Gå til innhold

Opplever du at kontoen er tom før neste lønning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Aldri tom og jeg er ufør med minstesats.

Dette er ene og alene grunnet mann med lønn over snittet.

Anonymkode: 0912a...751

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var yngre så var kontoen tom før lønning, så jeg føler virkelig med dere som har det sånn nå. 

Nå er den aldri tom, og hadde ikke en av kollegaene mine sagt noe om at det var lønningsdag i dag så hadde det gått meg hus forbi.

Anonymkode: b1786...7c0

AnonymBruker
Skrevet

Sånn har jeg aldri levd. Jeg har ikke tatt opp lån eller kjøpt noe på kreditt, så da slipper man å "komme bakpå" på den måten du beskriver.

Og ikke minst må man ta tak i uforholdsmessig store utgifter, slik at man ikke lever over evne. 

Jeg har alltid tjent under snittet, men har klart meg greit likevel, rett og slett fordi jeg ikke har pådratt meg stort boliglån eller billån osv.  

Anonymkode: 87e47...a67

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri tom konto, kan jeg ikke huske jeg har hatt noen gang. Men tjener veldig bra og har nedbetalt hus. Har to barn som begge er studenter, de jobber ved siden av studiene ca 30-40 %, men det er også fordi de skal få seg arbeidserfaring.

De har begge flere millioner i bank og fond, men det er pga faren deres døde og de fikk arv. Vi var skilt. De fikk runt 10 milioner hver seg i arv etter salg av hus , leilighet og hytte. 

Men de er flinke med penger og sparer hver måned begge to. 

Anonymkode: 32d30...f55

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Lønnskontoen er alltid tom når lønna kommer - fordi jeg med vilje lar den stå i 0 dagen før lønning. Overfører med andre ord alt jeg har "til overs" til sparekonto, og det kan variere fra et par hundre kroner til noen titusener hver mnd. Det blir fort penger av det. 

Anonymkode: 719f4...b51

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har brukt opp alle sparepengene mine og går i minus hver måned…. Ber til høyere makter om at et mirakel snart skjer. Vi har 1.5 mill i samlet inntekt, lever ganske normalt, men huslån og billån spiser oss opp. Bilen blir vi ikke kvitt uten å gå kraftig i tap, og det ligger rekordmange leiligheter ute i byen vår som ikke blir solgt, så flytte tør vi ikke…. Jaja, this too shall pass.

Anonymkode: 10354...332

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Aldri tom konto, kan jeg ikke huske jeg har hatt noen gang. Men tjener veldig bra og har nedbetalt hus. Har to barn som begge er studenter, de jobber ved siden av studiene ca 30-40 %, men det er også fordi de skal få seg arbeidserfaring.

De har begge flere millioner i bank og fond, men det er pga faren deres døde og de fikk arv. Vi var skilt. De fikk runt 10 milioner hver seg i arv etter salg av hus , leilighet og hytte. 

Kudos til deg som har gitt dem gode holdninger til penger og verdien av sparing og jobbing. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri hatt tom konto. Det har vært måneder med store utgifter hvor jeg har gått i minus (men alltid hatt buffer), men i hovedsak har jeg de siste 10 årene hatt ca 10.000 igjen på månedslønnen når måneden er slutt. Jeg bor alene i en relativt billig leilighet på 58kvm i Oslo (ikke sentrum). Ingen barn. Ingen lån. Men har bil. Lever ganske beskjedent da jeg tydeligvis har små behov, har jeg skjønt. Jobber fulltid med en lønn som ligger noen få tusenlapper under medianinntekt.

Anonymkode: a4bc9...263

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har aldri hatt tom konto. Det har vært måneder med store utgifter hvor jeg har gått i minus (men alltid hatt buffer), men i hovedsak har jeg de siste 10 årene hatt ca 10.000 igjen på månedslønnen når måneden er slutt. Jeg bor alene i en relativt billig leilighet på 58kvm i Oslo (ikke sentrum). Ingen barn. Ingen lån. Men har bil. Lever ganske beskjedent da jeg tydeligvis har små behov, har jeg skjønt. Jobber fulltid med en lønn som ligger noen få tusenlapper under medianinntekt.

Anonymkode: a4bc9...263

Eier eller leier?

AnonymBruker
Skrevet

Problemet ditt, og som gjør at du går tom, er at du betaler på midler du har brukt før du har tjent dem.

Så mange uforutsette utgifter pleier ikke å dukke opp.

Tjen penger først og bruk dem etterpå er mitt råd, dvs. kutt ned der du kan slik at du kommer ovenpå økonomisk.

Anonymkode: 8dc3c...9a5

AnonymBruker
Skrevet

Synes denne passer godt i denne tråden

Screenshot_20251112_141752_Samsung Internet.jpg

Anonymkode: 1c3dc...9a0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Synes denne passer godt i denne tråden

Screenshot_20251112_141752_Samsung Internet.jpg

Anonymkode: 1c3dc...9a0

Dette er bare "pisse i buksa" logikk.  Ansvarsfraskrivelse fra dem som stadig tar dårlig valg økonomisk og får dårligere og dårligere råd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri tom, men det er fordi mannen min tjener godt over snittet og tar alt av større utgifter og faste kostnader. Og at vi er gjeldfri. Så jeg har anledning til å spare mer enn halvparten av min inntekt hver mnd. Men selve lønnskontoen min er sjelden mer enn et par tusen kroner, fordi det er elendig rente på den så jeg oppbevarer jo ikke penger der lenger enn strengt nødvendig. 

Ser at noen her skriver at kontoen er tom fordi de har flyttet alt til en eller flere buffer-/sparekontoer. Det er IKKE det samme scenariet som ts skisserer!

Men ts, å kjøpe ferietur med penger du ikke har er galskap, og dette er grunnen til at du aldri kommer ovenpå økonomisk. Dette kan du snu ved å stramme inn livreima en periode, slik at du ikke lenger trenger å handle på kreditt. Men da må du virkelig være disiplinert.

Kredittkort er djevelens verk.

Anonymkode: 67c3b...bd0

AnonymBruker
Skrevet

Aldri tomt, men det ser sånn ut 😛 
Sender maksimal sparebeløp til høyrentekonto og lever på resten. 
Ganske skrapet på slutten - frivillig. 

Men du har rett TS. Vi har begge lønn over snittet, og har gjort lure boligkjøp så vi ikke har spesielt høyt lån. Mye EK i boligen. Også litt flaks med boligprisstigning der underveis i boligkarrieren. Lave utgifter har gitt rom for investeringer, så kjøpte vi solceller til taket for avkastning av investeringene, så da forsvant strømregninga halve året, og redusert gode deler av vinterhalvåret også. Så...det er jo litt slik at det er lett å bli rikere når man har penger og kan ta gode valg som frigjør enda mer kapital til sparing. Som en snøball som ruller... Tror faktisk mer det handlet om at vi brukte en 4-5 år innledningsvis der vi jobbet hardt og mye og fikk inn den første egenkapitalen osv. Det var ikke år vi hadde det moro. Det var reiser på restplass og lavpris, egentlig fortsatt vi nesten å leve som studenter etter vi fikk fast jobb, i noen år. Og der lå vel egentlig basisen nettopp for å få snøballen igang. Kom ikke av seg selv...

Anonymkode: 2aa17...5d0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg fant en gammel tråd fra 2017 med akkurat dette spørsmålet og ble sjokkert over hvor mye penger folk har....Studenter som ikke jobber ved siden av studiet og likevel har flere hundretusener på sparekonto...

Hvordan har folk det i 2025?

For meg er svaret at jeg alltid er tom på kontoen samme dag som lønna kommer...Da går jeg inn og betaler alle regninger, så er kontoen kanskje i null og jeg må leve på kredittkort frem til neste lønn kommer. Jeg har ingenting på sparekonto. Jeg betaler alltid den høyeste prisen for de billigste tingene, altså har den høyeste renta på boliglån og billån...fordi jeg er fattig . Jeg bruker ikke alkohol/tobakk/røyk. Men går unntaksvis på kafe eller handler noe som jeg strengt tatt kunne latt være... Jeg betaler nå for ferien som jeg hadde i sommer delvis på kreditt. Jeg har aldri klart å spare opp noen midler da det alltid kommer noe uforutsett. Jeg bor alene og betaler kanskje 3 ganger det andre gjør for sine større, bedre og mer luksuriøse biler og hus. Jeg går sjelden/aldri på konserter eller kino. Går heller ikke til frisør...Har vært heldig med tannhelsa, så har ikke vært hos tannlege på flere år.. og tenker at jeg ikke har råd. Har heller ikke råd til nye briller.

Men jeg tenker som så at det koster omtrent like mye for alle å leve fra måned til måned. De som sparer mye er kanskje både heldige som i at de har lave faste utgifter, og i tillegg er flinke å spare - De klarer feks å kutte ned på matbudsjettet og kjøper ingen fornøyelser eller klær/andre forbruksvarer. Jeg tenker at disse har en kombinasjon av lave utgifter og kanskje lønninger på gjennomsnittet eller over... Det koster jo omtrent det samme for mat og internett for alle - men pris på bolig evt bil kan variere stort. 

Jeg vil ikke si at jeg har det direkte knagert - Men jobber 100% stilling og har ekstrajobb i tillegg. Det er vel det at jeg er alene om alt. Har barn men mottar ikke barnebidrag. Skulle gjerne hatt det romsligere økonomisk. Jeg føler ikke at jeg er en av de som sliter. Jeg har ingen oppsparte midler - Men skulle gjerne vært i stand til å legge av 3-4000 kroner per måned... Jeg klarer ikke å spare men forsøker i stedet å betale litt ekstra ned på lånene selv om jeg strengt tatt ikke har penger til dette. Men livet er nå - Så velger å bruke litt penger på "unødvendige ting" som ferier eller nye klær innimellom.

Anonymkode: 06103...7a5

Dette året har vært en stor omveltning på økonomien. Jeg ble enslig med flere barn og måtte ut på leiemarkedet. Husleien er høy og jeg har alle utgifter på barna alene. Jeg har ordnet meg en ekstra inntekt, men begrenser seg innenfor åpningstider til bhg. Hadde jeg hatt avlastning annen hver helg kunne jeg tjent mye mer. 

Da jeg var samboer så betalte vi 50/50 på alt. Dette var ikke mer enn 14 000 i mnd som inkluderte boutgifter, mat og bhgregning. Etter studielån og utgifter på egen bil hadde jeg et overskudd på 5000 i mnd. 

Når jeg da flyttet og hadde samme inntekt så gikk det akkurat i 0 eller at jeg satt igjen med 200 til overs. 

Har måtte ordne meg depositum og alt av møbler det året her så sparepengene er borte. Fra januar kan jeg begynne å spare igjen, så jeg ser på dette året som unntakstilstand. 

Anonymkode: 639bb...e46

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er bare "pisse i buksa" logikk.  Ansvarsfraskrivelse fra dem som stadig tar dårlig valg økonomisk og får dårligere og dårligere råd.

Ikke helt enig. Det er dyrt å være fattig. Det hjelper f.eks. ikke at en stor pakke med kylling koster 100 kroner hvis du faktisk ikke har 100 ,-. Da må du kjøpe en billigere pakke, som alltid har en høyere kilopris. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ikke helt enig. Det er dyrt å være fattig. Det hjelper f.eks. ikke at en stor pakke med kylling koster 100 kroner hvis du faktisk ikke har 100 ,-. Da må du kjøpe en billigere pakke, som alltid har en høyere kilopris. 

Om du har skikkelig dårlig råd, kjøper du ikke kjøtt overhodet. Man må ta noen grep og komme seg mer ovenpå økonomisk før man begynner med unødig dyr mat. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Brukskontoen blir alltid tom noen dager før lønning, ja. Har riktignok penger stående på andre kontoer, men det er egentlig penger til sparing..

Anonymkode: 15df1...7d8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veldig viktig å aldri låne penger, ja.

Selv om jeg i årevis var tom for penger før hver eneste lønning, ofte 1 uke+ før lønna, så tok jeg aldri et lån, og skaffet meg aldri et kredittkort.

Først når jeg hadde kontrol og kunne begynne å spare hver måned skaffet jeg meg kredittkort.

Anonymkode: f8e56...336

AnonymBruker
Skrevet

Nei, etter studiene for 13 år siden har jeg aldri opplevd å være tom for penger før neste lønn. Jeg har også bufferkonto+sparekonto. 

Jeg jobber 100%, tjener litt under gjennomsnittet, leier bolig svært billig, betalte bilen uten lån, har vanlige utgifter, har kun studielån av lån og har ingen barn.

Kom forresten på at jeg faktisk var tom for penger to dager før lønn forrige måned, men det var grunnet 9000 kr. til tannlegen. Så da tok jeg bare fra bufferkontoen fram til lønn.

Anonymkode: 62bd1...ddd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...