under verste tiden skrudde vi av alt av varmekabler mer unntak av våtrom. Satt inn varmepumpe og ny varmtvannsbereder. Allikevel gikk vårt forbruk opp sammenlignet med gjennomsnitt. Mellom 60-92 % over snitt av sammenlignbare boliger. Har hatt en energirådgiver innom, men de smarte løsningene og alle sensorer til varmekabler som må skiftes for å kanskje, bare kanskje spare, var ikke verdt det. Ga opp, belaget oss på at budsjettet må ta høyde for mye strøm. Gikk inn nå for å sjekke mot norgespris. Siden august har vi brukt mindre enn gjennomsnitt. Forbruket har gått ned sammenlignet med tidligere år. Jeg skjønner ingenting. Eneste jeg kan tenke meg har en innvirkning er skifte av nett og mesh, hvor printeren plutselig fungerte. Kan det være varmtvannsbereder som plutselig har koblet seg på og nå faktisk er smart som den skulle vært hele tiden? Ellers gir det her null mening. Anonymkode: 92d0a...31e Den statistikken i Tibber er bare tull
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå