AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #61 Skrevet 19 timer siden Jeg burde egentlig hatt god råd, men renteøkninger og inflasjon har truffet hardt. Gått fra at barna er barn til at de er tenåringer i samme tidsrom. Og fy f så dyrt det er med tenåringer! Det er helt sykt hvor mye mat de spiser i løpet av en uke! Våre ungdommer trener 8-10 ganger i uken. Så vi er opptatt av at de får i seg sunn og næringsrik mat. Men hjelpe meg så dyrt det er! Så vokser de som gress, så alt av klær og utstyr må byttes ut hele tiden. Så har vi regulering, briller, lappen osv osv. Jeg hadde bedre råd da jeg var nyutdannet for nesten 20 år siden, enn det jeg har idag. Det er litt trist egentlig. Jeg forstår ikke hvordan folk i lavtlønnsyrker klarer seg, slik prisene er blitt. Og jeg fatter hvertfall ikke hvordan de har råd til å dra på ferie. Anonymkode: 34e2c...ef6 3
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #62 Skrevet 19 timer siden Alenemor uten bidrag, du er veldig dyktig med økonomien din da. Anonymkode: c1344...840
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #63 Skrevet 19 timer siden Går på AAP, konto stort sett alltid tom flere dager før neste utbetaling. Må ofte låne litt for å betale regninger, så klarer aldri å komme meg ovenpå. Klarte meg veldig fint for 3-4 år siden, fikk tom spart litt hver mnd, men nå har utgiftene økt så fryktelig og utbetalingene har ikke fulgt med, så sliter veldig for tiden… Anonymkode: 6a559...3a1
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #64 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Utenom det så høres dette nesten ut som et «luksusfellen» problem. Hvis du er HELT TOM på kontoen dagen lønningen kommer inn, det er for meg uforståelig. Kanskje på tide å selge bilen og kjøpe en billigere? Så du kan betale ut lånet? Høres ut som en Luksusfellen episode, jo. Anonymkode: 5dac6...2a6 Tuller du? Luksusfellen, en alenemor som ikke engang får barnebidrag. Karma. Anonymkode: c1344...840
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #65 Skrevet 19 timer siden To typer mennesker svarer i slike tråder. De som har dårlig råd og svarer oppriktig på trådens tema. Og bessewisserne. De som alltid gjør alt rett og dermed kan hovere over andre. Anonymkode: 289b9...84d 2 1
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #66 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): To typer mennesker svarer i slike tråder. De som har dårlig råd og svarer oppriktig på trådens tema. Og bessewisserne. De som alltid gjør alt rett og dermed kan hovere over andre. Anonymkode: 289b9...84d Dette gir jo ingen mening... Eller prøver du å si at det bare er folk med dårlig råd som får svare? Anonymkode: 0cdea...548
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #67 Skrevet 19 timer siden Det varierer hvor mye/lite jeg har igjen på konto. De fleste månedene har jeg fremdeles noen tusenlapper igjen på kontoen når neste lønning kommer (blir ofte satt inn på sparekonto), mens noen måneder er jeg i minus og må låne fra sparekontoen min. På sparekontoen har jeg nå i overkant av 100.000 kr, men dette er i stor grad rester av arv, ikke penger jeg har vært flink og spart opp selv. Men jeg tillater meg å føle meg bittelitt flink fordi jeg heller ikke har brukt opp pengene, men har klart å holde saldoen over 100.000 hele tiden. Ellers bor jeg svært rimelig og har egentlig ganske få utgifter. Ca halvparten av lønna går til regninger (husleie, strøm, forsikringer o.l.), men jeg føler jeg klarer meg veldig fint. Anonymkode: c76b8...264
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #68 Skrevet 19 timer siden Nei. Mottar mere trygd en hva jeg bruker. Skulle gjerne endra utbetalingstidspunktet til 12., siden alle regninger forfaller mellom 15. & 21., hver måned. Har styr nok på det men vet at det er en større utfordring for de som er dårlige til å planlegge, å som har litt dårlig impulskontroll Anonymkode: d4536...156
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #69 Skrevet 19 timer siden Er tom to uker før jeg får pengene Anonymkode: 9678f...e2a 1
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #70 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg burde egentlig hatt god råd, men renteøkninger og inflasjon har truffet hardt. Gått fra at barna er barn til at de er tenåringer i samme tidsrom. Og fy f så dyrt det er med tenåringer! Det er helt sykt hvor mye mat de spiser i løpet av en uke! Våre ungdommer trener 8-10 ganger i uken. Så vi er opptatt av at de får i seg sunn og næringsrik mat. Men hjelpe meg så dyrt det er! Så vokser de som gress, så alt av klær og utstyr må byttes ut hele tiden. Så har vi regulering, briller, lappen osv osv. Jeg hadde bedre råd da jeg var nyutdannet for nesten 20 år siden, enn det jeg har idag. Det er litt trist egentlig. Jeg forstår ikke hvordan folk i lavtlønnsyrker klarer seg, slik prisene er blitt. Og jeg fatter hvertfall ikke hvordan de har råd til å dra på ferie. Anonymkode: 34e2c...ef6 Kjenner meg godt igjen i alt dette! Både mtp hvor mye dyrere det er med tenåringer og med det at jeg føler jeg hadde mye mer penger for 15-20 år siden enn jeg har nå, selv om jeg tjener mer. Anonymkode: ef666...7a2
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #71 Skrevet 19 timer siden Joda, men bare fordi jeg tømmer den. Og får lønn noen dager senere, etter at jeg har fylt bensin og ukeshandlet. Har veldig lavt forbruk og er alene. Anonymkode: 6b32e...6a5
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #73 Skrevet 18 timer siden Jeg har det helt likt som deg egentlig. Dagen før lønna kommer er det helt tomt. Teller egentlig ned dagene til neste lønn kommer allerede en uke etter jeg fikk lønn. Har heller ikke noe luksusforbruk, men høye utgifter.. Anonymkode: 003da...f44
Nowayback Skrevet 18 timer siden #74 Skrevet 18 timer siden Jeg har aldri under 10.000 kroner på brukskonto. De står der som en buffer. Hvis jeg f.eks har 12.500 igjen før lønning, vet jeg at jeg har spart 2.500 kroner den måneden. Etter at jeg kjøpte bolig sparer jeg ikke like mye lengre, i verste fall går jeg i null. Men som regel sparer jeg noen tusener, og i tillegg har jeg faste trekk til mine aksjefond.
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #75 Skrevet 18 timer siden Kontoen er alltid tom uka før lønn. Den er egentlig tom 14 dager etter lønn. Unner meg ingen shopping, resturant ect. Tjener for lite / har for mye utgifter. Anonymkode: 4a2e6...1f2 1
Helene Skrevet 18 timer siden #76 Skrevet 18 timer siden Har ikke lest hele tråden, men for å svare på spørsmålet, det er både ja og nei. Opplever ofte at kontoen er nesten tom dager før neste utbetaling. Samtidig, jeg har alltid satt av penger til regninger. Så om brukskontoen er tom, står der alltid penger til regninger. Så ja er blakk innimellom. Dvs, jeg kan ikke shoppe noe. Men alt av faste regninger blir betalt. Dette er noe jeg har praktisert siden jeg måtte forsørge meg selv tidlig. Først betaler du faste utgifter, bolig, strøm, forsikring og sånt. Så lever jeg på resten. Resten er ikke alltid så mye. Akkurat nå har jeg kr 2000 per mnd til mat og hushold. Men tryggheten over å ha tak over hodet betyr alt. Nå sulter ikke jeg. Har det egentlig ganske godt. Har vært i fattigdom tidligere. Så nå er jeg privilegert. Greier å betale alt av faste regninger. Men brukskontoen er ofte tom på slutten av mnd.
Fru Uperfekt Skrevet 18 timer siden #77 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg fant en gammel tråd fra 2017 med akkurat dette spørsmålet og ble sjokkert over hvor mye penger folk har....Studenter som ikke jobber ved siden av studiet og likevel har flere hundretusener på sparekonto... Hvordan har folk det i 2025? For meg er svaret at jeg alltid er tom på kontoen samme dag som lønna kommer...Da går jeg inn og betaler alle regninger, så er kontoen kanskje i null og jeg må leve på kredittkort frem til neste lønn kommer. Jeg har ingenting på sparekonto. Jeg betaler alltid den høyeste prisen for de billigste tingene, altså har den høyeste renta på boliglån og billån...fordi jeg er fattig . Jeg bruker ikke alkohol/tobakk/røyk. Men går unntaksvis på kafe eller handler noe som jeg strengt tatt kunne latt være... Jeg betaler nå for ferien som jeg hadde i sommer delvis på kreditt. Jeg har aldri klart å spare opp noen midler da det alltid kommer noe uforutsett. Jeg bor alene og betaler kanskje 3 ganger det andre gjør for sine større, bedre og mer luksuriøse biler og hus. Jeg går sjelden/aldri på konserter eller kino. Går heller ikke til frisør...Har vært heldig med tannhelsa, så har ikke vært hos tannlege på flere år.. og tenker at jeg ikke har råd. Har heller ikke råd til nye briller. Men jeg tenker som så at det koster omtrent like mye for alle å leve fra måned til måned. De som sparer mye er kanskje både heldige som i at de har lave faste utgifter, og i tillegg er flinke å spare - De klarer feks å kutte ned på matbudsjettet og kjøper ingen fornøyelser eller klær/andre forbruksvarer. Jeg tenker at disse har en kombinasjon av lave utgifter og kanskje lønninger på gjennomsnittet eller over... Det koster jo omtrent det samme for mat og internett for alle - men pris på bolig evt bil kan variere stort. Jeg vil ikke si at jeg har det direkte knagert - Men jobber 100% stilling og har ekstrajobb i tillegg. Det er vel det at jeg er alene om alt. Har barn men mottar ikke barnebidrag. Skulle gjerne hatt det romsligere økonomisk. Jeg føler ikke at jeg er en av de som sliter. Jeg har ingen oppsparte midler - Men skulle gjerne vært i stand til å legge av 3-4000 kroner per måned... Jeg klarer ikke å spare men forsøker i stedet å betale litt ekstra ned på lånene selv om jeg strengt tatt ikke har penger til dette. Men livet er nå - Så velger å bruke litt penger på "unødvendige ting" som ferier eller nye klær innimellom. Anonymkode: 06103...7a5 Been there done that, eller jeg hadde arv som jeg ikke rørte pga det var egentlig til barna. Vi gikk turer jeg og barna plukket flasker, hentet mat i kontainere osv
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #78 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har ikke opplevd det på noen år... Har hatt penger på brukskonto og kunnet sette av litt på sparekonto de siste årene. Men denne måneden har jeg gått tom 2 uker før lønning - og sparekontoen er tom 😅 (Vi betalte en oppussing istedet for å ta lån). Så denne måneden fikk jeg flashback til hvor tøft et slikt liv er. Jeg hadde det ALLTID sånn da jeg begynte å jobbe. Husker jeg fikk 220K i årslønn i 2001 og hadde så og si aldri penger til annet enn husleie, mat og transport... Husker veldig godt en voksen dame som sikkert hadde god råd lo av meg da noen kommenterte at jeg "alltid fylte halv tank på bilen"... Husker så godt den latteren og hvordan jeg skammet meg 🙈 Uff ja. Heldigvis får jeg stor lønning i november. Er ufør, men har jobbet litt i oktober, noe jeg kjenner godt på helsa ja! Men trenger penger og var så heldig å få en jobb, så må bare prøve. Anonymkode: 6768d...4fd Fyller alltid halv tank fordi bilen min er sliten og gammel, kjedelig om den blir stående med full tank 🤭 Anonymkode: 639bb...e46
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå