Gå til innhold

Hjelp. Skjeggkre i leilighet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
sykepleierstudent2 skrev (11 timer siden):

Så du aldri bli kvitt de hvis du bor i sameie? Ser her at mange sameie og borettslag nekter sanering av hele bygg

Skjeggkre kommer tilbake uansett. Kjøper du noe på en butikk, kan det fort være skjeggkre inni emballasjen, f.eks. Du kan selv dra med skjeggkre fra jobb +++ . 

Anonymkode: ffa6d...387

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
sykepleierstudent2 skrev (11 timer siden):

Så du aldri bli kvitt de hvis du bor i sameie? Ser her at mange sameie og borettslag nekter sanering av hele bygg

Det skal jo litt til for at de sprer seg mellom leiligheter. Det er jo ikke sånn at de kan krype gjennom vegger, og det skal uansett være tettet pga. lyd/brannkrav ved rør- og kabelføringer. Mangelfulle tettinger kan selvsagt forekomme, og det ser man oftere i eldre bygg enn i nyere. Men i boligblokker finnes det ofte et bodareal i kjeller (evt. loft i gamle bygg) hvor det er fysisk åpent mellom bodene til hver boenhet. Derfor må man være forsiktig når man henter esker og lignende fra boden og tar med inn i leiligheten. 

Har man en veske/sekk man tar med seg fram og tilbake mellom jobb/bolig hjelper det mye at denne er plassert opp fra gulvet og lukket når man er på jobb. Skjeggkre liker seg best på gulvet, selv om de også kan klatre på vegger, etc. Har man bestilt noe på nett bør man alltid åpne pakken utendørs. 

Anonymkode: 19f34...456

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.11.2025 den 13.25):

Skadedyrfirma er bare tull og koster altfor mye. Du kan kjøpe gift selv på jernia, clas ohlson osv.

Anonymkode: 7164b...11d

Du snakker tull.

Og mange andre her også.

Jeg bor i leilighet i blokk. Fikk sanert leiligheten, etter en uke/halvannen så jeg aldri flere kre. Jeg var ekstra heldig og hadde begge typene, både sølvkre og skjeggkre. 

Nå, fire år senere, har jeg ikke sett en eneste en siden da. 

Anonymkode: b99c4...10f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du snakker tull.

Og mange andre her også.

Jeg bor i leilighet i blokk. Fikk sanert leiligheten, etter en uke/halvannen så jeg aldri flere kre. Jeg var ekstra heldig og hadde begge typene, både sølvkre og skjeggkre. 

Fordi det tar tid for dem å vokse, cirka tre år. 

Anonymkode: 371e8...9bf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Fordi det tar tid for dem å vokse, cirka tre år. 

Hvis du ikke ser dem før de har vokst til full størrelse er det på tide å gå til Specsavers. Jeg bruker linser, så jeg sjekker synet mitt årlig. Har null problem med å se de små nymfene. Har man først hatt skjeggkre blir man mer obs, og oppdager dem mye raskere.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du ikke ser dem før de har vokst til full størrelse er det på tide å gå til Specsavers. Jeg bruker linser, så jeg sjekker synet mitt årlig. Har null problem med å se de små nymfene. Har man først hatt skjeggkre blir man mer obs, og oppdager dem mye raskere.

Nettopp. Jeg hadde sett de om det fortsatt var her. Og før jeg fikk sanering hadde jeg limfeller. Jeg fikk en god oversikt over hvordan samtlige så ut. Både nymfer, halvvoksne og "gamle". Jeg har også svært begrenset med plass de kan "boltre" seg på. Så jeg ville helt klart ha sett de, slik jeg gjorde før saneringen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du snakker tull.

Og mange andre her også.

Det er ikke nødvendig å bruke flere tusen kroner, for noe som garantert kommer tilbake på før eller senere! Vi brukte en insektsspray til under 200,- kroner, og ble kvitt de i flere år. Plutselig er de tilbake med noe du drar inn - eller andre drar inn!

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nettopp. Jeg hadde sett de om det fortsatt var her. Og før jeg fikk sanering hadde jeg limfeller. Jeg fikk en god oversikt over hvordan samtlige så ut. Både nymfer, halvvoksne og "gamle". Jeg har også svært begrenset med plass de kan "boltre" seg på. Så jeg ville helt klart ha sett de, slik jeg gjorde før saneringen.

De gjemmer seg, og du kan faktisk ha skjeggkre uten å vite om det, selv om du tror du har full oversikt ;) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

De gjemmer seg, og du kan faktisk ha skjeggkre uten å vite om det, selv om du tror du har full oversikt ;) 

De er jo ikke farlige, så om man aldri ser dem, er det vel ikke et stort problem.

Anonymkode: 4b466...66e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du snakker tull.

Og mange andre her også.

Dette er bare tull og tøys. Du jobber sikkert for skadedyrfirma. Enklere og billigere å gjøre det selv.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Dette er bare tull og tøys. Du jobber sikkert for skadedyrfirma. Enklere og billigere å gjøre det selv.

Og i tillegg går det mange ganger an å få det bort bare med ekstra god rengjøring.

Vi hadde mye skjeggkre her vi bor da vi flyttet inn, helt i starten da skjeggkre ble en greie.

Da vi oppdaget dem tok vi en runde hvor vi støvsugde skikkelig godt, inn i alle kriker og kroker. Vasket ned alle lister. Støvsugde så jevnlig to ganger i uka, som vi uansett ville gjort ettersom vi hadde katt, og passet på å ta godt ved listene.

Det ble raskt færre og færre skjeggkre å se, og etter et par år var det ingen igjen, Det er nå fem år siden jeg så en skjeggkre her sist. Og det til tross for at det er mange i bygget her, nede i bodanlegget er det veldig mye og jeg har også sett i oppgangen.

Anonymkode: 4b466...66e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gjøre det selv med hva da? Eneste som tar knekken på dem er Advion kakkerlakk gel så langt, og den får du ikke kjøpt i norge.

Anonymkode: dfe48...958

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gjøre det selv med hva da? Eneste som tar knekken på dem er Advion kakkerlakk gel så langt, og den får du ikke kjøpt i norge.

Dette er jo bare tull. Du får kjøpt gift på jernia, clas ohlson osv til en 200 lapp.

Denne f.eks

https://www.clasohlson.com/no/Trinol-Super-Permetrin-insektsspray,-500-ml/p/31-8931

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Poenget mitt var at hvis de har forsvunnet, betyr det ikke at de ikke kommer tilbake senere 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Dette er jo bare tull. Du får kjøpt gift på jernia, clas ohlson osv til en 200 lapp.

Denne f.eks

https://www.clasohlson.com/no/Trinol-Super-Permetrin-insektsspray,-500-ml/p/31-8931

https://www.fhi.no/contentassets/e0e2678d1ccc4f47aa102f5ae45c5905/bekjempelse-av-skjeggkre-i-enebolig.pdf

Permetrin har kun begrenset virkning. Du vil ikke bli kvitt kreene med å bruke den. Så er nok du som kommer med tull her.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...