Gå til innhold

Er deodorant-bransjen litt uggy?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lukter aldri svette og jeg bruker aldri deo. Men det er ingen tvil om at noen deo'er skaper svettelukt. Er det noe lumskt med deo'er?

Anonymkode: 169e9...4a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan garantere at du lukter.

Anonymkode: d078a...636

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kan garantere at du lukter.

Anonymkode: d078a...636

Jeg bruker heller ikke deo, og lukter virkelig ikke. Lover deg at min familie hadde sagt ifra - både fordi de sier ifra om alt, pluss at jeg har bedt dem om å si ifra. 

Her er en kar som har forsket på deo: 

Chris Callewaert anbefaler i stor grad å redusere eller slutte med deodorant, og her er hvorfor:

• Deodorant gir kortvarig effekt, men langsiktig problem
    Callewaert forklarer at deodorant dreper både «gode» og «dårlige» bakterier i armhulen. De gode bakteriene hjelper til med å holde vond lukt under kontroll. Når de fjernes, får de luktproduserende bakteriene (som Corynebacterium) dominans, og på lang sikt kan du faktisk lukte verre

Anonymkode: 3bd84...965

Skrevet

Det er forskjell på en deodorant og en antiperspirant. Antiperspirant er det som blokkerer svette og skal hindre deg fra å bli våt under armen men en deo kun maskerer svette. Du svetter like mye men deodoranter skal da maskere eller prøve å hindre bakteriene som skaper lukt. Ikke alle deodoranter er laget likt så hvis ikke den formelen er god på å hindre bakterieveksten vil jo lukt ettervært oppstå.

En antiperspirant skal blokkere svettet i å komme ut. Styrke på disse varierer ut i fra behov. Har mann rett antiperspirant brukt riktig for sitt individuelle svettenivå, så er det ikke normalt å lukte veldig svette. På dag 3 uten vask selvsagt men ikke gjennom en normal dag på kontoret og matbutikken på vei hjem. 

Anonymkode: 00d41...5e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...