Gå til innhold

Opplever du at kontoen er tom før neste lønning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant en gammel tråd fra 2017 med akkurat dette spørsmålet og ble sjokkert over hvor mye penger folk har....Studenter som ikke jobber ved siden av studiet og likevel har flere hundretusener på sparekonto...

Hvordan har folk det i 2025?

For meg er svaret at jeg alltid er tom på kontoen samme dag som lønna kommer...Da går jeg inn og betaler alle regninger, så er kontoen kanskje i null og jeg må leve på kredittkort frem til neste lønn kommer. Jeg har ingenting på sparekonto. Jeg betaler alltid den høyeste prisen for de billigste tingene, altså har den høyeste renta på boliglån og billån...fordi jeg er fattig . Jeg bruker ikke alkohol/tobakk/røyk. Men går unntaksvis på kafe eller handler noe som jeg strengt tatt kunne latt være... Jeg betaler nå for ferien som jeg hadde i sommer delvis på kreditt. Jeg har aldri klart å spare opp noen midler da det alltid kommer noe uforutsett. Jeg bor alene og betaler kanskje 3 ganger det andre gjør for sine større, bedre og mer luksuriøse biler og hus. Jeg går sjelden/aldri på konserter eller kino. Går heller ikke til frisør...Har vært heldig med tannhelsa, så har ikke vært hos tannlege på flere år.. og tenker at jeg ikke har råd. Har heller ikke råd til nye briller.

Men jeg tenker som så at det koster omtrent like mye for alle å leve fra måned til måned. De som sparer mye er kanskje både heldige som i at de har lave faste utgifter, og i tillegg er flinke å spare - De klarer feks å kutte ned på matbudsjettet og kjøper ingen fornøyelser eller klær/andre forbruksvarer. Jeg tenker at disse har en kombinasjon av lave utgifter og kanskje lønninger på gjennomsnittet eller over... Det koster jo omtrent det samme for mat og internett for alle - men pris på bolig evt bil kan variere stort. 

Jeg vil ikke si at jeg har det direkte knagert - Men jobber 100% stilling og har ekstrajobb i tillegg. Det er vel det at jeg er alene om alt. Har barn men mottar ikke barnebidrag. Skulle gjerne hatt det romsligere økonomisk. Jeg føler ikke at jeg er en av de som sliter. Jeg har ingen oppsparte midler - Men skulle gjerne vært i stand til å legge av 3-4000 kroner per måned... Jeg klarer ikke å spare men forsøker i stedet å betale litt ekstra ned på lånene selv om jeg strengt tatt ikke har penger til dette. Men livet er nå - Så velger å bruke litt penger på "unødvendige ting" som ferier eller nye klær innimellom.

Anonymkode: 06103...7a5

• Liker 3
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er nok mange som har det slik som deg. 

Jeg er vel din motpol. Bor alene i en enebolig i en av Norges dyreste byer.Men har leieboer som med sin husleie dekker over 50% av det jeg betaler til banken i mnd . Trenger aldri å tenke på hva jeg bruker pengene på, har derfor egentlig ikke oversikt. Men har flere 100 000 på sparekonto. 

Har en helt grei årslønn,men ikke noe astronomiske greier. 

Anonymkode: cb5cb...b98

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I 2017 var aldri min lønnskonto tom før lønning. Dermed fikk jeg heldigvis fylt på min sparekonto, og det kommer godt med nå i 2025 hvor utgiftene har steget mange ganger raskere enn lønna. Nå må jeg spe på nesten hver måned.

Anonymkode: 400f9...691

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fortsatt sparepenger (bank i bordet), men ingen tvil om at utgiftene har steget betydelig mer enn inntekten. 

Anonymkode: 18e9b...f9a

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg fant en gammel tråd fra 2017 med akkurat dette spørsmålet og ble sjokkert over hvor mye penger folk har....Studenter som ikke jobber ved siden av studiet og likevel har flere hundretusener på sparekonto...

Hvordan har folk det i 2025?

For meg er svaret at jeg alltid er tom på kontoen samme dag som lønna kommer...Da går jeg inn og betaler alle regninger, så er kontoen kanskje i null og jeg må leve på kredittkort frem til neste lønn kommer. Jeg har ingenting på sparekonto. Jeg betaler alltid den høyeste prisen for de billigste tingene, altså har den høyeste renta på boliglån og billån...fordi jeg er fattig . Jeg bruker ikke alkohol/tobakk/røyk. Men går unntaksvis på kafe eller handler noe som jeg strengt tatt kunne latt være... Jeg betaler nå for ferien som jeg hadde i sommer delvis på kreditt. Jeg har aldri klart å spare opp noen midler da det alltid kommer noe uforutsett. Jeg bor alene og betaler kanskje 3 ganger det andre gjør for sine større, bedre og mer luksuriøse biler og hus. Jeg går sjelden/aldri på konserter eller kino. Går heller ikke til frisør...Har vært heldig med tannhelsa, så har ikke vært hos tannlege på flere år.. og tenker at jeg ikke har råd. Har heller ikke råd til nye briller.

Men jeg tenker som så at det koster omtrent like mye for alle å leve fra måned til måned. De som sparer mye er kanskje både heldige som i at de har lave faste utgifter, og i tillegg er flinke å spare - De klarer feks å kutte ned på matbudsjettet og kjøper ingen fornøyelser eller klær/andre forbruksvarer. Jeg tenker at disse har en kombinasjon av lave utgifter og kanskje lønninger på gjennomsnittet eller over... Det koster jo omtrent det samme for mat og internett for alle - men pris på bolig evt bil kan variere stort. 

Jeg vil ikke si at jeg har det direkte knagert - Men jobber 100% stilling og har ekstrajobb i tillegg. Det er vel det at jeg er alene om alt. Har barn men mottar ikke barnebidrag. Skulle gjerne hatt det romsligere økonomisk. Jeg føler ikke at jeg er en av de som sliter. Jeg har ingen oppsparte midler - Men skulle gjerne vært i stand til å legge av 3-4000 kroner per måned... Jeg klarer ikke å spare men forsøker i stedet å betale litt ekstra ned på lånene selv om jeg strengt tatt ikke har penger til dette. Men livet er nå - Så velger å bruke litt penger på "unødvendige ting" som ferier eller nye klær innimellom.

Anonymkode: 06103...7a5

Har det helt likt som deg. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri gått tom på lønningskontoen min før jeg får ny lønning. Jeg har bestandig måttet ha en liten buffer på lønningskonkoen min før lønnen kom. Slik har jeg vært siden jeg kom inn i yrkeslivet. Jeg har vært heldig. Og det vet jeg. 

Anonymkode: 25170...689

AnonymBruker
Skrevet

Selv om alt har blitt dyrere er ikke kontoen helt tom før neste lønning. Jeg jobber deltid og er gradert uføretrygdet. Dette gir meg lavere inntekt enn gjennomsnittsbefolkningen, til tross for at jeg har en lang og solid utdannelse. Min fordel er at jeg har ganske lave bokostnader fordi jeg bor et sted med lave boligpriser. Dessuten kjøpte jeg bolig før jeg ble delvis ufør.  

Jeg har samboer, og vi har et ganske moderat forbruk. Den ene gangen i året vi er på ferietur er det aldri veldig dyre reiser, vi er prisbevisste og planmessige når vi handler matvarer, og fritidsinteressene våre er ikke dyre. 

Anonymkode: c0a3f...fc0

• Liker 1
Skrevet

Tom gjerne 10 dager før neste lønn. 😢 

• Liker 2
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var single var den alltid tom før neste lønning.

Nå har jeg samboer og noen å dele utgifter med. Sparekontoen vokser og vokser. Har til og med råd til å dra til utlandet.

Anonymkode: f8e56...336

AnonymBruker
Skrevet

Har flere kontoer jeg fører fram og tilbake mellom så "tom konto"er litt som ingen fallitterklæring. 

Anonymkode: 260a9...360

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var tom i 2017 hver måned, men nå er jeg ikke det. Det hjelper å "bli kvitt" 3 ungdommer som stadig tømte meg for penger :P

Anonymkode: e3e16...ac8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker generelt lite penger. Kjøper sjelden klær, alt av klær unntatt yttertøy går i mitt 60 klesskap, og de brukes til de er utslitt. Barna har også lite klær. De arver, og det gis videre. Vi har ingen andre dyre vaner en min papiravis. Ingen streaming, ingen spotify. Ingen røyk eller alkohol. Svært sjelden brus, snacks eller godterier. Det er derfor ikke noe problem å spare.moen tusenlapper i måneden. Vi unner oss mye, og jeg savner ikke noe. Jeg går på kino med barna en gang i måneden. Vi går på konserter og teater. Vi reiser på ferie. Men hverdagen.er etter mange andres mening nokså spartansk.

Anonymkode: 7511c...d8e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er blitt «bortskjemt»-er det under 10.000 på lønnskonto siste uken før lønn, tror jeg at jeg er blakk. Det er helt åndssvakt. Samme da jeg kjøpte leilighet og sparekonto ble redusert til 15.000, fikk omtrent panikk. 

Jeg gikk på AAP i flere år, og ble nok noe «skadd» av det. Selv om jeg har økt inntekten betraktelig da jeg kom meg i jobb igjen, er jeg fremdeles gniten. Eller disponerer pengene som om jeg skulle hatt lavere inntekt. Jeg har aldri måttet låne penger som betales tilbake når trygd/lønn kommer. 
Jeg har heller aldri brukt kredittkort. Og ferie har det vært lite av de siste ti årene! 

Anonymkode: a810d...181

AnonymBruker
Skrevet

Kona og jeg har to barn i bhg-alder. Eier bolig. Den økonomiske hjelpen vi har fått i voksen alder begrenser seg til at mine besteforeldre stod som kausjonist for ca 200K på min vår første leilighet for over ti år siden, og vi har fått pengegaver utenom bursdag og jul på maksimalt 150K, og er jeg ganske sikker på at vi har fått mindre enn det over de femten årene vi har vært sammen. 

Vi har ca 200K i diverse sparing - noe på høyrentekonto, noe satt av til barna når de blir voksne, noe i fond. Begge lå under medianlønn i 2024, og vi gjør det nok også i 2025. 

Anonymkode: b3789...40d

Skrevet

Du jobber 100%, men til hvilken lønn? Har du vurdert å skaffe deg en bedre betalt jobb? 

Hvorfon betaler du 3 ganger mer enn andre for å bo? Har du maxet boliglånet, eller leier du altfor dyrt? Du må anpasse boligstandarden etter lommeboka, ikke etter hva alle andre har.

Jeg har aldri betalt mer enn 10.000 kr i husleie, selv da jeg bodde i Oslo. Det finnes mange boformer som ikke koster skjorta.

Skrevet

Nei, men i yngre dager opplevde jeg det stadig vekk ...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette med "kontoen tom" er jo også et litt kunstig uttrykk, for jeg lar jo ikke penger bli stående på lønnskontoen. Jeg bruker kredittkort på alt forbruk, men når jeg skal betale regningen på forfall må jeg stadig oftere ta av sparekontoen. Hvis den hadde begynt å nærme seg null måtte jeg tatt grep. Men ironisk nok vil den neppe nærme seg null, siden formuesskatt er mye av grunnen til at jeg stadig må låne av sparekontoen. Når formuen blir lav nok kan jeg leve av lønna igjen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette med "kontoen tom" er jo også et litt kunstig uttrykk, for jeg lar jo ikke penger bli stående på lønnskontoen. Jeg bruker kredittkort på alt forbruk, men når jeg skal betale regningen på forfall må jeg stadig oftere ta av sparekontoen. Hvis den hadde begynt å nærme seg null måtte jeg tatt grep. Men ironisk nok vil den neppe nærme seg null, siden formuesskatt er mye av grunnen til at jeg stadig må låne av sparekontoen. Når formuen blir lav nok kan jeg leve av lønna igjen.

Huff, så synd på deg som har en godt fylt sparekonto 😭 Du får gi bort litt til veldedighet dersom denne skatten tynger deg sånn!

Anonymkode: b3789...40d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg er blitt «bortskjemt»-er det under 10.000 på lønnskonto siste uken før lønn, tror jeg at jeg er blakk. Det er helt åndssvakt. Samme da jeg kjøpte leilighet og sparekonto ble redusert til 15.000, fikk omtrent panikk. 

Jeg gikk på AAP i flere år, og ble nok noe «skadd» av det. Selv om jeg har økt inntekten betraktelig da jeg kom meg i jobb igjen, er jeg fremdeles gniten. Eller disponerer pengene som om jeg skulle hatt lavere inntekt. Jeg har aldri måttet låne penger som betales tilbake når trygd/lønn kommer. 
Jeg har heller aldri brukt kredittkort. Og ferie har det vært lite av de siste ti årene! 

Anonymkode: a810d...181

Kjenner meg igjen. Har gått på AAP og måtte da være veldig sparsom med utgiftene. Har to barn. Nå har jeg fått ganske god lønn og har det mye romsligere, men er fortsatt nøye og føler meg fattig selv med 10k igjen på slutten av måneden. Er fullt klar over at det er merkelig. Har hørt det er vanlig for folk som har erfaring med å ha lite. Fordelen er jo at man har godt kontroll på egen økonomi. 

Anonymkode: a024b...6ec

Skrevet

Mitt lönekonto är också ofta tomt innan lönen kommer men jag har satt upp det så. Sparar till ferie, till buffert för hus och bil direkt när lönen kommer.

Det har inte kommit automatiskt. Jag har alltid, även som student, sett till att spara en (liten eller stor) summa varje månad direkt när pengarna kommer.

Jag har också bott enligt ekonomin, eller billigare än ekonomin tillåter.

Jag tog lån en gång för köp av fordon, och betalade av allt på mindre än två år. För det är inte något smart bruk av pengarna att betala ränta.
Annars sparar jag innan jag handlar.

Att lägga lånade pengar, pengar på dyrt kreditkort till och med, på ferie är direkt oansvarigt. Du betalar mycket mer för din ferie än om du sparat innan. Tänk om du hade kunnat spara de pengarna som går till kreditkortet istället? 

Det krävs att du faktiskt står emot lusten att unna dig en dyrare ferie än du har råd till, för att få buffert, och för att kunna spara till en bättre ferie om något år.

Kan du sälja bilen med lån, och låta bli att ha bil, eller bara köpa en billigare bil du faktiskt kan köpa utan lån?
Bor du i storby kan det till och med vara billigare att betala för taxi/uber ibland istället för att äga och ta hand om en bil med lån.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...